www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)
, , recenze
Pokud máte fotoaparát Sony s bajonetem E a hledáte zajímavý zoomovací objektiv pro běžné použití, patrně budete zvažovat Sony 18-105mm F4 OSS. Má příjemný zoom, konstantní světelnost F4 a elektronický zoom. Jaký bude?
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření


Objektiv nabídne velmi tichý a rychlý autofokus. Neuslyšíte jej ani při focení ani při natáčení videa. Pokud jde o rychlost, na fotoaparátu Sony A6300 jsem naměřil čas ostření zhruba okolo 0,15 sekundy u minimálního zoomu a přibližně 0,25 sekundy u maximálního. To jsou skutečně velmi pěkná čísla.

K dispozici je pochopitelně i manuální ostření a jak již bylo řečeno, elektronická vazba ostřícího kroužku je přesná a ostří se velmi snadno. V některých případech mi ale přišlo, že kroky ostřícího motorku jsou velké a jemné pootočení změnilo zaostření skokově a docela výrazně. To může být někdy žádoucí, protože jasně vidíte, která poloha je nejostřejší, na druhou stranu tato poloha nemusí být vždy nejlepší.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS průběh ostřících vzdáleností


Objektiv moc nepotěší minimálními ostřícími vzdálenostmi. Výrobce tvrdí, že potřebujete alespoň 45 cm od čipu na širších ohniskových vzdálenostech, skutečnost je ale o něco lepší a jde zhruba o 36-37 cm (23-24 cm od přední čočky). Minimální vzdálenost se zoomováním dlouho roste jen pomalu a ještě u 120mm přepočtené (80mm reálné) ohniskové vzdálenosti potřebujete necelých 50 cm (zhruba 35 cm od přední čočky). V takovém případě lehce přesáhnete 0,3× přepočtené zvětšení a objektiv se dá použít alespoň na velmi nenáročné makro.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS přepočtení zvětšení


Pokud zazoomujete ještě o trochu dál, minimální ostřící vzdálenost dramaticky vzroste až někam k 90 cm (77 cm od přední čočky) a zvětšení klesne na 0,2×. Na makro se tedy objektiv opravdu moc nehodí.


Focení makra


Zde se tedy podíváme, co výše zmíněná zvětšení znamenají při praktickém použití. Už tradičně tu máme snímek kleští. Jak sami vidíte, nelze čekat příliš velké zvětšení.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS makro kleště

expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 500, ohnisko 78 (117) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má v celém ohniskovém rozsahu světelnost F4, je tedy na širších ohniskových vzdálenostech o 1/3 EV méně světelný než typické F3,5-5,6 objektivy. Na druhou stranu se s přizoomováním velmi rychle se srovná a začne být lepší. Ke konci už má nezanedbatelné 1 EV k dobru, což se hodí jak při focení za horšího světla, tak i k dosažení menší hloubky ostrosti a více rozmazaného pozadí. Sedmilamelová clona má v celém ohniskovém rozsahu maximální hodnotu F22.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS průběh světelnosti



Bokeh


V následujícím testu posoudíme, jak testovaný objektiv dobře a jemně maže pozadí.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 1/13 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 74 (111) mm, klikněte pro zvětšení



Bokeh je docela jemný, odlesky jsou relativně plné, byť na levé straně vytvářejí jakýsi půlměsíc.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS bokeh clona F6,3

expoziční čas 1/6 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 74 (111) mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění jsou odlesky ještě plnější a bokeh působí docela jemně. Také v zaostřené ploše se ostrost znatelně zvýšila.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací, její účinek se nicméně docela těžko vyhodnocuje. Test probíhal na přepočtené ohniskové vzdálenosti 157 milimetrů a najít místo, kde jsem dosahoval poloviční úspěšnost, nebylo vůbec jednoduché.




se stabilizací, 1/10 sekundy




bez stabilizace, 1/10 sekundy



Docela dost neostrých snímků jsem dostával už někde kolem 1/25 sekundy, ale ani při 1/10 sekundy se toto číslo nijak závratně nezvyšovalo a pořád jsem měl nadpoloviční úspěšnost. Bez stabilizace jsem tuto úspěšnost dosahoval někde okolo času 1/60 sekundy. Účinek bych tedy stanovil někde kolem hodnoty 2,5 EV.

reklama
Nejnovější články
Vogue a Annie Leibovitz pod palbou kvůli fotkám černošské gymnastky Vogue a Annie Leibovitz pod palbou kvůli fotkám černošské gymnastky
Uznávaná fotografka Annie Leibovitz si to tentokrát pořádně slízla a magazín Vogue, kde se její fotografie objevily, také. Za vše mohou fotky černošské gymnastky Simone Biles, které podle reakcí lidi měla raději fotit černoška. Ta by prý věděla jak na to.
Včera, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Kodak Alaris opět prodává, část z PPF míří do Číny Kodak Alaris opět prodává, část z PPF míří do Číny
Kdysi slavný Kodak je dnes už téměř historií. Zbytky společnosti už byly dávno rozděleny, prodány a nyní došlo k dalšímu prodeji. Z Kodaku Alaris a jeho další části PPF byl vyčleněn další díl, který nyní putuje do Číny.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Canon EOS R5 může mít problémy s chlazením Canon EOS R5 může mít problémy s chlazením
Nový fotoaparát Canon EOS R5 je jedinečný svou schopností natáčet 8K video, nicméně překvapil relativně malým tělem a absencí pokročilého chlazení. Dle technických specifikací Canonu je viditelné, že mu přehřívání nemusí být úplně cizí.
Včera, aktualita, Milan Šurkala9 komentářů
Canon přichází s novými telekonvertory pro systém EOS R: 1.4x a 2x Canon přichází s novými telekonvertory pro systém EOS R: 1.4x a 2x
Ve velké smršti novinek společnosti Canon se objevily také dva nové telekonvertory pro systém EOS R (bajonet RF). Ty nabízí 1,4× a 2× prodloužení ohniskové vzdálenosti se zachováním autofokusu, stabilizace i odolnosti.
12.7.2020, aktualita, Milan Šurkala
Canon uvedl A3+ fototiskárnu imagePROGRAF PRO-300 Canon uvedl A3+ fototiskárnu imagePROGRAF PRO-300
Novinkou ve výrobním programu společnosti Canon je i A3+ fototiskárna imagePROGRAF PRO-300. Má celkem 9 barevných inkoustů + Chroma Optimiser a schopnost využívat záložní trysky v případě problémů s jinými.
11.7.2020, aktualita, Milan Šurkala