Sony Xperia Z1: megaAndroid

18.12.2013, Milan Šurkala, recenze
Znovu se podíváme na populární kategorii fotomobilů, tentokrát to bude Sony Xperia Z1. Tento smartphone disponuje velkým 1/2,3" senzorem s rozlišením 20 megapixelů a objektivem se světelností F2,0. Jak bude fotit?

Ostření, makro

Fotomobil disponuje pouze autofokusem s několika režimy. Nejprve tu najdete jednobodový středový autofokus, dále následuje vícebodové ostření (5 bodů automaticky vybíraných). Automatika v tomto případě funguje vcelku slušně. Dalším režimem je detekce tváří. Ta potěší velmi vysokou rychlostí, nicméně úspěšnost je spíše průměrná. Hodně povedeným režimem je ostření dotykem, kdy jen kliknete na displej a tam se zaostří. Můžete si i nastavit, aby se snímek hned vyfotil. Posledním režimem je sledování objektu, které pracuje trochu pomaleji, ale je schopen se objektů jakž takž držet. Za horšího světla s méně výraznými rozdíly barev se ale začíná snáze ztrácet.

Sony Xperia Z1 makro

expoziční čas 1/64 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, 8 MPx, klikněte pro zvětšení

Rychlost ostření je přímo závislá na zvolené ISO citlivosti. Za špatného světla při nastavené citlivosti ISO 50 ostří opravdu hodně dlouho, při méně výrazných konturách objektu klidně i přes dvě sekundy. Stačí ale nastavit automatiku a budete se bez větších problémů pohybovat mezi 0,45 až 0,55 sekundy, což na smartphone rozhodně není špatné. Minimální ostřící vzdálenost činí 10 cm a maximální přepočtené zvětšení je 0,33×. Závratné makro tedy nečekejte, ale něco málo nenáročného zvládne. Zde vidíte snímek v 8MPx rozlišení (focený přes iAuto+ režim). Extra makro to skutečně není, můžete se ale těšit na trochu rozmazané pozadí.

Nastavení expozice

Měření expozice může být středové, průměrové, bodové, v testu jsem používal zejména první dvě. Oba režimy fungují pěkně, korekci expozice na Xperii Z1 nebude potřebovat nějak moc často. Pokud už je expozice "divná", žádná korekce by to nevyřešila. Problémem může být velmi silné protisvětlo, kdy omezený dynamický rozsah čipu není schopen pobrat jasy i stíny najednou. Fotomobil tak zvolí expozici tím způsobem, že krajinu docela příjemně prosvětlí a oblohu nechá v přepalu (problém je ale hlavně v lese, tam jsou snímky v protisvětle spíše nepoužitelné a nepomůže ani HDR, to spíše naopak vše ještě zhorší kvůli občas špatnému skládání expozic).

Expoziční časy mohou být od 1/6400 sekundy do 1/8 sekundy, patrně jsou k dispozici i kratší časy, jejich délku ale už fotomobil nezapisuje do EXIFu. Objektiv má výbornou světelnost F2, díky čemuž ani za horšího světla nemusí s citlivostí tak brzy nahoru. Stabilizace je pouze elektronická, navyšováním ISO citlivosti. Ta má rozsah od ISO 50 do ISO 800, při rozlišení do 8 megapixelů včetně lze zvolit až ISO 3200. Korekci expozice lze nastavit od -2 EV do +2 EV.

Zobrazení displeje a menu

Zde se podíváme na zobrazení LCD displeje. Při focení snímků ve formátu 4:3 zabírá náhled snímku plochu nalevo. V levém sloupci je výběr scénického režimu (v manuálním režimu za podmínky, že nastavené rozlišení je 8 MPx a nižší), dále je tu tlačítko pro korekci expozice a vyvážení bílé, následuje blesk, zapnutí předního fotoaparátu a fotografické menu, na které se později ještě podíváme. Napravo seshora je galerie vyfocených snímků, spoušť, přepínání videa a statických snímků a tlačítko pro výběr režimů (viz pravý snímek). V Automatickém režimu je ikonek méně a nemáte zde přepínač na video, místo spouště jsou rovnou dvě tlačítka, první fotí, druhé natáčí.

