Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tutanchamon: Legenda na dosah vašeho fotoaparátu

5.5.2009, Jana Bártová, návod
Na většině míst, kde jsou vystavena vzácná umělecká díla, artefakty nebo obrazy, je totiž použití blesku zakázáno. Vydali jsme se na výstavu Tutanchamon: Jeho hrob a poklady, která se uskutečnila v Brně, abychom vyzkoušeli, jak si v takové situaci poradit.
Fotografie: Jiří Šefrna

Zcela tmavé místnosti, bodové osvětlení s různou intenzitou, hra světel na nádherných pozlacených artefaktech a replikách kreseb z Tutanchamonovy hrobky: pro lidské oko nádherný pohled, pro fotoaparát bez použití blesku to může být docela problém. Pokud se nechcete vrátit z takové výstavy s nepořízenou nebo se spoustou nekvalitních fotografií, měli byste se na její návštěvu dostatečně připravit.


Takto vypadalo zdobení Tutanchamonovy hrobky v době jejího objevení Howardem Carterem v roce 1922.


V předsíni před pohřební komorou bylo nalezeno množství pokladů věnovaných faraonovi. Lehátko s motivy lvích těl, vůz, truhlice, vějíře a další nábytek, který faraon za svého života běžně používal.

Potřebujete na to trochu jiný typ výbavy a také musíte přesně vědět, co chcete fotit a jakou atmosféru by měly vaše fotografie mít. Pokud nemáte k dispozici stativ a dostatek času a prostoru, budete rozhodně potřebovat dostatečně světelný objektiv, stabilizované tělo fotoaparátu nebo objektivu, popřípadě fotoaparát, který dobře zvládá focení i na větší hodnoty ISO bez příliš výrazného šumu.


Sarkofág skrývající další dvě schránky s mumií panovníka byl uložen ve čtyřech truhlách, jedné kamenné a třech z pozlaceného dřeva.


Každá z truhel byla postavena o trochu větší než ta předchozí, největší měla skoro čtyři metry na délku a když Carter poprvé otevřel pohřební komoru, byla naprosto plná schrán skrývajících jako v obrovské matrjošce mumii Tutanchamona.

Naprostou nezbytností byly v tomto případě pro nás dostatečně světelné objektivy – Tamron 11-18mm, f 3,5-4,5 a Tamron 17-50mm f 2,8, stabilizované tělo fotoaparátu a systém, který zvládá vyšší ISO i bez závažnějšího znehodnocení fotografií šumem. Důvodem pro volbu těchto objektivů byla možnost fotografovat i z malé vzdálenosti, protože výstava byla připravená tak, aby si návštěvníci většinu replik exponátů mohli prohlédnout i z velmi malé vzdálenosti, většinou kolem pár desítek centimetrů.


Schrány byly vyrobeny z pozlaceného dřeva a bohatě zdobeny egyptskými motivy. Na každé z nich byla zobrazena část z Tajemné knihy o podsvětí.


Součástí výbavy hrobky bylo i množství nejrůznějších sošek, ať už se jednalo o sošky božstev nebo vešebty.

Zpočátku bylo důležité obhlédnout si každou scénu, nastavit si nejprve clonu na počátek ostré kresby (u tohoto objektivu 2,8) a zvyšovat ISO tak dlouho, dokud nebyl nastavený udržitelný čas. U Sony Alpha A700 se stabilizátorem na 17mm stačila 1/10s, jinak orientačně lze použít pravidlo převráceného ohniska. To znamená, že na 17mm je třeba čas 1/17s, u 50mm je pro ostrou kresbu nutné nastavit 1/50s atd. V případě APS-C senzorů je třeba čas ještě vynásobit 1,5 krát.


Věci, které se ani po demontování nevešly do hrobky, byly faraónovi přineseny ve formě modolů. Tuto loď faraon údajně používal za svého života. Řeka Nil byla dálnicí starověkého Egypta a lodě, jako byla tato, se plavily proti proudu. Pro cestu po proudu totiž nebylo zapotřebí lanoví.


Tutanchamonův dětský trůn ve stylu 18. dynastie - dřevěný rám je pokryt plátky zlata a stříbra, které jsou vykládány polodrahokamy, fajánsem a barevným sklem. Opěradlo navíc bylo často pokryto vyobrazením nějakého motivu z královského života.

Většina snímků byla pořízená na clonu f2,8 a časy mezi 1/10s až 1/20s na ISO 1000. Bylo vždy důležité zvolit si takový úhel pohledu, aby vynikly barvy a aby bodové osvětlení nekazilo kompozici celé scény. V nedostatečných světelných podmínkách lze využít takový způsob osvětlení ve vlastní prospěch. Pokud si správně nastavíte vyvážení barev, mohou být některé detaily zobrazeny tak, jako by vystupovaly z temnoty nebo visely v prostoru.


Detail sarkofágu: Tutanchamonovo balzamované tělo bylo uloženo v téměř 140kg rakvi z ryzího zlata.Ta byla uložena do druhé rakve (detail na fotografii). Všechny měly tvar lidského těla. Odznaky královské moci - zahnutá hůl a zbraň podobná trojitému cepu, drží faraon zkřížené na prsou.


Téměř nejslavnější artefakt z Tutanchamonovy hrobky: posmrtná Tutanchamonova maska z ryzího zlata vážící 11 kg a vykládaná lazurity, karneoly, tyrkysy, obsidiány a barevným sklem.

Fotografování v nepříznivých světelných podmínkách tak může mít i své výhody, pokud zvolíte správnou výbavu. Nastavení fotoaparátu nemusí trvat ani příliš dlouho. Jde jen o to chvíli experimentovat. Pak už se můžete těšit z hezkých snímků a užít si výstavu i spolu se svým fotoaparátem.


Součásti hrobky byla rovněž pokladnice, kde se nacházel faraonův zlatý poklad.


Anubis měl chránit faraonovy poklady.


Další ukázka zdobení hrobky kresbami a egyptskými hieroglyfy.


Pozlacený válečný vůz byl rovněž součástí pohřební výbavy.


Další z mnoha nezbytností válečné výbavy - zdobený pozlacený štít.