Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnání senzorů: 4/3" vs APS-C vs Full frame

23.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na další srovnávací test, do kterého zapojíme rovnou tři fotoaparáty. V tomto případě se budeme věnovat 4/3", APS-C a full frame senzoru, rozdílu jejich šumu, dynamického rozsahu a hloubky ostrosti.
Výhodou velkých senzorů (ale někdy i prokletím) je malá hloubka ostrosti. V této kapitole se podíváme na to, jaké ty rozdíly jsou, pokud nastavíme stejný úhel záběru a stejnou clonu. Podíváme se ale také na jinou věc. Když na menší senzor dáte světelnější objektiv, můžeme zmenšit hloubku ostrosti a rozdíl tak snížit. Zároveň s tím se může snížit i ISO citlivost, což ve výsledku sníží šum menšího (a jinak více šumícího) senzoru. Pochopitelně, světelné objektivy lze dát i na full frame senzor, nicméně se podíváme, nakolik se tedy dá dohnat hloubka ostrosti a šum volbou světelnějšího objektivu.
 
Začneme však nastavením stejného úhlu záběru (tedy odlišné reálné ohniskové vzdálenosti), stejného času, clony i citlivosti (1/100 s, F5,6, ISO 1250). Podívejme se tedy na rozdíly mezi senzory.
 
Hloubka ostrosti 4/3" snímač
 
4/3" snímač, klikněte pro zvětšení
 
Hloubka ostrosti APS-C snímač
 
APS-C snímač, klikněte pro zvětšení
 
Hloubka ostrosti full frame snímač
 
full frame snímač, klikněte pro zvětšení
 
Hodně překvapivé byly rozdíly jasů jednotlivých snímků (FF byl nejsvětlejší), přitom by jas měl být totožný. APS-C bylo v tomto případě o 0,45 EV tmavší, 4/3" čip dal dokonce o 0,8 EV tmavší expozici. Pro srovnání snímků níže jsem všechny převedl na stejné 20MPx rozlišení a dorovnal korekci expozice, aby měly stejný jas.
 
Hloubka ostrosti 1 srovnání
 
4/3" (nahoře), APS-C (uprostřed), full frame (dole), klikněte pro zvětšení
 
Nepodařilo se mi sice dosáhnout úplně totožného místa snímání, ale snímky jsou i tak dostatečně reprezentativní. Vidíme, že při stejně nastavené expozici se stejnou clonou jsou ve snímcích znatelné rozdíly. Ovoce je u 4/3" znatelně méně rozmazané, kdežto u APS-C se nepřekvapivě maže více a u FF ještě o něco lépe. Podobně je to vidět i se šumem. Zatímco 4/3" snímač už dost viditelně šumí (bylo zvoleno 75% zobrazení), APS-C má jen mírný začínající šum a full frame je v podstatě bez šumu.
 
Nyní zkusíme tutéž scénu, ale budeme volit jiné clony na jednotlivých senzorech. Zkusíme si nasimulovat, co se stane, pokud na menší čip dáme světelnější objektiv (což sníží hloubku ostrosti a zmenší také šum). Poněvadž nabídka objektivů byla limitovaná, musel jsem si pro test pomoci uměle, a tak 4/3" čip bude používat F4 a ISO 800, APS-C pak využije F5,6 a ISO 1600 a konečně full frame se bude muset spokojit s clonou F8 a citlivostí ISO 3200.
 
 
Hloubka ostrosti 4/3" snímač
 
4/3" snímač, klikněte pro zvětšení
 
Hloubka ostrosti APS-C snímač
 
APS-C snímač, klikněte pro zvětšení
 
Hloubka ostrosti full frame snímač
 
full frame snímač, klikněte pro zvětšení
 
Zde už nebyly tak velké rozdíly mezi expozicemi (asi 0,15 EV a 0,55 EV). Pokud jde o hloubku ostrosti, jde vidět, že jsou si všechny snímky dost podobné. Nepřekvapivě tedy platí, že o 2 EV světelnější objektiv u 4/3" než v případě FF dokáže dosáhnout velmi podobné hloubky ostrosti. To jsme ale čekali. Podobně je to 1EV rozdíl mezi 4/3" a APS-C, resp. mezi APS-C a FF. Pojďme se ale podívat také na to, jaký bude šum jednotlivých snímků.
 
Hloubka ostrosti 1 srovnání
 
4/3" (nahoře), APS-C (uprostřed), full frame (dole), klikněte pro zvětšení
 
I v detailu dobře vidíme, že se hloubka ostrosti nijak dramaticky neliší a také míra šumu je velmi podobná. Znovu připomínám, že byly zvoleny hodnoty F4 a ISO 800 (4/3"), F5,6 a ISO 1600 (APS-C). F8 a ISO 3200 (FF).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.