Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210)

25.9.2017, Milan Šurkala, recenze
Do dnešní recenze jsme si vybrali jednoho z mála zástupců telezoomů pro CSC systém Sony E. Vyzkoušíme objektiv E 55-210mm F4,5-6,3 OSS s poměrně malými rozměry a optickou stabilizací obrazu.

Sférické zkreslení

 
Vyzkoušíme také, jak dobře objektiv zachovává rovné linie. V případě minimálního zoomu jsem naměřil mírné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,4 %. U maximálního zoomu roste na -0,9 %, což už bývá někdy viditelné.
 

55mm ohnisko

210mm ohnisko
 
 

Vinětace

 
U nejnižších clon vinětace dosahuje zhruba jednoho EV, což není úplně málo, nicméně není to ani nějak dramatický problém (změna jasu je totiž relativně pomalá). I menší přiclonění pak vadu rychle zmírňuje.
 
Sony E 55-210mm OSS vinětace
 
 

Chromatická aberace

 
Zde se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy barevným změnám na kontrastních hranách.
 
 
55mm ohnisko, clona F4,5
 
 
55mm ohnisko, clona F8
 
 
55mm ohnisko, clona F16
 
U minimálního zoomu je chromatická aberace spíše mírná, trochu jí je vidět při odcloněném objektivu.
 
 
76mm ohnisko, clona F5
 
 
76mm ohnisko, clona F8
 
 
76mm ohnisko, clona F16
 
Při 76mm ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně čekejte vznik duchů, ale clonění opět situaci zlepší.
 
 
103mm ohnisko, clona F5,6
 
 
103mm ohnisko, clona F11
 
 
103mm ohnisko, clona F25
 
Kolem 100mm ohniskové vzdálenosti se situace zlepšuje a chromatická aberace téměř neexistuje. I při nízkých clonách je jen velmi málo patrná.

 
158mm ohnisko, clona F6,3
 
 
158mm ohnisko, clona F11
 
 
158mm ohnisko, clona F29
 
Při 158mm ohniskové vzdálenosti se do hry zpátky vrátili duchové. Některé hrany se tak dost rozmývají.

 
210mm ohnisko, clona F6,3
 
 
210mm ohnisko, clona F11
 
 
210mm ohnisko, clona F32
 
Na maximálním zoomu se objevuje chromatická aberace, na některých hranách je výrazné azurové lemování.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.