Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-C3: drobek s velkým srdcem

22.11.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Vzhledem k velké popularitě CSC fotoaparátů jsme sáhli po přístroji ze stáje Sony, a to levném modelu NEX-C3. Fotoaparát nabízí 16MPx Exmor CMOS čip, hardwarové HDR, HD video a lehce přepracovanou ergonomii. K testu jsme měli standardní 18-55mm objektiv.

Noční scéna


Rozsáhlá nabídka expozičních časů i spolehlivé ostření je dobrým předpokladem pro solidní focení v noci. K tomu je tu i slušný snímací čip s akceptovatelným šumem do středních citlivostí.




expoziční čas 8 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



Snímku není moc co vytýkat, šum je minimální. Ostrost je už trochu ovlivněna vyšší clonou, a tedy i počínající difrakcí. Na dalších snímcích se podíváme na výřezy při různých citlivostech. Vlevo je výstup z JPEG (bez odšumování po dlouhé expozici), vpravo je pak RAW bez odšumování po vyvolání přes Camera Raw 6.5.




ISO 200



Při citlivosti ISO 200 jsou snímky v RAWu i JPEGu bez jakýchkoli problémů. Šum je minimální, detaily slušné.




ISO 400



Ani ISO 400 na tom není vůbec špatně. RAW má lehký jasový šum, ale stále jde o vynikající výsledek.




ISO 800



U citlivosti ISO 800 už RAW začíná produkovat trochu vyšší šum včetně barevného. JPEG je i nadále hladký, tráva už ale vypadá docela rozmytě.




ISO 1600



S dalším navyšováním citlivosti roste odšumování v JPEGu, kdy se zejména tmavší plochy začínají slévat do sebe. RAW ukazuje vyšší barevný šum, ale stále docela slušnou ostrost.




ISO 3200



ISO 3200 je v RAWu plné barevného šumu, silné detaily ale zůstávají nadále dobře patrné. JPEGy lehce ztrácejí barvy a linie se začínají rozpíjet.




ISO 6400



Je pochopitelné, že další citlivost je ještě horší. Barevný šum výrazně roste, JPEGy už začínají i hrudkovatět, barvy výrazně klesají.




ISO 12800



Nejvyšší citlivost je v JPEGu v podstatě nepoužitelná, kresba je rozmytá, barvy jsou velmi slabé a snímek je pokrytý množstvím hrudek.




ISO 6400 (JPEG/multiexpozice)


Zde je vidět výsledek multiexpozice, která dává i při citlivosti ISO 6400 poměrně hezký nezašuměný obraz s lehce potlačenou ostrostí. JPEG je různě roztrhaný a více zašuměný.


Standardní scéna


Podívejme se nyní na standardní snímky.




expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Silné protisvětlo se projevilo na slabší kresbě snímku, který je zároveň schován za mírným závojem. Chromatická aberace je vidět na stromu vpravo, jinak na snímku v podstatě není. Můžete si stáhnout RAW, kde uvidíte i mnohem lepší kresbu.




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 26 (39) mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou slušné, na šedé zdi vzniká moaré efekt. Rohy jsou lehce neostré, chromatická aberace je spíše výjimečná.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.