Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
12.3.2015, Milan Šurkala, recenze
Máme zde další zajímavý srovnávací test. Postavíme proti sobě low-endovou zrcadlovku a profi kompakt za zhruba 10-11 tisíc Kč. Půjde o Canon EOS 1200D s 18-55mm objektivem a proti němu velmi oblíbený Sony Cyber-shot RX100.
castielo (3) | 23.3.201510:28
Sice som precital clanok az dnes, ale podobnu ­"dilemu­" som mal pred tyzdnom. Vlastne dilema to ani nebola lebo som vedel ,ze take obludy ako zrkadlovka na cesty urcite tahat nechcem a tak mi uz ostavalo len vybrat spravne bezzrkadlo. Ako je uz spominane v diskusii, aj ja patrim do skupiny ktora nebude pouzivat ziaden iny ako setovy objektiv, parametrovo cena­/vykon vyhral jednoznacne Samsung NX3000. Ak by boli vysledky podobne ako v tomto teste tak Samsung za 241€ bola v mojom pripade velmi dobra kupa. Najlepsie na tom celom je, ze bezny clovek ako ja, velmi rozdiel ­(DSLR vs Mirrorless­) vo fotkach neuvidi. Nikto nevie ake farby ci osvetlenie bolo skutocne na mieste kde vznikla fotka, preto nejake ultra porovnavanie v specializovanych programoch nema pre beznych ludi velky vyznam. Ja vidim len obrovsky rozdiel medzi mojim starym olympusom C765, hlavne v tej ostrosti a hlbke. Samozrejme nezatracujem zrkadlovky, ale +90€ za DSLR je zbytocne priplacanie ­(za predpokladu vyuzitia len setoveho objektivu­), vlastne to aj tato recenzia potvrdila ,ze nie su tam priepastne rozdieli triedy ­(Podla mna ani medzi APS­-C Sony VS Samsung)
Odpovědět0  0
kekule (1) | 21.3.201510:45
Dobrý den,

plánuji nákup nové karty ke svému RX100. Dle specifikací má uvedeno pouze že podporuje karty SDHC 4 a vyšší.
Znamená to že UHS­-I nebude fungovat nebo že je brána jako právě ta ­"vyšší­"? Nebo se je třeba držet karet SDHC 10 bez UHS­-I?

Děkuji za radu, P.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 21.3.201514:25
Fungovat bude, jen tam nebude fungovat na UHS­-I rychlosti. Tzn. když koupíte třeba kartu s rychlostí 80MB­/s, zapisovat se bude stejně jen maximálně něco okolo 30 MB­/s ­(to je zhruba maximum neUHS­-I karet­).
Odpovědět0  0
kuban (60) | 15.3.20156:44
bravo ­- tohle se jinde nedočtu, jenom tady
děkuji
Odpovědět3  0
kramare (3) | 12.3.201520:09
dobry test,diky
Odpovědět3  0
stn35 (205) | 12.3.201513:53
ovela radsej by som tu uz privital konecne recenzie na sony A6000­(prip A5100­), omd e­-m10 ci novinky e­-m5 II., e­-pl7, panak GH4, fuji x­-T1,x­-e2, v ramci profikompaktov novy panak lx100, ocakavany olympus stylus 1, canon G7X, fuji X30 stale marne cakame mnohi..kadejake porovnavacie recenzie ktore tu uz mimochodom boli niekolko krat sem davate­-a opat zas raz to iste..pytam sa naco, komu? kazdy fotograf predsa vie a vidi rozdiely medzi lowend zrkadlom a profikompaktom a do coho sa komu oplati ist.. a to na co tu clovek caka asi najviac­-kvalitnych recenzii jednotlivych fotakov je fakt malo.. na jednu recenziu cakat vyse roka­(priklad a6000 ci e­-m10­) tak toto je fakt sila..pritom niektore novinky su odrecenzovane takmer iíhned po vydani
Odpovědět4  10
kultus (448) | 12.3.201516:33
Bez trolit nejkam jinam. Chodis vubec po forech, mozna si ty velky odbornik co mu je vsechno jasne, ale spouste lidem a prave tem lajkum to jasne urcite neni a vsadim se, ze by tipovali za jasneho viteze ten canon. Tak bud aspon trochu realny.
Odpovědět5  2
rousini (237) | 12.3.201513:04
Díky za dobré čtení k rannímu kafé. Potvrzuje se jen to, že je vždycky dobré koupit vyšší mainstream v libovolné kategorii ­(zde konkrétně RX100­) než total lowend z té vyšší ­(set 1200D­). No ale pokud je uživatel lapen do sítě zeleného skřeta a chce za 11000 fotit zrcadlovkou jako profík...
I když výsledky jsou poměrně vyrovnané, výhoda skladnosti je neskutečná. BTW JPEG Canonu je v podání přírodních odstínů mnohem přirozenější a taky mi občas ostrost v místech kam asi bylo zaostřeno přišla o chlup lepší. Ale je to mimo můj fokus, takže jsem to nepitval a ani nechci jít do polemiky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 12.3.201516:38
Ano, JPEGy z Canonu jsou o něco přirozenější a barevně mi přišly lepší. RX100 přeci jen táhne s barvičkami poněkud do chladných odstínů a podexponovává. Naštěstí to má RAW.
Odpovědět1  0
Jirka X (86) | 16.3.201520:46
Já tedy vidím jak většina těch snímků z Canonu táhne do červenohněda, nevím co je na tom přirozeného.
Odpovědět0  0
xax (3) | 12.3.201512:59
Ano, celá první část srovnávající setový objektiv s kompaktem vyznívá opravdu špatně pro objektiv zrcadlovky. Ale o tom to je. Kupovat zrcadlovku se setovým objektivem vážně nemá smysl.
Tenhle test je moc pěkně napsaný, ale chtělo by ho to doplnit o kvalitní objektiv a ukázat tak laikům, v čem je ten rozdíl.
Jinak ale fakt hezky zpracované a hlavně srozumitelně popsané.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 12.3.201513:12
Myslím, že Milanovi šlo spíš o srovnání toho, co člověk dostane za nějaké peníze. V podstatě ani jeden foťák není dost dobrý, i když to vyznívá jako vítězství Sony.
Jenže: RX se fakt blbě drží, ergonomie nulová, rozšiřitelnost taky ­- nemá ani závit, ani sáňky na blesk. Tím pádem se z ní stává cvakátko pro nenáročné, které ovšem dá dobrý výstup. Canon může v tomhle sám působit jako základ systému, do kterého zase na druhou stranu nemusí majitel chtít investovat, takže veškerý potenciál přijde vniveč.
A jen tak na okraj, proti tomuhle Canonu a jeho prehistorickému snímači by uspěl snad i mobil...
Odpovědět1  1
Neuge (76) | 12.3.201515:29
Já myslím, že ten snímač i přes své stáří má stále místo na trhu ­- za odpovídající cenu. V tělech do deseti tisíc mi to přijde jako rozumná volba.
Odpovědět1  0
crashpc (40) | 12.3.201516:44
To asi ne. Pokud srovnáme daný setup na tom šíleném skle, tak budiž. Byl to asi záměr, a o výsledku se nedá přít. Jakmile bychom nasadili lepší sklo, tak ten prastarý snímač samozřejmě Sony totálně ­"roztříská­".
A jako obvykle, mít velký Sony snímač v Canon těle by bylo nejvýhodnější úplně pro všechny....
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 12.3.201516:59
Ano, roztříská, ale za jakou cenu? A o tom to je. Asi je každému jasné, že když vemu zrcadlo za dvacet litrů, tak patrně překoná kompakt za deset.
Odpovědět1  0
Neuge (76) | 12.3.201517:16
Za jakou cenu? To záleží na disciplíně a požadavcích. Jestli někdo fotí portréty, tak investice do 50mm­/f1.8 je minimální a výsledek může být docela solidní. Pokud někdo chce fotit makro, stačí mu jen tělo, mezikroužky­/reverzní kroužek a starý objektiv ­- přesto dosáhne něčeho, o čem by se mu s tím Sonáčem ani nesnilo. V tomto případě bez znalosti preferencí kupujícího nelze objektivně rozhodnout, který fotoaparát je za tu cenu lepší.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6623) | 12.3.201518:01
Ano, to máš ve všem naprostou pravdu a přesně to odpovídá na otázku, proč je blbost strkat na 1200D 50­/1,8 nebo makro objektiv a srovnávat to s RX100. Protože takový fotoaparát je určen pro naprosto odlišné požadavky.

Krásně to vystihuje tvoje věta ­"V tomto případě bez znalosti preferencí kupujícího nelze objektivně rozhodnout, který fotoaparát je za tu cenu lepší.­" To je právě ono! Test se zabývá tím, když kupující má ­"stejné­" preference, nikoli jiné. A zda mu tyto stejné preference lépe zajistí RX100 nebo 1200D+18­-55mm. Těmi preferencemi zde mám na mysli rozumnou univerzálnost fotoaparátu, zejména tu ohniskovou. A 50­/1,8 nebo makro objektiv rozhodně nejsou tak univerzální pro běžného člověka jako RX100. Takže naopak, z pohledu univerzálního použití je RX100 tak univerzální, že by se o tom 1200D s těmito objektivy ani nesnilo.

Jednoduše řečeno, abys měl rozumně univerzální 1200D, která by byla opravdu výrazně lepší než RX100, musel bys s cenou dost přitlačit. Nikdo tu neříká, že s těmi pevnými objektivy se 1200D neposune úplně někam jinam. Ale nesmíš zapomínat na to, že se také zbaví některých jiných vlastností ­(které byly doposud srovnatelné nebo i lepší a nyní jsou výrazně horší­) a také bude pro jinou cílovou skupinu. Takže ještě jednou. Nikdo nepopírá, že 1200D může být s jinými objektivy pro specifické cílové skupiny lepší. To je fakt. Nicméně pro stejné ­(podobné­) cílové skupiny už bych si tím vítězstvím nebyl tak jist.

Když kupuješ rodinné auto za 350­-400 tisíc, tak budeš uvažovat, zda vzít třeba obrovskou Dacii Lodgy ­(která má výhody i nevýhody­) nebo třeba kombíka v nižší střední ­(Rapida, Golfa, Megane, i30­/Ceed, Auris...­), což má také výhody a nevýhody, ale nebudeš uvažovat o stylovkách nebo ne zrovna víceúčelových autech jako třeba Swift Sport nebo VW Beetle přestože jsou za stejnou cenu.
Odpovědět2  0
Neuge (76) | 12.3.201518:54
Chápu, já reagoval pouze na komentář, článek jsem po pravdě v tu chvíli ještě neměl přečtený. Na konci článku jsi to shrnul pěkně, jen si zkrátka říkám, jestli by neměla být modularitě zrcadlovky dána o něco větší váha, protože v případě investic do vybavení nemusí jít o žádné horentní sumy, které by jí posouvaly do spektra zmiňovaných 20 000, a přesto ji to v určitých směrech posune na úplně jinou úroveň.

Rovnou si mohu oponovat, protože lze předpokládat, že začátečníci, kteří budou z toho testu vycházet, nemají nějaké širší povědomí o mezikroužcích, starých objektivech, podomácku vyrobených difuzorech a podobně. Těžko říct, zdali se hodí, aby to bylo v testu zmíněno, i když se na tato témata určitě najde tady na Digimanii pár zajímavých textů. Asi ne. Přesto mi v tomto článku, jinak velmi povedeném, přijde modularita zrcadlovky trochu nedoceněná. :)
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6623) | 12.3.201519:17
Ano, modularita zrcadlovky je výborná věc, to bezpochyby. Nicméně ani ta nezachrání spoustu neduhů, které konkrétně 1200D má ­(o trochu slabší DR, velké rozměry nebo výrazně horší video­). To, že při stejné HO bude šum stejný, se také nezmění, ať tam člověk dá jakýkoli objektiv. Ale už platí, že jiným objektivem můžu mít lepší makro nebo nižší šum, pokud NEchci stejnou HO...

A co je nejdůležitější, lidé, kteří si kupují zrcadlovky této kategorie, většinou začnou a skončí na základním setovém objektivu. Modularitu většinou nevyužijí. Samozřejmě, existují lidé, kteří si na 1200D koupí jiné objektivy a není jich málo, nicméně je fakt, že tady se prostě dost často ­"zakysne­" na seťáku, mnohem častěji než u dražších cenových kategorií.

S tou cenou trochu pozor. Podívej se kolik stojí tělo a kolik stojí další objektivy. Ty obvykle nejsou v setu a s výjimkou 50­/1,8 a 24­/2,8 v podstatě cokoli dalšího začíná někde od sedmi tisíc ­(takže celkem 15+­). Pokud chceš rozšířit schopnosti seťáku ­(tj. celek za 10 tisíc­) v oblasti zoomu o telezoom, ultrazoom nebo širokáč, máš dalších 7000 navíc, v případě ultrazoomu 10. Takže 17­-20... I pokud bychom se bavili o ceně 15 a ne 20, je to o půlku více než u RX100. Je docela logické, že za poloviční příplatek už dostanu něco navíc, co si opravdu všimnu.

Ano, mezikroužky jsou levné a účinné řešení ­(ale stejně tak na RX100 můžeš koupit závit pro filtry a makro předsádky­), ale staré objektivy bych do toho už tolik netahal. Protože pokud připustíme možnost koupit starý objektiv, musíme připustit i možnost koupit starou RX100 a jsme s cenou zase trošku jinde ­(asi někde kolem osmičky­).
Odpovědět4  0
crashpc (40) | 12.3.201518:04
Dá se říci, že za stejnou.
http:­/­/www.megapixel.cz­/canon­-eos­-1200d­-18­-55­-mm
Nebo zmiňovaný f­/1,8. Pak je tam plno věcí a aspektů, které kompakt neumí, a nikdy umět nebude ­- jako opravdové makro, řízení blesků ­(RX100 I neumí­), a jiné věci.
Psal jsem ale, že pokud porovnáváme pouze tělo na tělo, tak s Tebou souhlasím. Počkáme si na EOS M3 :­-)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6623) | 12.3.201518:24
Ano, kompakt spoustu věcí neumí a umět nebude, ale nesmíš zapomínat, že totéž funguje i obráceně. Ani ta zrcadlovka neumí některé věci, které umí RX100. A pokud na ni nasadíš 50­/1,8 objektiv, tak některé věci, které uměla s 18­-55mm objektivem, navíc umět přestane ­(nebude umět širokoúhlý záběr jako RX100, s makrem na tom najednou bude stejně mizerně jako RX100,...­). Takže opět nemáš nic, co by tu RX100 rozmetalo, protože to sice nahrabalo kladné body v některých parametrech, ale ve mnoha dalších to zase něco ztratilo. Prostě opět jsi za stejnou cenu nevytvořil kombinaci, která by nějak výrazně změnila poměr plusů a mínusů. Jen tam budou v plusech a minusech jiné položky, počet plusů a minusů ale bude zase zhruba stejný.

Abys měl něco rozumně univerzálního ­(s aspoň trochu podobným ohniskovým rozsahem­) a mohl říci, že to i méně šumí a lépe kreslí ­(tzn. muselo by to mít o něco světelnější než F3,5­-5,6 objektiv­), tak bys musel za 10­-12tisíc koupit Sigmu 17­-70mm F2,8­-4 nebo Tamron 17­-50mm F2,8. A to už není za stejnou cenu :­-­) Nebo bys z toho mohl udělat něco univerzálnějšího ­(byť se světelností F3,5­-5,6­), tedy s delším zoomem, ale opět, bylo by to lepší až poté, co bys znatelně navýšil cenu. A pevná 50­/1,8? Viz výše. Za stejnou cenu, ale zisk několika plusů zase vyváží zisk několika minusů. Makro objektiv. Opět se dostáváš cenou někam výše a opět získáš plusy v makru, ale zase získáš minusy někde jinde. Ze stejnou cenu prostě něco významně lepšího s 1200D neuděláš. Za vyšší cenu ano.
Odpovědět4  0
Irving (201) | 12.3.201519:10
Vy se na to divate spatne, tohle je test pro lidi, co uvazujou o zrcadlovce se setovym objektivem a ten nikdy nesundaji a foti na auto. A verte mi, jsem zrovna na dovolene a tahle kategorie tvori tak 50­-60% procent majitelu zrcadlovek, co kolem sebe vidim. A pro vetsinu z nich je ta zrcadlovka naprosto zbytecna, ridi se proste presvedcenim ze vetsi=lepsi. A tenhle test krasne ukazuje, ze to vzdycky neplati. Mimochodem, tak dalsich 20­-30% majitelu zrcadlovek na nich ma UZ objektiv, takze i porovnani RX10 s Nikonem+UZ objektiv melo vyznam...
Odpovědět1  0
lukas.budinsky (5) | 12.3.20159:47
No řekl bych, že nejlepší je mít oboje.

Zrcadlovku 70D mám na vážnější focení, kde potřebuji blesky, různé objektivy. Ale vím, že se s ní pěkně pronesu.

A jsem hodně rád, že mám k dispozici RX100, kterou vezmu kdykoliv s rodinou a vím, že se nemusím bát o výsledky.

A co teprve, když se člověk jde proběhnout a má k dispozici kulisy Dolomit. To je potom dilema co vzít sebou ­- být spíš sportovec, nebo fotograf? Ale myslím, že RX100 ani na krajinářskou fotku focenou za běhu nezklamala. Viz http:­/­/foto.lukasx.cz­/den­-fotografa­-v­-dolomitech­-2­-letem­-svetem­/
Ono to také bylo tím, že jsem samozřejmě měl i na RX100 polarizační filtr, bez kterého si focení krajiny nedokážu představit.

Osobně jsem byl pro u začátečníků začínat s RX100, naučit se trochu vidět foťákem a nebát se ho mít pořád připravený. A když člověk zjistí, že ho to baví, tak si koupit zrcadlovku s lepším objektivem.
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.