Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210)

25.9.2017, Milan Šurkala, recenze
Do dnešní recenze jsme si vybrali jednoho z mála zástupců telezoomů pro CSC systém Sony E. Vyzkoušíme objektiv E 55-210mm F4,5-6,3 OSS s poměrně malými rozměry a optickou stabilizací obrazu.
Nezapomeneme ani na několik ilustračních snímků, na kterých budete moci posoudit kvality objektivu.
 
Galerie - snímek č. 1 Havířov-Šumbark
 
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení
 
Centrální oblast je dosti ostrá, dobře to jde vidět především v RAWu. Rohy jsou stále poměrně dobré, neostrost větví napravo je zde spíše záležitostí hloubky ostrosti.
 
Galerie - snímek č. 2 slimák
 
expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 640, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
I s trochou přiclonění je při focení makra hloubka ostrosti poměrně malá. Bokeh je v místech menšího rozmazání poněkud nervózní.
 
Galerie - snímek č. 3
 
expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení
 
Ostrost je zde spíše průměrná, což platí celoplošně a v rozích se moc nezhoršuje. Kontrastní větvičky chytají velmi mírné namodralé okraje, ale přesto bych problematiku chromatické aberace v tomto případě hodnotil jako docela dobrou. Můžete se podívat na RAW snímek.
 
Galerie - snímek č. 4 portrét
 
expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 83 (124) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Rozhodně nejde o portrétní objektiv, nicméně díky delším ohniskovým vzdálenostem lze pořizovat snímky s docela pěkně rozmazaným pozadím. Telezoomy jsou k takovému účelu trochu použitelné, byť zde je světelnost objektivu lehce podprůměrná.  V zaostřené ploše je kresba velmi pěkná, pozadí se rozumně maže.
 
Galerie - snímek č. 5 Alšovo náměstí Ostrava-Poruba
 
expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení
 
Především uprostřed je kresba hodně slušná, směrem k rohům se však zhoršuje jen trochu.
 
Galerie - snímek č. 6
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde nebyl problém s bokehem, neboť v pozadí nebyly žádné věci, které by se leskly. Velmi pěkný výsledek.
 
Galerie - snímek č. 7 Karlovy Vary
 
expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 83 (124) mm, klikněte pro zvětšení
 
Celoplošně velmi pěkné detaily a ostrost, která vynikne více v RAW formátu.
 
Galerie - snímek č. 8
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 500, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
Výborné detaily v zaostřené ploše. Mírně se rozmazávající místa chytají zvláštní duchy (přestože jde o bokeh, část je takřka ostrá a kolem je jakási aura). Vzdálenější pozadí je pak krásně jemné.
 
Galerie - snímek č. 9
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
Světelnost F6,3 není zrovna nějak nadprůměrná, takže na velké vzdálenosti už nemůžete čekat výraznější mazání pozadí.
 
Galerie - snímek č.10 SOR BNG 12 8T6 2457
 
expoziční čas 1/125 s, clona F10, citlivost ISO 250, ohnisko 83 (124) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
Po většině plochy je ostrost solidní, uprostřed je pak opravdu hodně dobrá.
 
Galerie - snímek č. 11
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 1000, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
Příjemná ostrost uprostřed, plně odcloněný objektiv pak dovolil mazat pozadí, což ale vzhledem k jeho charakteru není moc vidět. Plochy v místech za zaostřeným pásmem mají opět zvláštní charakter bokehu. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.
 
Galerie - snímek č. 12 Škoda SUperb
 
expoziční čas 1/500 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 210 (315) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tady jde vidět, že se fotoaparátu s testovaným objektivem nepodařilo zaostřit úplně správně. Bokeh je dost nervózní a vykazuje pro tento objektiv charakteristický vzhled. I v rozmazané ploše jde vidět ostré linie a od nich vzniká teprve rozmazaná aura. K dispozici je RAW snímek.
 
Galerie - snímek č. 13
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 2000, ohnisko 210 (315) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
O moc většího zvětšení už dosáhnout nelze, ale to nelze objektivu zazlívat. Nejde totiž o makro objektiv a k focení makra není určen. Jednodušší pozadí zde objektivu nekladlo překážky a bokeh je docela jemný.
 
Galerie - snímek č. 14
 
expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 400, ohnisko 210 (315) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
V zaostřené ploše jsou velmi pěkné a ostré detaily, pozadí se hezky maže a je jemné. Opět je vidět jen trochu duchů v místech malého rozostření.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.