CSC nebo profi kompakt?
Dobrý den,
již nějaký čas se snažím vybrat foťák, který by slušně fotil (převážně příroda) a přitom byl přijatelných rozměrů.
Podotýkám, že jsem amatér a po pročtení recenzí na digimanii a příspěvků ve fóru nejsem schopný posoudit, který
by byl pro mne vhodný.
Video není pro mě podstatné, chtěl bych aby fotil dobře na automatiku, ale současně aby byla možnost nastavit funkce i
manuálně. Cenová relace do cca 13.000,-
Zatím jsem pokukoval po profi-kompaktech Canon PowerShot G15, NIKON COOLPIX P7700 a taky
po CSC Olympus E-PL3 a NIKON 1 V1 (i když ty mě se základním setovým objektivem v porovnání s profikompakty
připadají méně skladné).
Chvíli jsem se přikláněl k Nikonu P7700, ale potom co spadly ceny Nikonu 1 V1 jsem si říkal, že bych pořídil dual set (dneska
již za 9800,-) s pancake objektivem 10mm/2,8, s kterým by Nikon 1 byl přenosnější a přitom by byla možnost kdykoliv vyměnit
objektiv.
Jaký máte názor vy zkušenější, který (příp. i jiný) by jste doporučili?
Nebo jít do staršího NIKONu P7100, který je cca o 4 tis levnější než P7700?
Děkuji za odpovědi
již nějaký čas se snažím vybrat foťák, který by slušně fotil (převážně příroda) a přitom byl přijatelných rozměrů.
Podotýkám, že jsem amatér a po pročtení recenzí na digimanii a příspěvků ve fóru nejsem schopný posoudit, který
by byl pro mne vhodný.
Video není pro mě podstatné, chtěl bych aby fotil dobře na automatiku, ale současně aby byla možnost nastavit funkce i
manuálně. Cenová relace do cca 13.000,-
Zatím jsem pokukoval po profi-kompaktech Canon PowerShot G15, NIKON COOLPIX P7700 a taky
po CSC Olympus E-PL3 a NIKON 1 V1 (i když ty mě se základním setovým objektivem v porovnání s profikompakty
připadají méně skladné).
Chvíli jsem se přikláněl k Nikonu P7700, ale potom co spadly ceny Nikonu 1 V1 jsem si říkal, že bych pořídil dual set (dneska
již za 9800,-) s pancake objektivem 10mm/2,8, s kterým by Nikon 1 byl přenosnější a přitom by byla možnost kdykoliv vyměnit
objektiv.
Jaký máte názor vy zkušenější, který (příp. i jiný) by jste doporučili?
Nebo jít do staršího NIKONu P7100, který je cca o 4 tis levnější než P7700?
Děkuji za odpovědi
To jsou dvě strany mince - u profikompaktů dostáváš kompletní řešení v jednom, výbornou světelnost objektivu, a nabitou funkční výbavu, ovšem s menším senzorem a přece jen nižším výkonem oproti CSC (samozřejmě to neznamená že by byly slabé, jen prostě nejsou až tak daleko). CSC mají výhodu ve větším senzoru a schopnostech co se týče citlivosti a obrazové kvality, daní ovšem je o něco horší skladnost (i když současné profikompakty nejsou už o moc menší) a hlavně mnohem nižší světelnost základních objektivů. U Nikonu se v setu dá koupit aspoň ten 10/2.8, u Olympusu je potřeba pancake dokoupit a to už jsou náklady navíc. Takže je otázka co upřednostníš spíš, prostorově náročné jsou podobně, ale každá kategorie má svou výraznou výhodu.
