Sony NEX-5R: fázový posun k lepšímu?
Sony nedávno uvedlo nový NEX s označením NEX-5R. Navazuje na starší model NEX-5N, přináší však hybridní zaostřování, podporu bezdrátového Wi-Fi připojení a novinkou je opět o něco vylepšená ergonomie. Jak si povede v testu?
Kapitoly článku:
Nyní se můžete podívat na několik ilustračních snímků.
Snímek působí, že trpí na zvýšenou vinětaci a řekl bych, že i na mírnou podexpozici. Ostrost je po celé ploše dobrá, pouze v pozadí by mohlo být odšumování o něco slabší. Můžete se podívat i na snímek v RAWu (tam uvidíte např. chromatickou aberaci objektivu, která je fotoaparátem velmi účinně potlačována).
Makro objektivu je spíše podprůměrné, ale proti běžným objektivům to není velký rozdíl. Můžete si všimnout chromatickou aberaci, ta je ale dána použitým objektivem (s jiným může být mnohem nižší). Šum je při citlivosti ISO 320 nízký, v RAWu vypadá o něco lépe (příjemně jemný jasový šum).
V režimu Malování HDR si můžete vybrat sílu HDR efektu, toto je nejsilnější. Pak dostanete poněkud omalovánkovou kresbu. Výhodou je, že se se skládáním snímků nemusíte "drbat" vy, fotoaparát to udělá za vás.
K snímku nemám vážnější výhrady, uvítal bych ale místy trochu menší odšumování. V RAWu je kresba o něco lepší, ale chybičky objektivu (v rozích a na hranách) se občas objevují.

expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Jedno fotoaparátu rozhodně nelze upřít. Je to velmi dobrá práce s dynamickým rozsahem v režimu DRO (HDR dokonce začníná vypadat poněkud zbytečně). Stíny jsou nenásilně a příjemně prosvětleny, využívá se tu výhod velkého dynamického rozsahu snímače. Po korekcích optických vad lze vytknout jen trochu slabší ostrost.
Tráva to už odšumováním hodně schytala a postrádá téměř jakoukoli kresbu. Výhodou je ale dobrá eliminace barevného šumu. Z RAWu dostanete trochu lepší kresbu, i když samozřejmě musíte počítat s tím, že jakékoli navýšení odšumování se projeví na zahlazení těchto ploch.
Vysoce kontrastní černobílý mód dokáže dávat snímkům velmi zajímavý nádech. Tady nelze mít námitky.
Zde jsem naopak použil režim pop artových barev pro zvýšení saturace. Odšumování se svým hrudkováním se mi ale moc nezamlouvá.
Po stránce fotoaparátu nelze fotografii nic vytýkat, je dostatečně ostrá a barevně velmi příjemná. Objektiv to kazí jenom minimálně malým odleskem a neostrými rohy. Když se podíváte na RAW, uvidíte, jak dobře fotoaparát odstraňuje chromatickou aberaci.

expoziční čas 1/125 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (43) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Typicky expozičně nepříjemná scéna, kdy je krajina ve stínu, ale obloha je prosvětlená sluncem. Fotoaparát se s tím ale popral dost dobře. Krajinu prosvětlil docela slušně, aniž by zde příliš vzrostl šum. RAW ukáže původní neprosvětlený snímek a vysoký dynamický rozsah čipu.
ISO 3200 je už dosti vysoká citlivost, což se projevuje na silném odšumování. Obraz je rozmytý, místy se objevují barevné flíčky. Určitě je to ale použitelné.
Ostrost by mohla být o něco lepší, ale barevně se při takto silných stínech povedlo fotoaparátu dostat solidní snímek.
Zde není problém, chromatická aberace je velmi dobře potlačena. Jen je tu opět vidět podexpozice.
Na tomto snímku jde také vidět, že při citlivosti ISO 3200 je už odšumování opravdu dost silné. RAW ukazuje surová data, která už hrají všemožnými barvičkami.