Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)

7.1.2014, Milan Šurkala, recenze
Sony inovovalo svůj základní setový objektiv a máme zde novou verzi DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II. U něj byly přepracovány zadní členy, aby objektiv tolik netrpěl na světelné závoje. Bude opravdu lepší v protisvětle i jiných ohledech?

Sférické zkreslení


Objektiv trpí na docela výrazné sférické zkreslení na nejkratší ohniskové vzdálenosti (+3,7 %), SLT fotoaparáty vám ale umožní automaticky provádět korekci (výsledkem je mírné zkreslení +0,5 %). Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou linie rovné s minimálním sférickým zkreslením +0,1 až +0,2 %.


18mm ohnisko, JPEG



55mm ohnisko, JPEG
 

18mm ohnisko, RAW

55mm ohnisko, RAW



Vinětace


Při odcloněném objektivu je vinětace docela vidět, zejména u širších ohniskových vzdáleností je náhlejší a ztmavení cca 1,1 EV si už lze všimnout. Přiclonění na F8 tuto vadu významně sníží. Na širších ohniscích sice zůstává stále docela silná (0,7 až 0,8 EV), s přizoomováním ale tato vada rychle mizí.


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II průběh vinětace



Chromatická aberace


Další zkoumanou optickou vlastností bude úroveň chromatické aberace. Snímky jsou převedeny z RAWu bez korekce.



18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F8



18mm ohnisko, clona F16



Na nejširší ohniskové vzdálenosti není při středním kontrastu linií chromatická aberace problémem. Vyskytuje se jen ve velmi malém množství při nižších clonách.



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F16



Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti jsem zde nezaznamenal výraznější problémy. Aberace je lehká, ale to je dáno i menším kontrastem scény.



35mm ohnisko, clona F4,5



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F16



U 35mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace výraznější u nižších clon, přicloněním se ale dá znatelně snížit.



55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F16



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou problémem spíše duchové. Barevné změny jsou spíše menší.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.