Sony NEX-7: správná (r)evoluce
Sony NEX-7 je vlajkovou lodí CSC fotoaparátů NEX. Má 24MPX Exmor CMOS snímač, Full HD video, spoustu zajímavých technologií a především výrazně vylepšenou ergonomii s více tlačítky, vlastním bleskem a vynikajícím elektronickým hledáčkem.
Kapitoly článku:
Sony NEX-7 využívá APS-C snímač s opravdu hodně vysokým rozlišením 24 megapixelů. Tentýž čip najdeme např. i ve fotoaparátu Sony SLT-A65, kde se až tak dobře nepředvedl. U fotoaparátu NEX-7 by to ale díky absenci zrcátka mohlo být o něco lepší. Snímky z RAWu byly převedeny pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
ISO 100 je krásně čisté, RAW je ostřejší a detailnější, opravdu velmi pěkný.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Citlivosti ISO 200 také není moc co vytýkat, prosvítající modrý šum je problémem nepřesné konverze modrých barev v Camera Raw (lesklý povrch CD této aplikaci opravdu nesvědčí). RAW chytá jemný jasový šum.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
RAW už začíná šumět při ISO 400, což je na APS-C čip nepříjemně nízká hodnota. JPEG je odšuměný a stále bez nějakých potíží.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 přidává v RAWu i silnější barevný šum. JPEG vytváří občasné rozmyté artefakty, jinak je ale detailnost stále velmi slušná.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1250 (multiexpozice)
Citlivost ISO 1600 je v RAWu už viditelně zašuměná, zejména barevně. JPEG už lehce potlačuje barvy, vytváří i odšumovací artefakty. Multiexpozice výrazně snižuje šum, spolu s tím se ale zhoršuje i ostrost snímku.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 5000 (multiexpozice)
ISO 3200 dále zvyšuje šum, JPEGy mají slabší barvy, ale to platí zejména pro multiexpozici. U té je i výrazně slabší kontrast.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Při ISO 6400 je už barevný šum opravdu hodně silný, je až s podivem, že JPEG vypadá celkem koukatelně. Vytváří se na něm ale mapy po odšumování.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
ISO 12800 je evidentně nad síly snímacího čip. JPEG je bez detailů i barev, RAW naopak hraje všemi možnými barvami.
ISO 16000 (JPEG)
ISO 16000 (konverze z RAWu)
V podstatě totéž platí i pro lehce vyšší citlivost ISO 16000. Dále se podíváme na míru zachování detailů u fotografie vousů plyšového zajíce.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 16000 (JPEG) |
ISO 16000 (konverze z RAWu) |
ISO 1250 (multiexpozice) |
ISO 4000 (multiexpozice) |
Do citlivosti ISO 800 včetně vypadají snímky velmi pěkně. Od ISO 1600 je ale šum viditelný. RAW začíná barevně flekatět, JPEG naopak vyváří nepříjemné artefakty. U dalších citlivostí se to pochopitelně zhoršuje, nicméně ještě ISO 3200 si dovolím označit jako použitelné. Pak už je rozmývání opravdu velmi silné. 24 megapixelů na APS-C čipu očividně nebyl až tak dobrý nápad. Vyzkoušíme i snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 16000 (JPEG) |
ISO 16000 (konverze z RAWu) |
ISO 500 (multiexpozice) |
ISO 1250 (multiexpozice) |
Barevný šum je viditelný od ISO 400, silný pak od ISO 800. To je na APS-C čip poměrně brzy.