Ve výběru režimů je nahoře malé tlačítko +Aplikace (viz předchozí obrázek displeje vpravo) a můžete si z internetu stáhnout další funkce a režimy. Pravý snímek ukazuje výběr scénických režimů pod tlačítkem SCN.

Zde vidíte již zmíněnou korekci expozice a vyvážení bílé. Pravý snímek pak ukazuje fotografické menu.

Na tomto snímku je pak jeho druhá záložka, která je věnovaná technickým záležitostem. Vpravo vidíte sekvenční snímání. Vyfotí se 61 snímků během dvou sekund a vy si můžete vybrat snímek, který se vám líbí nejvíce ze všech.

Zde je výběr barevného ladění snímků a pravý snímek ukazuje režimy, kdy do snímků doplní kreslené prostředí, třeba hvězdičky jako při oslavě, rybičky a mořské dno. No, na hraní dobré, pro fotografa k ničemu.

U videosekvencí už náhled zabírá celou plochu, rovněž fotografické menu má trochu jiné záložky. Všimněte si také "podezřelé" položky HDR video. Napravo je zobrazení vyfocených snímků. Zpět se můžete dostat buď šipkou zpět nebo zmenšením obrázku pomocí prstů k sobě. Když dáte prsty až úplně k sobě, režim prohlížení se zruší, což je dobrý nápad.

O snímku se ale moc informací nedozvíte. Žádná citlivost, expoziční čas, nic. Fotomobil je vybaven i několika aplikacemi pro úpravu snímků. Ty si lze samozřejmě doinstalovat, zde se jim ale více věnovat nebudeme.

Smartphone Sony Xperia Z1 zvládne natáčet Full HD videosekvence s rozlišením 1920×1080 pixelů při 30 snímcích za sekundu. Kvalita videa není na fotomobil špatná, samozřejmě ale musíte počítat s patláním v méně výrazných plochách a absencí optického zoomu.

Sony Xperia Z1 videosekvence

Vcelku chválit můžu autofokus, který je dostatečně rychlý a přesný, což platí zejména za dobrého světla. V interiérech je to už o něco horší a je dobré mířit prostředkem na něco kontrastnějšího, jinak se mu zrovna moc ostřit nechce. Přicloňování je vcelku plynulé, zvuk postačuje, samozřejmě poryvy větru mohou být problém. Velkou zajímavostí je bezesporu HDR video. Připravte se na menší barevnost a menší kontrast, na druhou stranu ale zase na lepší prokreslenost ve stínech a menší přepaly.
  • 1920×1080 / 30 fps - cca 2150 kB/s (cca 17 Mbps)
  • 1280×720 / 30 fps - cca 1500 kB/s
  • 192×144 / 30 fps 3GP - cca 15 kB/s

Pro vlastní posouzení videosekvencí si můžete stáhnout 4 videosekvence. Prvně je to tradiční venkovní scéna (33 sekund, 70 MB), dále interiérové video (33, sekund, 70 MB). Dále se můžete podívat na venkovní video natočené bez HDR (15 sekund, 33 MB) a s funkcí HDR (23 sekund, 49 MB).

Stabilizace

Xperia Z1 má jen digitální stabilizaci, ta tedy navyšuje ISO citlivost, což vede ke kratšímu expozičnímu času a tím zvyšuje ostrost, na druhou stranu může vzrůst šum.

bez stabilizace, ISO 50 (1/8 s)

se stabilizací, ISO 400 (1/40 s)

To ostatně vidíte na následujících snímcích. Se stabilizací je snímek výrazně ostřejší, šum je ale viditelný.

GPS

Jako většina smartphonů, i Xperia Z1 je vybavena GPS modulem. Doba prvního chycení pozice je různorodá na podmínkách, přesnější čísla je těžké sdělit. Asi nejdelší doba byla 4 minuty od zapnutí v lese. Pokud se už pozice chytla, tak při dalším spuštění fotoaparátu je pozice k dispozici zhruba za 10-20 sekund (tak druhý třetí snímek už bude mít pozici v EXIFu). Přesnost není silnou stránkou, obvykle je o nějakých 20 metrů mimo. Nejmenší zaznamenaný rozdíl byl asi 10 metrů, největší pak necelých 60 metrů.