www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony R1 na cestě od EVF k pravé (DSLR) zrcadlovce

Sony R1 na cestě od EVF k pravé (DSLR) zrcadlovce
, , recenze: specifikace produktu
O tom, že Sony DSC-R1 je zajímavý model, jsme dobře věděli ještě dříve, než se objevil na našem redakčním stole. Fotopřístroj totiž kombinuje revolučním způsobem parametry "klasické" EVF zrcadlovky a pravých (DSLR) zrcadlovek, protože sice neumožňuje vyměňovat objektivy, ale disponuje CMOS snímačem o velikosti APS-C, které najdete právě u pravých zrcadlovek. Jak si tedy model poradil při zpracování dat z desetimegapixelového snímače s šumem, především při maximálních hodnotách 1600 a 3200 ISO? Nejenom to vám prozradíme v této recenzi.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. Sony R1 na cestě od EVF k pravé (DSLR) zrcadlovce
  2. Ovládání a další popis
  3. Menu
  4. Praktické zkušenosti
  5. Závěr
reklama
Recenzi digitálního fotopřístroje Sony DSC-R1 nemůžeme začít jinak, než podrobným pohledem na jeho unikátní snímač. Ten je totiž typu CMOS (Sony Complementary Metal Oxide Semiconductor ) o rozměrech 21,5 x 14,4 milimetrů při poměru stran 3 : 2, který obsahuje celkem 10,8 milionů buněk, přičemž přibližně 10,3 milionů obrazových buněk je efektivně využitelných. Proto v menu objevíte tyto možnosti nastavení velikosti snímku: 3888 x 2592 (10 MPix), 3264 x 2176 (7 MPix), 2748 x 1856 ((5 MPix), 2160 x 1440 (3 MPix) a 1296 x 864 bodů. Fotografie se ukládají ve formátu JPEG ve dvou kompresních poměrech (Fine a Standard), k dispozici je i zápis ve formátu RAW. V tomto případě ovšem musíte mít dostatečně velkou paměť na kartách typu CompactFlash I/II nebo Memory Stick (případně Memory Stick Pro), protože desetimegapixelový snímek ve formátu RAW má často přes 20 MB. Za obrazovou kvalitu se prostě platilo paměťovým prostorem již od nepaměti...




Použitý velký CMOS snímač (možnost srovnání s velikostí snímače u modelu DSC-F828 máte na fotografii níže), který díky svému provedení zkvalitňuje důležité parametry práce se světlem - dynamický rozsah, citlivost i odstup signálu od šumu. Citlivost snímače tedy sice lze manuálně nastavit až na hodnotu 3200 ISO, ovšem v praxi jsou již při hodnotě 1600 ISO snímky relativně silně zašuměné. Sice můžete ještě využít redukci šumu, přesto snížení hladiny šumu je pouze minimální, navíc na úkor kvality kresby. Model umožňuje také snímání v barevných prostorech sRGB a Adobe RGB.




Mezi další plusy tohoto CMOS snímače je určitě nízká spotřeba pouhých 200 mW, která konvenuje s celkově velmi nízkoenergetickým provozem. Jediné, na co musíme budoucí uživatele upozornit, je to, že firemní akumulátor InfoLithium NP-FM50 (1200 mAh) se velice dlouho dobíjí (přímo v modelu) - abyste ho zcela nabili, budete ho muset nechat dobíjet déle než osm hodin (dokud bliká žlutě svítící kontrolka na zadní straně). Na druhou stranu model potom vydržel déle než hodinu a půl v našem energetickém testu při zapnutém LCD displeji a neustálém snímání s bleskem. V režimu prohlížení vydržela R1-čka ještě o půl hodiny déle.




Ovšem nejenom snímačem živ je člověk aneb také optická soustava je velmi zajímavá. Širokoúhlý objektiv Carl Zeiss Vario-Sonnar T* je složen ze dvanácti prvků (z toho 4 asférické) v 10 skupinách a má rozsah ohniskových vzdáleností od 14,3 do 71,5 mm (24 - 120 mm v přepočtu na kinofilm) při světelnosti F2,8 - F4,8. Tento pětinásobný optický zoom můžete ještě rozšířit dvojnásobným digitálním přiblížením. K ručnímu ostření využijete prstenec objektivu. Maximální clonové číslo je F16. Rychlé zaostřování i při horších světelných podmínkách zajišťuje silná přisvětlovací lampa. Autofocus je pětibodový. Zaostřit můžete celkem ve třech režimech - v automatickém, manuálním nebo makro režimu. Bohužel právě v režimu Makro lze zaostřit až od 35 centimetrů, v normálním režimu od 50 cm. Čočky jsou umístěny přímo před CMOS senzor díky speciálnímu designu modelu, což skutečně vede k nízké či téměř nulové chromatické aberaci (viz část Praktické zkušenosti).




