Souboj senzorů: APS-C Canon 18 MPx vs. 20 MPx
Dnes se podíváme na vývoj APS-C senzorů u Canonu. Do testu jsme vzali dva snímače lišící se od sebe 4 lety vývoje. Kam se posunula kvalita snímků od dob 18MPx čipu k novějšímu 20MPx senzoru?
Kapitoly článku:
- Úvod, srovnání kresby
- Digitální šum
- Digitální šum (2. část)
- Dynamický rozsah (1. část)
- Dynamický rozsah (2. část)
- Videosekvence, závěr
V poslední části srovnávacího testu se mrkneme ještě na dynamický rozsah, který nebyl zrovna chloubou staršího 18MPx senzoru. Vyfotil jsem tedy stejnou scénu s oběma fotoaparáty se stejným nastavením. Snímky jsou převedené pomocí Camera Raw.

Canon EOS 1200D (18 MPx), expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Canon EOS 70D (20 MPx), expoziční čas 1/320 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení
U obou snímků byl použit čas 1/320 sekundy, clona F11 a citlivost ISO 100. Můžete si stáhnout RAW z 18MPx senzoru a RAW z 20MPx senzoru.
Ve výchozím stavu si asi nevšimnete žádného rozdílu, snímky jsou takřka totožné. Pojďme tedy vyzkoušet možnosti prosvětlení. V Camera Raw 9.1.1 jsem vypnul odšumování jako v předchozím případě a nastavil prosvětlení stínů na +100 (maximum).
Jak sami vidíte, rozdíly mezi senzory v podstatě nejsou, z tmavých ploch se ani z jednoho čipu nepodařilo zachránit kresbu a vylezl akorát silný barevný šum.
Ani na jiném místě snímku to není nějak výrazněji rozdílné. Zde se oba fotoaparáty chovaly hodně podobně a dynamický rozsah je u obou přístrojů velmi podobný.

Canon EOS 1200D (18 MPx), expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení

Canon EOS 70D (20 MPx), expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
Znovu byla navolena shodná expozice a snímky vypadají velmi podobně. 18MPx EOS 1200D má nicméně o něco tmavší oblohu. Podívejme se na detaily. Opět tu máme k dispozici RAW z 18MPx čipu a z 20MPx čipu.
Ve výchozím stavu jsou na tom oba fotoaparáty opět podobně. 20MPx senzor dává větší obraz díky vyššímu rozlišení, nicméně 18MPx snímek vypadá být lépe proostřený.
Nyní se podíváme do světel i stínů zároveň. Světlé větve jsou prokreslené v podstatě shodně, slabá kresba je ve stínech a opět zhruba stejně. Pojďme tedy v Camera Raw nastavit posuvníky stínů na +100 a u světel na -100.
Oba fotoaparáty po prosvětlení ukazují více barevného šumu, barevně mi o trochu lepší přijde starší 18MPx snímač.
20MPx snímač ve stínech více flekatí, 18MPx model působí o něco přirozeněji, nicméně má o něco slabší prokreslení (20MPx senzor vytáhl trochu více kresby, ale s vyšším šumem). Ve světlech se podařilo zachránit zhruba totéž, místy jde vidět trochu více tmavých pixelů u novějšího senzoru.