Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-6: pan dlouho očekávaný

18.3.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme snad na nejvíce očekávaný Sony NEX, papírově nejzajímavější verzi NEX-6. Má prověřený 16MPx Exmor CMOS APS-C snímač, hybridní ostření, lepší ergonomii ovládání a také nový 16-50mm powerzoom objektiv.
Fotoaparát disponuje APS-C snímačem s rozlišením 16 megapixelů. Stejný čip byl použit i ve fotoaparátu Sony NEX-5R. Dnes se poprvé setkáme s novou testovací scénou místo fotografie CD. Uvidíte zde šum v mnoha různých barvách i prokreslení jemných detailů ve zobrazení 1:1. RAWy byly převedeny pomocí Adobe DNG Converteru.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 dává krásně čistý obraz bez šumu.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je rovněž čisté, v JPEGu není žádný šum, v RAWu je jen velmi lehký a jeho charakteristika je příjemná.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 jen velmi lehce navyšuje šum v RAWu, JPEGy jsou nadále hladké a bez šumu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 lehce navyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy jsou zatím stále docela v pořádku.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1250 (multiexpozice)



Citlivost ISO 1600 v JPEGu už poněkud patlá, jde to vidět zejména na modrém autě. RAW už trpí na barevný šum, multiexpozice přináší obraz bez šumu, horší je ale barevnost snímku.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 počítejte v RAWu s vyšším barevným šumem, detaily jsou stále ještě trochu patrné. V JPEGu se už ztrácí barvy a některé méně výrazně detaily se slévají.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 5000 (multiexpozice)



ISO 6400 je už citlivost, se kterou začíná mít snímač docela problém. RAWy trpí na silný barevný šum, JPEGy mají slabé barvy a dost se slévají.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 dále zhoršuje obraz. RAW je plný barevného šumu, JPEG se hodně rozpatlává.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 ukazuje, že bílé plochy jsou ještě jakž takž vidět, zbytek je ale totálně rozmytý. Nyní se můžete podívat na novinku v recenzích, a to snímky zkonvertované na 12MPx rozlišení pro posouzení detailů i šumu při pevně daném rozlišení.





V JPEGu jsou výsledky do citlivosti ISO 800 velmi dobré, ISO 1600 je stále slušné, akceptovatelné je ISO 3200 a výše bych byl už hodně opatrný.





Pokud jde o RAWy, u citlivosti ISO 1600 vidíte počínající ztrátu menších detailů (např. logo "Monroe") na modrém autě vpravo. Dále se budeme věnovat tradičním snímkům vousů plyšového zajíce, kde se opět velmi dobře ukáže, jaké je zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 125 (multiexpozice)

ISO 500 (multiexpozice)

Do citlivosti ISO 800 není problém, ISO 1600 trochu začíná rozmývat obraz, stále je ale velmi kvalitní. ISO 3200 je použitelné pro snímky vyvolané z RAWu, u JPEGů bych už s moc vysokou kvalitou nepočítal. Znovu se můžete podívat na standardizované snímky na rozlišení 12 megapixelů.





I zde to vypadá podobně, od ISO 1600 se snímky lehce mažou, silnější rozmazávání začíná u ISO 3200. Podíváme se také na RAWy.





RAWy vypadají o něco lépe, i ISO 3200 má vcelku slušné detaily, barevný šum je ale bohužel také přítomen.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Barevný šum v RAWu si lze zlehka všímat od cca ISO 400, do citlivosti ISO 1600 je ale ještě přijatelný, pak už začíná být výrazný a s ISO 6400 a vyššími bych zacházel už velmi opatrně, ideálně bych je ani nepoužíval.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.