Co se týká měření expozice, tak ta probíhá celoplošně, s důrazem na střed nebo bodově. Novinak pochopitelně disponuje všemi expozičními režimy od automatiky přes poloautomatiku (režimy s prioritou clony nebo času) až po plný manuál. Pro méně zkušené fotografy jsou k dispozici i čtyři přednastavené scény (Portrét, Krajiny, Noční portrét a Noční snímek). Expozici lze kompenzovat v rozmezí + / - 2EV (po 1/3EV krocích). Praktický je také expoziční bracketing, kdy nasímáte tři snímky s posunutou hodnotou korekce expozice. Model umí nasnímat i dávku, ovšem pouze rychlostí tří snímků za sekundu, navíc jen v sérii tří snímků za sebou. Model nabízí rozsah expozičních časů od 1/2000 do 30 sekund (k dispozici je i maximální tříminutový Bulb). Kromě korekce expozice a reálného histogramu vám pomůže trefit správnou expozici i praktické černobílá zebra (funkce Zebra Pattern), která zobrazuje v reálném čase, která část scény je přeexponovaná, takže zde je předpoklad nekvalitní kresby.

Ještě se vrátíme k rychlosti provozu modelu, která se může směle měřit s pravými zrcadlovkami - první expozici po zapnutí modelu stihnete prakticky za sekundu (1,2 s), ostření je svižné a také zpoždění spouště je téměř neměřitelné (s namáčknutím do 0,1 s). Také zápis snímků na kartu probíhá velmi svižně - i desetimegapixelové snímky v JPEGu se uloží za tři až pět sekund. Pouze na zápis fotografie v RAWu si budete muset deset sekund počkat, což je vzhledem k velikosti souboru pochopitelné (kolem 20 MB).

Při prvním pohledu na zadní stranu modelu vám bude připadat, že výrobce jaksi pozapomněl na LCD displej - ten je ovšem originálně schovaný na horní straně tubusu, jeho dokonalé maskování je umožněno tím, že v klidové poloze je displej otočrn dovnitř, takže si ho jen stěží všimnete. Tento dvoupalcový barevný displej disponuje vysokou svítivostí (600 Cd/m2) a přestože jeho rozlišení 134 tisíc pixelů je sice jen průměrné, přesto poskytovaný obraz je velmi ostrý a jasný. Displej lze díky malému kloubu otočit téměř do libovolného úhlu.




Pořízení prvního snímku1,2 s
Snímek s namáčknutím spouště< 0,1 s
Snímek bez namáčknutí< 0,3 s
Nejnovější články
Na CD se našlo 2400 fotek s tragédií World Trade Center Na CD se našlo 2400 fotek s tragédií World Trade Center
Při prodeji nemovitosti v USA byla objevena CD, na kterých se našel nečekaný obsah. Bylo zde téměř 2400 fotografií dokumentujících události, které nastaly po tragickém 11. září v New Yorku. Ty jsou nyní dostupné online na Flickru.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon uvedl 120MPx APS-H a 2,7MPx full frame čip Canon uvedl 120MPx APS-H a 2,7MPx full frame čip
Canon představil dvě novinky na poli průmyslových snímačů. Máme tu APS-H čip s velmi vysokým rozlišením 120 megapixelů a dále ještě větší full frame čip, jehož rozlišení je naopak velmi nízkých 2,7 MPx.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Techart TZE-01, adaptér pro FF CSC Nikonu a objektivy Sony FE Techart TZE-01, adaptér pro FF CSC Nikonu a objektivy Sony FE
Majitelé full frame CSC od Nikonu mají zatím omezený výběr nativních objektivů, mohou ale využít různé adaptéry. Nikon jim nabízí adaptér pro své DSLR objektivy, společnost Techart nyní přidává adaptér pro objektivy Sony FE.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Meike uvádí 11+18mm makrokroužky pro Canon EOS R Meike uvádí 11+18mm makrokroužky pro Canon EOS R
Společnost Meike z Hongkongu představuje užitečné příslušenství pro full frame CSC fotoaparáty Canon EOS R a EOS RP. Jde o makro kroužky s délkou 11 a 18 mm, které mohou být použity i současně.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Hasselblad uvádí digitální stěnu CFV II 50C a tělo 907X Hasselblad uvádí digitální stěnu CFV II 50C a tělo 907X
Od společnosti Hasselblad jsme se dočkali velkého množství novinek a mezi nimi je i digitální stěna CFV II 50C a velmi malé středoformátové tělo 907X, které podporuje nové XCD objektivy. Výsledkem je na svou třídu velmi malý fotoaparát.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře