"V problematice dynamického rozsahu jsme narazili na zajímavou vlastnost. Ve světlech se snímače téměř neliší"
Podla mna toto vobec nie je prekvapujuce. Digitalne snimace, na rozdiel od (analogoveho) filmu, maju striktne obmedzenu hornu hranicu intenzity svetla, ktore dokazu snimat. Jednoducho, ked je pocet fotonov resp. nasledny naboj v bunke vyssi nez rozsah A/D prevodnika, tak A/D prevodnik vrati natvrdo maximalnu hodnotu z rozsahu, vznikne prepal a pokial aj okolite pixely vratia maximalnu hodnotu, kresba v tejto oblasti je nenavratne stratena.
Pisem samozrejme o rovnako exponovanch RAW-och. Situacia v JPG moze byt uplne ina, pretoze tam zalezi aj na postprocesingu - t.j. podla akej konverznej krivky, resp. akym sposobom sa vecsi celkovy jasovy rozsah cipu namapuje na mensi jasovy rozsah jpg.
Odpovědět2 0
Tak pokud bychom byli objektivní, Canon u APS-C
2011
DR 11,2 - 11,5
rozlišení - 18 MPx
ISO (metodika DxO) ISO 800
2015 (EOS M3)
DR 12,0
rozlišení 24 MPx, ovšem dualpixel, takže pixelů je skoro 50 mega
ISO (metodika DxO) ISO 1169
SNR 18% vzrostl z ISO 8000 na ISO 12800
V tomto smyslu tvrdit, že Canon moc neporostl... A i prezentovaná čísla nejsou dostatečná. 20MPx dual pixel je reálně 40 MPx, takže pixely jsou daleko menší. Ale s novými možnostmi.
Opravdu nejde o objektivní srovnání s Canonem.
Odpovědět0 1
No, to vysoke ISO neni az takova bida, ale DR u noveho 24mpix snimace by bylo konkurenceschopne tak v roce 2010, ne dnes. A na dualpixel se v tomto pripade moc vymlouvat nejde, na DR nema tak velky vliv. Jen tak pro srovnani - E-M10 II ma DR 12,5, Sony A6000 13,1 a Nikon 7200 dokonce 14,6 podle DxOmark. A to je v A6000 i E-M10 pomerne stary snimac. Navic s rychlosti, jakou Canon inovuje tu s nami ten snimac bude tak 5 let, coz teda potes koste...
Odpovědět3 0
Jenže 24 MPx znamená u dual pixels skutečně cca 48 MPx. Je otázkou, zda vlastnosti díky dualpixels kompenzují ztrátu v DR.
Dost často fotím ISO 1000 - 2000.
Dle DxO -
Nikon 7200 DR při ISO 1600 - 10,5 EV.
Canon 70D (2013) při ISO 1600 9,5 EV.
Canon M3 při ISO 1600 10 EV.
Takže takto. Při ISO 1600 a výše je rozdíl minimální. Ale mám dual pixels.
Odpovědět0 1
Tak kazdy si ohyba pravdu trosku jinak ikdyz ji pri jistem pohledu ma ;) ja fotim nejvic na zakladni ISO a proto mne DR na ISO1600 nezajima vubec. Znamena to, ze si mam koupit EOS M3? To si myslim, ze nestaci...ze ma canon zaostale snimace i v nizsich a strednich tridach je znamo...hlavne co se tyce sumu...
Odpovědět2 0
K ohýbání - já se stavím proti jednoznačným (nepodloženým) soudům. Někomu se více hodí to, jinému ono. Opět podle DxO to se šumem není tragické. Ale při nízkých citlivostech se ve stínech u Canonu objevuje více šumu než u konkurence. Pokud to někomu vadí, samozřejmě Canon pro něho nebude vhodný.
K vysokému ISO - např. u dlouhého skla je vysoké ISO často nutností. Nebo fotky v místnostech, pokud je důvod nepoužít blesk.
Já osobně jsem byl nejdříve na Canon naštvaný, myslel jsem, že 70D by mohlo mít lepší DR. Ale když jsem zjistil, jaké výhody skýtá dotykový výklopný display s STM objektivem a dotykem na displayi, kam má foťák zaostřit a vyfotit, a zároveň mít možnost fotit klasicky jako o zrcadlovky s koukáním do hledáčku, jsem nakonec za tu univerzálnost hodně rád. Ale chápu lidi, co mají jiné preference. Jediné, co mi vadí, paušální odsouzení, aniž by jiné výhody nebyly vzaty a to, že mohou být dobré (aspoň pro někoho).
Odpovědět0 3
Jake pausalni odsouzeni? Bavili sme se pokud vim pouze o snimaci (DR + sum) a ty uz brecis, ze jsme tady odsoudili cely system. Pokud vim i v nizsi nebo nizsi stredni tride se doporucuji jak canony tak nikony a kazdy kvuli necemu jinemu. Staci procist forum. Do tohodle se zatahovat nenecham. DR maji obecne nizsi a sum vyssi pri srovnani treba s nikonama nebo i pentaxem, ktery pouziva cipy sony. Vic neni co dodat, az se budeme bavit o kvalitach a cenach objektivu odpovidajicich u vsech trech systemu, nebal bych se rict, ze by v mnohem vyhral prave canon...o tom ale nebyla rec.
Odpovědět1 0
No treba me na Canonu nejvic vadi ze by mohl, ale zjevne nechce. Kdysi to byl lidr na mnoha frontach, ale kdy naposledy predvedl fotak, u ktereho si clovek rekl "wow, to je pecka" nebo "tohle je budoucnost"?. Treba posledni kompakty s 1" cipem nejsou spatne, ale Sony uvedlo podobnou vec pred tremi lety. Zrcadlovky - zase, slusne, ale treba proti Nikonu nebo Pentaxu v nicem zvlast nevynikaji a v mnohem jsou horsi. A kdyz treba srovname to nejlepsi s APS-C cipem - 7D II a D500, tak je jednoznacnym vitezem Nikon, aspon podle specifikaci. To same treba video - Canon byl uplne prvni, kdo zacal boom videa ve fotacich. A od uvedeni 5D m III se s nim vubec nikam neposunul. Zatimco konkurence nabizi 4K, vysoke datove toky, lepsi kodeky a podobne i levnych telech, tak Canon je s kvalitou tam, kde pred tremi lety. A pritom by to slo, maji radu profesionalnich kamer, video zjevne umi, ale nekdo proste rekl ne, a tak to nechali konkurenci. O CSC vubec nemluvim, tak je to v podani Canonu spatny vtip. Zustavaji objektivy, tam je Canon porad dobry, ale konkurence nespi, posledni produkty Sigmy i Tamronu dorovnavaji a mnohdy i prekonavaji znackove objektivy, naopak objektivy Canonu se daji velmi dobre pouzit na A7rII, a duvodu pro nakup Canonich tel ubyva.
Odpovědět2 0
Také mám ten dojem. Zavádění nových lepších výrobků znamená náklady a ty zase snižují zisky. Takže Canon velice pečlivě dávkuje, co pustí. Situace na trhu mu to dovoluje. Klíčové je nyní pro něj co nejdéle udržet pozice DSLR. Cokoliv, co DSLR ohrožuje, Canon tak nějak degraduje.
EOS 7D II vs. D500 - neporovnatelné, jen cenový rozdíl v ceně je 21 000 Kč. V % vynikne více. A navíc EOS 7D II nemá nejlepší APS C snímač z Canonů. Takže to je mimo. Vždyť jsem citoval, že výrobci se zřejmě dohodnou, aby výrobky nekonkurovaly si přímo. A EOS 7D II už jen cenou je podstatně níže než D500, takže si konkurovat prostě nemohou (asi jak by fabia konkurovala golfu).
Canon má ze všech stále nejvíce přihlášených patentů, ale nevím, z jaké oblasti. Co má Canon za lubem do budoucnosti, neví nikdo. Ovšem necanonisté těží z toho, že Canon nebere do zrcadlovek snímače od Sony. Sony by pak diktovalo ceny trochu jiným způsobem.
Odpovědět0 2
"...je převeliká škoda, že když (Samsung) konečně přišel s produktem, který výrazně překonal předchůdce, dorovnal a v mnohém i předehnal konkurenci, vyklidil pozice na evropském trhu."
"Canon velice pečlivě dávkuje, co pustí."
Mozno ze Samsung uz pri vyvoji NX1 pocital s tym ze opusti trh a preto nepotreboval nic davkovat, ale vsetky inovacie, ktore mal v zalohe, rovno vlozil do svojho posledneho modelu NX1. Urcitou indiciou pre mna je aj samotne cislo 1 v oznaceni NX1 - je to proste jednicka a nic ine (lepsie, novsie) uz nebude, resp. ako keby si Samsung ani v ciselnom oznaceni modelu nenechal ziadnu rezervu do budocnosti.
Odpovědět1 1
Jakou byznys logiku by to mělo? To by Samsung předem věděl, že skončí, aniž by na vložených prostředcích vydělal?
Odpovědět0 0
Prave naopak, mozno uz planoval dalej nepokracovat, tak vsetky inovacie, co este mal v supliku (a ktore by inak mohol postupne davkovat ako canon) naraz pouzil v poslednom modeli NX1, aby tak zvysil jeho predajnost a aby sa mu takto vdaka tomuto modelu vratilo co najviac penazi, investovanych do tychto inovacii.
Odpovědět1 1
S tím názvem jsem to nepochopil. A jak to měl nazvat? Samsung NX4283, aby měl rezervu? Vždyť přece jednička (a jednotkové označení) se běžně používá pro vlajkové lodi. Namátkou Olympus OM-D E-M1 (Mark II), Canon EOS-1D C/X,... I další výrobci používají jednotkové označení, u Fujifilmu je X-T1 výše než X-T10 a chce to snad Fuji po X-T1 zabalit, když použili jedničku? Nikon má dnes také D4 a s jednotkovým onačením vesele funguje dál (a u D1 neskončil). Panasonic také začal na GH1 a kupodivu s jedničkou neskončil a dnes má GH4. Opravdu mi není jasné, jak by jednička v názvu NX1 mohla být jakákoli indicie konce, když u Olympusu, Fujifilmu, Canonu, Panasonicu i Nikonu to byl prostě první high-end model a pokračovalo se dál (ať už navýšením čísla nebo nějakým tím Markem). Proč by zrovna jednička u Samsungu mělo být znamení "smrti"?
Odpovědět1 0
Vyrobcovia obvykle cislom 1 zacinaju oznacenie rady svojich vlajkovych lodi, napr. najprv bol Nikon D1, potom D2, neskor D3, D4, teraz ma D5 a podobne tak Canon 1D, 5D, 6D. Je predpoklad, ze tu casom budu dalsie modely ktore budu logicky pokracovat v ciselnom oznaceni (Nikon D6, Canon 8D, mozno aj 9D).
Ale Samsung nejde v tychto obvyklych konvenciach a po oznaceniach NX10, NX5, NX11, NX20, NX30... zrazu pride NX1. Cislo 1 mi v tejto suvislosti (a tiez v suvislosti s informaciou o konci predaja) pripadlo ako snaha o nejake vynimocnejsie oznacenie, ktorym chce Samsung naznacit, ze prave tento model je (a uz aj naveky ostane) zo vsetkych najlepsi. Nic viac a nic menej :)
Odpovědět0 0
Jak že nejde v obvyklých konvencích? Právě jde přesne v nich :-) NX1 nejvyšší řada, NX10,11,20,30 nižší řada, začalo se u jedničky a jde se dál, NX100,200,300 ještě nižší kapesní řada, opět se jde od jedničky výše, NX1000,2000,3000, nejnižší řada. Znovu se ptám, jak se to teda mělo jmenovat? Samsung NX10000, protože desetiticsíce ještě nebyly zabrané?
Nikon? Nejvyšší řada opět od jedničky D1 až D4, nižší řady D100 až D500, ještě nižší řady D3000, D5000 a D7000, tedy tisícovkové označení (zde Nikon diferencuje třídu první číslem stejně jako Canon jednotkové EOSy). Výjimkou zde byla desítková řada v minulosti, kdy řadu značilo první číslo.
Canon? Nejvyšší řada EOS-1 a EOS-5, jednotková označení, další generace se Markují. EOS 10D až EOS 70D desítkové označení, tedy o něco nižší řada, EOS 350D až EOS 760D, stovkové označení, zase nižší řada, EOS 1000D až 1200D, nejnižší řada a tisícovkové označení.
Vždyť právě co jiného než NX1 mělo přijít? Přesně dle typických konvencí přišlo pro vlajkovou loď jednotkové označení (tak jako téměř u všech) a docela logicky se začalo jedničkou. Naopak nekonvenční byl jen jediný fotoaparát, a to NX5.
Olympus má také vlajkovou loď E-M1 a ne E-M10, Fujifilm má vlajkovou loď také X-T1 a ne X-T10,... Já fakt nevím, co ti na tom může přijít výjimečné, když to takhle "výjimečně" dělají skoro všichni :-D
Odpovědět2 0
Ako som uz pisal vyssie, u Nikonu a Canonu viem, ze cim menej cislic v oznaceni, tym vlajkovejsia lod. Ale u Samsungu som si toto pravidlo predtym neuvedomil. Preto mi ta jednicka zrazu prisla divna. Ale ked tak nad tym uvazujem, u Olympusu je postupnost cislic v oznaceni taka ista - najprv mal vlajkovu lod OM-D E-M5 a neskor vydal dalsiu vlajkovu lod OM-D E-M1. A podobne v duchu vyssie spominaneho pravidla, E-M10 je menej "vlajkovejsia" ako E-M1.
Btw. mne osobne pride divne uz aj pouzivanie tisickovych cisel v oznaceniach - ako keby vyrobca mal tych modelov viac ako 1000 ked potrebuje az tak vysoke cisla. Ale to zo mna iba hovori profesionalna deformacia (snaha efektivne vyuzivat systemove prostriedky) :)
Odpovědět0 0
Ja strategii Canonu dobre chapu, ale prijde mi hodne kratkozraka, hlavne v dobe, kdy prodej fotaku klesa a bojuje se o kazdeho zakaznika. A je riziko, ze nez se Canon k nejake poradne inovaci rozhoupe, tak uz pro nej bude pozde. Nebyl by prvni, dlouho vladl prodejum fotaku Nikon nez zaspal nastup AF a kdo si jeste dneska vzpomene na Kodak a podobne. A byla by to skoda, ackoliv me pristup Caonu dost stve, tak je to fima, ktera umi cas od casu predstavit zajimavou vec.
Ad 7d II vs. d500, ten rozdil je asi 16 000 a Canon zacinal s cenou asi o 9000 nizsi nez nyni Nikon. Je to stejna trida fotaku, jsou to primi konkurenti a uprimne - kdyz se podivam na vybavu, tak ten cenovy rozdil je celkem prijatelny, Nikon toho opravdu nabizi vyrazne vice.
Odpovědět2 0
Jen jsem podotknul, že snímač není jen DR a šum. Byť chápu, že pro většinu ano.
Odpovědět1 0
A co z toho, že ten čip s dual pixely to má jakože dvakrát tolik pixelů, když to vykreslí furt stejně, tedy 20, resp. 24MPx? Ostatně ten test to ukázal výborně, dual pixely, nedual pixely, ten 20MPx senzor s duálními pixely vykreslil v podstatě totožné množství detailů jako ten stařičký 18MPx čip. Nebo dokážeš mi říct, jedinou výhodu, kterou mají dual pixels proti tomu, co dokážou ostatní?
Odpovědět3 0
No já si myslím, že to už kdysi napsal dpreview.com:
"The EOS 70D may be the best SLR for live view autofocus, but when compared to Sony's SLTs and many mirrorless offerings, such as the Olympus OM-D E-M1, it rather plays catch-up. These cameras have made impressive autofocus advances in the last few years, dramatically improving their autofocus systems in live view and movie modes. One advantage for the Canon though is compatibility with a wide range of EF lenses, including fast primes and long telephotos."
Odpovědět0 1
Jinými slovy Canon dal DSLR další rozměr v rámci boje s mirrorless. I já osobně bych možná nebýt dual pixel skončil u mirrorless a snad obětoval skla.
Odpovědět0 2
Takže do DSLR dal to, co CSC už mají a tedy se nijak nevymyká standardu. Jediné, co to tedy dokázalo, bylo překonání DSLR od Nikonu. Funguje to velmi pěkně, ale velmi pěkně funguje i spousta CSC.
Odpovědět0 0
Ano, šlo o to dostat do DSLR to, co je v CSC. To je docela průhledná politika Canonu.
Odpovědět0 1
"plnohodnotný stroj proti zrcadlovkám" - s tym vyberom objektivov??? Zly pokus o vtip dna...
Odpovědět0 2
Nechytej se slůvka - říkám NX1, ne systém NX objektivů. Ostatně ne každý potřebuje vybírat ze sta objektivů, dva rychlé světelné zoomy, dobré makro a výborná pětaosmdesátka, třicítka pancake - nevím co by mělo nadšenému amatérovi chybět. Ale nepochybuji že někdo okamžitě najde řadu raritních možností, které ten systém nemá.
Odpovědět3 0
Na jednom fóru psali, že firmy si rezervují účast na příští Photokině dopředu, jinak přijdou o původní atraktivní místo - umístění a plochu. Před 2 lety Samsung ještě počítal, že ovládne trh s CSC.
Odpovědět0 1
Ano, "převeliká škoda", jak pravil p Šurkala. Obrácení k fotomobilům by ale mělo logiku v rámci firmy i obchodně. Asi bych to poněkud kysele skousl, pokud půjdou cestou Lumix DMC-CM1 (resp. Lumix DMC-CM10) - tedy velké čipy a konstrukční přednost foťáku před komunikačními funkcemi. Nejspíš asi i nějaké ty HW nástavbičky, jako všelijaká optická tele? Jako lehká věc skutečně do kapsy, kvalitní poznámkový blok/pouliční momentkář, proč ne. A s procesorem napsaným tak, aby nenadbíhal P+S selfistům, ale umožňoval odladění obrazového výstupu v barevnosti, kontrastech a kresbě, jaká byla u samsungových seriózních foťáků ta typická a milá. Pokud to tak bude, tak ještě chybí, aby to tu ráčili prodávat a za cenu odpovídající dřívějším slušným kompaktům (v řádu 5000?). Ovšem pro APS-C čipy je tohle asi konečná, jako použitelné se mi jeví 1". Bohužel, už taky bez těch podařených skel řady NX.
Upřímně, jako ryze amatérský uživatel si tak hluboce neužiju rozbor čipů, ale stačí mi pohled "jak to fotí". A podívání na Comparometeru nebo Camera finderu na Flickru na výstupy z posledních představitelů NX (včetně třeba NX500 a NX3000) je většinově radostné, mnohdy až famózní.
Odpovědět0 0
Dobra praca, len lepsie by bolo porovnat napr. snimac G7 a GX8...
Odpovědět0 0