www.digimanie.cz
>
>
>
>

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR
, , článek
Dnešní Zrcadla minulosti se ponesou v duchu firmy Olympus, aby zmapovaly historický vývoj její modelové řady DSLR. Příběh odstartujeme zrodem společnosti, který je opět opředen mýty a zajímavým spojením s biomedicínou.
K oblíbeným
reklama
Po předchozím díle, ve kterém jsme si nostalgicky zavzpomínali s firmou Nikon, tu máme opět další pokračování s neméně známým výrobcem optických systémů – Olympus.


Zrcadla minulosti nás dnes zavedou na cestu časem s digitálními zrcadlovkami firmy Olympus
zdroj (bez nápisu): olympus-europa.com

Ke správné atmosféře, jež se ponese celým příběhem historie DSLR Olympusu, patří bezesporu i nahlédnutí k jeho kořenům a původnímu zaměření. Právě to přispělo k faktu, že dnes Olympus nepatří pouze k výrobcům fotoaparátů, ale významnou roli sehrává i na poli biomedicínské techniky.


Nečekaný počátek


V říjnu roku 1919 se v Japonsku rodí malý výrobce teploměrů a mikroskopů pod názvem Takachiho Seisakusho, jehož otcem je Takeshi Yamashita. Následující rok uvádí společnost svůj první produkt. Není to žádný fotoaparát či objektiv, jak byste čekali, ale "Klinický teploměr".


Zakladatel společnosti Yamashita, sídlo společnosti a první produkty - teploměry a mikroskopy

V roce 1923 společnost Takachiho Seisakusho prodává část starající se o výrobu teploměrů a začíná se plně specializovat na vývoj mikroskopů, u kterého vedle fotoaparátů zůstala dodnes.

Jako jsme byli zvyklí u Canonu a Nikonu, ani společnost Takachiho Seisakusho nezískala své finální jméno "Olympus" hned v počátcích, ale musela k němu urazit dlouhou cestu.


Olympus - řecká inspirace


S pojmem "Olympus" jsme se mohli prvně setkat roku 1921, kdy byl firmou zaregistrován jako obchodní značka. Zajímavostí je, že firma, která odkoupila roku 1923 výrobu teploměrů, byla oprávněna používat slovo Olympus jako svoji značku.

Jak ale označení "Olympus" vzniklo? Za odpovědí se musíme vydat z Japonska přes celou zeměkouli až do evropského Řecka. V řecké mytologii je hora Olympus domovem 12 nejvyšších bohů a bohyň. Olympus byl pojmenován po této hoře, což má odrážet sílu a snahu k tvorbě nejvyšší kvality a světově známých produktů.


Hora Olympus ležící v srdci Řecka se stala inspirací pro pojmenování společnosti

Naproti tomu se v japonské mytologii říká, že osm milionů bohů a bohyň žije v mýtické "vyšší nebeské pláni" Takamagahara, ležící údajně na vrcholku hory Takachiho, jejíž pojmenování figurovalo v prvním názvu společnosti. Vidíte to spojení?


Vrcholek hory Takachiho byl zase pro změnu předlohou původního názvu firmy Olympus

Název společnosti se v roce 1942 změnil z Takachiho Seisakusho na Takachiho Optical Co., Ltd., aby lépe odrážel zaměření na optické produkty. Sedm let poté došlo k další proměně a tím získala společnost konečně oficiální název Olympus Optical Co., Ltd., který vydržel až do října roku 2003, kdy byl poupraven na modernější Olympus Corporation.


Evoluce loga Olympus


Málokdo zná taktéž historii symbolu společnosti – firemního loga. První logo neneslo nápis Takachiho ani Olympus, jak by se mohlo zdát, ale našli jste na něm pouze "TOKIWA". Tokiwa pocházelo z Tokiwa Shokai, což byl název obchodní společnosti, pro kterou zakladatel Olympusu pracoval - specializoval se na obchod s cukrem, v němž dosáhl velkých úspěchů.

První logo nesoucí slovo "Olympus" se objevilo na mikroskopech a dalších produktech. Brožury a novinové reklamy na fotoaparáty ho používaly též. Údajně se s logem "OLYMPUS TOKYO" můžeme setkat dodnes.


První logo značky Olympus

V historii Olympusu existovalo období, kdy jste namísto "TOKYO" mohli vidět v logu "OIC". OIC znamenalo Optical Industrial Company, což byl svého času překlad japonského názvu společnosti. Toto logo firma využívala zejména pro endoskopické přístroje.


Logo jste mohli vidět i v takovémto provedení, kde OIC znamenalo Optical Industrial Company

Logo, které znáte z dnešní doby, spatřilo světlo světa počátkem 70. let a v roce 2001 bylo upraveno přidáním žluté linie pod ním. Není to však pouze linie, podle Olympusu je vyjádřením "optického a digitálního symbolu" reprezentujícího záblesk světla a neomezené možnosti digitálních technologií.


Původní verze oficiálního loga společnosti Olympus



Vylepšená verze loga symbolizující žlutým paprskem neomezené možnosti digitálních technologií

Biomedicínské zaměření, kterým vlastně společnost začala, přetrvalo dodnes, a proto není Olympus pouze výrobcem fotoaparátů, jak jej někteří znají, ale patří také mezi přední producenty lékařských systémů, jako jsou endoskopické přístroje, krevní analyzátory či různé druhy mikroskopů.

Nyní, když vidíme společnost Olympus i v širším měřítku, než pouze jako "nudného" výrobce fotoaparátů, můžeme v následující kapitole přistoupit ke zrodu digitálních technologií, obzvláště těch zrcadlových, které nás zajímají v tomto seriálu nejvíce...
reklama
Nejnovější články
Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2 Cosina uvedla retro objektiv Voigtländer Ultron 28mm f/2
Společnost Cosina přichází na trh s novým objektivem Voigtländer Ultron 28mm f/2. Ten bude k dispozici ve dvou variantách, obě se však budou vyznačovat retro designem. Patří totiž do řady objektivů Vintage Line.
17.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech Samsung prý ukončí nesmyslnou megapixelovou válku ve smartphonech
Objevují se informace o tom, že chce společnost Samsung přehodnotit své snahy na poli mobilních snímačů a jejich vysokého rozlišení. Spekuluje se tak, že se možná připravovaný 600MPx senzor ani neobjeví.
16.4.2021, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
16.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR Vysoce světelný širokáč: Fujinon XF 18mm F1.4 R LM WR
Pro systém Fujifilm X byl představen další objektiv. Tentokrát je to širokoúhlý model s překvapivě dobrou světelností F1,4. Jeho reálná ohnisková vzdálenost činí 18 mm, po přepočtu je to pak 27 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou Dron DJI Air 2S byl oficiálně představen. S výrazně lepší kamerou
DJI uvádí nástupce pro Mavic Air 2, který přichází nejen s kratším názvem, ale především kamerou s kvalitnějším senzorem. Díky tomu lze pořizovat 20MPx fotky nebo 5.4K videa. Přidány byly také nové antikolizní senzory.
15.4.2021, aktualita, Jáchym Šlik