UMAX AstraPix 630: Lepší a lepší

25.6.2003, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se blíže podíváme na další fotoaparát ze "stáje" firmy UMAX. Vypadá to, že se firma skutečně snaží o solidní zastoupení na trhu a poučena z předchozích modelů, vrhla se do vylepšování. Na modelu AstraPix 630 je už vidět, že se designéři poučili (ať už z vlastních chyb či u konkurence) a výsledné snímky také nejsou úplně k zahození. Konečně posuďte sami...
A co najdeme uvnitř krabice s fotoaparátem po jejím otevření? Hned několik věcí. Předně samozřejmě fotoaparát, docela pečlivě zabalený do plastové folie. Nicméně kromě něj je v krabici také USB kabel pro propojení fotoaparátu s počítačem, dále potom poutko pro snadnější držení přístroje. Neměl bych zapomenout ani na přítomnost AV kabelu, kterým se fotoaparát propojí s televizorem - což se může hodit, jestliže ukazujeme fotografie nějaké návštěvě anebo jsme na cestách a potřebujeme si rychle prohlédnout nafotografované snímky. Těžko s sebou někdo po cestách tahá počítač. V dodávce je samozřejmě také software a manuál. Software je na dvou CD-ROMech, jedná se hlavně o ovladače fotoaparátu a o základní software pro přenos souborů a jejich jednoduché zpracování a archivaci.

Manuál. Ten je kapitolou sám pro sebe. Je na tom podobně jako u předchozích modelů - tištěný manuál má sice již formu "knížečky", ovšem informace v něm obsažené jsou dobré jenom k základnímu pochopení a rychlému nastavení propojení s počítačem. Tady bych řekl, že na můj vkus možná až trochu moc
podrobnému - každý uživatel přeci zvládne "odklikat" sérii okének, které mu při instalaci operační systém Windows nabídne. Mnohem více by mě zajímalo, jak je to s připojením fotoaparátu v jiných OS :-). Podrobnější manuál je potom přítomen v dokumentaci na CD-ROM. Za předpokladu, že sedím u počítače to jistě není špatný nápad, ale pokud něco potřebuju najít v terénu? Ruku na srdce, kdo z nás s sebou na výlety tahá počítač? Na druhou stranu nicméně uznávám, že ovládání přístroje je tak jednoduché, že se dá zvládnout i bez použití jakéhokoliv návodu (čímž ovšem nechci říct, aby si jej případný uživatel nepřečetl - kdyby pro nic jiného, tak alespoň kvůli záručním podmínkám).

Praktické zkušenosti

V této části se budeme věnovat vlastnímu testu a jeho výsledkům. Nafotografoval jsem s přístrojem celou sadu fotografií, přičemž u každé z jednotlivých sérií byl kladen důraz na posouzení vlivu toho kterého nastavení. Výsledky si proto shrneme v několika zvláštních bodech.

a) Kvalita snímků - fotografie byly zhotoveny za použití stativu, hlavně z toho důvodu, aby byla snímaná scéna pokud možno stále stejná. Výsledky pro tři typy komprese a rozlišení 1024 x 768 jsou uvedeny na snímcích níže. Ještě musím poznamenat, že na původní snímky v maximálním rozlišení (po odkliknutí označené jako nativní) jsem na počítači neaplikoval žádné vylepšující (ani nezhoršující) funkce. Ty jsou použity pouze u zmenšenin.

Kvalita fine
Kvalita normalKvalita economy

Pro lepší představu jsem ze snímků udělal detaily, jedná se o dvojnásobný detail ze snímku s největším rozlišením. Na těchto detailech je zcela jasně vidět vliv použité komprese. U snímku v kvalitě Fine je celá situace docela dobrá, u snímku v kvalitě Normal se již začínají projevovat výraznější artefakty (hlavně na "střeše" vozu). Na snímku uloženém v kvalitě Economy jsou potom artefakty uz velice patrné (jak na střeše vozu, tak i nad rameny sedícího muže). Samozřejmě se jedná o velké výřezy a na celkové fotografii to moc patrné nebude. Nicméně by se uživatel měl zamyslet nad použitím toho kterého kompresního algoritmu - hlavně s ohledem na pozdější určení snímku.

Detail kvalita fine
Detail kvalita normalDetal kvalita economy

b) Expozice - jedná se o posouzení schopnosti fotoaparátu korigovat automatické nastavení expozice pomocí její kompenzace. Z níže uvedených snímků je poměrně dobře vidět, že vliv použití korekce je velmi patrný.

Bez korekce expozice
Korekce -0,3 EVKorekce +0,3 EV
Korekce -0,7 EVKorekce +0,7 EV
Korekce -1,0 EVKorekce +1,0 EV

c) Vyvážení teloty bílé - je důležité právě kvůli barevné teplotě výsledného snímku. Z níže uvedených snímků je vidět vliv jednotlivých voleb i to, že si automatický režim se snímanou scénou vcelku poradil.

WB: automatikaWB: black&white
WB: zataženoWB: slunečno
WB: žárovkové osvětleníWB: zářivkové osvětlení

d) Makrofotografie a barevné podání - ačkoliv fotoaparát neumí makro již od 4 cm, přeci jenom je i v tomto sektoru použitelný. Na snímku jsou vidět dostatečné detaily. Barevné podání sice poněkud ujelo, ale neviděl bych to nijak dramaticky.

MakrofotografieBarevné podání