www.digimanie.cz
>
>
>
>

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR

Zrcadla minulosti: historie Olympus DSLR
, , článek
Dnešní Zrcadla minulosti se ponesou v duchu firmy Olympus, aby zmapovaly historický vývoj její modelové řady DSLR. Příběh odstartujeme zrodem společnosti, který je opět opředen mýty a zajímavým spojením s biomedicínou.



reklama
Po předchozím díle, ve kterém jsme si nostalgicky zavzpomínali s firmou Nikon, tu máme opět další pokračování s neméně známým výrobcem optických systémů – Olympus.


Zrcadla minulosti nás dnes zavedou na cestu časem s digitálními zrcadlovkami firmy Olympus
zdroj (bez nápisu): olympus-europa.com

Ke správné atmosféře, jež se ponese celým příběhem historie DSLR Olympusu, patří bezesporu i nahlédnutí k jeho kořenům a původnímu zaměření. Právě to přispělo k faktu, že dnes Olympus nepatří pouze k výrobcům fotoaparátů, ale významnou roli sehrává i na poli biomedicínské techniky.


Nečekaný počátek


V říjnu roku 1919 se v Japonsku rodí malý výrobce teploměrů a mikroskopů pod názvem Takachiho Seisakusho, jehož otcem je Takeshi Yamashita. Následující rok uvádí společnost svůj první produkt. Není to žádný fotoaparát či objektiv, jak byste čekali, ale "Klinický teploměr".


Zakladatel společnosti Yamashita, sídlo společnosti a první produkty - teploměry a mikroskopy

V roce 1923 společnost Takachiho Seisakusho prodává část starající se o výrobu teploměrů a začíná se plně specializovat na vývoj mikroskopů, u kterého vedle fotoaparátů zůstala dodnes.

Jako jsme byli zvyklí u Canonu a Nikonu, ani společnost Takachiho Seisakusho nezískala své finální jméno "Olympus" hned v počátcích, ale musela k němu urazit dlouhou cestu.


Olympus - řecká inspirace


S pojmem "Olympus" jsme se mohli prvně setkat roku 1921, kdy byl firmou zaregistrován jako obchodní značka. Zajímavostí je, že firma, která odkoupila roku 1923 výrobu teploměrů, byla oprávněna používat slovo Olympus jako svoji značku.

Jak ale označení "Olympus" vzniklo? Za odpovědí se musíme vydat z Japonska přes celou zeměkouli až do evropského Řecka. V řecké mytologii je hora Olympus domovem 12 nejvyšších bohů a bohyň. Olympus byl pojmenován po této hoře, což má odrážet sílu a snahu k tvorbě nejvyšší kvality a světově známých produktů.


Hora Olympus ležící v srdci Řecka se stala inspirací pro pojmenování společnosti

Naproti tomu se v japonské mytologii říká, že osm milionů bohů a bohyň žije v mýtické "vyšší nebeské pláni" Takamagahara, ležící údajně na vrcholku hory Takachiho, jejíž pojmenování figurovalo v prvním názvu společnosti. Vidíte to spojení?


Vrcholek hory Takachiho byl zase pro změnu předlohou původního názvu firmy Olympus

Název společnosti se v roce 1942 změnil z Takachiho Seisakusho na Takachiho Optical Co., Ltd., aby lépe odrážel zaměření na optické produkty. Sedm let poté došlo k další proměně a tím získala společnost konečně oficiální název Olympus Optical Co., Ltd., který vydržel až do října roku 2003, kdy byl poupraven na modernější Olympus Corporation.


Evoluce loga Olympus


Málokdo zná taktéž historii symbolu společnosti – firemního loga. První logo neneslo nápis Takachiho ani Olympus, jak by se mohlo zdát, ale našli jste na něm pouze "TOKIWA". Tokiwa pocházelo z Tokiwa Shokai, což byl název obchodní společnosti, pro kterou zakladatel Olympusu pracoval - specializoval se na obchod s cukrem, v němž dosáhl velkých úspěchů.

První logo nesoucí slovo "Olympus" se objevilo na mikroskopech a dalších produktech. Brožury a novinové reklamy na fotoaparáty ho používaly též. Údajně se s logem "OLYMPUS TOKYO" můžeme setkat dodnes.


První logo značky Olympus

V historii Olympusu existovalo období, kdy jste namísto "TOKYO" mohli vidět v logu "OIC". OIC znamenalo Optical Industrial Company, což byl svého času překlad japonského názvu společnosti. Toto logo firma využívala zejména pro endoskopické přístroje.


Logo jste mohli vidět i v takovémto provedení, kde OIC znamenalo Optical Industrial Company

Logo, které znáte z dnešní doby, spatřilo světlo světa počátkem 70. let a v roce 2001 bylo upraveno přidáním žluté linie pod ním. Není to však pouze linie, podle Olympusu je vyjádřením "optického a digitálního symbolu" reprezentujícího záblesk světla a neomezené možnosti digitálních technologií.


Původní verze oficiálního loga společnosti Olympus



Vylepšená verze loga symbolizující žlutým paprskem neomezené možnosti digitálních technologií

Biomedicínské zaměření, kterým vlastně společnost začala, přetrvalo dodnes, a proto není Olympus pouze výrobcem fotoaparátů, jak jej někteří znají, ale patří také mezi přední producenty lékařských systémů, jako jsou endoskopické přístroje, krevní analyzátory či různé druhy mikroskopů.

Nyní, když vidíme společnost Olympus i v širším měřítku, než pouze jako "nudného" výrobce fotoaparátů, můžeme v následující kapitole přistoupit ke zrodu digitálních technologií, obzvláště těch zrcadlových, které nás zajímají v tomto seriálu nejvíce...
Nejnovější články
Leica CL, nové APS-C CSC dostává hledáček Leica CL, nové APS-C CSC dostává hledáček
Společnost Leica dnes uvedla nový CSC fotoaparát CL s APS-C snímačem a rozlišením 24 megapixelů. Umí natáčet 4K video, dosahovat 10fps sekvenčního snímání a hlavním lákadlem má být elektronický hledáček.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Polaroid chce žalovat Fujifilm kvůli čtvercovému formátu instantních fotek Polaroid chce žalovat Fujifilm kvůli čtvercovému formátu instantních fotek
Společnost Polaroid je známá svými instantními čtvercovými fotografiemi. Podobný formát s bílým rámečkem ale používá i Fujifilm a Polaroid tak nyní hrozí žalobou. Případně by mu stačilo mimosoudní vyrovnání ve výšce několika milionů dolarů. 
Včera, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Doporučené fotoaparáty: listopad 2017 Doporučené fotoaparáty: listopad 2017
Pokračujeme v cyklu článků pro snadnější výběr fotoaparátů, a to ať se jedná o kompakt, zrcadlovku nebo CSC. Vybíráte tedy nový přístroj? Pojďte se s námi podívat, které modely jsou v jednotlivých kategoriích ty nejlepší.
Včera, návod, Milan Šurkala68 komentářů
Pentax v zimním cashbacku vrací až 7800 Kč Pentax v zimním cashbacku vrací až 7800 Kč
Ani Pentax nezůstal pozadu a stejně jako drtivá většina dovozců fotoaparátů, i on má svou akci typu cashback pro letošní zimu. V tomto případě se bude týkat vybraných zrcadlovek a objektivů, kdy za kus můžete dostat zpět až 7800 Kč.
19.11.2017, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm Black Friday: zimní cashback zdvojnásoben! Fujifilm Black Friday: zimní cashback zdvojnásoben!
Vedle tříměsíčního zimního cashbacku uvedla společnost Fujifilm také speciální akci Black Friday. V rámci čtyř dnů od 24. do 27. listopadu budou všechny částky zimního cashbacku zdvojnásobeny, maximálně až na 11.200 Kč.
19.11.2017, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře