Umax 3381: tři mega za tři tisíce

18.4.2005, Marek Kuřina, recenze
Poslední dobou velmi aktivní společnost Umax uvedla nedávno na trh nový třímegapixel s označením Premier 3381 Zoom. Tento jednoduchý fotopřístroj je jednoznačně určen pro začínající digitální fotografy, kteří nechtějí investovat do svého miláčka příliš mnoho peněz a zároveň se obávají složitého ovládání.
Na horní straně modelu najdete pouze trochu ztuha reagující spoušť a základní "ozubené" otočné kolečko, na kterém si vyberete, jestli chcete právě fotografovat, prohlížet pořízené snímky, pořídit videozáznam nebo vstoupit do klasického Set upu. Na zadní straně kromě malého barevného LCD displeje najdete už jenom dvě tlačítka (první pro vstup do Menu a druhé pro ovládání displeje) a čtyřpolohový volič s fialovým tlačítkem OK uprostřed, kterým potvrzujete svůj výběr. Pomocí tohoto voliče ještě ovládáte Makro režim, samospoušť, jednotlivé režimy blesku a také překvapivě, ale velmi prakticky, mazání snímků. Správně je umístěn optický hledáček, tedy zcela na levém okraji zadní strany. Posledním ovládacím prvkem, o němž jsme se dosud nezmínili, je "rozpůlená" kolébka ovladače zoomu na zadní straně. Model se naučíte ovládat snadno a rychle, takže ani úplný digitální fotozačátečník se nemusí ničeho obávat.

Do pravého boku se zasunuje dvojice AA baterií, hned vedle je umístěn schovaný pod gumovou krytkou USB konektor a pod ním také zdířka pro napájení. Paměťová karta má potom svůj slot trochu neprakticky na spodní straně, kde je také závit pro stativ, jenž je ovšem umístěn zcela mimo těžiště modelu.

Zbytek funkcí se ovládá "softwarově", tedy přes Menu. To je přehledné, také proto, že tento Premier příliš funkcí nenabízí (graficky však patří spíše k nevýraznému průměru). Můžete zde tedy nastavit rozlišení snímku, kompresi nebo citlivost. Pro náročnější světelné situace využijete některou z přednastavených hodnot teploty bílé a k dispozici je i korekce expozice v rozsahu +- 2 EV (po polovinách stupně).