Sony SLT-A77: megapixelový přeborník
Další recenze se podívá na fotoaparát Sony SLT-A77. I když se tento fotoaparát prodává už nějaký ten pátek, stále je vlajkovou lodí APS-C fotoaparátů Sony SLT s 24MPx snímačem. Tentokrát jsme k testu dostali i zajímavý 16-50mm F2,8 SSM objektiv.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Fotoaparát využívá služeb procesoru BIONZ. K testu byla využita Memory Stick PRO-HG Duo HX karty Sony s kapacitou 8 GB a 16GB SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a možností zapisovat až 45 MB/s rychlostí.
- První snímek - 0,75 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,15 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,15 sekundy
- Přeostření z nekonečna na 0,5 metru - 0,5 sekundy
- Odezva na zmáčknutí spouště - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 až 0,35 sekundy (po 9 snímcích cca 0,55 až 0,6 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,4 sekundy (po 5 snímcích cca 1,4 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,4 sekundy (po 5 snímcích cca 1,9 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,85 sekundy
- Sekvenční snímání Lo JPEG - 3,1 fps (po 27 snímcích 2,0 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání Lo RAW - 3,05 fps (po 15 snímcích 1,1 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání Lo RAW+JPEG - 3,1 fps (po 11 snímcích 0,8 fps, ukládání 12 sekund)
- Sekvenční snímání Hi JPEG - 8,0 fps (po 13 snímcích 1,9 fps, ukládání 7 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW - 7,85 fps (po 11 snímcích 1,1 fps, ukládání 10 sekund)
- Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG - 8,05 fps (po 10 snímcích 0,8 fps, ukládání 12 sekund)
- Sekvenční snímání 12fps JPEG - 12,25 fps (po 12 snímcích 1,85 fps, ukládání 7 sekund)
- Sekvenční snímání 12fps RAW - 9,75 fps (po 11 snímcích 1,1 fps, ukládání 10 sekundy)
- Sekvenční snímání 12fps RAW+JPEG - 11,5 fps (po 10 snímcích 0,8 fps, ukládání 13 sekund)
Fotoaparát opravdu velmi rychle ostří (s 16-50mm F2,8 SSM objektivem), prodlevy mezi snímky jsou hodně krátké, překvapivě rychle ale v takovém případě rychle dojde buffer. Je zajímavé, že při sekvenčním snímání dojde buffer podstatně později, vydrží asi na 10-15 RAWů dle rychlosti a způsobu zápisu. Sekvenční snímání je výrazně nadprůměrné a udávaných 12 fps skutečně dosahuje.
Vyvážení bílé, barvy
Barvičky snímků pořízených fotoaparátem Sony SLT-A77 jsou ve většině podmínek velmi příjemné. Problémy však čekejte při náročnějších světelných podmínek, kdy se ve scéně bijí dva různé zdroje světel, což platí zejména o pouličním osvětlení. Tam bych doporučil nastavit manuální vyvážení.
Automatické |
Denní světlo |
Stín |
Oblačno |
Žárovky |
Zářivky (teplá bílá) |
Zářivky (chladná bílá) |
Zářivky (denní bílá) |
Zářivky (denní světlo) |
Blesk |
2500 K |
9900 K |
Vlastní |
K dispozici máte i šest barevných režimů.
standard (1) |
živé |
standard (3) |
portrét |
krajina |
černobílá |
V neposlední řadě tu najdete i mnoho barevných efektů.
vypnuto |
dětský fotoaparát |
pop artové barvy |
posterizace |
retrofotografie |
měkký high-key |
částečná barva |
vysoce kontrastní ČB |
měkké zaostření |
malování HDR |
monochromatické s bohatými tóny |
miniatura |
Optický a digitální zoom
Ve zkratce se podíváme na optický zoom objektivu a digitální zoom nabízený fotoaparátem. Podrobněji se na zoom s dalšími snímky můžete podívat v recenzi fotoaparátu.
Objektiv 16-50mm F2,8 SSM nabídne po přepočtu velmi širokoúhlé 24mm ohnisko. Míra detailů je dobrá, ale představoval bych si o něco lepší ostrost (svůj podíl na tom má i silnější odšumování). Ani rohy na tom nejsou úplně nejlépe.
Přiblížení 3× zoomu není moc velké, s tím jednoduše musíte počítat. Kvalita obrazu je dobrá, detaily jsou slušné a ostrost je přiměřená až do rohů. Můžete se podívat i na RAW snímek. I tam je vidět, že ostrost není úplně razící.
expoziční čas 1/30 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom je ale překvapivě kvalitní. Je dvojnásobný, snímek ale vypadá jako by ani nebyl s digitálním zoomem. Tím neříkám, že je na pixel ostrý, ale pro běžné použití je to více než dostatečné.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na snímání v protisvětle.
Objektiv dělá poměrně zajímavě tvarované odlesky. Co se týče výkonů fotoaparátů (tedy těla), pak vidíte tmavou krajinu a poněkud přepálenou oblohu. Tento snímek byl pořízen bez technologie DRO.
S hardwarovým HDR je to naprosto o něčem jiném. Obloha je bez přepalů, naopak krajina je velmi pěkně prosvětlená. Toto prosvětlení navíc nezpůsobuje vyšší šum, krajina je příjemně detailní.
Toto je další snímek bez technologie DRO, tedy ve výchozím stavu. Stíny mají trochu slabší kresbu, ale rozhodně to nelze označit za špatné.
Technologie DRO je v podstatě inteligentním vyvoláním zdrojových dat s důrazem na rozšíření dynamického rozsahu. V prosvětlených stínech trochu roste šum a klesá úroveň kresby. Můžete se podívat na RAW, kolik toho z něj ještě vytáhnete.
HDR můžete nechat na automatice (viz druhý snímek v této kapitole), případně ručně nastavit rozsah expozic. V tomto případě bylo ručně nastaveno 6 EV (tedy 3EV rozdíly). Jasy jsou na tom velmi dobře, krajina je příjemně prosvětlená s rozumným kontrastem a bez šumu. Dokonce i ostrost je vcelku dobrá.
K dispozici je i režim Malování HDR, který můžete nastavit ve třech různých silách. Pak samozřejmě nemůžete očekávat výbornou ostrost, obraz je hodně kontrastní, ale občas opravdu hodně zajímavý.
Větve v protisvětle se ztrácejí, bohužel ani z RAWu je nezachráníte. Dynamický rozsah ve světlech není moc velký, naproti tomu ve stínech je docela slušný, byť při výrazném prosvětlení musíte počítat se šumem.
S HDR je to o něco lepší, ani větvičky se tolik neztrácejí a v krajině je dobrá kresba i kontrast.