www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy
, , recenze
Společnost Adobe vydala aktualizaci své mobilní aplikace Lightroom Mobile. Hlavní novinkou je třetí fotografický režim nazvaný High Dynamic Range. Výsledkem je HDR RAW s 16bitovou barevnou hloubkou. Podívejte se s námi na výsledky.
K oblíbeným
reklama
Pokud rádi fotíte telefonem, patrně využíváte i jiné než výrobcem dodané aplikace. Jednou z populárních možností je Adobe Lightroom Mobile, který dostává novou aktualizaci. Ta ke stávajícím režimům Automatic a Professional přidává třetí High Dynamic Range. Ten jednoduše vyfotí sérii fotografií s různou expozicí a tu uloží ve formě 16bitového RAWu (DNG souboru). Výsledkem je, že zatímco 12MPx RAWy z iPhonu mají zhruba okolo 12 MB, HDR RAWy mají v průměru okolo 43 MB.





Na telefon je to opravdu hodně dat. Funkci jsme dnes už vyzkoušeli a na dvou scénách budete moci sami posoudit výsledky. Snímky níže jsou převedeny přes desktopový Camera Raw s nastavením všeho na nulové hodnoty, nevypadají tedy příliš vábně. Mobilní Lightroom totiž do RAWů zanáší informaci o prosvětlení stínů a stažení jasů včetně dalších modifikací, takže při otevření v Camera Raw vypadají lépe než by měly. Test proběhl s telefonem Apple iPhone SE.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Pokud vypnu automatické úpravy Lightroom Mobile, jsou oba snímky velmi tmavé a z nového HDR režimu ještě o něco tmavší. Výhodou HDR snímku je mnohem nižší šum, ale klesla trochu i ostrost. Co se ale stane, když v Camera Raw projasním stíny (+100) a stáhnu jasy (-50)?




klasický režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení



Nyní už fotografie vypadají mnohem lépe. Jak je vidět, dynamický rozsah senzoru jednoduše nestačí k tomu, aby zachránil obrovský přepal v obloze, zatímco s HDR režimem v tom není žádný problém. Pokud se podíváme do stínů, uvidíme dokonce menší šum.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Zde to vidíte v lepším náhledu. HDR režim má lepší stíny (méně šumu) i podstatně více kresby v jasech (tam je to částečně dáno i tmavší expozicí celého snímku). Můžete si stáhnut klasický RAW i HDR RAW.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Tady máme druhý snímek. Ve výchozím stavu mezi nimi není na první pohled moc velký rozdíl, přesto si lze všimnout menšího přepalu u HDR a při podrobnějším zkoumání také menšího šumu. Znovu jsem v Camera Raw vzal oba RAWy, stáhnul jasy a prosvětlil stíny.




klasický režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení



V otázce přepalů je mezi snímky obrovský rozdíl, HDR zde opravdu dovoluje vytahovat nevídané. Podívejte se ale i na prosvětlené stíny. Tam je znovu vidět obrovský rozdíl v šumu, který je u výchozího snímku dost vysoký, zatímco v HDR režimu je šumu mnohem méně a kresba je celistvější.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Opět si můžete stáhnout klasický RAW i HDR RAW a sami si můžete s těmito snímky trochu pohrát. Přesto má ale HDR režim i své stinné stránky. Zatímco stíny jsou mnohem celistvější a méně zašuměné, opak platí pro jasy, kde je šumu naopak často více. Všimněte si to např. kolem stromů v prostředku obrazu. Tam je klasický RAW velmi výrazně lepší, na druhou stranu se zde dá další odšumění provést více než snadno. Chválím také to, že jsem nezaznamenal problémy se skládáním pohybu.

Nová funkce je k dispozici pro telefony a tablety s operačním systémem iOS a podporou RAWů (tedy iPhone 6S, iPhone 7, u obojího včetně Plus verzí, iPhone SE a iPad Pro 9.7") nebo u Androidu pak jde o Samsung Galaxy S7 , S7 edge, Google Pixel a Pixel XL. 
reklama
Nejnovější články
Canon si patentoval širokoúhlý objektiv RF 13-21mm F2.8 Canon si patentoval širokoúhlý objektiv RF 13-21mm F2.8
Dalším zajímavým patentem z dílen společnosti Canon je extrémně širokoúhlý zoomovací objektiv RF 13-21mm F2.8. Ten by měl nabídnout více než 106° úhel záběru, optický zoom by měl být téměř 1,6násobný.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
7artisans uvádí objektiv 35mm f/1.4 i pro Nikon Z-Mount 7artisans uvádí objektiv 35mm f/1.4 i pro Nikon Z-Mount
Výrobce levných manuálních objektivů 7artisans přichází s další novinkou. Tentokrát je to jeho velmi světelný objektiv MF 35mm f/1.4, který bude mimo Sony E/FE nově k dispozici také pro full frame CSC od NIkonu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Reportér omylem natočil živý vstup s obličejovými filtry, je senzací internetu Reportér omylem natočil živý vstup s obličejovými filtry, je senzací internetu
Obličejové filtry, které lze aktivovat na nejednom telefonu, se "vymstily" reportérovi Justinovi Hintonovi. Ten chtěl natočit seriózní reportáž, jenže ve výsledku měl ve videu tváře mafiána, kouzelníka, pilota ze sci-fi filmu a další.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
Nedávno jsme si vyzkoušeli 47,3MPx Lumix S1R od Panasonicu, nyní přichází na řadu varianta Lumix S1 s 24MPx snímačem. Ta je více zaměřena na natáčení videa. Jak bude dobrá pro fotky i video?
Včera, recenze, Milan Šurkala2 komentáře
Panasonic zveřejnil roadmapu full frame objektivů pro L-Mount Panasonic zveřejnil roadmapu full frame objektivů pro L-Mount
Full frame systém Panasonicu s objektivy L-Mount by měl být v následujících dvou letech rozšířen o dalších šest objektivů. Budou mezi nimi i tři pevná skla se světelností F1,8. Přibudou také zoomovací objektivy různých kategorií.
27.2.2020, aktualita, Milan Šurkala9 komentářů