Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-7: správná (r)evoluce

7.6.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony NEX-7 je vlajkovou lodí CSC fotoaparátů NEX. Má 24MPX Exmor CMOS snímač, Full HD video, spoustu zajímavých technologií a především výrazně vylepšenou ergonomii s více tlačítky, vlastním bleskem a vynikajícím elektronickým hledáčkem.
Sony NEX-7 využívá APS-C snímač s opravdu hodně vysokým rozlišením 24 megapixelů. Tentýž čip najdeme např. i ve fotoaparátu Sony SLT-A65, kde se až tak dobře nepředvedl. U fotoaparátu NEX-7 by to ale díky absenci zrcátka mohlo být o něco lepší. Snímky z RAWu byly převedeny pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je krásně čisté, RAW je ostřejší a detailnější, opravdu velmi pěkný.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivosti ISO 200 také není moc co vytýkat, prosvítající modrý šum je problémem nepřesné konverze modrých barev v Camera Raw (lesklý povrch CD této aplikaci opravdu nesvědčí). RAW chytá jemný jasový šum.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



RAW už začíná šumět při ISO 400, což je na APS-C čip nepříjemně nízká hodnota. JPEG je odšuměný a stále bez nějakých potíží.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 přidává v RAWu i silnější barevný šum. JPEG vytváří občasné rozmyté artefakty, jinak je ale detailnost stále velmi slušná.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1250 (multiexpozice)



Citlivost ISO 1600 je v RAWu už viditelně zašuměná, zejména barevně. JPEG už lehce potlačuje barvy, vytváří i odšumovací artefakty. Multiexpozice výrazně snižuje šum, spolu s tím se ale zhoršuje i ostrost snímku.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 5000 (multiexpozice)



ISO 3200 dále zvyšuje šum, JPEGy mají slabší barvy, ale to platí zejména pro multiexpozici. U té je i výrazně slabší kontrast.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Při ISO 6400 je už barevný šum opravdu hodně silný, je až s podivem, že JPEG vypadá celkem koukatelně. Vytváří se na něm ale mapy po odšumování.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je evidentně nad síly snímacího čip. JPEG je bez detailů i barev, RAW naopak hraje všemi možnými barvami.



ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu)



V podstatě totéž platí i pro lehce vyšší citlivost ISO 16000. Dále se podíváme na míru zachování detailů u fotografie vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu)
 

ISO 1250 (multiexpozice)

ISO 4000 (multiexpozice)

Do citlivosti ISO 800 včetně vypadají snímky velmi pěkně. Od ISO 1600 je ale šum viditelný. RAW začíná barevně flekatět, JPEG naopak vyváří nepříjemné artefakty. U dalších citlivostí se to pochopitelně zhoršuje, nicméně ještě ISO 3200 si dovolím označit jako použitelné. Pak už je rozmývání opravdu velmi silné. 24 megapixelů na APS-C čipu očividně nebyl až tak dobrý nápad. Vyzkoušíme i snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu)
 

ISO 500 (multiexpozice)

ISO 1250 (multiexpozice)

Barevný šum je viditelný od ISO 400, silný pak od ISO 800. To je na APS-C čip poměrně brzy.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.