www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy
, , recenze
Společnost Adobe vydala aktualizaci své mobilní aplikace Lightroom Mobile. Hlavní novinkou je třetí fotografický režim nazvaný High Dynamic Range. Výsledkem je HDR RAW s 16bitovou barevnou hloubkou. Podívejte se s námi na výsledky.
K oblíbeným
reklama
Pokud rádi fotíte telefonem, patrně využíváte i jiné než výrobcem dodané aplikace. Jednou z populárních možností je Adobe Lightroom Mobile, který dostává novou aktualizaci. Ta ke stávajícím režimům Automatic a Professional přidává třetí High Dynamic Range. Ten jednoduše vyfotí sérii fotografií s různou expozicí a tu uloží ve formě 16bitového RAWu (DNG souboru). Výsledkem je, že zatímco 12MPx RAWy z iPhonu mají zhruba okolo 12 MB, HDR RAWy mají v průměru okolo 43 MB.





Na telefon je to opravdu hodně dat. Funkci jsme dnes už vyzkoušeli a na dvou scénách budete moci sami posoudit výsledky. Snímky níže jsou převedeny přes desktopový Camera Raw s nastavením všeho na nulové hodnoty, nevypadají tedy příliš vábně. Mobilní Lightroom totiž do RAWů zanáší informaci o prosvětlení stínů a stažení jasů včetně dalších modifikací, takže při otevření v Camera Raw vypadají lépe než by měly. Test proběhl s telefonem Apple iPhone SE.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Pokud vypnu automatické úpravy Lightroom Mobile, jsou oba snímky velmi tmavé a z nového HDR režimu ještě o něco tmavší. Výhodou HDR snímku je mnohem nižší šum, ale klesla trochu i ostrost. Co se ale stane, když v Camera Raw projasním stíny (+100) a stáhnu jasy (-50)?




klasický režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení



Nyní už fotografie vypadají mnohem lépe. Jak je vidět, dynamický rozsah senzoru jednoduše nestačí k tomu, aby zachránil obrovský přepal v obloze, zatímco s HDR režimem v tom není žádný problém. Pokud se podíváme do stínů, uvidíme dokonce menší šum.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Zde to vidíte v lepším náhledu. HDR režim má lepší stíny (méně šumu) i podstatně více kresby v jasech (tam je to částečně dáno i tmavší expozicí celého snímku). Můžete si stáhnut klasický RAW i HDR RAW.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Tady máme druhý snímek. Ve výchozím stavu mezi nimi není na první pohled moc velký rozdíl, přesto si lze všimnout menšího přepalu u HDR a při podrobnějším zkoumání také menšího šumu. Znovu jsem v Camera Raw vzal oba RAWy, stáhnul jasy a prosvětlil stíny.




klasický režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení



V otázce přepalů je mezi snímky obrovský rozdíl, HDR zde opravdu dovoluje vytahovat nevídané. Podívejte se ale i na prosvětlené stíny. Tam je znovu vidět obrovský rozdíl v šumu, který je u výchozího snímku dost vysoký, zatímco v HDR režimu je šumu mnohem méně a kresba je celistvější.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Opět si můžete stáhnout klasický RAW i HDR RAW a sami si můžete s těmito snímky trochu pohrát. Přesto má ale HDR režim i své stinné stránky. Zatímco stíny jsou mnohem celistvější a méně zašuměné, opak platí pro jasy, kde je šumu naopak často více. Všimněte si to např. kolem stromů v prostředku obrazu. Tam je klasický RAW velmi výrazně lepší, na druhou stranu se zde dá další odšumění provést více než snadno. Chválím také to, že jsem nezaznamenal problémy se skládáním pohybu.

Nová funkce je k dispozici pro telefony a tablety s operačním systémem iOS a podporou RAWů (tedy iPhone 6S, iPhone 7, u obojího včetně Plus verzí, iPhone SE a iPad Pro 9.7") nebo u Androidu pak jde o Samsung Galaxy S7 , S7 edge, Google Pixel a Pixel XL. 
Nejnovější články
Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zplošťelých hlav v rozích Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zplošťelých hlav v rozích
Širokoúhlé objektivy nepříjemně zplošťují hlavy v rozích obrazu. Stávající metody pro korekci sice vylepšují vzhled lidských tváří, ale vnáší zase jiné artefakty. Nová metoda společnosti Google a vědců z MIT má toto vyřešit.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Velký investor by chtěl oddělit divizi senzorů od Sony Velký investor by chtěl oddělit divizi senzorů od Sony
Společnost Sony je největším výrobcem obrazových snímačů a jeden z největších investorů této společnosti by uvítal, kdyby se divize čipů od Sony úplně oddělila. To však nemusí být úplně dobrý nápad.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Adobe vyvíjí AI, která pozná falešné portréty upravené Photoshopem Adobe vyvíjí AI, která pozná falešné portréty upravené Photoshopem
Adobe Research a UC Berkeley společně vyvíjí systém umělé inteligence, jehož úkolem je rozpoznávat modifikace portrétů provedené Photoshopem a najít tak falešné portréty. Dokonce je má umět i vrátit zpátky.
15.6.2019, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Fotograf na svých snímcích ztvárňuje hranici mezi dětstvím a dospělostí Fotograf na svých snímcích ztvárňuje hranici mezi dětstvím a dospělostí
Německý fotograf pracuje na nové sérii, která má za úkol na jednotlivých fotografiích zobrazovat hranici mezi dětstvím a dospělostí. Chce tím poukázat na to, co se stane s dětskými sny, až člověk vyroste. 
13.6.2019, aktualita, Kateřina Hoferková
Sony přichází s teleobjektivem FE 600mm F4 GM OSS Sony přichází s teleobjektivem FE 600mm F4 GM OSS
Druhou novinkou společnosti Sony v teleobjektivech je nový model FE 600mm F4 GM OSS (SEL600F40GM). Přináší překvapivou světelnost F4 při 600mm ohniskové vzdálenosti, což dává tušit, že půjde o obrovský a těžký objektiv.
12.6.2019, aktualita, Milan Šurkala30 komentářů