Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnání senzorů: 4/3" vs APS-C vs Full frame

23.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na další srovnávací test, do kterého zapojíme rovnou tři fotoaparáty. V tomto případě se budeme věnovat 4/3", APS-C a full frame senzoru, rozdílu jejich šumu, dynamického rozsahu a hloubky ostrosti.
Velmi zajímavé bude jistě sledovat úroveň dynamického rozsahu. Je totiž známo, že v této disciplíně bývají snímače od Canonu podprůměrné ve srovnání s konkurencí stejné velikosti. Začneme tím, že u všech fotoaparátu nastavíme papírově stejnou expozici, byť pomocí různých hodnot. Např. 4/3" čip by s clonami použitými u full framu trpěl na výraznou difrakci, proto použije nižší clony. Jeho základní citlivost je navíc ISO 200, což opět upraví nastavený expoziční čas.
 
Dynamický rozsah testovací scéna
 
testovací scéna, klikněte pro zvětšení
 
Výše vidíte testovací scénu, na které se zkoušel dynamický rozsah. Objektivy byly nastaveny na 24mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost. Expoziční hodnoty pak byly u APS-C a FF zvoleny na 1,6 s, clona F11 a citlivost ISO 100. V případě 4/3" čipu to bylo 0,4 s, clona F8 a ISO 200. Zkoumat budeme přepaly v okně a krabice dole na podlaze.
 
Dynamický rozsah 1-1
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Víme, že fotoaparáty mohou interpretovat expoziční hodnoty různě, především ISO je občas spíše imaginární nepřesná hodnota. 4/3" čip zde měl i při stejně nastavené expozici viditelně tmavší fotografii (pro stejný jas tak potřebuje přidat na čase nebo citlivosti). Oba dva větší senzory (fotoaparáty Canon) dávají přepálený obraz.
 
Dynamický rozsah 1-2
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Tmavší expozice u 4/3" čipu se projevila také znatelně slabším výsledkem ve stínech. Má silnější barevný nádech. Překvapením je, že APS-C čip zde vypadá lépe, full frame trpí na větší barevný šum. Pojďme tedy zkusit, co vytáhneme z RAWů. V Camera Raw jsem nechal prosvětlit stíny o +100 a stáhl jasy o -50 (větší hodnota už nic nezachrání, ale vytvoří jen jednolitou šedou plochu).
 
Dynamický rozsah 2-1
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Jak je vidět, 4/3" čip zde měl startovací výhodu, jeho snímek byl od začátku tmavší. V RAWu jej další snímače nedohnaly, jak APS-C, tak i full frame mají stále přepaly a chybí jim kresba záclony jako u 4/3" čipu.
 
Dynamický rozsah 2-2
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Zatímco tmavší expozice 4/3" čipu pomáhala v jasech, ve stínech je naopak prokletím a je tady dobře vidět, že větší senzory jsou na tom mnohem lépe. Nemají takový fialovočervený nádech a APS-C má i nižší barevný šum. Full frame nepříjemně překvapí právě přítomností barevného šumu.
 
Abychom mohli lépe porovnat dynamický rozsah všech snímačů, provedl jsem trochu odlišný test. Zarovnám výsledky na stejnou záchranu jasů, tedy budu hledat takovou expozici, při které Canony (APS-C, full frame) budou schopny vykreslit celou záclonu bez přepalů stejně jako 4/3" senzor.
 
Dynamický rozsah 3-1
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Situace byla u obou fotoaparátů stejná a potřeboval jsem stáhnout expozici o 2/3 EV (z 1,6 sekundy na 1,0 sekundy), aby se plně objevily tečky na zácloně. Tyto dva fotoaparáty mají tedy o 2/3 EV slabší expozici než v předchozím případě, ale srovnatelnou se 4/3" čipem. Bude zajímavé sledovat, co se se slabším osvětlením stane ve stínech a zda bude 4/3" čip pořád o tolik horší nebo nikoli.
 
Dynamický rozsah 3-2
 
4/3" vlevo, APS-C uprostřed, full frame vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Situace se pěkně změnila. Oba dva větší čipy nyní dosahují horší výsledky než původně. Pokud srovnáme 4/3" a APS-C senzor, je větší senzor mírným vítězem. Má sice horší detaily a trochu více barevného šumu, nicméně nemá tak výrazný barevný závoj, tedy barevně působí o něco přirozeněji.
 
O dost zajímavější je to ve srovnání 4/3" čipu a full frame senzoru. Člověk by si řekl, že 3krát větší pixely (4krát při zmenšení na stejnou výstupní plochu) by se měly projevit ve větším dynamickém rozsahu. Jenže největší full frame je zde nejhorším senzorem. Má velmi výrazný barevný šum, který degraduje jinak dobré detaily a také chytá barevný nádech, byť zde spíše do žlutozelené.
 
Jak vidíme, dynamický rozsah závisí na mnoha jiných faktorech než je jen velikost senzoru a rozlišení. Mnohem více se zde projevují technologie samotného senzoru než papírové specifikace. Tím se to liší od šumu, který je nejvíce závislý na velikosti čipu a o něco méně pak na samotných technologiích a rozlišení (resp. velikosti pixelu).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.