Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
15.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Kompakty jsou sice na pokraji vymření, nicméně v poslední době zaznamenáváme nezvyklý nárůst zájmu o ně. Své si přihodil i profi kompakt Fujifilm X100 VI, přičemž rostoucí trend zájmu je i o Sony RX100.
Pavel MaPa (4) | 18.4.202411:47
Zajímavé bylo sledovat pád levnějších kompaktů a smyslné dobíhání dražších přístrojů, a to nejlépe u posledních RX100. Otázka je, co velké kompakty s 1­" čipem např. RX10, když už máme výbavu v APS­-C a FF. Já doufám, že se kompakty alespoň nahodile vrátí do výroby, ale to je jen přání. Mohl bych si vysnít třeba LX100m3 s novým a mechanicky stabilizovaným čipem, trochu větším zoomem se stejnou světelností objektivu a ne moc většími rozměry a hmotností.
Odpovědět0  0
Hirogen (773) | 16.4.202415:16
Jak už jsem psal jindy. Zájem o kompakty nevymizel. Výrobci ze strachu přestali kompakty vyrábět a v zápětí statisticky tvrdili, že se neprodávají ­(nebylo co prodávat­).
Pak někdo z výrobců ­"něco opráší­" a najednou se diví, že se to zase ­"začíná­" prodávat.
Je to vysloveně chyba výrobců. Ptal jsem se vedení Canonu, proč nejsou například takové univerzály, jako SX620HS. Odpověď byla ve stylu ­(tykáme si­): Hele jo, já vím, že by se to prodalo, ale Japonec nám to nepošle...
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6637) | 16.4.202415:29
"Zájem o kompakty nevymizel.­"

To není úplně tak pravda. Stačí se podívat na statistiky prodejů, kdy se ještě kompakty překotně vyvíjely. Padalo to dost brutálně dáááávno předtím, než se ty kompakty přestaly dělat. A jakože dopravu hodně dááááávno. Tady je nějaká slepice a vejce naprosto bez diskuze, zde je prvotní příčina naprosto, ale opravdu naprosto jasná. A ukončení výroby kompaktů to tedy opravdu není. Nejvíce to padalo v době, kdy se naopak začaly vyrábět ty nejlepší kompakty a ta nabídka byla nejlepší v historii ve všech kategoriích.

"Pak někdo z výrobců ​­"něco opráší​­""

Co se oprašuje? Vždyť X100 se bez přestávky aktualizuje od svého vzniku. Tady se nikdy nic neoprašovalo. A ostatní zatím nic nového neoprášili ­(prozatím se jen spekuluje, že by APS­-C kompakt mohl vzniknout z dílen Canonu, ale to je jediné a ještě jen možná v budoucnu­).
Odpovědět0  0
Hirogen (773) | 17.4.202420:08
Tak za prvé. Nikde jsem nepsal, že zájem neklesl. Psal jsem, že výrobci utnuli dodávky dřív, než mohli doopravdy tvrdit, že o kompakty nikdo nestojí. Jasně, že by zájem byl řekněme na 5% toho, co před pěti lety. Když jsou ale sklady prázdné, statistika bude mluvit, že prodejnost je na 1% toho, co před pěti lety ­(psáno obrazně, né, že mě zas někdo chytí za slovo...­)
Za druhé. Nepsal jsem o X100. Opakovaně píšu o kompaktech pod 10tis. Tam Číňan oprášil nějaké Kodaky a něco se navezlo. Proto jsem zmiňoval i tu SX620HS.
Tyhle statistiky jsou prostě těmito hodnotami zkreslené. O tom píšu. Článek začíná větou, že kompakty jsou na vymření. Nejsou. Výrobci je sami pohřbívají, protože si myslí, že natlačí lidi do foťáků 15tis+ a budou vydělávat.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6637) | 17.4.202420:49
"Nikde jsem nepsal, že zájem neklesl. ­"

Psal jste ­"Zájem o kompakty nevymizel.­" Tak to záleží na tom, jak definujete pojem ­"nevymizel­". Jestli spadl na skoro desetinu v době, kdy se ještě aktivně vyráběly a uváděly novinky v běžném množství, tak já bych to za ­"vymizel­" docela i považoval.

"Psal jsem, že výrobci utnuli dodávky dřív, než mohli doopravdy tvrdit, že o kompakty nikdo nestojí.­"

A o to jde. Tohle není pravda. Podívejte se na ty grafy prodejů. Znovu Vám říkám, že ty prodeje brutálně, ale opravdu brutálně klesaly roky předtím, než někdo něco utnul. Roky předtím. Problém slepice­/vejce je tu naprosto jasný, tady si tak můžete něco nalhávat, pokud chcete, ale co se stalo, je naprosto jasné. Naprosto. To, co tvrdíte, není pravda. Ta čísla to říkají naprosto jasně. Vždyť do roku 2016­-2017 se kompakty představovaly normálně, ještě např. v roce 2017 byl představen Canon SX430 IS, dokonce v roce 2018 tu byl nový SX740 HS ­(a nebyl jediný­). O nějakém utínání můžeme mluvit tak v roce cca 2017.

A teď se podívejte tady ­(https:­/­/www.digimanie.cz­/prodejnost­-fotoaparatu­-jsou­-kompakty­-minulosti­/6758­/galerie­/prodeje­-rocne­-2.jpg ­- modrá čára­), ten graf je jen do roku 2015. Tedy 2 roky před tím Vaším utínáním. 2 roky předtím! A prodeje kompaktů jsou už tehdy na pětině! Tak mi tady nevykládejte pohádky o tom, jak výrobci utnuli dodávky dříve, než mohli něco tvrdit. Naopak, měli k tomu naprosto jasná data. Proboha, v rekordních letech prodali 110 milionů kompaktů a v době, kdy ještě neutnuli v zásadě nic ­(jen o rok později, rok 2016­), prodali dokonce už jen 12,5 milionů. 11 %. 11 %! Naprosto jasná průkazná nezkreslená data z doby, kdy nebylo nic zásadního utnuto.

"Tam Číňan oprášil nějaké Kodaky a něco se navezlo.­"

Ale tohle tu přece bylo vždycky. Tady k žádné zásadní změně nedošlo.

"Tyhle statistiky jsou prostě těmito hodnotami zkreslené. O tom píšu. ­"

Nejsou tím zkreslené statistiky pro dobu, kdy k tomu utnutí došlo. Znova, v roce 2016 nebylo utnutého v podstatě nic a prodeje byly 11 % původního maxima. Proto se v roce 2017 ­(a zejména pak v roce 2018­) začalo s utínáním. Na to ale byly k dispozici naprosto jasné nezkreslené statistiky.

Jasně, kdyby ty kompakty vyráběly dál, tak by se možná místo 1,7 milionů prodaly miliony tři, možná by to také znamenalo bankrot pár firem a neměli bychom ani ty kompakty a ani bezzrcadlovky.
Odpovědět0  0
Hirogen (773) | 17.4.202422:50
Tohle fakt nemá cenu. Přes všechny ty dohady a chytání za slovíčko uniká poenta...
Holý FAKT je ten, že výrobci v určitou dobu přestali dodávat kompakty. To se stalo již cca před třemi lety. Minimálně od té doby je statistika řekněme nic nevypovídající, protože tvrdit potom, že se neprodávají ­- když asi nejsou, žejo. Přičemž poptávka by byla, což mám potvrzeno i z Canonu.
Tyhle statistiky jsou stejně zkreslené a nesmyslné, jako statistiky s covidem.
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (6637) | 18.4.202410:29
"Minimálně od té doby je statistika řekněme nic nevypovídající, protože tvrdit potom, že se neprodávají­"

No ale však toto nikdo nerozporuje. Problém je, že ta statistika je vypovídající zhruba do roku 2016­-2017, kdy k žádnému útlumu ze strany výrobců ještě nedošlo. A už tehdy byly počty prodaných kompaktů na 11 % původního množství. 11 %! 11 %!!! 11 % v době, kdy nebyl žádný útlum ze strany výrobců. V době, kdy tu statistiku to, co tady říkáte, nic neovlivňovalo. 11 %

Po roce 2017 se k tomu útlumu prodejů kompaktů přidává i to, co říkáte, vždyť v tom s Vámi souhlasím. Ale prvotní příčina je jinde a ty nezkreslené statistiky do roku 2017 to ukazují naprosto jasně. Naprosto jasně. Lidé začali ztrácet zájem o kompakty už 6 let předtím ­(6 let!­), než začalo docházet k útlumu ze strany výrobců. 6 let předtím! Ti výrobci měli naprosto jasná data 6 let do historie zpátky, že poptávka po kompaktech brutálně klesá. To není žádné ­"co by kdyby­", když je to 6 lety praxe ověřený fakt. Ten graf to ukazuje naprosto jasně. Vždyť tu modrou čáru na grafu musíte vidět. Ta modrá je skoro na zemi. A to tam ani ten rok, kdy nastal ten útlum. Ten nastal až 2 roky po konci grafu. A už tam je ta modrá čára na zemi.

Kdyby ti výrobci nepřestali vyrábět kompakty, tak bychom dnes nebyli na 1,5 % původního množství, ale možná na 2%, 3%, kdo ví..., ale asi by to nebylo o moc více než tohle, protože už v letech, kdy ještě k žádnému útlumu nedošlo, to bylo jen 11 %. A pravděpodobně by pár z nich zbankrotovalo, kdyby ty kompakty drželi dále. Ostatně to je další úkaz, který byl vidět. V dobách kompaktů se nemálo z nich blížilo bankrotu, dnes jsou to bez nich vydělávající firmy.

Mně se situace ohledně kompaktů nelíbí o nic více než Vám. Ale nebudu si k tomu nalhávat něco, co naprosto jasně není pravda.
Odpovědět0  0
Hirogen (773) | 18.4.202411:04
Pane Šurkalo, to nejsou moje dedukce. 22 let prodávám v elektře a vidím, na co se mě lidi poptávají. Takže reaguji na základě toho, nikoli vlastních dedukcí.
Samozřejmě, že byly doby, kdy jsem prodal 300 kompaktů ročně a teď by to řekněme bylo 10­-15 max. Jenomže teď prodám NULU, protože nejsou ­(ty pod 10tis­).
Na to statistiky vlastně ani nepotřebuji.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6637) | 18.4.202412:41
"Samozřejmě, že byly doby, kdy jsem prodal 300 kompaktů ročně a teď by to řekněme bylo 10​­-15 max.­"

Tak to jste velký optimista. Jestli považujete za ­"nevymizení zájmu­" to, že se na to občas někdo zeptá, tak ano, to zájem asi nevymizí nikdy. Ale faktem je, že ten zájem spadl prostě tak výrazně, že to v podstatě vymizení zájmu je, a především v té kategorii do 10 tisíc. Tam si opravdu nemyslím, že i kdyby se to dělalo, že by to mohlo mít nějaký výraznější úspěch. Vždyť to nemělo úspěch ani před 7 lety, natož dnes.

https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/449440022

Podívejte se na ten graf ještě jednou, doplnil jsem ho o ty následující roky. Podívejte se, kde to je, když se ty kompakty ještě plně nabízely a došlo k představení nových generací. Tohle nemůžete vysvětlit tím, že to výrobci přestali dělat. To se dělo až poté, průběžně v následujících 2­-3 letech. Nad hodnotu z roku 2016 byste se už nedostal a vzhledem k úrovni dnešních telefonů byste se jí ani nepřiblížil. Jen byste zhoršil finanční situaci těch výrobců. Vždyť je to jasně vidět. Myslíte si, že kdyby to lidé chtěli, že by to výrobci přestali dělat? Proč by odcházeli z tak ­"lukrativního­" trhu? Pokud by to vydělávalo, jistě by ty kompakty dělali. Ale oni nedělají. Opravdu se neptáte proč?
Odpovědět0  0
Hirogen (773) | 18.4.202415:09
Evidentně tato debata nemá cenu. Nepochopil jste poentu. Končím.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6637) | 18.4.202416:46
Pochopil, vždyť jsem psal, že v tom pohledu, který píšete, s Vámi souhlasím. To se Vám už nelíbí ani to, že s Vámi souhlasím? Jen se Vám snažím naznačit, že zaměňujete příčinu a následek. Výrobci reagovali na pád prodejů kompaktů ­(na tom grafu je to jasně vidět­) a ne, že kompakty začaly padat s prodeji, protože je výrobci přestali vyrábět ­(to následovalo až později­). Ten začarovaný kruh, o kterém mluvíte ­(a na kterém se shodneme, i když nevím, proč si myslíte, že neshodneme­), měl příčinu v zákaznících a ne ve výrobcích.

Takže ještě jednou:
2011 ­- Začátek dramatického pádu prodejů kompaktů
2017 ­- Tady teprve výrobci začali reagovat a začali omezovat uvádění nových kompaktů
2019 ­- Tady byly představeny poslední nové kompakty a TADY, teprve až TADY začíná ten Váš bludný kruh, kdy prodeje začaly padat i kvůli tomu, že nejsou ty kompakty. A tady je ta Vaše pointa, na které se shodneme, tak proč říkáte, že ne?

Jde ale o to, že ten Váš bludný kruh ­(málo kompaktů > malé prodeje > málo kompaktů­) měl prapůvod o 8 let dříve v zákaznících, ne ve výrobcích.
Odpovědět0  0
Pavel MaPa (4) | 15.4.202419:32
Zajímá mě hlavně amatérská videotvorba, přesto uvádím obecnou zkušenost. Vlastním systém MFT i FF a dva kompakty: Sony RX100VI a Lumix LX100. Na své cesty si vybírám přístroje a objektivy po důkladném zvážení a téměř vždy přidám nějaký kompakt, které hlavní přístroj důstojně doplňuje, a to i přesto, že mám v kapse kvalitní mobil. Vlastně ty kompakty byly určeny ke kvalitnímu doplnění hlavních přístrojů, a to nejen kvůli své velikosti nebo diskrétnosti.
Odpovědět2  0
Dreamdiver (7) | 15.4.202411:44
No hele, na výlety se psem, motorku a takové to každodenní šmrdlání mívám v kapse rx100 III a teda napadá mně hříšná myšlenka, že si koupím ještě jeden, dokud je v obchodech, protože ten můj má už nejlepší léta za sebou a náhrada na trhu prakticky neexistuje. Mám různé foťáky vč apsc i ff, pevná gm­-ka i nějaký ten univerzální zoom na dovču, ale hádejte, co mívám v kapse nejčastěji. Když si otevřu raw v LR tak jsou výsledky fakt ­(překvapivě?­) dobré. Hlavně když vezmete v úvahu určení toho foťáčku. A za normální peníze. 20mpix bohatě stačí, ten jejich objektiv 1.8­-2.8 je moc povedenej...nevím no, s přihlédnutím k ceně se vůbec nedivím, že je hlavně tahle III i po deseti letech pořád tak oblíbená.
Odpovědět2  0
Casper001 (256) | 15.4.202414:09
Já mám už x let původní RX100 a pořád se s tím dají vyfotit parádní fotky, a od té doby co používám DXO PureRaw tak mě ani vysoké ISO nepálí :­-­) Jediné co mě na tom foťáku štve jsou odlesky a taky že neumí hvězdičky u nočních fotek ;­-­)
Odpovědět1  0
Puppy8 (900) | 15.4.202415:05
Na hvězdičky je třeba vybrat ten správný objektiv, to s kompaktem moc nepůjde.
Odpovědět0  0
Casper001 (256) | 16.4.20246:35
Tak v tomhle je třeba výborný Canon G7X, ten má 9ti lamelovou clonu a hvězdičky umí moc hezky ;­-­) Ale přišlo mi, že s ostřením na tom byl za špatného světla celkem blbě, jinak jsem s ním byl spokojený, než se mi podařilo ho ztratit :­-(
Odpovědět1  0
Puppy8 (900) | 15.4.202415:05
Stejným způsobem používám Panasonic LX15, který se už přestal vyrábět a vypršela mi i rozšířená záruka. Z RAWu se dají udělat pěkné fotky. Na druhou stranu nejdražší fotomobily ­(třikrát dražší než byl tento foťák­) už se podobnému výstupu docela přibližují a jsou voděodolné.
Odpovědět0  0
Casper001 (256) | 16.4.20246:53
U té trojky by mi asi chyběl ten kratší konec, ale jinak mám taky APS­-Cčko se čtyřmi objektivy, ale vždycky se rozmýšlím co vzít sebou, podle toho co jedu­/jdu fotit a většinou tahám Soňáče ;­-­)
Odpovědět0  0
Casper001 (256) | 15.4.20247:10
Tenhle případ krásně demonstruje to, jaké jsou lidi ovce... kdosi na sociálních sítích plácne jak má úžasné fotky s tímhle kompaktem a stádo už letí si ho koupit aby byli taky ­"vyjimeční­"... už jim ale bohužel nikdo neřekl, že na tom profi kompaktu už budou muset něco nastavit a trochu tomu i rozumět aby z toho lezly hezké fotky, případně si pak pohrát s tím v PC.... to není jak mobil kde to za ně dodělá automatika
Odpovědět4  0
Doom (136) | 15.4.20248:38
Klasika. Ten tvůj foťák dělá super fotky. Ta tvá vařečka vaří super jídla. Ta tvoje jehla šije super šaty :)
Odpovědět4  0
mlsný amatér (775) | 15.4.202411:31
Není nad to, mít zablokované reklamy. Pak ti něco podobného nehrozí.
Odpovědět0  0
Doom (136) | 15.4.202414:24
reklamy neřeším, ale často se s tím setkávám v reálu :)
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 15.4.202411:30
To platí obecně o všech foťácích. Tovární nastavení je uděláno tak, aby ,,to­" nedělalo moc velké soubory, které se dají snadno a ve všem otevřít a hlavně se fotky daly přes internet snadno sdílet. A většině ,,fotografů­" to tak vyhovuje. Pak nastává velké divení, když se zjistí, že fotky z MFT foťáku, nastaveného na maximální kvalitu, ­( vnučka je tiskne na folii o rozměru 2x1 m a polepuje s tím nábytek a podložky, které pak orámuje, čímž vznikne obraz­), vypadají lépe, než fotky z továrně nastaveného FF.
Odpovědět0  1
Doom (136) | 15.4.202414:26
K obědu jsem si před pár dny pustil video, ve kterém nějaký influencer dostal do pracek RX100 VI a byl z toho docela v troubě, protože nějak nedával ani základní ovládání :­) tak ten kompakt vyhejtil.
Odpovědět0  0
Casper001 (256) | 16.4.20246:50
To je klasika, nejlepší by pro ně bylo aby to nemělo ani tlačítko zapnutí a spouště, lepší by bylo pohodlně fotit myšlenkou :­-­) To já jsem zas hračička a rád si nastavím co potřebuju ;­-­)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.