UMAX AstraPix 630: Lepší a lepší
V dnešní recenzi se blíže podíváme na další fotoaparát ze "stáje" firmy UMAX. Vypadá to, že se firma skutečně snaží o solidní zastoupení na trhu a poučena z předchozích modelů, vrhla se do vylepšování. Na modelu AstraPix 630 je už vidět, že se designéři poučili (ať už z vlastních chyb či u konkurence) a výsledné snímky také nejsou úplně k zahození. Konečně posuďte sami...
Kapitoly článku:
- UMAX AstraPix 630: Lepší a lepší
- Vzhled a ovládání
- Dodávané příslušenství a praxe
- Závěr
A co najdeme uvnitř krabice s fotoaparátem po jejím otevření? Hned několik věcí. Předně samozřejmě fotoaparát, docela pečlivě zabalený do plastové folie. Nicméně kromě něj je v krabici také USB kabel pro propojení fotoaparátu s počítačem, dále potom poutko pro snadnější držení přístroje. Neměl bych zapomenout ani na přítomnost AV kabelu, kterým se fotoaparát propojí s televizorem - což se může hodit, jestliže ukazujeme fotografie nějaké návštěvě anebo jsme na cestách a potřebujeme si rychle prohlédnout nafotografované snímky. Těžko s sebou někdo po cestách tahá počítač. V dodávce je samozřejmě také software a manuál. Software je na dvou CD-ROMech, jedná se hlavně o ovladače fotoaparátu a o základní software pro přenos souborů a jejich jednoduché zpracování a archivaci.
Manuál. Ten je kapitolou sám pro sebe. Je na tom podobně jako u předchozích modelů - tištěný manuál má sice již formu "knížečky", ovšem informace v něm obsažené jsou dobré jenom k základnímu pochopení a rychlému nastavení propojení s počítačem. Tady bych řekl, že na můj vkus možná až trochu moc
podrobnému - každý uživatel přeci zvládne "odklikat" sérii okének, které mu při instalaci operační systém Windows nabídne. Mnohem více by mě zajímalo, jak je to s připojením fotoaparátu v jiných OS :-). Podrobnější manuál je potom přítomen v dokumentaci na CD-ROM. Za předpokladu, že sedím u počítače to jistě není špatný nápad, ale pokud něco potřebuju najít v terénu? Ruku na srdce, kdo z nás s sebou na výlety tahá počítač? Na druhou stranu nicméně uznávám, že ovládání přístroje je tak jednoduché, že se dá zvládnout i bez použití jakéhokoliv návodu (čímž ovšem nechci říct, aby si jej případný uživatel nepřečetl - kdyby pro nic jiného, tak alespoň kvůli záručním podmínkám).
Praktické zkušenosti
V této části se budeme věnovat vlastnímu testu a jeho výsledkům. Nafotografoval jsem s přístrojem celou sadu fotografií, přičemž u každé z jednotlivých sérií byl kladen důraz na posouzení vlivu toho kterého nastavení. Výsledky si proto shrneme v několika zvláštních bodech.
a) Kvalita snímků - fotografie byly zhotoveny za použití stativu, hlavně z toho důvodu, aby byla snímaná scéna pokud možno stále stejná. Výsledky pro tři typy komprese a rozlišení 1024 x 768 jsou uvedeny na snímcích níže. Ještě musím poznamenat, že na původní snímky v maximálním rozlišení (po odkliknutí označené jako nativní) jsem na počítači neaplikoval žádné vylepšující (ani nezhoršující) funkce. Ty jsou použity pouze u zmenšenin.
Pro lepší představu jsem ze snímků udělal detaily, jedná se o dvojnásobný detail ze snímku s největším rozlišením. Na těchto detailech je zcela jasně vidět vliv použité komprese. U snímku v kvalitě Fine je celá situace docela dobrá, u snímku v kvalitě Normal se již začínají projevovat výraznější artefakty (hlavně na "střeše" vozu). Na snímku uloženém v kvalitě Economy jsou potom artefakty uz velice patrné (jak na střeše vozu, tak i nad rameny sedícího muže). Samozřejmě se jedná o velké výřezy a na celkové fotografii to moc patrné nebude. Nicméně by se uživatel měl zamyslet nad použitím toho kterého kompresního algoritmu - hlavně s ohledem na pozdější určení snímku.
b) Expozice - jedná se o posouzení schopnosti fotoaparátu korigovat automatické nastavení expozice pomocí její kompenzace. Z níže uvedených snímků je poměrně dobře vidět, že vliv použití korekce je velmi patrný.
c) Vyvážení teloty bílé - je důležité právě kvůli barevné teplotě výsledného snímku. Z níže uvedených snímků je vidět vliv jednotlivých voleb i to, že si automatický režim se snímanou scénou vcelku poradil.
d) Makrofotografie a barevné podání - ačkoliv fotoaparát neumí makro již od 4 cm, přeci jenom je i v tomto sektoru použitelný. Na snímku jsou vidět dostatečné detaily. Barevné podání sice poněkud ujelo, ale neviděl bych to nijak dramaticky.
