Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P7700: silnější než kdy předtím

26.11.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se mrkneme na nejnovější profi kompakt Nikon Coolpix P7700. Ten nabídne nový 12MPx snímací čip a objektiv se 7× optickým zoomem. Oproti předchůdci byla znatelně zlepšena světelnost objektivu. Jak si povede v náročném testu?

Měření rychlosti


Ve fotoaparátu je použit procesor EXPEED C3. K testu rychlosti byla využita paměťová karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovou rychlostí u zápisu až 45 MB/s a SanDisk Extreme s rychlostmi až 30 MB/s.
  • První snímek - 1,7 sekundy
  • První snímek se zoomem - 6,05 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 sekundy (0,85 sekundy makro)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,9 až 1,1 sekundy (1,2 sekundy makro)
  • Odezva na spoušť - celkem OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,85 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 4,1 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 4,6 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,05 sekundy
  • Sekvenční snímání H/R JPEG - 5,8 fps (max. 6 snímků)
  • Sekvenční snímání H/R RAW - 5,8 fps (max. 6 snímků, ukládání 17 sekund)
  • Sekvenční snímání H/R RAW+JPEG - 5,8 fps (max. 6 snímků, ukládání 22 sekund)
  • Sekvenční snímání M/SR JPEG - 3,85 fps (max. 6 snímků)
  • Sekvenční snímání M/SR RAW - 3,7 fps (max. 6 snímků, ukládání 17 sekund)
  • Sekvenční snímání M/SR RAW+JPEG - 3,95 fps (max. 6 snímků, ukládání 22 sekund)
  • Sekvenční snímání L/P JPEG - 1,0 fps
  • Sekvenční snímání L/P RAW - 0,4 fps
  • Sekvenční snímání L/P RAW+JPEG - 0,35 fps
  • Mozaika - 30 fps (4×4 snímky, 5 MPx)
  • Sekvenční snímání 120 - 120 fps (ukládání 20 sekund)
  • Sekvenční snímání 60 - 60 fps (ukládání 20 sekund)

V oblasti rychlosti bohužel nový Coolpix P7700 moc nezáří. Náběh je vcelku rychlý, ale ostření patří k těm pomalejším, prodlevy mezi snímky jsou na dnešní poměry spíše průměrné (podprůměrné ve snímání do RAWu). Sekvenční snímání dosahuje příjemné rychlosti téměř 6 fps, nicméně k výrobcem udávaným 8 fps to má docela daleko. Pobere jen 6 snímků, což není mnoho. Kvůli neuvěřitelně obrovským RAWům (průměrně 25,7 MB při 12 MPx!) trvá ukládání dost dlouho. Proč zde Nikon nepoužívá mnohem úspornější formát NEF jako u svých zrcadlovek, mi není známo.


Vyvážení bílé, barvy


Automatika vyvažování bílé barvy má dvojí nastavení, klasickou a pak pro teplejší odstíny. I tak se ale můžete ve stínu setkat s trochu chladnějšími barvami. Příjemným překvapením je ale vyvažování za žárovkového světla, kdy to zbytečně nepřehání s teplými odstíny. K dispozici máte tři uživatelská nastavení a manuální nastavení od 2500 K do 10000 K.


Automatické



Automatické (teplé barvy)
 

Denní světlo



Žárovkové světlo
 

Zářivkové světlo FL1



Zářivkové světlo FL2
 

Zářivkové světlo FL3



Zataženo
 

Blesk



2500 K
 

10000 K

Uživatelský režim

Pro fotografie můžete využít i několik barevných nastavení. U nich lze nastavit i doostření, kontrast a saturaci. U monochromatického režimu lze nastavit barevné filtry i tónování.


standardní



neutrální
 

živý

monochromatický

Hodně zajímavé jsou i barevné efekty. Jejich zpracování si ale vyžaduje trochu času.



kreativní monochromatický efekt



malba



expozice při zoomování



rozostření při expozici



cross process



změkčující filtr



nostalgický sépiový efekt



high-key



low-key



selektivní barva



Některé z těchto režimů lze dále upravovat. Např. u selektivní barvy můžete vybrat barvu, kterou chcete zachovat, u cross procesu lze vybrat barevné ladění, u monochromatického režimu pak míru šumu


Optický a digitální zoom


V této části se budeme věnovat optickému zoomu objektivu, který je ve své třídě rekordní.




expoziční čas 1/160 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



28mm ohnisko je typická ohnisková vzdálenost pro dnes už běžně širokoúhlý záběr. Kresba je solidní v podstatě po celé ploše včetně rohů, zasněžená střecha nasvícená silným sluncem ale vytváří silný přepal. V RAWu vidíte, že trochu těch přepalů lze ještě zachránit, ale o nějak velký zázrak se nejedná.




expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 140, ohnisko 200 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je skutečně velmi dobré, 7,1× optický zoom je vysoko nad průměrem této třídy. Zde je vidět, že ve stínu to chce zápornou korekci. Míra detailů je dobrá, trochu větší kontrast by ale neuškodil.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



I zde je vidět standardně široký úhel záběru. Detaily jsou dobré a ostré po celé ploše, zde opravdu není moc co vytknout.




expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 200 mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku také vidíte výraznou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím i úhlu záběru. Kresba obrazu je dobrá, ostrost přiměřená.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 200 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Digitální zoom může být až čtyřnásobný, na kvalitě obrazu se to ale samozřejmě podepisuje. Snímky vypadají dobře jen ve velmi malých rozlišeních.


Protisvětlo


Vyzkoušíme i focení v protisvětle, které klade zvýšené nároky na dynamický rozsah čipu i kvalitu antireflexních vrstev objektivu.




expoziční čas 1/1250 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Dynamický rozsah scény byl dost výrazný, proto se tu vyskytují přepaly. V RAWu rozhodně nezachráníte vše, podexpozicí ale něco málo přeci jen získáte. Slunce vytváří poměrně velký světelný kotouč.




expoziční čas 1/1600 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Active D-Lighting dokáže trochu zlepšit jasy, stáhne přepaly a prosvětlí jasy. Ve stínech ale uvidíte trochu šumu. Oba snímky pak vykazují i odlesk objektivu (uprostřed dole).




expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je výborná až do rohů, v JPEGu bez aberace, ale moc se mi nelíbí velký světelný kotouč. Tohle snímacímu čipu moc nejde a nedokáže jej vykreslit trochu jemněji.




expoziční čas 1/320 s, clona F2, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Prosvětlená obloha a krajina ve stínu je velký problém. Větvičky se ztrácí, D-Lighting se snaží aspoň trochu prosvětlit krajinu.




expoziční čas 1/320 s, clona F2, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



K dispozici je i HDR režim (3 režimy nastavení síly efektu), je ale nutno volit zápornou expozici, aby snímek nebyl moc světlý a ideálně nejslabší sílu pro aspoň trochu reálný efekt.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.