Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Vlastnosti a funkce fotokiosků

20.2.2009, Michal Učeň, článek
Fotokiosky nabízejí zejména méně náročnějším uživatelům snadno přístupný a rychlý tisk. Podíváme se na jejich vlastnosti a funkce, které nám nabízejí. Zároveň se zaměříme na jejich dostupnost a zmapujeme situaci na našem trhu.
Únorové měsíční téma se zaměřuje na fotokiosky a po úvodním článku pojednávajícím zhruba o obsahu přílohy a možnostech tisku fotografií se podíváme už konkrétně na vlastnosti, parametry a funkce fotokiosků. Pravděpodobně jste se již s takovým zařízením alespoň jednou setkali nebo jej na nějakém veřejném místě zahlédli. Pokud jste však přístroj vyloženě nepoužili, představení možností nastavení a dalších funkcí však pro vás může být docela zajímavé.


Dostupnost fotokiosků v ČR


Jak už jsme zmínili v prvním článku tematické přílohy, v České republice prozatím jednoznačně vévodí trhu s fotokiosky firma Mitsubishi, která je jak vyrábí, tak zároveň spravuje jejich docela hustou síť. V současné době má v databázi již přes 150 fotokiosků po celé České republice a částečně také působí na Slovensku, kde je ale její zastoupení prozatím o poznání menší. Samoobslužné kiosky tak můžete najít prakticky v každém větším městě, a to zejména v samotných fotolabech a velice často také v obchodních domech nebo kopírovacích střediscích.

Podrobné informace o lokalitách fotokiosků Mitsubishi včetně otevírací doby, maximálního rozměru tisku a speciálních akcí najdete na stránkách společnosti na příznačné adrese www.fotokiosek.cz. Trošku nevěrohodně však podle našich výpočtů působí zmíněný počet kiosků převyšující 150 míst. Podle našeho přepočítání po jednotlivých krajích jich je prozatím 104, a to včetně osmi poboček na Slovensku. Je však možné, že databáze na stránkách není dostatečně aktualizovaná.


Mapa krajů s uvedeným počtem fotokiosků od společnosti Mitsubishi.

Bohužel pro zákazníky neexistuje v tomto oboru ještě na českém trhu výrazná konkurence, a tak se objevují spíše výjimečně zařízení od společností jako je například Kodak nebo Fujifilm. Jejich síť ale není nijak zmapovaná, a jedná se tedy spíše o distribuci zařízení než poskytování služeb ze strany výrobce. Zmíněný Kodak se však pravděpodobně do této oblasti chystá proniknout podstatně více, což vyplývá z propagace na oficiálních internetových stránkách. Zjistit lokality, kde se takzvané Kodak Picture Kiosky dají najít, je ale zatím nemožné. V budoucnosti by to ale problém být neměl, jelikož na americké verzi stránek lze nejbližší kiosky vyhledávat podle města a směrovacího čísla. Stejně tak marně zatím budete hledat orientační ceny tisku.


Ovládání pomocí dotykové obrazovky s přehledným menu je opravdu jednoduché a intuitivní.

I přes malou konkurenci pro Mitsubishi je trh zaměřený na tisk fotografií sám o sobě silně konkurenční, a to díky substitutům v podobě jiných možností tisku. Cena tisku fotografie na fotokioscích se tak pohybuje spíše na nižší úrovni než je tomu u alternativních řešení. Více o srovnání nákladů si ale povíme v jiném článku, který na to bude přímo zaměřený.


Vlastnosti a parametry


Fotokiosky pracují na velmi jednoduchém systému, který zahrnuje dotykový displej, počítač s celou řadu rozhraní a CD/DVD mechanikou. Samozřejmostí je pak připojená tiskárna. Jedná se tedy vlastně o alternativu k vaší domácí sestavě s připojenou tiskárnou.

S popisem tedy začneme od LCD displeje, který slouží jako prvek pro interakci se zákazníkem. Rozměr displeje je většinou různý a záleží na typu kiosku a také na jeho výrobci. V praxi ale můžeme vidět různé úhlopříčky i od stejného výrobce, například zmíněné Mitsubishi používá jak menší 10“ displeje u nového modelu EasyPhoto, tak i podstatně větší 17“ displeje u modelů Kiosk 5000 a Kiosk 7000. Výhoda většího displeje je zejména při úpravách fotografií, samozřejmě ale záleží také na jeho kvalitě apod. Menší displej je zase více skladný a výhodu přináší hlavně samotnému zprostředkovateli, nikoliv zákazníkovi.

Počítač zapojený k displeji zajišťuje kromě tiskových funkcí také sběr fotografií prostřednictvím různých rozhraní. K dispozici bývají čtečky všech běžných typů paměťových karet, které se v digitálních fotoaparátech používají, dále pak klasické USB, bezdrátové Bluetooth a občas také IR port. Fotografie také můžete načíst z CD nebo DVD disku pomocí mechaniky, která nabízí i možnost vypalování a vytvoření datového CD přímo na místě. Fotokiosek tak nemusí nutně sloužit pouze k tisku fotografií z běžného média, ale přijít můžete přímo s čerstvě nafocenými snímky přímo na fotoaparátu nebo dokonce na mobilním telefonu.


Jak Kodak, tak i Mitsubishi podporují bezdrátový přenos fotografií přes Bluetooth, například z mobilního telefonu.

Tiskárna je převážně ve formě volitelného modulu, u kterého si zprostředkovatel může zvolit z několika modelů, které výrobce nabízí. Ke kiosku bývá připojena přes USB port a v drtivé většině využívá termosublimačního tisku s rozlišením až 600 dpi. Podrobnosti o této technologii se můžete dozvědět z našeho článku, který jsme publikovali v rámci tematické přílohy věnované právě termosublimačním fototiskárnám. Ve zkratce ale můžeme vyjmenovat její základní výhody, mezi které patří slušná rychlost tisku vzhledem k vysoké kvalitě a velmi dobrá odolnost proti stárnutí fotografie a poškození při politím tekutinou díky závěrečnému zalaminátování.

Výrobci moc informací o tiskárnách určených do kiosků neposkytují, pravděpodobně se ale můžeme dočkat velmi podobných výsledků, jako je tomu u domácích tiskáren. Běžný rozměr, který každý kiosek zvládne, je klasických 15x10 cm, maximum je pak slušných 20x30 cm. Záleží ovšem na nabídce konkrétního poskytovatele, který musí mít potřebný spotřební materiál.

U Kodaku je například možný i tisk v prémiové kvalitě na fotopapíry Kodak XTRALIFE a stejnou službu chystá i zavedené Mitsubishi. Rychlost tisku se u termosublimačních tiskáren pohybuje kolem jedné minuty na jednu fotografii, což při větším počtu snímků není úplně ideální rychlost. U fotokiosků předpokládáme využití profesionálních tiskáren, které disponují lepším chlazením tepelných hlav, které nejvíce rychlost ovlivňují. Výhodou fotokiosků je také možnost zapojit více tiskáren (až čtyři) k jednomu terminálu, čímž se tisk výrazně zrychlí.

Některé fotokiosky kromě více tiskáren také podporují zapojení různých rozšíření, jako je například skener s možností snímáním negativů, bezdrátová klávesnice, další monitor na prezentaci snímků nebo dokonce WiFi rozhraní . Vytvořit lze i celý komplexní systém fotokiosků sestávající se z více tiskáren a jiných zařízení.


Samoobslužný systém může sestávat z více provázaných prvků, čímž se třeba zrychlí tisk pomocí zapojení více tiskáren ke kiosku.

Platba za vytištěné snímky může probíhat v základě dvěma způsoby. Jednak je možné si nechat vytisknout účtenku, se kterou pak následně u obsluhy zaplatíte příslušnou částku. Nicméně tato metoda zrovna neladí s výhodou rychlého bezobslužného tisku, a tak je možné si pořídit i nabitou kartu, se kterou zaplatíte přímo u fotokiosku. V budoucnu bychom určitě ocenili i platbu kartou nebo přímo v hotovosti, aby byl tisk přístupný bez nutnosti obsluhy všem i bez předplacené karty.


Funkce


Dostupné funkce opět velmi záleží na konkrétním modelu. Základní funkcí je samozřejmě sběr fotografií z různých médií a jejich tisk. Ovládání je pomocí dotykového displeje přitom uzpůsobeno tak, aby bylo co nejjednodušší a zvládl je i neznalý uživatel, který není technicky zdatný. Ovládání tak můžeme s trochou nadsázky přirovnat k nápojovým automatům, rozdíl je jen ve více možnostech, jak "nápoj" chceme namíchat. Přijít můžete samozřejmě i s již upravenými fotografiemi, takže je pouze vytisknete, v opačném případě fotokiosky umožňují alespoň základní úpravy, mezi které patří úprava jasu, kontrastu, saturace, barev, redukce červených očí, ořez snímku, klonování, malování, přidání textu, náhrada barev a barevné filtry (černobílý a sépie). Některé úpravy je možné provádět i automaticky, což ocení zejména méně zkušení zákazníci.


Fotokiosky umožňují celou řadu úprav, které postačí většině uživatelů.

Výrobci často umožňují i tvorbu různých kalendářů, průkazových fotografií, rámečků, indexů nebo více snímků na jedné fotografii. Fotografie mohou být většinou pouze lesklé, na oficiálních stránkách Mitsubishi se však objevila zpráva, že by se již tento rok měla objevit možnosti tisku i na matný fotopapír.

Postupem času můžeme očekávat, že se nabídka funkcí bude rozšiřovat, což už je víceméně otázkou softwaru, který lze postupně upgradovat i na kioscích, které jsou již v provozu.

V dalším článku se můžete těšit na cenové srovnání fotokiosků s tiskem doma nebo při přímém využití fotolabu, což je pro většinu uživatelů asi rozhodující kritérium, zda-li těchto služeb využívat či nikoliv.