Zoner Photo Studio 16 PRO v testu

16.10.2013, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na nejnovější verzi softwaru Zoner Photo Studio 16 PRO. Ten navazuje na svého předchůdce a my se nyní podíváme, jaká vylepšení přináší, jak se projeví v praxi a zda nová verze stojí za upgrade.
Přestože naše recenze má spoustu kapitol, ani zdaleka jsme nevyzkoušeli všechny možnosti nového Zoneru Photo Studio 16. Aplikace je to už opravdu rozsáhlá, a to se týká jak funkcí Správce, který má na starosti organizování, zálohování a další věci, tak i modulů Editor a RAW, které slouží k úpravám snímků. Nové Photo Studio 16 navazuje na úspěchy verze 15 a je nutno říci, že ačkoli svého předchůdce hodně připomíná, byly provedeny užitečné změny, které ji posunuly opět o něco dál. Dotykové ovládání jsme sice nevyzkoušeli, ale mnoho dalších vlastností ano.

S větší rychlostí bych sice nebyl tak optimistický jako představitelé Zoneru, každopádně aplikace nezdržuje, je dostatečně svižná. Slabší je načítání RAWu, které na testovací sestavě trvalo okolo 4 sekund. Rychlost převodu snímků v JPEGu i v RAWu se při několika testovacích dávkách výrazněji nelišila od předchozí verze, ale to neznamená, že tu opravdu nejsou i funkce, které byly přepracovány (měly by tu být některé základní funkce, které by nyní měly běžet na GPU).

Zoner Photo Studio 16 logo závěr

Novinkou je pozměněné uživatelské rozhraní u Správce i Editoru a po několika týdnech práce s aplikací mohu říci, že se mi změny líbily (spoustě lidí přesunutí panelu vadí, nicméně ten lze samozřejmě vrátit doleva jako u ZPS 15). Zde je i vidět rychlejší a plynulé zvětšování náhledu. Změna zvětšení na 1:1 kliknutím myši je fantastický nápad. Neméně tak oceňuji čtyři možnosti zobrazení snímků ve Správci. Vedle klasického průzkumníku je tu i náhled (s již zmíněným "klikacím zvětšováním"), mapa a hodně se mi líbil režim porovnání. Lze si vybrat několik snímků a ty prohlížet v různých nebo stejných přiblíženích na různých nebo stejných místech (náhledy a posuny lze zamykat). Jen si musíte zvykat na trochu složitější (nicméně naprosto logické) překlikávání fotografií v dolním pásu snímků ve složce.

Zajímavé je i řazení ve Správci, kdy je katalog, Zonerama i adresářová struktura v jednom. Vy můžete přímo pracovat se strukturou, kterou chcete aktuálně používat, aniž byste museli někde složitěji měnit tyto režimy. Editor vám nabídne vše, co je potřeba, chybět může snad jen bohatší práce s vrstvami a maskami, která tu sice je, ale v dosti omezené podobě. Některé věci jako např. dávkové zpracování RAWů mohou být na první pohled trochu složitější. Samotné logice ovládání nelze nic vytýkat, ale jiné aplikace jako např. Camera Raw mají ovládání kopírování nastavení jednodušší.

Jestli mi něco chybí, je to skládání panoramat do matice (ne jen v horizontálním a vertikálním směru) a celkově kvalita jejich skládání zejména u širokoúhlejších snímků občas pokulhává. Zoner ale chválím za rychlý přístup k opravám aplikace. První varianta, kterou jsem testoval, měla několik chybiček a už během několika dní byla většina chyb opravena a musel jsem recenzi přepisovat.

Zoner Photo Studio 16 TREFA
Ocenění TREFA získává Zoner Photo Studio 16 PRO
za bohaté možnosti úprav i správy fotografií při příznivé ceně. Logo ocenění je ke stažení zde

Stejně jako Zoner Photo Studio 15 PRO, i nová verze 16 PRO si zaslouží naše ocenění TREFA. Za dosti příznivou cenu (1500 Kč s DPH) nabízí vskutku velmi bohaté možnosti úprav fotografií a neméně tak důležitá je i jejich správa, což také zvládá výborně.

+ Příznivý poměr ceny a výkonu
+ Pokryje kompletní workflow od importu až po prezentaci

+ Dobré HDR, mapování tonality i v JPEGu