Sony Cyber-shot WX300: nejmenší dvacítka
Dnes se budeme věnovat velmi kompaktnímu ultrazoomu Sony Cyber-shot WX300, který ve velmi malém těle skrývá objektiv Sony G s 20× optickým zoomem. Nechybí ani bezdrátové Wi-Fi připojení. Jaký bude?
Kapitoly článku:
Digitální šum
Fotoaparát je vybaven 21,1MPx 1/2,3" CMOS BSI snímačem Exmor R. Z tohoto množství pixelů se ale využívá "jen" 18 megapixelů. Pixelová hustota je velmi vysoká, dá se tedy očekávat hodně vysoký šum.
ISO 80
Nejnižší citlivost ISO 80 už vykazuje silné vlivy odšumování, zejména černá se hodně rozmývá. Ostrost je průměrná a ani detaily moc nenadchnou.
ISO 100
Citlivost ISO 100 ukazuje trochu více ustřelených pixelů. Nižší ostrost může být dána horším zaostřením, každý snímek byl nicméně focen dvakrát a vybrán vždy ten ostřejší.
ISO 200
ISO 200 dále rozmývá obraz, už i barvy začínají být slabší.
ISO 400
Citlivost ISO 400 přichází o mnoho ostrosti i barev. Detaily jsou velmi slabé.
ISO 800
Další navýšení citlivosti na ISO 800 už ve velké míře eliminuje barvy i většinu detailů.
ISO 1600
Na ISO 1600 snímek ztrácí hodně ostrosti.
ISO 3200
ISO 3200 je celé rozmyté a neostré. V praxi naprosto k ničemu.
ISO 6400
Citlivost ISO 6400 je k dispozici pouze jako multiexpozice, ale na rozdíl od 12MPx fotoaparátů Sony v minulosti (např. Cyber-shot WX5) to vůbec ničemu nepomáhá, ale spíše škodí.
ISO 12800
Nejvyšší citlivost jsou už jen jakési jednobarevné omalovánky. Podíváme se ještě na snímky převedené na standardizované 12MPx rozlišení.
výřezy z 12MPx JPEGů
Tady ty snímky vypadají o něco lépe. Přesto je vidět, že ostrostí ani ne nejmenší citlivosti zrovna nehýří. Podíváme se také na snímky plyšového zajíce a míru zachování detailů.
ISO 80 |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 6400 |
ISO 12800 |
Už u nejnižší citlivosti je vidět hodně silné rozmývání a od ISO 200 výše se o detailech v podstatě nedá mluvit.
Protisvětlo
Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.
Bez jakýchkoli prosvětlovacích technologií se připravte na přepaly i tmavé stíny. Objektiv zde nevytváří žádné odlesky. Ve stínech je dost slabá kresba.
Když se do cesty postaví větve, umí objektiv vytvořit spoustu červených odlesků. Chromatické aberace je docela málo, stíny jsou opět bez detailů. Tento snímek byl pořízen v HDR režimu.
Dynamický rozsah není moc velký, nasvícené pozadí se tedy hodně přepaluje. Ve stínech je tentokrát kresba docela dobrá.
HDR je na tom s jasy mnohem lépe. Zatímco stíny jsou jen s trochu nižším šumem a lepší kresbou, světla jsou mnohem lépe prokreslené. Bohužel je vidět, že HDR má problém se skládáním pohybu.
K dispozici máte i barevný režim Malování HDR. Ten vytváří tzv. "umělecké HDR", tedy nerealistické, nýbrž přehnané. Prokreslení jasů ve stínech je mnohem lepší, nicméně můžete si všimnout velkého množství ustřelených pixelů.
V obloze je velký přepal, stíny trpí na jasový šum a tráva pak na totální rozmazání kresby.
S HDR režimem jsou přepaly v obloze takřka minulostí, rovněž stinná plocha je mnohem lépe prokreslená s minimem šumu. Tráva se nicméně stále hodně patlá a skládání pohybu opět vykazuje problémy.