www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy
, , recenze
Společnost Adobe vydala aktualizaci své mobilní aplikace Lightroom Mobile. Hlavní novinkou je třetí fotografický režim nazvaný High Dynamic Range. Výsledkem je HDR RAW s 16bitovou barevnou hloubkou. Podívejte se s námi na výsledky.
K oblíbeným
reklama
Pokud rádi fotíte telefonem, patrně využíváte i jiné než výrobcem dodané aplikace. Jednou z populárních možností je Adobe Lightroom Mobile, který dostává novou aktualizaci. Ta ke stávajícím režimům Automatic a Professional přidává třetí High Dynamic Range. Ten jednoduše vyfotí sérii fotografií s různou expozicí a tu uloží ve formě 16bitového RAWu (DNG souboru). Výsledkem je, že zatímco 12MPx RAWy z iPhonu mají zhruba okolo 12 MB, HDR RAWy mají v průměru okolo 43 MB.





Na telefon je to opravdu hodně dat. Funkci jsme dnes už vyzkoušeli a na dvou scénách budete moci sami posoudit výsledky. Snímky níže jsou převedeny přes desktopový Camera Raw s nastavením všeho na nulové hodnoty, nevypadají tedy příliš vábně. Mobilní Lightroom totiž do RAWů zanáší informaci o prosvětlení stínů a stažení jasů včetně dalších modifikací, takže při otevření v Camera Raw vypadají lépe než by měly. Test proběhl s telefonem Apple iPhone SE.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Pokud vypnu automatické úpravy Lightroom Mobile, jsou oba snímky velmi tmavé a z nového HDR režimu ještě o něco tmavší. Výhodou HDR snímku je mnohem nižší šum, ale klesla trochu i ostrost. Co se ale stane, když v Camera Raw projasním stíny (+100) a stáhnu jasy (-50)?




klasický režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení



Nyní už fotografie vypadají mnohem lépe. Jak je vidět, dynamický rozsah senzoru jednoduše nestačí k tomu, aby zachránil obrovský přepal v obloze, zatímco s HDR režimem v tom není žádný problém. Pokud se podíváme do stínů, uvidíme dokonce menší šum.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Zde to vidíte v lepším náhledu. HDR režim má lepší stíny (méně šumu) i podstatně více kresby v jasech (tam je to částečně dáno i tmavší expozicí celého snímku). Můžete si stáhnut klasický RAW i HDR RAW.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Tady máme druhý snímek. Ve výchozím stavu mezi nimi není na první pohled moc velký rozdíl, přesto si lze všimnout menšího přepalu u HDR a při podrobnějším zkoumání také menšího šumu. Znovu jsem v Camera Raw vzal oba RAWy, stáhnul jasy a prosvětlil stíny.




klasický režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení



V otázce přepalů je mezi snímky obrovský rozdíl, HDR zde opravdu dovoluje vytahovat nevídané. Podívejte se ale i na prosvětlené stíny. Tam je znovu vidět obrovský rozdíl v šumu, který je u výchozího snímku dost vysoký, zatímco v HDR režimu je šumu mnohem méně a kresba je celistvější.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Opět si můžete stáhnout klasický RAW i HDR RAW a sami si můžete s těmito snímky trochu pohrát. Přesto má ale HDR režim i své stinné stránky. Zatímco stíny jsou mnohem celistvější a méně zašuměné, opak platí pro jasy, kde je šumu naopak často více. Všimněte si to např. kolem stromů v prostředku obrazu. Tam je klasický RAW velmi výrazně lepší, na druhou stranu se zde dá další odšumění provést více než snadno. Chválím také to, že jsem nezaznamenal problémy se skládáním pohybu.

Nová funkce je k dispozici pro telefony a tablety s operačním systémem iOS a podporou RAWů (tedy iPhone 6S, iPhone 7, u obojího včetně Plus verzí, iPhone SE a iPad Pro 9.7") nebo u Androidu pak jde o Samsung Galaxy S7 , S7 edge, Google Pixel a Pixel XL. 
Nejnovější články
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala17 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z Nové sklo pro CSC Nikonu: Samyang MF 85mm F1.4 Z
Pro full frame CSC od Nikonu si společnost Samyang připravila dva nové manuální objektivy. Vedle 14mm F2.8 objektivu je to také objektiv s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F1.4.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala