Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Stativy - proč a jak je používat?

11.9.2006, Jaroslav Kopečný, článek
Dnešní doba je ve znamení rozvoje digitální fotografie, který s sebou mnohdy přináší vítězství kvantity nad kvalitou i opomíjení nezbytného příslušenství. Často můžeme vídat snahu vyfotografovat vše s co nejmenším usilím (zejména vyhnout se používání stativu).
Ve většině případů můžeme stativ začít používat ihned po koupi a není třeba řešit žádné dodatečné úpravy. Jsou ale situace, kdy není od věci trochu si svého pomocníka vylepšit.

Jedním z problémů, s kterým se určitě setkáte při fotografování v hlubokém sněhu, je fakt, že nohy stativu se vám budou bořit hlouběji a hlouběji a stativ pak nebudete mít nikdy v úplně stabilní poloze a pod kontrolou. Stačí drobný kontakt s fotoaparátem nebo snaha změnit jeho pozici pootočením hlavy a už jste zase o něco níž ve sněhu, přičemž kompozice je ta tam. Jedním z výrobců, který dodává „sněžnice“ už přímo z výroby se stativem je taiwanský Gitzo. Pokud jste ovšem neměli to štěstí a výrobce vám k vašemu stativu toto příslušenství nedodal, nabízí se nejlevnější a přitom velmi účinné řešení, které mohu osobně doporučit. Tímto řešením je použití ochranných sítek, které se dávají do umyvadla, aby zachycovaly velké nečistoty a neucpávaly odpad. Sítka zakoupíte v prodejně domácích potřeb nebo v prodejnách s vodoinstalačním materiálem a jedná se opravdu o investici v řádu několika Kč. Jedinou drobnou nevýhodou oproti originálnímu řešení je fakt, že sítka musíte nejprve položit na sníh a až teprve potom na ně postavit stativ; jakýkoliv posun stativu na jinou pozici s sebou nese nutnost přemístit i sítka, a to po jednom.


Sněhová botka Gitzo zabraňující zaboření stativu do sněhu

Dalším velmi často používaným "fíglem" je zvýšení tuhosti konstrukce stativu pomocí dodatečné zátěže. Někteří výrobci na tuto skutečnost dnes již pamatují, a tak můžete na mnoha stativech již z výroby nalézt speciální oka sloužící k zavěšení fotografického batohu nebo brašny. Zde však důrazně varuji před pokusy zavěsit na lehounký stativ plnou brašnu o hmotnosti několika kilogramů – hrozí nebezpečí zborcení celé konstrukce a pád fotoaparátu i s objektivem na zem!

Velmi nepříjemná situace nastává v zimním období, kdy je potřeba se stativem manipulovat pod bodem mrazu a v horším případě ho při absenci přenosného vaku nebo popruhu dokonce nést v rukou. Kdo někdy zažil, ví, o čem mluvím. Chlad z kovových nohou stativu přechází přímo do dlaní a člověk má sto chutí stativ někam odhodit a nechat ho ležet. Jsou sice výrobci, kteří problém již vyřešili pryžovými návleky na nohách stativu (např. Manfrotto), ovšem není tomu tak vždy a zvláště u starších výrobků je potřeba si vypomoci jinak. Opět se nabízí velmi levné a přitom nejúčinnější možné řešení. Troufám si dokonce tvrdit, že efektivnější než to, které nabízejí sami výrobci. Stačí totiž použít instalatérskou izolaci, která se v typicky šedé barvě používá na rozvody vody v domácnostech a zakoupíte ji v každém obchodě s vodoinstalačním materiálem, a to včetně velkých obchodních domů. Stačí pouze vybrat odpovídající vnitřní průměr, který sedne na vnější průměr nohou stativu a můžete se pustit do aplikace tohoto řešení. Abyste nemuseli izolaci podélně rozřezávat, je vždy možné stativ v dolní části nohou demontovat, nasunout izolaci (ideálně v celé délce) a poté zpět namontovat stahovací prvky, zakončení nohou atp. Taková izolace má potom lepší termoizolační vlastnosti, než výrobcem používané materiály a v případě opotřebení se dá lehce vyměnit za novou.


Originální pryžové návleky na stativu Manfrotto 055PRO

Jedno alternativní a velmi zajímavé řešení, které rozhodně spadá do kategorie tipů a triků, je možnost použití velké kulové hlavy (která má rovnou spodní plochu) zcela samostatně, a to jako malého stolního stativu. Pochopitelně je nutno zvážit poměr hmotnosti hlavy a fotoaparátu, aby nedošlo k převrhnutí celé sestavy. Toto řešení je vhodnější pro lehčí fotoaparáty a mezi jeho největší výhody patří možnost fotografování z minimální výšky nad zemí, resp. podložkou.