Nikon Coolpix P7700: silnější než kdy předtím
V dalším testu se mrkneme na nejnovější profi kompakt Nikon Coolpix P7700. Ten nabídne nový 12MPx snímací čip a objektiv se 7× optickým zoomem. Oproti předchůdci byla znatelně zlepšena světelnost objektivu. Jak si povede v náročném testu?
Kapitoly článku:
- Nikon Coolpix P7700: silnější než kdy předtím
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Ve fotoaparátu je použit procesor EXPEED C3. K testu rychlosti byla využita paměťová karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovou rychlostí u zápisu až 45 MB/s a SanDisk Extreme s rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 1,7 sekundy
- První snímek se zoomem - 6,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 sekundy (0,85 sekundy makro)
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,9 až 1,1 sekundy (1,2 sekundy makro)
- Odezva na spoušť - celkem OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,85 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 4,1 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 4,6 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,05 sekundy
- Sekvenční snímání H/R JPEG - 5,8 fps (max. 6 snímků)
- Sekvenční snímání H/R RAW - 5,8 fps (max. 6 snímků, ukládání 17 sekund)
- Sekvenční snímání H/R RAW+JPEG - 5,8 fps (max. 6 snímků, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání M/SR JPEG - 3,85 fps (max. 6 snímků)
- Sekvenční snímání M/SR RAW - 3,7 fps (max. 6 snímků, ukládání 17 sekund)
- Sekvenční snímání M/SR RAW+JPEG - 3,95 fps (max. 6 snímků, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání L/P JPEG - 1,0 fps
- Sekvenční snímání L/P RAW - 0,4 fps
- Sekvenční snímání L/P RAW+JPEG - 0,35 fps
- Mozaika - 30 fps (4×4 snímky, 5 MPx)
- Sekvenční snímání 120 - 120 fps (ukládání 20 sekund)
- Sekvenční snímání 60 - 60 fps (ukládání 20 sekund)
V oblasti rychlosti bohužel nový Coolpix P7700 moc nezáří. Náběh je vcelku rychlý, ale ostření patří k těm pomalejším, prodlevy mezi snímky jsou na dnešní poměry spíše průměrné (podprůměrné ve snímání do RAWu). Sekvenční snímání dosahuje příjemné rychlosti téměř 6 fps, nicméně k výrobcem udávaným 8 fps to má docela daleko. Pobere jen 6 snímků, což není mnoho. Kvůli neuvěřitelně obrovským RAWům (průměrně 25,7 MB při 12 MPx!) trvá ukládání dost dlouho. Proč zde Nikon nepoužívá mnohem úspornější formát NEF jako u svých zrcadlovek, mi není známo.
Vyvážení bílé, barvy
Automatika vyvažování bílé barvy má dvojí nastavení, klasickou a pak pro teplejší odstíny. I tak se ale můžete ve stínu setkat s trochu chladnějšími barvami. Příjemným překvapením je ale vyvažování za žárovkového světla, kdy to zbytečně nepřehání s teplými odstíny. K dispozici máte tři uživatelská nastavení a manuální nastavení od 2500 K do 10000 K.
Automatické |
Automatické (teplé barvy) |
Denní světlo |
Žárovkové světlo |
Zářivkové světlo FL1 |
Zářivkové světlo FL2 |
Zářivkové světlo FL3 |
Zataženo |
Blesk |
2500 K |
10000 K |
Uživatelský režim |
Pro fotografie můžete využít i několik barevných nastavení. U nich lze nastavit i doostření, kontrast a saturaci. U monochromatického režimu lze nastavit barevné filtry i tónování.
standardní |
neutrální |
živý |
monochromatický |
Hodně zajímavé jsou i barevné efekty. Jejich zpracování si ale vyžaduje trochu času.
kreativní monochromatický efekt
malba
expozice při zoomování
rozostření při expozici
cross process
změkčující filtr
nostalgický sépiový efekt
high-key
low-key
selektivní barva
Některé z těchto režimů lze dále upravovat. Např. u selektivní barvy můžete vybrat barvu, kterou chcete zachovat, u cross procesu lze vybrat barevné ladění, u monochromatického režimu pak míru šumu
Optický a digitální zoom
V této části se budeme věnovat optickému zoomu objektivu, který je ve své třídě rekordní.
28mm ohnisko je typická ohnisková vzdálenost pro dnes už běžně širokoúhlý záběr. Kresba je solidní v podstatě po celé ploše včetně rohů, zasněžená střecha nasvícená silným sluncem ale vytváří silný přepal. V RAWu vidíte, že trochu těch přepalů lze ještě zachránit, ale o nějak velký zázrak se nejedná.
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 140, ohnisko 200 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Přiblížení je skutečně velmi dobré, 7,1× optický zoom je vysoko nad průměrem této třídy. Zde je vidět, že ve stínu to chce zápornou korekci. Míra detailů je dobrá, trochu větší kontrast by ale neuškodil.
I zde je vidět standardně široký úhel záběru. Detaily jsou dobré a ostré po celé ploše, zde opravdu není moc co vytknout.
Na tomto snímku také vidíte výraznou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím i úhlu záběru. Kresba obrazu je dobrá, ostrost přiměřená.
expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 200 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom může být až čtyřnásobný, na kvalitě obrazu se to ale samozřejmě podepisuje. Snímky vypadají dobře jen ve velmi malých rozlišeních.
Protisvětlo
Vyzkoušíme i focení v protisvětle, které klade zvýšené nároky na dynamický rozsah čipu i kvalitu antireflexních vrstev objektivu.
Dynamický rozsah scény byl dost výrazný, proto se tu vyskytují přepaly. V RAWu rozhodně nezachráníte vše, podexpozicí ale něco málo přeci jen získáte. Slunce vytváří poměrně velký světelný kotouč.
Active D-Lighting dokáže trochu zlepšit jasy, stáhne přepaly a prosvětlí jasy. Ve stínech ale uvidíte trochu šumu. Oba snímky pak vykazují i odlesk objektivu (uprostřed dole).
Kresba je výborná až do rohů, v JPEGu bez aberace, ale moc se mi nelíbí velký světelný kotouč. Tohle snímacímu čipu moc nejde a nedokáže jej vykreslit trochu jemněji.
expoziční čas 1/320 s, clona F2, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Prosvětlená obloha a krajina ve stínu je velký problém. Větvičky se ztrácí, D-Lighting se snaží aspoň trochu prosvětlit krajinu.
expoziční čas 1/320 s, clona F2, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
K dispozici je i HDR režim (3 režimy nastavení síly efektu), je ale nutno volit zápornou expozici, aby snímek nebyl moc světlý a ideálně nejslabší sílu pro aspoň trochu reálný efekt.