Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical

8.9.2015, Milan Šurkala, recenze
Otestovali jsme po vás také oblíbený světelný základní objektiv Tamron 17-50mm F2,8 VC. Ten je oblíbenou alternativou setových objektivů díky své konstantní světelnosti F2,8. Jaký tedy bude v praxi?

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti vykazuje objektiv středně silné až silné soudkovité zkreslení s hodnotou +3,7 %. S přizoomováním se tato vada významně snižuje až na +0,3 %, což v podstatě nemáte šanci poznat.


17mm ohnisko

50mm ohnisko



Vinětace


Při plně otevřené cloně je vinětace velmi výrazná. Dosahuje hodnot až k 1,8 EV, navíc je dost náhlá, takže si ji lze snadno všimnout.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC vinětace



Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace.



17mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)



17mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)



17mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)



17mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)



17mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



17mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



Při plně otevřené cloně na nejširší ohniskové vzdálenosti se připravte na dost výraznou chromatickou aberaci. S přicloněním výrazně klesá a zůstává jen v RAWu v poměrně mírné formě.



24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



24mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je situace lepší, aberace zůstává v RAWu, ale v JPEGu už barevné změny nejsou. Nicméně nelze říci, že by rohy byly samy o sobě nějak ostré.



35mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)



35mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)



35mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)



35mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)



35mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



35mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



35mm ohnisková vzdálenost vytváří u nízkých clon duchy včetně lehkých barevných změn. Po přiclonění se vše zlepšuje, ostrost roste, chromatická aberace mizí.



50mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (JPEG)



50mm ohnisková vzdálenost, clona F2,8 (RAW)



50mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)



50mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)



50mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



50mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



Na maximálním zoomu se chromatická aberace v podstatě nevyskytuje. U nízkých clon jsou rohy neostré, ale barevné změny tu takřka nenajdete.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.