Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical
8.9.2015, Milan Šurkala, recenze
Otestovali jsme po vás také oblíbený světelný základní objektiv Tamron 17-50mm F2,8 VC. Ten je oblíbenou alternativou setových objektivů díky své konstantní světelnosti F2,8. Jaký tedy bude v praxi?
Kapitoly článku:
Tato kapitola se podívá na kvalitu kresby uprostřed obrazu, na hranách i v rozích.
17mm ohnisko, clona F2,8 |
17mm ohnisko, clona F4 |
17mm ohnisko, clona F5,6 |
17mm ohnisko, clona F8 |
17mm ohnisko, clona F11 |
17mm ohnisko, clona F16 |
17mm ohnisko, clona F22 |
17mm ohnisko, clona F32 |
S lehkým přicloněním se střed stává velmi ostrým a kontrastním. Rohy jsou neostré a s chromatickou aberací, po přiclonění se situace pomalu zlepšuje, ale ostré rohy při ostření na krátkou vzdálenost nedostanete nikdy.
24mm ohnisko, clona F2,8 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
24mm ohnisko, clona F11 |
24mm ohnisko, clona F16 |
24mm ohnisko, clona F22 |
24mm ohnisko, clona F32 |
24mm ohnisková vzdálenost v podstatě opakuje předchozí projevy. Slušný střed už od mírného přiclonění, rohy potřebují clonit mnohem více.
35mm ohnisko, clona F2,8 |
35mm ohnisko, clona F4 |
35mm ohnisko, clona F5,6 |
35mm ohnisko, clona F8 |
35mm ohnisko, clona F11 |
35mm ohnisko, clona F16 |
35mm ohnisko, clona F22 |
35mm ohnisko, clona F32 |
Stejně jako u předchozích snímků, i tady lze vidět silnou vinětaci při plně otevřené cloně. Rohy jsou ale relativně ostré i při nízkých clonách a s přicloněním se situace zlepšuje. Spolu s tím mizí i chromatická aberace.
50mm ohnisko, clona F2,8 |
50mm ohnisko, clona F4 |
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
50mm ohnisko, clona F11 |
50mm ohnisko, clona F16 |
50mm ohnisko, clona F22 |
50mm ohnisko, clona F32 |
Na maximálním zoomu je vidět pěkná středová ostrost už při mírném přiclonění. Lehkou neostrost rohů přicloněním nezlepšíte, ale zmizí vinětace. Nyní se podíváme na snímky pořízené na vzdálenost přes 25 metrů.
17mm ohnisko, clona F2,8 |
17mm ohnisko, clona F4 |
17mm ohnisko, clona F5,6 |
17mm ohnisko, clona F8 |
17mm ohnisko, clona F11 |
17mm ohnisko, clona F16 |
17mm ohnisko, clona F22 |
17mm ohnisko, clona F32 |
Střed je v pořádku, stačí trochu přiclonění a je excelentní. Bohužel totéž se nedá říci o rozích. Ty jsou neostré i při středních clonách a rozumnější začínají být až tam, kde se začne objevovat difrakce.
24mm ohnisko, clona F2,8 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
24mm ohnisko, clona F11 |
24mm ohnisko, clona F16 |
24mm ohnisko, clona F22 |
24mm ohnisko, clona F32 |
S prodloužením ohniskové vzdálenosti na 24 milimetrů je střed nadále solidní, o něco lepší jsou i rohy.
35mm ohnisko, clona F2,8 |
35mm ohnisko, clona F4 |
35mm ohnisko, clona F5,6 |
35mm ohnisko, clona F8 |
35mm ohnisko, clona F11 |
35mm ohnisko, clona F16 |
35mm ohnisko, clona F22 |
35mm ohnisko, clona F32 |
U 35mm ohniskové vzdálenosti se můžete dočkat snížení kontrastu při plně otevřené cloně. S lehkým přicloněním už kontrast výrazně roste. Docela dobré jsou i rohy.
50mm ohnisko, clona F2,8 |
50mm ohnisko, clona F4 |
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
50mm ohnisko, clona F11 |
50mm ohnisko, clona F16 |
50mm ohnisko, clona F22 |
50mm ohnisko, clona F32 |
Maximální zoom opět vykazuje při plně otevřené cloně o něco nižší kontrast (ale dobrou ostrost), s přicloněním je kresba výborná. Rohy jsou poněkud neostré, nicméně s přicloněním se zlepšují.