www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony SLT-A77: megapixelový přeborník

Sony SLT-A77: megapixelový přeborník
, , recenze: specifikace produktu
Další recenze se podívá na fotoaparát Sony SLT-A77. I když se tento fotoaparát prodává už nějaký ten pátek, stále je vlajkovou lodí APS-C fotoaparátů Sony SLT s 24MPx snímačem. Tentokrát jsme k testu dostali i zajímavý 16-50mm F2,8 SSM objektiv.
K oblíbeným
reklama
Sony SLT-A77 je příbuzným již testovaného modelu SLT-A65. Sdílí s nim stejný 24MPx APS-C snímač, který se bohužel kvůli vysoké pixelové hustotě ukázal být i hodně šumícím. Po více než roce jsme ale dostali mnoho nových firmwarů a navíc A77 se od A65 liší více než jen drobnostmi. Předně je to mnohem větší tělo, které je navíc voděodolné, stavový displej, možnost doladění autofokusu, větší počet AF bodů i větší počet těch křížových a např. i podpora kratšího času závěrky. Ono už i při prvním pohledu a dotyku máte z A77 o dost jiný pocit než z A65. To neznamená, že by na tom A65 byla špatně, jen A77 působí na papíře i ve skutečnosti mnohem více "profi". Nyní se podívejme, co set se světelným zoom objektivem 16-50mm F2,8 SSM za cenu téměř 50 tisíc Kč včetně DPH nabízí.
 
 

Testovaný objektiv:



Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků


Přestože SLT-A65 je větší než základní SLT fotoaparáty řady A3x a A5x, dnes testovaná SLT-A77 je ještě větší a opravdu působí dojmem profi fotoaparátu. Tomu odpovídá i velmi dobré zpracování přístroje a díky větším rozměrům a hmotnosti i pohodlné držení. Možná i tak bych uvítal trochu výraznější výstupky vzadu i na gripu pod spouští. Tělo je voděodolné, neměl by mu tedy vadit déšť nebo sněžení (potápění by ale zvládat nemělo!). Vyšší třída fotoaparátu je patrná i z přítomnosti stavového displeje na horní straně přístroje.





V útrobách přístroje se skrývá známý 24MPx APS-C Exmor CMOS senzor, který známe z fotoaparátů Sony SLT-A65, Sony NEX-7 a s menšími úpravami by měl být použit i u některých zrcadlovek Nikonu. Zrcátko je při expozici nesklopné, trvale odráží třetinu světelných paprsků do ostřících senzorů. "Pouze" 2/3 světla tak putují na senzor. I když to vypadá jako neuvěřitelně málo, je to v podstatě jen 1/3 EV, což se v praxi neprojevuje nějak výrazně dramaticky. Pro čištění lze zrcátko manuálně vyklopit nahoru. I když fotoaparát disponuje čistícím systémem čipu, při testu se ukázal být jen částečně efektivním. Všechna smítka bohužel neodstranil.

Pod červeným sklíčkem se skrývá indikátor samospouště, funguje také jako přisvětlovací AF dioda. Na gripu máte otočný ovladač, kterému můžete přidat funkci korekce expozice (aniž byste museli mačkat jakékoli tlačítko, funguje trvale) nebo úpravu času/clony. Osobně jsem si vybral to druhé a expozici dal na zadní ovladač, který není tak snadno přístupný. Na gripu je také snímač dálkového ovládání. Pod objektivem (z tohoto pohledu nalevo) vidíte tlačítko náhledu hloubky ostrosti (pokud máte zapnutý náhled výsledku snímku, provedou se i další optické korekce jako např. korekce zkreslení).

Na pravé straně z tohoto pohledu máte dole kolečko výběru ostřícího režimu AF-C, AF-A, AF-S a manuálního ostření MF. Nastavení tohoto kolečka má vysokou prioritu, a tak zapne manuální ostření i v případě, že na objektivu máte zapnutý autofokus. Jako poslední tu vidíte tlačítko pro odjištění objektivu.





I když se SLT-A77 dodává i se základním objektivem DT 18-55mm F3,5-5,6 SAM, v tomto případě nás Sony potěšilo zapůjčením setu s mnohem zajímavějším objektivem DT 16-50mm F2,8 SSM. Ten nabídne po přepočtu velmi široké základní ohnisko 24 mm, to maximální pak činí pouze 75 mm. Na druhou stranu si to vynahrazuje konstantní světelností F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Na nejdelším ohnisku dostáváte cca 18mm vstupní clonový otvor, a to už stačí k docela slušnému rozmazávání pozadí. Objektiv je vybaven ostřícím motorem SSM, umožňuje tedy i manuální doostření po zaostření autofokusem. Nahoře je dokonce indikace zaostřené vzdálenosti.

V balení dostanete i sluneční clonu. Chod zoomovacího kroužku je opravdu velmi tuhý, ale překvapivě nemá až tak velkou tendenci se škubat, jak by se na první pohled zdálo. To ostřící kroužek má příjemný odpor a nulové vůle. K dispozici je i zámek ohniskové vzdálenosti (na 16 mm), nicméně nemám nejmenší potuchy, proč by ho někdo vůbec mohl kdy potřebovat. Objektivu se ale výrazněji budeme věnovat v jeho samostatné recenzi.





Rameno blesku je poměrně krátké, přesto se ale vyklápí poměrně vysoko. Stínění si objektivem je částečně potlačeno tím, že základna ramena blesku se při vyklopení posune co nejvíce vpřed (blesk se nejenže vyklopí, ale také posune hodně dopředu). Blesk se vyklápí elektronickým tlačítkem nalevo a zde mám k ovládání opravdu výtku. Toto tlačítko je nutno stisknout opravdu silně, aby se cokoli stalo. Za ramenem blesku je mikrofon a sáňky na blesk. Směrem doprava najdete kolečko ovládacích režimů. Pozice nalevo je sice u fotoaparátů docela netradiční, Sony ji však používá často. Směrem doprava uvidíte tlačítko pro přepínání EVF a LCD, nicméně osobně můžu doporučit automatické přepínání, které funguje výborně.

Před stavovým displejem máte tlačítko pro sekvenční snímání/bracketing/samospoušť, dále vyvážení bílé, korekci expozice a nastavení ISO citlivosti. K tlačítku spouště nemám žádné výhrady, poněkud mě ale zklamala páčka, která zapíná fotoaparát. Je dost malá (na výšku) a ještě má k tomu opravdu hodně tuhý chod. Vypnout a zapnout fotoaparát občas opravdu není žádná legrace.





Stavový displej ukazuje všechny důležité informace, samozřejmostí je i možnost si jej nechat podsvítit tlačítkem napravo.





LCD displej má 3,0" úhlopříčku a rozlišení 921.600 bodů (640×480 pixelů). Je otočný o 180° (lze jej přiklopit k tělu), dále jej lze odklopit od těla a různě popřetáčet. Klidně jej můžete otočit displejem směrem dopředu tak, že na něj uvidíte (zespoda a obráceně). Obraz je dostatečně ostrý, pozorovací úhly jsou solidní a ze stran dochází jen k mírnému poklesu kontrastu.





Nad displejem je 0,5" elektronický hledáček s 1,09× zvětšením. Jeho rozlišení činí 2.359.269 bodů (1024×768 pixelů). Obraz je doslova obrovský, velikostí srovnatelný s full frame zrcadlovkami. Rozlišení je tak vysoké, že v podstatě nepostřehnete obraz od reality. Za horšího světla obraz lehce šumí, ale vůbec to není na závadu. Problémy jsou spíše tehdy, kdy fotíte už opravdu za tmy. Tehdy se projeví nevýhoda 24MPx čipu ve vysokém šumu, kdy se tento šum promítá i do obrazu hledáčku. Na manuální ostření to stačí, ale ideální to není. Obraz si můžete mnohonásobně zvětšit, což usnadní zaostření i přes mnohem vyšší šum.

Ve tmě musíte počítat i s "pomalejším" obrazem rozmazaným pohybovou neostrostí, ale znovu podotýkám, toto je problém při opravdu velmi malém světle. U normálně osvícených interiérů (např. žárovkou) v podstatě nejsou nějak vážnější problémy a tento elektronický hledáček hodnotím rozhodně pozitivně. Líbí se mi velmi dobře funkční automatické přepínání LCD a EVF.

Nalevo od hledáčku je tlačítko pro vstup do hlavního menu. To má dost velké množství záložek, a tak je navigace v něm trochu komplikovanější. To, zda se bude otvírat vždycky na první nebo na poslední volené položce, si můžete nastavit. Na pravé straně hledáčku je dioptrická korekce a na těle pak dále najdete červené tlačítko pro nahrávání videosekvencí. To začne po poměrně dlouhých 2 sekundách od zmáčknutí.





Na pravé straně od displeje najdete spoustu tlačítek. AEL slouží k zamknutí expozice v nejrůznějších podobách (pouze při držení / trvale po zmáčknutí, obojí se středovým ostřením) a mnoho a mnoho dalších možností. Osobně jsem si tu dal výběr kvality snímků (JPEG/RAW). Výběr je ale na vás. AF/MF je v podstatě totéž. Slouží sice k jednorázovému přepnutí na manuální ostření (pouze při držení), ale nic vám nebrání to mít jako trvalé přepnutí (tedy stejně jako přepnutí na MF na objektivu nebo otočným kolečkem na těle pod objektivem) a samozřejmě tu máte několik desítek dalších voleb. V režimu prohlížení slouží jako lupa. Napravo je pak zadní otočný volič, který ovládá expozici (korekci, clonu nebo čas dle nastavení v menu). Umožňuje také snadné prolézaní menu nabídek. V mém případě jsem to měl nastaveno tak, že přední volič přepínal mezi konkrétními volbami v menu (např. HDR, DRO, bez DRO) a zadní volič vybíral konkrétní nastavení konkrétní volby (tedy pro DRO s přenastavoval mezi DRO Lv5 až DRO Lv1 a DRO AUTO).

Dále zde vidíte multifunkční volič (joystick). Ten mě příliš nenadchnul. Je poměrně tvrdý a při překonávání odporu není až tak těžké místo posunu nahoru/dolů joystick zmáčknout a vyjet tak z menu s hodnotou, kterou jste ani nechtěli potvrdit. Místo joysticku jsem raději používat přední a zadní otočný volič. Tlačítko Fn spouští dvousloupcové quick menu, které se dá ovládat jak joystickem, tak otočnými kolečky. DISP upravuje zobrazení displeje. Tlačítko s ikonkou roztaženého obdélníčku může mít více funkcí, buď zapíná digitální zoom nebo zvětšuje náhled displeje pro snazší manuální zaostření (náhled může být větší 5,9× nebo 11,7×). Jako poslední je tu tlačítko pro prohlížení snímků a nápověda (příp. mazání vyfocených snímků).





Na pravé straně není skoro nic zajímavého. Je tu pouze slot pro SD/Memory Stick karty a ouško na provlečení popruhu.





To levá strana přináší mnohem zajímavější věci. Pod gumovými krytkami se tu skrývá USB port, HDMI port, konektor pro externí mikrofon s napájením, v druhém sloupci je to pak vstup externího napájení, GPS modul, konektor dálkového ovládání a konektor synchronizace blesku. Samozřejmě nechybí ani druhé poutko na provlečení popruhu. Na těle dále vidíte otočné kolečko ostřících režimů a pod bleskem velmi tuhé tlačítko pro jeho vyklopení. Na objektivu je pak jednoduchý přepínač manuálního a automatického ostření.





Vespod je dále krytka prostoru pro Li-Ion akumulátor. Použit je velký akumulátor NP-FM500H s napětím 7,2 V a kapacitou 1600 mAh.





V dalších kapitolách se podíváme, jak Sony SLT-A77 fotí.

Technické specifikace: Sony Alpha SLT-A77
Snímací prvek
Celkový počet pixelů 24,7 MPx
Efektivní počet pixelů 24,3 MPx
Velikost snímače APS-C Exmor CMOS (23,5×15,6 mm)
Rozlišení fotografií (3:2) 6000×4000, 4240×2832, 3008×2000
(16:9) 6000×3376, 4240×2400, 3008×1688
(Panorama) 3872×2160, 8192×1856, 5536×2160, 12416×1856
(3D Panorama) 1920×1080, 4912×1080, 7152×1080
Rozlišení videa 1920×1080 / 50p (60p v normě NTSC)
1920×1080 / 50i (60i v normě NTSC)
1920×1080 / 24p, 25p
1440×1080 / 30fps (MP4)
640×480 / 30fps (MP4)
stereo zvuk (možnost připojení externího mikrofonu)
Poměr stran 3:2, 16:9
Typ barevného filtru RGB
Formát záznamu JPEG (Exif 2.3), MTS (AVCHD), MP4 (MPEG-4 AVC/H.264), MPO (3D snímky)
Optika fotoaparátu
Značka Sony DT
Optický zoom 3,1×
Rozsah ohnisek (reálný) 16 - 50 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm) 24 - 75 mm
Světelnost objektivu F2,8
Rozsah clony F2,8 - F22 (wide), irisová 7lamelová clona
Mechanická stabilizace ano (CMOS shift, mechanická stabilizace s účinkem 2,5 až 4,5 EV)
Možnost použití předsádek ano (72mm filtry)
Elektronická stabilizace ano (šestiexpozice)
Digitální zoom ano (1,4× nebo 2×)
Zaostřování
Zaostřování (výběr bodu) auto focus (vícebodové (19 bodů, 11 křížových), zónové (jedna ze tří zón), ruční výběr z 19 bodů, místní)
Zaostřování AF-S, AF-A (automatická volba mezi AF-S a AF-C), průběžné AF-C, manuální MF
Ostřící vzdálenost 30 cm - nekonečno
Pomocné zaostřovací světlo ano
Elektronická část
Procesor BIONZ
Testovaný firmware v1.05 (tělo)
Spotřeba -
Měření expozice vícesegmentové, se zdůrazněným středem, bodové
Citlivost ISO AUTO ISO (šestiexpozice), AUTO ISO, 50, 64, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400, 8000, 10000, 12800, 16000, šestiexpozice (ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800, 25600)
Rychlost závěrky 30 - 1/8000 s, bulb režim
Expoziční režimy auto, priorita clony, priorita času, manuál
Vyvážení bílé barvy Automatické, Denní světlo, Stín, Oblačno, Žárovky, Zářivky (teplá bílá), Zářivky (chladná bílá), Zářivky (denní bílá), Zářivky (denní světlo), Blesk, 2500 K až 9900 K (+korekce A-B a G-M v 15 krocích od -7 do +7), Vlastní 1, 2, 3 (sejmutím bílé plochy)
Scénické režimy Portrét, Sportovní akce, Makro, Krajina, Západ slunce, Noční scéna, Ručně držený soumrak, Noční portrét, Picture Effects (Dětský fotoaparát, Pop artové barvy, Posterizace černobílá, Posterizace barevná, Retrofotografie, Měkký high-key, Částečná barva - červená, zelená, modrá, žlutá, Vysoce kontrastní černobílá, Měkké zaostření - nízké, střední a vysoké, Malování HDR - nízké, střední a vysoké, Monochromatické s bohatými tóny, Miniatura - auto, horní, prostřední na šířku, spodní, pravá, prostřední na výšku a levá)
Samospoušť 2s, 10 s, dálkové ovládání
Sériové snímání 12,0 fps
8,0 fps (Hi)
3,0 fps (Lo)
Vestavěný blesk - režimy Vypnuto, Zapnuto, Automatický, Slow synchro (na druhou lamelu), Vysokorychlostní synchronizace, Bezdrátový
Vestavěný blesk - dosah směrné číslo 12 (ISO 100), korekce možná od -3 EV do +3 EV, synchronizační čas 1/250 s
Externí blesk ano (včetně bezdrátových)
Ostatní
Hledáček ano, elektronický, 1,09× zvětšení, 100% pokrytí, rozlišení 2.400.000 bodů (1024×768 pixelů)
LCD displej 3,0" LCD, 921.000 bodů (640×480 pixelů)
Digitální výstup USB 2.0, AV, HDMI
Paměťové karty SD, SDHC, SDXC, Memory Stick PRO Duo (+ Pro-HG Duo)
Interní paměť -
Napájení Li-Ion akumulátor NP-FM500H, 7,2V, 1600 mAh, výdrž na 530 snímků (LCD), 470 snímků (EVF)
Hmotnost 653 gramů (bez příslušenství), 732 gramů (včetně příslušenství), 577 gramů (16-50mm objektiv)
Rozměry 142,6 x 97,5 x 80,7 mm, 81 × 88 mm (16-50mm objektiv)
Barevné varianty černá
Standardní příslušenství Li-Ion akumulátor, nabíječka + kabel, USB kabel, CD-ROM se softwarem, popruh, návod
Nejnovější články
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala14 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z
Pro full frame CSC od Nikonu si společnost Samyang připravila dva nové manuální objektivy. Vedle 14mm F2.8 objektivu je to také objektiv s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F1.4.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala