Sony R1 na cestě od EVF k pravé (DSLR) zrcadlovce

10.2.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
O tom, že Sony DSC-R1 je zajímavý model, jsme dobře věděli ještě dříve, než se objevil na našem redakčním stole. Fotopřístroj totiž kombinuje revolučním způsobem parametry "klasické" EVF zrcadlovky a pravých (DSLR) zrcadlovek, protože sice neumožňuje vyměňovat objektivy, ale disponuje CMOS snímačem o velikosti APS-C, které najdete právě u pravých zrcadlovek. Jak si tedy model poradil při zpracování dat z desetimegapixelového snímače s šumem, především při maximálních hodnotách 1600 a 3200 ISO? Nejenom to vám prozradíme v této recenzi.
Širokoúhlé ohnisko a teleobjektiv

Optika modelu Sony DSC-R1 vás asi neohromí maximálním pětinásobným optickým zoomem, ale nejkratší ohnisko 24 mm je naopak určitě hodno zaznamenání. Na prvním snímku názorně můžete vidět, kolik budov se navíc vměstnalo do našeho "klasického" záběru. Při širokoúhlém snímání byla soudkovitost minimální, vinětaci i chromatickou aberaci jsme téměř nepozorovali, takže v tomto ohledu nemáme modelu prakticky co vytknout. Navíc kvalita kresby neklesá ani v rozích jednotlivých snímků. Barevné podání odpovídalo realitě, takže mírný modrý nádech souvisel spíše s aktuální smogovou situací.
Širokoúhlé ohnisko
Teleobjektiv

Aberace

Vinětace

Vzhledem k velikosti snímače nás zajímalo, jak si model při zpracování snímků poradil se šumem. Rovnou můžeme říci, že do hodnoty 800 ISO více než dobře, ovšem vyšší hodnoty jsou již pouze "do počtu". Jednoduše by se dalo říci, že žádná EVF zrcadlovka si takto dobře se šumem neporadila, ovšem na pravé zrcadlovky tento model ještě nemá (z pohledu hladiny šumu).

Výřezy z 10 Mpix snímků

Rozlišení

Zde si můžete prohlédnout kvalitu kresby a zachycení jednotlivých detailů u desetimegapixelového snímku.