Manuál. Ten je kapitolou sám pro sebe. Je na tom podobně jako u předchozích modelů - tištěný manuál má sice již formu "knížečky", ovšem informace v něm obsažené jsou dobré jenom k základnímu pochopení a rychlému nastavení propojení s počítačem. Tady bych řekl, že na můj vkus možná až trochu moc
podrobnému - každý uživatel přeci zvládne "odklikat" sérii okének, které mu při instalaci operační systém Windows nabídne. Mnohem více by mě zajímalo, jak je to s připojením fotoaparátu v jiných OS :-). Podrobnější manuál je potom přítomen v dokumentaci na CD-ROM. Za předpokladu, že sedím u počítače to jistě není špatný nápad, ale pokud něco potřebuju najít v terénu? Ruku na srdce, kdo z nás s sebou na výlety tahá počítač? Na druhou stranu nicméně uznávám, že ovládání přístroje je tak jednoduché, že se dá zvládnout i bez použití jakéhokoliv návodu (čímž ovšem nechci říct, aby si jej případný uživatel nepřečetl - kdyby pro nic jiného, tak alespoň kvůli záručním podmínkám).
Praktické zkušenosti
V této části se budeme věnovat vlastnímu testu a jeho výsledkům. Nafotografoval jsem s přístrojem celou sadu fotografií, přičemž u každé z jednotlivých sérií byl kladen důraz na posouzení vlivu toho kterého nastavení. Výsledky si proto shrneme v několika zvláštních bodech.
a) Kvalita snímků - fotografie byly zhotoveny za použití stativu, hlavně z toho důvodu, aby byla snímaná scéna pokud možno stále stejná. Výsledky pro tři typy komprese a rozlišení 1024 x 768 jsou uvedeny na snímcích níže. Ještě musím poznamenat, že na původní snímky v maximálním rozlišení (po odkliknutí označené jako nativní) jsem na počítači neaplikoval žádné vylepšující (ani nezhoršující) funkce. Ty jsou použity pouze u zmenšenin.
Pro lepší představu jsem ze snímků udělal detaily, jedná se o dvojnásobný detail ze snímku s největším rozlišením. Na těchto detailech je zcela jasně vidět vliv použité komprese. U snímku v kvalitě Fine je celá situace docela dobrá, u snímku v kvalitě Normal se již začínají projevovat výraznější artefakty (hlavně na "střeše" vozu). Na snímku uloženém v kvalitě Economy jsou potom artefakty uz velice patrné (jak na střeše vozu, tak i nad rameny sedícího muže). Samozřejmě se jedná o velké výřezy a na celkové fotografii to moc patrné nebude. Nicméně by se uživatel měl zamyslet nad použitím toho kterého kompresního algoritmu - hlavně s ohledem na pozdější určení snímku.
Detail kvalita fine | |
Detail kvalita normal | Detal kvalita economy |
b) Expozice - jedná se o posouzení schopnosti fotoaparátu korigovat automatické nastavení expozice pomocí její kompenzace. Z níže uvedených snímků je poměrně dobře vidět, že vliv použití korekce je velmi patrný.
Bez korekce expozice | |
Korekce -0,3 EV | Korekce +0,3 EV |
Korekce -0,7 EV | Korekce +0,7 EV |
Korekce -1,0 EV | Korekce +1,0 EV |
c) Vyvážení teloty bílé - je důležité právě kvůli barevné teplotě výsledného snímku. Z níže uvedených snímků je vidět vliv jednotlivých voleb i to, že si automatický režim se snímanou scénou vcelku poradil.
WB: automatika | WB: black&white |
WB: zataženo | WB: slunečno |
WB: žárovkové osvětlení | WB: zářivkové osvětlení |
d) Makrofotografie a barevné podání - ačkoliv fotoaparát neumí makro již od 4 cm, přeci jenom je i v tomto sektoru použitelný. Na snímku jsou vidět dostatečné detaily. Barevné podání sice poněkud ujelo, ale neviděl bych to nijak dramaticky.