Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

DSLR vs kompakt: Canon EOS 1200D s 18-55mm, Sony RX100

12.3.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Máme zde další zajímavý srovnávací test. Postavíme proti sobě low-endovou zrcadlovku a profi kompakt za zhruba 10-11 tisíc Kč. Půjde o Canon EOS 1200D s 18-55mm objektivem a proti němu velmi oblíbený Sony Cyber-shot RX100.
Tato kapitola se podívá na zoubek světelnostem objektivů a hloubce ostrosti, kterou lze s těmito objektivy dosáhnout v praxi.





Světelnost Canonu je vyznačena modrou barvou, Sony pak tou červenou. Jak je vidět, rozdíl světelnosti dosahuje na nejširších ohniskových vzdálenostech až 1,6 EV, což může hrát roli v hloubce ostrosti (na to se podíváme za chvíli), ale může to kompaktu od Sony hodně pomoci i pro dosažení menšího šumu. Může totiž volit o 1,6 EV nižší ISO citlivost. Nyní odhlédneme od toho, že Canon nemá stabilizaci a může si dovolit delší expoziční časy při stejné ostrosti. Se zazoomováním ale rozdíly světelnosti klesají a od nějakých cca 32 milimetrů se pohybuje okolo 2/3 až 1 EV. Ani to ale není málo.





Fotoaparáty se nicméně liší v crop faktoru. Canon má hodnotu 1,6, Sony pak 2,7. To znamená, že kompaktu na stejnou přepočtenou ohniskovou vzdálenost (stejný úhel záběru) stačí kratší reálná ohnisková vzdálenost. A menší reálná ohnisková vzdálenost znamená při dané světelnosti menší clonový otvor (jejich velikosti v grafu ukazují modré a červené linie) a s tím i větší hloubka ostrosti (méně rozmazané pozadí). Otázkou tedy je, zda lepší světelnost objektivu Sony dokáže vynahradit menší rozměry čipu, resp. tedy vetší crop faktor.

Jak sami vidíte, modrá čára Canonu je takřka celou dobu nad červenou čárou kompaktu Sony RX100. Canon má tedy větší clonový otvor navzdory horší světelnosti. Holt má podstatně větší senzor a akorát s výjimkou 29mm ohniskové vzdálenosti, kde Sony vede o necelá 4 %, je Canon v průměru o nějakých 20 % lepší. Měl by tedy s výjimkou minimálního zoomu o něco lépe mazat pozadí. Jak to vypadá v praxi, uvidíte na následujících ukázkových snímcích. Začneme nejširším úhlem záběru.




Canon EOS 1200D + 18-55mm @ 29 mm, klikněte pro zvětšení





Sony Cyber-shot RX100 @ 28 mm, klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Sony Cyber-shot RX100 má u makra docela problém ve špatné kresbě při otevřené cloně (mléčný závoj). My se ale nyní budeme dívat na hloubku ostrosti a zde Sony opravdu vede. Patrné je to zejména na rádiu v pozadí, tam je u RX100 snímek skutečně více mimo hloubky ostrosti. Podíváme se ještě na jednu fotografii při nejširší ohniskové vzdálenosti.




Canon EOS 1200D + 18-55mm @ 29 mm, klikněte pro zvětšení





Sony Cyber-shot RX100 @ 28 mm, klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Opět je vidět, že Sony Cyber-shot RX100 dává trochu rozmazanější pozadí, ale není to nějak dramatický rozdíl. Každopádně tady APS-C snímač v hloubce ostrosti skutečně nevítězí a oba přístroje jsou na tom docela podobně.




Canon EOS 1200D + 18-55mm @ 51 mm, klikněte pro zvětšení





Sony Cyber-shot RX100 @ 53 mm, klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



U středních ohniskových vzdáleností má Canon poněkud jemnější bokeh a v hloubce ostrosti už také lehce vyhrává Canon. Jak je ale vidět, nějaké drtivé vítězství to rozhodně není.




Canon EOS 1200D + 18-55mm @ 88 mm, klikněte pro zvětšení





Sony Cyber-shot RX100 @ 87 mm, klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Na maximální ohniskové vzdálenosti lze vidět trochu větší hloubku ostrosti u RX100, zde tedy opět zrcadlovka Canon lehce vítězí. Není to ani tak v rozmazanosti pozadí jako v kvalitě a jemnosti bokehu. Dáme si ještě jednu fotografii na maximální ohniskové vzdálenosti.




Canon EOS 1200D + 18-55mm @ 88 mm, klikněte pro zvětšení





Sony Cyber-shot RX100 @ 87 mm, klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Snažil jsem se najít dva snímky, které byly zaostřené co možná nejpodobněji. Je zajímavé, že Sony RX100 vykazuje větší neostrost u větvičky vlevo uprostřed. V bokehu pozadí vede Canon. I když rozmazání není až o tolik větší, bokeh je rozhodně výrazně jemnější. Celkově lze tedy řici, že pro mazání pozadí je vhodnější spíše Canon, a to ani ne kvůli výraznějšímu rozmazání (což je pravda na středních a delších ohniskových vzdálenostech, ale nikoli na nejširších), ale kvůli kvalitě bokehu a jeho jemnosti.
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.