Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)

7.1.2014, Milan Šurkala, recenze
Sony inovovalo svůj základní setový objektiv a máme zde novou verzi DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II. U něj byly přepracovány zadní členy, aby objektiv tolik netrpěl na světelné závoje. Bude opravdu lepší v protisvětle i jiných ohledech?
Dále se budeme věnovat kresbě objektivu na různých ohniskových vzdálenostech. Začneme snímáním na krátkou vzdálenost.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4
 

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8
 

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16
 

18mm ohnisko, clona F22
 

Se středem nejsou problémy, ale rohy jsou velmi neostré. Přiclonění trochu pomůže, ale ani na hodně vysokých clonách nelze hovořit o dobré ostrosti. Chromatická aberace je jen mírná.


24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6
 

24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

24mm ohnisko, clona F16



24mm ohnisko, clona F22
 

24mm ohnisko, clona F25
 

Tady jsou rohy jen o trošku lepší, stále jsou i po přiclonění dost neostré. Ani středová ostrost mě zrovna nepřesvědčila.


30mm ohnisko, clona F4,5



30mm ohnisko, clona F5,6
 

30mm ohnisko, clona F8



30mm ohnisko, clona F11
 

30mm ohnisko, clona F16



30mm ohnisko, clona F22
 

30mm ohnisko, clona F29
 

U 30mm ohniskové vzdálenosti se téměř nic nemění. Střed není moc ostrý a rohy jsou na tom podstatně hůř a ani clonění moc nepomáhá (k dosažení trochy ostrosti je nutno clonit až moc).


40mm ohnisko, clona F5,6



40mm ohnisko, clona F8
 

40mm ohnisko, clona F11



40mm ohnisko, clona F16
 

40mm ohnisko, clona F22

40mm ohnisko, clona F32

Ani zde se hodnocení moc nezmění. Ostrost není vysoká, přiclonění rohy moc nezlepšuje, spíše jen zvyšuje difrakci obrazu.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8
 

55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16
 

55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F32

Teprve na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou rohy o něco lepší, ale i tady jde vidět duchy. Nejlepší výsledky čekejte někdo okolo F8, výše se pomalu vkládá difrakce (neostrost a nižší kontrast). Podíváme se také na snímky snímané z větší vzdálenosti.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4
 

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8
 

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16
 

18mm ohnisko, clona F22
 

Střed je v pořádku, rovněž rohy jsou při ostření na velkou vzdálenost mnohem kvalitnější. Dobré je pohybovat se až někam k F8.


24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6
 

24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

24mm ohnisko, clona F16



24mm ohnisko, clona F22
 

24mm ohnisko, clona F25
 

U 24mm ohniskové vzdálenosti už střed tak dobrou ostrost nemá, nicméně chválit mohu rohy, které na tom nejsou zle. V podstatě ani není třeba moc clonit.


30mm ohnisko, clona F4,5



30mm ohnisko, clona F5,6
 

30mm ohnisko, clona F8



30mm ohnisko, clona F11
 

30mm ohnisko, clona F16



30mm ohnisko, clona F22
 

30mm ohnisko, clona F29
 

Střed je poměrně dobrý, rohy na tom také nejsou vyloženě zle, jemné přiclonění ale neuškodí. Nad F11 bych už kvůli difrakci moc nechodil.


40mm ohnisko, clona F5,6



40mm ohnisko, clona F8
 

40mm ohnisko, clona F11



40mm ohnisko, clona F16
 

40mm ohnisko, clona F22

40mm ohnisko, clona F32

Rohy nejsou úplně nejostřejší, přiclonění trošku pomůže. Od clony F11 si lze všimnout pozvolný nástup difrakce. Narůstá celoplošná neostrost a klesá kontrast obrazu.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8
 

55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16
 

55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F32

Na maximálním zoomu se objektiv projevoval dost divně, vypadá to na kusovou chybu. Nyní je jen těžké říci, zda byly tři rohy dobré a jeden špatný nebo naopak. Jde totiž vidět, že i při F5,6 je jeden roh dosti ostrý, zatímco ostatní jsou úplně mimo.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.