Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jak přežít komerci

1.9.2011, Radek Fiala, fejeton
V dalším příběhu z edice moudra pro začátečníky zabrousíme do skutečnými umělci zavrhované, nechutně komerční sféry. Neb pokud jste investovali do své fotovýbavy nějakou tu výplatu, patrně časem nadšeně kývnete na první kšeft.
Asi to nebude portrét na titulní stranu módního časopisu, ale nebude to ani akční portrétovka za dvě piva pro kamaráda, na profil některé z asociálních sítí. Bude to regulérní placená zakázka pro běžného spotřebitele.

Práce s běžným spotřebitelem dnes vůbec skrývá mnoho specifických požadavků, se kterými musíme počítat (sleva, akční sleva, sleva ze slevy mínus padesát procent a... a... možná ještě nějaký). Ale řekněme, že zakázka, třeba takové normální nafocení svatby, je domluvena.

Projdete si hromadu odkazů, načtete spoustu katastrofických komentářů k tématu a nadšení se postupně promění ve zdravou paniku. Co se sakra stane, když tohle zkazím? Co když moje fotky nebudou dost dobré? Co když nestihnu ten správný moment, co když... Co když nebudu vypadat jako profík?!

Projdete si ještě větší hromadu odkazů, ještě více komentářů a zjistíte, že na poslední chvíli nutně potřebujete leccos doladit. Náhradní baterku, rozptylku na blesk, odraznou desku... Nakonec se všechno odehraje v hranatém světě před vašimi objektivy a jdete domů s otiskem foťáku nad okem. Strávíte hodiny váháním nad výběrem snímku ze série, hodiny laděním barev, ořezáním šklebících se dětiček, akurátním doostřením...




Canon EOS 5D Mark II, EF 17-40 F4 L USM, 1/200s, f/4, ISO 1000, 40 mm.


Když pak slavnostně přinesete, pochopitelně jen z přesně kalibrované tiskárny, sadu fotek, za které se nemusíte stydět (ale v hloubi stejně hlodá představa fotek mnohem, mnohem lepších), všechno dobře dopadne. A jako bonus vám matinka ještě ukáže pár fotek, co cvakal kamarád, ale jsou úplně super. Prohlížíte jednu za druhou, vzpomínáte na hodiny nad katastrofickými komentáři, na shánění rozptylky blesku, na hodiny před monitorem... A najednou se nemůžete ubránit smíchu, vnitřnímu úsměvu nad celou tou anabází, úsměvu sám nad sebou. Vždyť o nic nešlo. V ruce máte super fotku svatebčanů v romantickém zákoutí malebného zámku, na níž ladná nožka nevěsty trčí kamsi za ořez..

Jsem přesvědčen, že fajnšmekra zákazníka poznáte od začátku. Chce vidět váš styl, poslechnout si reference, vyptává se na možnosti finálního zpracování fotek a chápe jako důležité studium světla ve focených scénách ještě před samotnou akcí. Tam je nervozita na místě. Běžný spotřebitel hodiny strávené laděním v editoru neocení a na fotce, zastrčené v plastové fólii svatebního albumu, rozhodně nevynikne digitální šum. Nestresujte se. Umíte-li svou zrcadlovku opravdu ovládat, pro běžného spotřebitele jste už v tu chvíli nepochopený profík.