www.digimanie.cz
>
>

Úpravy fotografií v PC, 9.díl - retuš

Úpravy fotografií v PC, 9.díl - retuš
, , článek
V minulém díle jsme zakončili problematiku barev. Nyní tedy máme obrázek jak tonálně tak barevně srovnán a je možné se pustit do poněkud náročnějších úprav jako je retuš či oprava vad pleti.
reklama

Základní retuš


Občas se stane, že na obrázku se objeví rušivé prvky. Mohou to být nechtěné předměty (dráty), části osob, které nechtěně vnikly do záběru či nečistoty na objektivu či cokoliv, co na obrázku prostě překáží. Potom je třeba tyto nechtěné objekty vyretušovat. Ideálním nástrojem na tyto drobné retuše je nástroj Klonovací razítko (Clone Stamp, S) nebo Retušovací štětec (Healing Brush, J). Již méně se ale ví, že oba tyto nástroje lze zapnout do režimu, kdy pouze zesvětlují nebo pouze ztmavují. Režim prolnutí se volí v horní liště – Zesvětlit (Lighten) nebo Ztmavit (Darken). Pokud retušujete tmavé dráty přes světlou oblohu, tak díky režimu Zesvětlit nehrozí, že omylem kus oblohy nechtěně ztmavíte.


V horní liště se u nástroje Klonovaní razítko (S) i retušovací štětec (J) dá zvolit průměr a tvar stopy, režim prolnutí i krytí kresby.



Citlivou prací (zde s nástrojem Klonovaní razítko) je možné snadno odstranit řadu rušivých prvků a projevů civilizace.

Další trik při retušování je v tom, že oblast, které se má retuš týkat, se vybere lasem (L). Potom nehrozí, že při retuši nechtěně „přetáhnete“. Pokud při retuši s lasem vzniknou někde nechtěné ostré hrany, je možné tuto oblast opět vybrat lasem a rozostřit Gaussovským rozostřením. Ostré hrany tím zmizí. Každopádně platí, že čím pečlivější retuš má být, tím více času (bohužel) je třeba jí věnovat.



Výběrem oblasti k retuši lze omezit činnost razítka na určitou oblast. Takto by bylo nutné retušovat obě části tyče vlevo nahoře a v principu by takto šlo zlikvidovat i plátno nad hlavou. Kus lodi vlevo dole je potom již lahůdka.


Nečistoty na senzoru


Digitální zrcadlovky (DSLR) se díky přístupnému senzoru při výměně objektivů potýkají ještě s jedním problémem, a tím je ulpívání nečistot přímo na senzoru. Tyto malé kusy prachu potom stíní pixely senzoru pod ním a na výsledném snímku se projeví jako černé hroudy. V kresbě lesa je nenajdete, ale na jednolité obloze či např. zdech je lze nalézt snadno. Náprava je naštěstí snadná - opět pomůže nástroj Klonovaní razítko (S) a vzhledem k tomu, že tato místa jsou vždy jen tmavší, je vhodný režim prolnutí Zesvětlit.


Nečistoty na objektivu nebo senzoru se mohou projevit jako tmavé hroudy v obraze. Jsou nepříjemné, ale dají se celkem snadno retušovat.


Retuš kůže


Trochu jinou kapitolou jsou retuše kůže a vrásek u portrétů. Tu lze v zásadě rozlišit na tři typy. První retušuje větší vady (pihy, výraznější vrásky atd.) a je v zásadě stejná jako retuš výše. Ideálním nástrojem je Retušovací štětec (J). Dobrou službu prokáže i Klonovaní razítko (S) a jsou-li vady tmavší než pleť je opět vhodný režim prolnutí Zesvětlit.



Pleť je nejprve nutné zbavit větších vad – ideální je Bodový retušovací štětec (J). Výsledek zde však dobře uvidíte až na zvětšeném obrázku.

Druhý problém pleti, zvláště při fotografování s bleskem, jsou lesky kůže. Není-li totiž pleť perfektně napudrovaná, tak se vždy díky mastnotám a potu leskne, a to se na fotografii projeví jako světlé až bílé fleky. Navíc čelní a tvrdé světlo blesku lesky velmi zdůrazňuje a lidem to potom na fotografii nesluší.

Odstranit lesky kůže je poměrně snadné opět pomocí Klonovacího razítka (S). Vzhledem k tomu ale, že lesky jsou vždy světlé, je vhodný režim prolnutí nastavit na Ztmavit a Krytí nástroje je vhodné nastavit nižší – zkuste cca 30-50 %. Je lepší klepnou razítkem spíše vícekrát, než jednou příliš silně. Navíc 100% odstranění lesků působí až nepřirozeně, nižší krytí umožní mírný lesk zachovat.

Třetí problém pleti (a ten má smysl řešit až po vyřešení předchozích dvou) je v tom, že obsahuje řadu jemných vad – póry, jemné vrásky, chloupky atd. Slovo „vada“ je přitom myšleno podle stávajících a převažujících měřítek krásy, jinak se vůbec nemusí jednat o žádnou vadu ale prostě jen o normální a zdravou pleť. Nicméně je zvykem alespoň částečně pleť od těchto jemných „vad“ zbavit.

Princip dále uvedených postupů je v tom, že se nějakým postupem vybere pleť (tedy to co je vhodné retušovat) a na tyto plochy se použije mírné rozostření, které drobné vady kůže zastře. Těchto postupů může být celá řada a jistě najdete i své oblíbené modifikace. Nicméně 2 inspirace:


Zjemnění kůže – metoda I.


Tento postup využívá faktu, že černobílá fotografie lidské tváře je „nejhezčí“ přes červený filtr. Ten totiž vady pleti potlačuje na rozdíl od modrého filtru, který je zdůrazňuje. Photoshop nabízí na jedno kliknutí náhled, jak by snímky přes filtry vypadaly. Stačí kliknout na jednotlivé RGB kanály v paletce Kanály (Channels) a hned vidíte, jak lidská tvář vypadá přes červený, zelený a modrý filtr. Ve skutečnosti jsme místo barevného filtru před objektivem použili barevné filtry v Bayerově masce před senzorem. Výsledek je ale stejný.

Postup je poměrně jednoduchý:
1. Na celý obrázek se aplikuje Kontrast automaticky (Alt+Shift+Ctrl+L)
2. Zbavte obrázek hrubých vad pleti a lesků
3. Vrstvu zkopírujte (Ctrl+J)
4. Nyní přepněte do paletky Kanály (Channels)
5. Klikáním na jednotlivé RGB kanály si můžete prohlédnout, jak obrázek vypadá přes červený, zelený a modrý filtr
6. Stiskněte Ctrl, klikněte na červený kanál a Ctrl pusťte
7. Klikněte zpět na barevný RGB kanál a vraťte se zpět do paletky Vrstvy. Plochy pleti by vám měly mravenčit.
8. Na horní vrstvu aplikujte Filtr/Rozostření/Gaussovské s poloměrem cca 8-20 bodů
9. Stiskněte Ctrl+D což vypne mravenčení
10. Vyberte nástroj Guma (E) a v horní vrstvě mažte místa, kde se vám efekt nelíbí (oči, obočí, pusa, vlasy atp.)



Výsledek retuše výše uvedenou metodou. Dobře ho ale uvidíte až na zvětšeném obrázku.


Zjemnění kůže – metoda II.


Tento postup pracuje na jiném principu a sice příjemného zjemnění celého obrázku (v podstatě se simulují portrétní filtry typu Softar) a ručního vymaskování míst, kde zjemnění je nežádoucí (oči, pusa, vlasy atd.). Je trochu složitější, ale výsledek stojí za to. Postup je uveden pro cca 6 MPix obrázek, tedy rozlišení cca 3000 x 2000 bodů. Při jiném rozlišení bude nutné úměrně upravit poloměry rozostření.

1. Na celý obrázek se aplikuje Kontrast automaticky (Alt+Shift+Ctrl+L)
2. Zbavte obrázek hrubých vad pleti a lesků
3. Vrstvu 2x zkopírujte (Ctrl+J, Ctrl+J)
4. Zcela nahoře vytvořte 1 prázdnou vrstvu (Shift+Ctrl+N) - jsou celkem 4 vrstvy
5. Na druhou vrstvu odspoda aplikujte Filtr/Rozostření/Gaussovské s poloměrem cca 40 bodů, režim prolnutí nastavte na Ztmavit, krytí na cca 30%
6. Na třetí vrstvu odspoda aplikujte Filtr/Rozostření/Gaussovské též s poloměrem cca 40 bodů ale režim prolnutí Zesvětlit a krytí cca 50%
7. V paletce Vrstvy klikněte na prázdnou nejhořejší vrstvu
8. Vrstvu Pozadí vypněte - jsou tedy zapnuty všechny vrstvy mimo Pozadí
9. Stiskněte Alt+Shift+Ctrl+E a tím se právě viditelné vrstvy spojí a vloží do prázdné vrstvy nahoře
10. Snižte horní vrstvě krytí na cca 50-70%
11. Vypněte druhou a třetí vrstvu
12. Zapněte vrstvu Pozadí
13. Vrchní vrstvě přidejte masku
14. Vyberte štětec vhodného průměru (B)
15. Vyberte černou barvu (D)
16. Mázněte štětcem v masce přes oči, ústa, obočí, vlasy atp. Tam kde malujete štětcem, tam se efekt filtru ruší.
17. Hotovo!



Tento postup opravy pleti je trochu složitější, ale poskytuje skvělé výsledky.



Výsledek ale uvidíte opět až na větším obrázku.

Příště se podíváme na problematiku šumu v obrázcích – a to jak likvidaci nechtěného šumu, tak i naopak přidání šumu a zrna do snímku.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Adobe má další rekordní čtvrtletí, příjmy opět vzrostly Adobe má další rekordní čtvrtletí, příjmy opět vzrostly
Společnosti Adobe se velmi daří. Přechod na předplatné se vyplácí, přestože mnoho lidí vyjadřuje nespokojenost a firmě meziročně rostou příjmy o zhruba čtvrtinu. Produkty Creative přitom tvoří více než polovinu příjmů.
Včera, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Umělá inteligence Nvidie vytváří slow-motion videa Umělá inteligence Nvidie vytváří slow-motion videa
Pokud váš fotoaparát nebo telefon neumí zpomalená (slow-motion) videa nebo je chcete zpomalit ještě více, má pro vás Nvidia řešení. Její systém umělé inteligence totiž dokáže zpomalovat videa s překvapivě dobrým výsledkem.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
AMS začal s výrobou 48MPx FF čipu s globální závěrkou AMS začal s výrobou 48MPx FF čipu s globální závěrkou
AMS, kdysi známý jako CMOSIS, představil velký full frame senzor CMV50000 s rozlišením téměř 48 megapixelů. Na tom by nebylo nic až tak převratného, kdyby nebyl vybaven funkcí globální závěrky.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Samyang uvedl kompaktní AF 85mm f/1.4 EF pro Canon Samyang uvedl kompaktní AF 85mm f/1.4 EF pro Canon
Korejský Samyang rozšířil nabídku svých objektivů s autofokusem na 7 modelů. Tím posledním je AF 85mm F1.4 EF. Už podle názvu je patrné, že je určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Má překvapivě malé rozměry.
18.6.2018, aktualita, Milan Šurkala
ALPA uvádí adaptér pro objektivy Leica M ALPA uvádí adaptér pro objektivy Leica M
Fotoaparáty ALPA mohou nově využívat i služeb objektivů s bajonetem Leica M díky novému adaptéru. Ten však přinese několik omezení a především bude nutné počítat s tím, že objektivy pro Leica M jsou určeny jen pro full frame.
18.6.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář