www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Srovnávací test pevných 50mm objektivů

Srovnávací test pevných 50mm objektivů
, , recenze
V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.
K oblíbeným
reklama
Při koupi zrcadlovky často dostanete jen základní setový objektiv. Ten obvykle časem přestane stačit a začnete se poohlížet po lepších objektivech, ať už co do rozsahu zoomu, nebo optické kvality (někdy i obojího). Kvalitu obrazu mají zpravidla lepší pevné objektivy bez zoomu. Většinou se začíná na pevných 50mm objektivech, které jsou vynikající svým poměrem ceny a výkonu, což platí zejména o 50mm F1,8 verzích. A právě na takové objektivy se dnes podíváme.




Vyzkoušíme základní objektiv Canon EF 50mm F1,8 II, který je velmi levným vstupem do třídy pevných ohnisek. Dále se podíváme na vyspělejší Canon EF 50mm F1,4 USM, který má nejen lepší světelnost, ale nabízí i lepší zpracování. Ze stáje Canonu zde máme ještě EF 50mm F1,2L USM, který je nejdražším objektivem v testu. Patří do řady L s voděodolnou úpravou. Vyzkoušíme i konkurenční objektiv Sigma 50mm F1,4 EX DG HSM. Protože jsme měli k dispozici i standardní setový objektiv Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS, vyzkoušíme jej v některých testech také při ohnisku 50 mm, abychom viděli, co s pevným ohniskem získáte.



Jak sami vidíte, se vzrůstající světelností rostou i rozměry objektivů. U Canonu je F1,4 verze jen o trochu vetší než nejmenší verze F1,8, je však více než dvakrát těžší. Mnohem těží je pak i F1,2 varianta, která má ale také mnohem větší rozměry. Je zajímavé, že F1,4 Sigma je rozměrově srovnatelná s F1,2 Canonem, hmotnostně je jen o trochu lehčí.



Canon nám zapůjčil APS-C zrcadlovku Canon EOS 550D se snímacím čipem s rozlišením 18 megapixelů. S tímto fotoaparátem zjistíme, jak objektivy fotí na běžných zrcadlovkách Canon. Přepočtené ohnisko s 50mm objektivy činí zhruba 80 milimetrů.



Abychom ale objektivy vyzkoušeli v nejtěžších podmínkách, zapůjčili jsme si i full frame zrcadlovku Canon EOS 5D Mark II. Zde budeme sledovat výraznější vinětaci i další optické chyby, které jsou zpravidla výraznější v rozích obrazu. Ty u APS-C čipů nejsou využity, proto se na takových zrcadlovkách mohou objektivy jevit kvalitnější.




Canon EF 50mm F1,8 II


Jako první si vezmeme na paškál základní objektiv Canon EF 50mm F1,8 II. Za cenu nižší než 3 tisíce korun včetně daně dostanete pevnou padesátku s velmi dobrou světelností F1,8. Jak je u pevných objektivů s kratšími ohnisky obvyklé, stabilizaci zde nenajdete. Objektiv je malý a velmi lehký. Je to způsobeno také levnými materiály, objektiv skutečně působí nadmíru plastově. Nejspíše z něj nebudete mít dobrý pocit, co se týče robustnosti.



Závit je jen plastový. Najdete zde přepínač mezi autofokusem a manuálním ostřením. Autofokus je rychlý, ale extrémně hlučný. Manuální ostření je nastaveno docela slušně. Patří k těm trochu citlivějším, ale stále je dostatečně jemné na to, aby se s ním pohodlně a přesně ostřilo. Objektiv má 52mm závit, který se při ostření sice vysouvá, ale naštěstí neotáčí. Nevýhodou je jen pětilamelová clona, jejíž tvar má do kruhu docela daleko.





Canon EF 50mm F1,4 USM


Druhým testovaným objektivem je Canon EF 50mm F1,4 USM. Tento objektiv je o mnoho výše než ten předchozí. Jednak cena činí 9 tisíc Kč včetně DPH, jednak už na první pohled je objektiv bytelnější, těžší a působí jako fotografické vybavení a ne hračka. Jde to poznat např. i na tom, že je zde už kovový závit. Světelnost činí výborných F1,4, maximální clona je stejně jako v předchozím případě F22.



Objektiv má i zobrazení zaostřené vzdálenosti. Osobně bych ale přehodil kroužek ostření a tento ukazatel. Při nasazování objektivu máte prsty spíše v pozici, kde je kroužek a ne tam, kde je pevná část objektivu. I zde najdete přepínač mezi autofokusem a manuálním ostřením. Výhodou je, že je zde možno manuálního doostření při autofokusu. Při ostření se vysouvá přední část s 58mm závitem na filtry, ale neotáčí se, což je dobře. Ostření je ultrasonické, tedy slušně rychlé a podstatně tišší než u F1,8 objektivu. Vydává jen jemný hučivý zvuk.





EF 50mm F1,2L USM


Posledním testovaným objektivem od Canonu je Lkový model EF 50mm F1,2L USM. Tento profesionální objektiv stojí téměř 40 tisíc korun a má výbornou světelnost F1,2. Objektiv je odolný proti prachu a vlhkosti, lze jej tedy používat i v náročných klimatických podmínkách. Bytelnost z něj jenom číší. Je dvakrát tak těžký než F1,4 verze a mnohem větší. Zdobí jej červený lem, který dodává designu objektivu větší šmrnc.



I u tohoto objektivu najdete ultrasonické ostření, které je opravdu velmi tiché. Rychlost je přiměřená, měl jsem však dojem, že F1,4 i F1,8 varianta je v tomto ohledu trochu lepší. I tento objektiv má signalizaci zaostřené vzdálenosti a přepínač mezi autofokusem a manuálním ostřením.

Funguje zde manuální doostření autofokusu, pokud vám tedy nevyhovuje ostření autofokusu, můžete jej bez přepínání tlačítek rychle doladit. Manuální ostření má pomalý chod, aby bylo možno opravdu velmi přesně zaostřit, osobně bych však přeci jen uvítal trochu vyšší citlivost ostřícího kroužku. Ostření je interní, nic se tedy nevysouvá ani neotáčí. Objektiv pracuje se 72mm filtry.





Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM


Objektiv od společnosti Sigma opravdu překvapil svými obrovskými rozměry. Jde o objektiv se světelností F1,4, ale rozměrově je na tom stejně jako obrovská F1,2 od Canonu. Hmotnost lehce přesahuje 500 gramů, takže je o více než polovinu těží než F1,4 objektiv Canonu. Závit pro filtry má dokonce průměr 77 milimetrů!



Na objektivu najdete přepínač manuálního a automatického ostření, nicméně objektiv disponuje možností kdykoli manuálně zaostřovat (automatické zaostření lze přebít manuálním doostřením). HSM ostření je rychlé a opravdu velmi tiché. Naopak hlučnější je clona vydávající zajímavý zvuk. Podle průzkumu na internetu jde ale o běžný jev tohoto objektivu. Ostřící kroužek má přiměřeně citlivý chod.





Pro zajímavost některé testy zkusíme i se standardním setovým 18-55mm F3,5-5,6 IS objektivem nastaveným na ohnisko zhruba 50 milimetrů. Zjistíme tedy, jak moc si polepšíte volbou objektivu s pevným ohniskem. Zpracování je na svou cenovou kategorii rozumné, automatické ostření rychlé. Horší je to s manuálním ostřením, které je citlivější. Ostří se tedy velmi rychle, ale s přesností je to pak horší. Jedná se o objektiv řady EF-S, spolupracuje tedy jen s APS-C zrcadlovkami.


Technické specifikace objektivů
Název objektivu
Canon EF 50mm F1,8 II
Canon EF 50mm F1,4 USM
Canon EF 50 mm F1,2L USM
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM
Optický zoom
1x
1x
1x
Rozsah ohnisek (reálný)
50 mm
50 mm
50 mm
50 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm)
50 (80 na APS-C) mm
50 (80 na APS-C) mm
50 (80 na APS-C) mm
50 (80 na APS-C) mm
Obrazový úhel (horizontální / vertikální / diagonální)
40° / 27° / 46°
40° / 27° / 46°
40° / 27° / 46°
- / - / 46,8°
Světelnost objektivu
F1,8
F14
F1,2
F1,4
Rozsah clony
F1,8 - F22
F1,4 - F22
F1,2 - F16
F1,4 - F16
Konstrukce
6 členů v 5 skupinách
7 členů v 6 skupinách
8 členů v 6 skupinách
8 členů v 6 skupinách
Nejkratší ostřící vzdálenost
45 cm
45 cm
45 cm
45 cm
Maximální zvětšení
0,15×
0,15×
0,15×
0,135×
Počet lamel clony
5
8
8
9
Optická stabilizace
ne
ne
ne
ne
Rozměry
68,2×41 mm
73,8×50,5 mm
85,8×65,5 mm
84,5×65,8 mm
Hmotnost
130 gramů
290 gramů
580 gramů
505 gramů
Závit pro filtry
52 mm
58 mm
72 mm
77 mm
Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře