www.digimanie.cz
>
>
>
>

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR
, , článek
Dnešní Zrcadla minulosti se ponesou v duchu firmy Olympus, aby zmapovaly historický vývoj její modelové řady DSLR. Příběh odstartujeme zrodem společnosti, který je opět opředen mýty a zajímavým spojením s biomedicínou.
K oblíbeným
reklama
Po předchozím díle, ve kterém jsme si nostalgicky zavzpomínali s firmou Nikon, tu máme opět další pokračování s neméně známým výrobcem optických systémů – Olympus.


Zrcadla minulosti nás dnes zavedou na cestu časem s digitálními zrcadlovkami firmy Olympus
zdroj (bez nápisu): olympus-europa.com

Ke správné atmosféře, jež se ponese celým příběhem historie DSLR Olympusu, patří bezesporu i nahlédnutí k jeho kořenům a původnímu zaměření. Právě to přispělo k faktu, že dnes Olympus nepatří pouze k výrobcům fotoaparátů, ale významnou roli sehrává i na poli biomedicínské techniky.


Nečekaný počátek


V říjnu roku 1919 se v Japonsku rodí malý výrobce teploměrů a mikroskopů pod názvem Takachiho Seisakusho, jehož otcem je Takeshi Yamashita. Následující rok uvádí společnost svůj první produkt. Není to žádný fotoaparát či objektiv, jak byste čekali, ale "Klinický teploměr".


Zakladatel společnosti Yamashita, sídlo společnosti a první produkty - teploměry a mikroskopy

V roce 1923 společnost Takachiho Seisakusho prodává část starající se o výrobu teploměrů a začíná se plně specializovat na vývoj mikroskopů, u kterého vedle fotoaparátů zůstala dodnes.

Jako jsme byli zvyklí u Canonu a Nikonu, ani společnost Takachiho Seisakusho nezískala své finální jméno "Olympus" hned v počátcích, ale musela k němu urazit dlouhou cestu.


Olympus - řecká inspirace


S pojmem "Olympus" jsme se mohli prvně setkat roku 1921, kdy byl firmou zaregistrován jako obchodní značka. Zajímavostí je, že firma, která odkoupila roku 1923 výrobu teploměrů, byla oprávněna používat slovo Olympus jako svoji značku.

Jak ale označení "Olympus" vzniklo? Za odpovědí se musíme vydat z Japonska přes celou zeměkouli až do evropského Řecka. V řecké mytologii je hora Olympus domovem 12 nejvyšších bohů a bohyň. Olympus byl pojmenován po této hoře, což má odrážet sílu a snahu k tvorbě nejvyšší kvality a světově známých produktů.


Hora Olympus ležící v srdci Řecka se stala inspirací pro pojmenování společnosti

Naproti tomu se v japonské mytologii říká, že osm milionů bohů a bohyň žije v mýtické "vyšší nebeské pláni" Takamagahara, ležící údajně na vrcholku hory Takachiho, jejíž pojmenování figurovalo v prvním názvu společnosti. Vidíte to spojení?


Vrcholek hory Takachiho byl zase pro změnu předlohou původního názvu firmy Olympus

Název společnosti se v roce 1942 změnil z Takachiho Seisakusho na Takachiho Optical Co., Ltd., aby lépe odrážel zaměření na optické produkty. Sedm let poté došlo k další proměně a tím získala společnost konečně oficiální název Olympus Optical Co., Ltd., který vydržel až do října roku 2003, kdy byl poupraven na modernější Olympus Corporation.


Evoluce loga Olympus


Málokdo zná taktéž historii symbolu společnosti – firemního loga. První logo neneslo nápis Takachiho ani Olympus, jak by se mohlo zdát, ale našli jste na něm pouze "TOKIWA". Tokiwa pocházelo z Tokiwa Shokai, což byl název obchodní společnosti, pro kterou zakladatel Olympusu pracoval - specializoval se na obchod s cukrem, v němž dosáhl velkých úspěchů.

První logo nesoucí slovo "Olympus" se objevilo na mikroskopech a dalších produktech. Brožury a novinové reklamy na fotoaparáty ho používaly též. Údajně se s logem "OLYMPUS TOKYO" můžeme setkat dodnes.


První logo značky Olympus

V historii Olympusu existovalo období, kdy jste namísto "TOKYO" mohli vidět v logu "OIC". OIC znamenalo Optical Industrial Company, což byl svého času překlad japonského názvu společnosti. Toto logo firma využívala zejména pro endoskopické přístroje.


Logo jste mohli vidět i v takovémto provedení, kde OIC znamenalo Optical Industrial Company

Logo, které znáte z dnešní doby, spatřilo světlo světa počátkem 70. let a v roce 2001 bylo upraveno přidáním žluté linie pod ním. Není to však pouze linie, podle Olympusu je vyjádřením "optického a digitálního symbolu" reprezentujícího záblesk světla a neomezené možnosti digitálních technologií.


Původní verze oficiálního loga společnosti Olympus



Vylepšená verze loga symbolizující žlutým paprskem neomezené možnosti digitálních technologií

Biomedicínské zaměření, kterým vlastně společnost začala, přetrvalo dodnes, a proto není Olympus pouze výrobcem fotoaparátů, jak jej někteří znají, ale patří také mezi přední producenty lékařských systémů, jako jsou endoskopické přístroje, krevní analyzátory či různé druhy mikroskopů.

Nyní, když vidíme společnost Olympus i v širším měřítku, než pouze jako "nudného" výrobce fotoaparátů, můžeme v následující kapitole přistoupit ke zrodu digitálních technologií, obzvláště těch zrcadlových, které nás zajímají v tomto seriálu nejvíce...
Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Včera, aktualita, Milan Šurkala9 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala