>
>
>

Zoner Photo Studio 18: v jednoduchosti je síla

, , recenze
Máme zde další podzim a s ním novou verzi fotografického editoru Zoner Photo Studio 18. Pochopitelně jsme jej nainstalovali a nyní si můžete přečíst recenzi. Jak se v praxi projeví zjednodušení modulů a čistší design?
K oblíbeným
Jak tedy nové Zoner Photo Studio 18 zhodnotit? Novou verzi bych hodnotil poměrně pozitivně, navzdory tomu, že mnozí fotografové se k ZPS 18 staví spíše negativně. Je to hlavně tím, že splňuje většinu toho, co by čekal zákazník, na nějž je produkt cílen. Což, přiznejme si, nejsou profesionální fotografové.

Líbí se mi, že byl přidán rychlý náhled snímku bez spouštění celého Zoner Photo Studia, nicméně je tu ještě hodně co dodělat. Procházení mezi snímky je u fotografií s vysokým rozlišením (20MPx+) velmi pomalé a zobrazování EXIF informací by také mohlo být vyřešeno nějak přehledněji. S menšími rozlišeními je však přechod mezi snímky dostatečně svižný.

Změnu designu bych hodnotil jako víceméně podařenou, jednodušší vzhled se mi líbí, pouhé tři moduly místo původních pěti aplikaci zjednodušují a ta je celkově více konzistentní. Výtku bych však měl k ikonkám, které "moderně" přišly o barvičky, takže je všechno smutně šedé a hůře se od sebe odlišují. Je to zbytečný designový ústupek, kdy moderní nemusí znamenat lepší. Signalizace průběhu dávkových úprav je špatná. Kdyby zůstal viditelný proužek, který naskočí na začátku dávkového zpracování, bylo by to fajn. Jenže on zmizí a zůstane pouze malinké modré pozadí za ještě menší ikonkou zvonku. A až vše kolem zvonečku zmodrá, je hotovo. Jinými slovy, je to neviditelné. Ikonky se sice dají o něco zvětšit, ale ani to moc názornosti nepomůže. Práci ZPS 18 na nějaké dávkové aplikaci jsem tak spíše poznal podle toho, zda hučel nebo nehučel ventilátor v počítači.

Možnost provádět nedestruktivní změny nejen na RAWech, ale i na JPEG snímcích a jiných bitmapách, považuji za zajímavou a rovněž se mi to líbilo. Toto ale platí jen v modulu Vyvolat, ale nikoli Editoru. Je to v zásadě logické, protože modul Vyvolat provádí jen celoplošné změny (vyvážení, expozice,...), kdežto editor už provádí především lokální bitmapové úpravy, které se nedají tak lehce "zapamatovat" (resp. jejich zpětné vyvolání by bylo "vražedné" na výkon procesoru). Nemusíte tak JPEG při každé změně ukládat, změny můžete vrátit,...

Zoner Photo Studio 18 hodnocení

Novinkou je možnost vytvořit Full HD video ze snímků. Možnosti přechodů jsou pro běžné rodinné použití dostatečné, jen mi přišlo, že barvy výsledného videa jsou poněkud chladnější než u výchozích snímků. Zarážející je v dnešní době absence exportu do 4K, to si ale autoři patrně nechají do další verze, aby měli něco nového do zásoby. Na modulech panoramat nebo HDR se po stránce skládání expozic nic nezměnilo. Panoramata ze širokoúhlých fotografií jsou tedy i nadále problém. Alespoň se zapracovalo na práci se světly a stíny, které jsou v nové verzi dobře použitelné většinou bez nepříjemných artefaktů. Zde rozhodně došlo k pokroku k lepšímu.

Plnohodnotnou práci s vrstvami zde pořád nenajdete, můžete pracovat akorát s jednou navíc. Zajímavé jsou funkce využívající Zoneramu. Když nyní někomu pošlete fotografie, ty se nahrají na Zoneramu do tajného alba a adresátovi se pošle pouze odkaz na album. Není nutné se tak starat o to, zda tak velký mail proleze či neproleze. Podobně je to s odkazy na snímek, kdy opět dojde k automatickému nahrání na Zoneramu a vy dostanete pouze odkaz. Jiné služby na sdílení snímků tak už nejsou potřeba.

V neposlední řadě tu máme jinou licenční politiku. Nyní už není registrace na počítač, ale na Zoner účet. Můžete si tedy nainstalovat aplikaci na více počítačů pod stejným uživatelským jménem za podmínky, že jde o jednoho uživatele. Pokud je jich více, je tu stále rodinná licence a s ní možnost používat ZPS 18 více uživateli (na rozdíl od standardní licence ale jen nekomerčně). Někomu se registrace nemusí líbit, nicméně mně osobně se možnost nainstalovat si aplikaci s jednou licencí na PC i notebook zamlouvá.

Jak tedy zhodnotit Zoner Photo Studio 18 celkově? Je vidět, že aplikace míří spíše k rodinnému než profesionálnímu použití. Jako taková obstojí více než dobře. Profesionály moc nenadchne, na to má pár nepříjemných neduhů a chybějící funkce. Je totiž pravda, že se ZPS spíše zjednodušuje, než že by se obohacovalo o funkce, které by zajímaly profesionálněji založené fotografy. Nicméně, aplikaci je nutné hodnotit podle toho, pro koho je určená a ne podle toho, kdo by chtěl, aby pro něj byla. Ačkoli tedy profesionálové budou s novou verzí patrně nespokojení stejně jako na tu předchozí, musím říci, že pro cílovou skupinu nového Zoner Photo Studia 18 je to aplikace opravdu velmi dobrá a lze ji za dané peníze určitě doporučit.

Software je vhodný pro:

1. Běžné rodinné použití
2. Přiřazování GPS souřadnic z GPX souborů