Ale pokud jde o konkrétní zkušenosti: Nikon P7700 i Canon G15 jsou velice dynamické přístroje s velkou užitnou hodnotou, v současnosti to maximum co od kompaktu můžeš očekávat (ano, je tu i Sony RX100 s velkým senzorem, ale ta je cenově docela výš), schopné jsou i Panasonic LX7 a Fuji X10. Nikon P7100 je taky pořád použitelný. Ovšem CSC je všechny překonávají obrazovou kvalitou a citlivostí, z principu většího senzoru. Co se týče optiky, to je jiná, objektivy profikompaktů jsou na vyšší úrovni než seťáky levnějších CSC. To samozřejmě nemusí znamenat, že ty seťáky jsou špatné, jen jsou to jednodušší nesvětelná skla. U Olympusu je ta zmiňovaná nevýhoda, že světelný objektiv se musí dokoupit. 10/2.8 u V1 není žádný geniální zázrak, ale je to funkční a i když ohnisková vzdálenost není nejpraktičtější, je to aspoň něco. 10-30 je solidní seťák, a dá se s tím všeobecně vyfotit všechno možné. Z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že V1 je solidně skladný, stačilo hodit na rameno, do kapsy tele a dalo se s tím chodit celý den. Za současnou cenu s dvěma objektivy to je kauf, i přesto že ovládání není nejpromyšlenější, ale každopádně umí fotit velice dobře a po celkovém nastavení už není nutné do něčeho moc sahat. Olympus E-PL3 je ještě levnější, a taky skladný, ale nutnost dokoupení světelného objektivu jeho pozici zhoršuje. Nemluvě o hledáčku Nikonu, který je dobrý a velice užitečný, a o vysoké rychlosti které lze dosahovat.
Co se týče velikosti, dneska už mezi malými CSC a profikompakty moc rozdíl není. Pokud chceš světelné řešení all-in-one, pak některý kompakt, pokud větší senzor a obrazovou kvalitu (a neřešíš tolik horší světelné podmínky), pak CSC. Navíc V1 je v současnosti za svou cenu dost dobrý kup. Až si vybereš kategorii, můžeš se rozhodovat mezi jednotlivými typy.
Ale pokud jde o konkrétní zkušenosti: Nikon P7700 i Canon G15 jsou velice dynamické přístroje s velkou užitnou hodnotou, v současnosti to maximum co od kompaktu můžeš očekávat (ano, je tu i Sony RX100 s velkým senzorem, ale ta je cenově docela výš), schopné jsou i Panasonic LX7 a Fuji X10. Nikon P7100 je taky pořád použitelný. Ovšem CSC je všechny překonávají obrazovou kvalitou a citlivostí, z principu většího senzoru. Co se týče optiky, to je jiná, objektivy profikompaktů jsou na vyšší úrovni než seťáky levnějších CSC. To samozřejmě nemusí znamenat, že ty seťáky jsou špatné, jen jsou to jednodušší nesvětelná skla. U Olympusu je ta zmiňovaná nevýhoda, že světelný objektiv se musí dokoupit. 10/2.8 u V1 není žádný geniální zázrak, ale je to funkční a i když ohnisková vzdálenost není nejpraktičtější, je to aspoň něco. 10-30 je solidní seťák, a dá se s tím všeobecně vyfotit všechno možné. Z osobní zkušenosti můžu potvrdit, že V1 je solidně skladný, stačilo hodit na rameno, do kapsy tele a dalo se s tím chodit celý den. Za současnou cenu s dvěma objektivy to je kauf, i přesto že ovládání není nejpromyšlenější, ale každopádně umí fotit velice dobře a po celkovém nastavení už není nutné do něčeho moc sahat. Olympus E-PL3 je ještě levnější, a taky skladný, ale nutnost dokoupení světelného objektivu jeho pozici zhoršuje. Nemluvě o hledáčku Nikonu, který je dobrý a velice užitečný, a o vysoké rychlosti které lze dosahovat.
Co se týče velikosti, dneska už mezi malými CSC a profikompakty moc rozdíl není. Pokud chceš světelné řešení all-in-one, pak některý kompakt, pokud větší senzor a obrazovou kvalitu (a neřešíš tolik horší světelné podmínky), pak CSC. Navíc V1 je v současnosti za svou cenu dost dobrý kup. Až si vybereš kategorii, můžeš se rozhodovat mezi jednotlivými typy.
Pekne si to zhrnul. Ešte dodám, že k tomu Nikonu V 1 bude treba asi dokúpiť blesk(3000CZK).Ak by ale chcel k V1 alebo Penu aj svetelnosť, tak sme na cene asi 16-17000CZK. A akosi tu nespomínate Olyho XZ-2. Ten sa mi dosť pozdáva.Keby som mal limit do 13000 tak vezmem ten , alebo G15.Ak chce fotiť prírodu, tak zoom u P 7700 by sa hodil, nie? Aj tak si ale myslím, že priplatiť za RX - 100 sa oplatí.U nás sa dá zohnať za 600€ aj s puzdrom, ktoré k nemu jednoducho patrí. Ak aj človek časom zistí, že chce od fotenia viac, prikúpi niečo vačšie a tento mu zostane ako druhý , kvalitný maličký foťák , ktorého sa nebude chcieť len tak skoro zbaviť.
Ja som tiež len amatér,nie je to nič vážneho, aj keď fotím kompaktom už nejaký čas a poznatky čerpám z netu,takže moje názory treba brať s rezervou. Pre mňa je výkon pri slabom svetle asi najdoležitejší. A čo sa týka videa, tiež som si pred kúpou prvého digitálu hovoril, že mi na ňom nezáleží. Časom ale človek zistí, že niekedy krátkym klipom omnoho lepšie zachytíš okamih a momentálnu atmosféru. Predovšetkým pri rodinnom fotografovaní, spoločenských akciách, dovolenkách. Dobre si naznačil, že každý sám musí vedieť, čo chce.Nakoniec je to všetko len o peniazoch.
Ja som tiež len amatér,nie je to nič vážneho, aj keď fotím kompaktom už nejaký čas a poznatky čerpám z netu,takže moje názory treba brať s rezervou. Pre mňa je výkon pri slabom svetle asi najdoležitejší. A čo sa týka videa, tiež som si pred kúpou prvého digitálu hovoril, že mi na ňom nezáleží. Časom ale človek zistí, že niekedy krátkym klipom omnoho lepšie zachytíš okamih a momentálnu atmosféru. Predovšetkým pri rodinnom fotografovaní, spoločenských akciách, dovolenkách. Dobre si naznačil, že každý sám musí vedieť, čo chce.Nakoniec je to všetko len o peniazoch.
Není pochyb že RX100 má momentálně bezkonkurenční výkon, a i když má některá slabší místa celkově je to silný hráč. To už si jen člověk musí umět ospravedlnit ten výdaj, případně prodat ledvinu nebo pár litrů krve :-) (ne, tak radikální to být nemusí). XZ2 je další ze silných kompaktů, a taky možná volba.
Co se týče blesku pro V1, na běžné focení mi nikdy nechyběl a nekoupil jsem ho, ovšem kolega který ho ode mě koupil (mervomocí ho chtěl) si hned blesk pořídil protože to tahá po akcích a po hospodách za tmy. Za běžných podmínek blesk vůbec nechybí. Ale V1 je na přetřes jen proto, že jeho cena je teď tak nízká, a za to se mu nějaké ty slabiny dají odpustit. Za uváděcí cenu byl prakticky neprodejný, až uvedení V2 z něj udělalo zajímavou nabídku. A nic levnějšího se schopným hledáčkem se momentálně na trhu nepohybuje. Jsem zvědavý kam to Obru potáhne, jestli za světelností nebo za větším senzorem a modulárností...
Co se týče blesku pro V1, na běžné focení mi nikdy nechyběl a nekoupil jsem ho, ovšem kolega který ho ode mě koupil (mervomocí ho chtěl) si hned blesk pořídil protože to tahá po akcích a po hospodách za tmy. Za běžných podmínek blesk vůbec nechybí. Ale V1 je na přetřes jen proto, že jeho cena je teď tak nízká, a za to se mu nějaké ty slabiny dají odpustit. Za uváděcí cenu byl prakticky neprodejný, až uvedení V2 z něj udělalo zajímavou nabídku. A nic levnějšího se schopným hledáčkem se momentálně na trhu nepohybuje. Jsem zvědavý kam to Obru potáhne, jestli za světelností nebo za větším senzorem a modulárností...
A akým objektívom si fotil s V1 ? Tak či onak, ak to má človek ako jediný foťák na všetko, blesk asi bude nutný. Áno , V1 je za tú cenu fajn. A hľadáčik tak isto. Rýchle ostrenie,pekné video.
Děkuji za vaše názory,
RX100 vypadá dobře, cena je ovšem odpovídající. XZ2 vypadá také dobře, takže další kandidát.
O V1 jsem uvažoval skutečně především díky současné ceně, která hodně spadla. Chybí sice blesk, ale jak píše Sakini tak za běžných světelných podmínek
nebude potřeba. S bleskem je J1, ale zase nemá hledáček. V noci fotit neplánuji (zatím).
Když jsem se díval na srovnání na netu, tak mě přijde, že má V1 (i přes horší světelnost objektivu) nižší šum než profi kompakty se světelnějšími objektivy.
Je tedy možné, že fotky V1 s objektivem 10/2,8 budou ještě lepší?
RX100 vypadá dobře, cena je ovšem odpovídající. XZ2 vypadá také dobře, takže další kandidát.
O V1 jsem uvažoval skutečně především díky současné ceně, která hodně spadla. Chybí sice blesk, ale jak píše Sakini tak za běžných světelných podmínek
nebude potřeba. S bleskem je J1, ale zase nemá hledáček. V noci fotit neplánuji (zatím).
Když jsem se díval na srovnání na netu, tak mě přijde, že má V1 (i přes horší světelnost objektivu) nižší šum než profi kompakty se světelnějšími objektivy.
Je tedy možné, že fotky V1 s objektivem 10/2,8 budou ještě lepší?
[QUOTE=Komo;25257]A akým objektívom si fotil s V1 ?[/QUOTE] Měl jsem dvojkit s 10-30 a 30-110, záklaďáky ale dobré. Jaké to bude se světelnými skly je otázka, každopádně umožní použít nižší citlivost a tím pádem se to projeví na kvalitě fotek. Větší senzor a o něco lepší zvládání šumu mají taky vliv na výsledek, který pak i přes nesvětelné objektivy bude často lepší než u světelného kompaktu.. V tomhle má CSC výhodu, výkonnější senzor je na místě, a lepší optika se dá přidat, zatímco profikompakt má sice lepší světelný objektiv, ale senzor v něm nevyměníš.
Mimochodem, když to tu padlo, na video je V1 opravdu schopný. Objektiv 10-30 doostřuje velice tiše, stereozvuk je hodně dobrý, a záznam se dá docela dost ovládat. A ještě jeden benefit - pořádně macatá baterie EN-EL 15 s nadprůměrnou výdrží. S takovým zdrojem se dá hodně dlouho fotit a natáčet.
Mimochodem, když to tu padlo, na video je V1 opravdu schopný. Objektiv 10-30 doostřuje velice tiše, stereozvuk je hodně dobrý, a záznam se dá docela dost ovládat. A ještě jeden benefit - pořádně macatá baterie EN-EL 15 s nadprůměrnou výdrží. S takovým zdrojem se dá hodně dlouho fotit a natáčet.
Profi kompakty majú čip 1/1.7 palca . V1 a RX-100 1 palec= vačšie a teda menej šumia(zjednodušene povedané). Tie porovnávacie obrázky napr. na" d.preview" nemajú so svetelnosťou objektívu nič spoločné. ISO sa snažím voliť vždy čo najnižšie(podľa možnosti), aby bol obraz s čo najmenším šumom. Dajme tomu, že máš G 15. Ten má najmenšiu clonu na širokom ohnisku 1.8. Porovnáme ho s V1 a objektívom 2,8. Podľa výpočtov , ktoré ma tu chlapci naučili,vyplýva nasledovné: u V1 s objektívom 2.8 budeš musieť za daných svetelných podmienok použiť ISO 2.4 x vačšie ako u G 15, aby si zachoval rovnaký expozičný čas. A keď porovnávam napr G15 pri ISO 400 s V1 ISO 800, tak to vychádza na plichtu. Zjednodušene povedané, s danými objektívmi ti oba foťáky podajú približne rovnaký výkon pri slabom svetle. Predčí ich ale RX-100, lebo má 1" čip a min. clonu 1.8. Podľa meraní aj čip RX 100 podáva celkovo lepší výkon ako čip V1. Aj na V1 možeš nahodiť 1.8 objektív, ale si priplatíš [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]. Sú tu ale iní borci, čo by ti to vysvetlili odbornejšie. Ja som v podstate na tvojej úrovni, takže sa možem aj mýliť.
Saki a to si ozaj nepotreboval blesk? Bežné foto je podľa mňa aj tá hospoda, akcie v interiéri rôzneho druhu. Keď to má niekto ako jediný foťák, tak si ten blesk zákonite kúpi. Je pravda,že ja mám clonu 2.6 použiteľné ISO 100 a blesk v exteriéri používam minimálne. Ale v interiéri sa to bez neho moc nedá.
Já bez něho vyžil - ale je pravda že to taky nebyl jediný foťák, spíš jsem hledal lehčí řešení mimo hlavní výbavu. Kdo ho používá všeobecně, blesk si časem zřejmě bude muset pořídit. Pokud něco cíleně dělám v interiéru a za náročných podmínek, mám trochu jinou výbavu. Ale poradil jsem si s ním i za náročnějších situací, co se týče citlivosti docela dost snese, a když se fotí do RAWu tak se dá opravdu vytáhnout maximum.
RX100 má nejlepší poměr, a výstup podobný zrcadlovkám, máš to vypočítané rozumně. Co se týče reality, G15 umí hodně a ovládá se dobře, ale oproti V1 mě nijak neohromil co se týče vysokých ISO. Praxe je trochu jiná než výpočty, a když jako na potvoru potřebuješ při slabém světle mít všechno ostré, a profikompakt přicloníš, stoupne ti citlivost nebo se prodlouží čas. Teorie určitě pomůže v rozhodování, a technická data jsou důležitá, ale to i reálné vyzkoušení konkrétních typů jak se chovají ve skutečnosti. Prostě ten výběr je náročný, a každý foťák se může chovat jinak než se očekává. Obra by si pár těchhle kousků měl osahat a zkusit jak se mu s nimi bude fotit stylem, na který je zvyklý.
Rozdíl teorie a reality znám u své Sigmy DP1s. Podle testů a zkušeností nezkušených by to měl být hodně těžko použitelný foťák, s kterým se dá pracovat jen ze stativu nebo za jasného světla. V reálu umí pozoruhodné věci, při ISO 50 a cloně 11 dává čas 1/200 a rychlejší, ostrý snímek se bez problémů dá udržet při 1/20 a už se mi zadařilo i 1/8 z ruky, zvládá zachytit i akci v pohybu, a celkově je to ohromně zábavný a přesný přístroj. Prostě jsou dva světy a je potřeba poznat oba.
RX100 má nejlepší poměr, a výstup podobný zrcadlovkám, máš to vypočítané rozumně. Co se týče reality, G15 umí hodně a ovládá se dobře, ale oproti V1 mě nijak neohromil co se týče vysokých ISO. Praxe je trochu jiná než výpočty, a když jako na potvoru potřebuješ při slabém světle mít všechno ostré, a profikompakt přicloníš, stoupne ti citlivost nebo se prodlouží čas. Teorie určitě pomůže v rozhodování, a technická data jsou důležitá, ale to i reálné vyzkoušení konkrétních typů jak se chovají ve skutečnosti. Prostě ten výběr je náročný, a každý foťák se může chovat jinak než se očekává. Obra by si pár těchhle kousků měl osahat a zkusit jak se mu s nimi bude fotit stylem, na který je zvyklý.
Rozdíl teorie a reality znám u své Sigmy DP1s. Podle testů a zkušeností nezkušených by to měl být hodně těžko použitelný foťák, s kterým se dá pracovat jen ze stativu nebo za jasného světla. V reálu umí pozoruhodné věci, při ISO 50 a cloně 11 dává čas 1/200 a rychlejší, ostrý snímek se bez problémů dá udržet při 1/20 a už se mi zadařilo i 1/8 z ruky, zvládá zachytit i akci v pohybu, a celkově je to ohromně zábavný a přesný přístroj. Prostě jsou dva světy a je potřeba poznat oba.
Obra ale začína, takže keď si aj niečo osahá, bude mu to málo platné. Vo všetkom ale s tebou súhlasím(ak si to môžem dovoliť).Aj mne sa zadarilo bez stabilizacie(lebo ju nemám) 1/8(približne) asi (skôr to bola náhoda), ale 1,25 sa dá celkom dobre.Samozrejme, pohybujúce sa objekty budú povačšine rozmazané.
Výběr vhodného typu přístroje není skutečně jednoduchý, otázka zní co všechno budu potřebovat a co naopak vůbec nevyužiji. Z vlastní zkušenosti vím, že to se zjistí až po určité době (ať už se vybírá cokoliv). Proto vám děkuji za podnětné informace a vlastní zkušenosti.
I když Nikon 1 V1 se jeví jako velmi dobrý přístroj, musím uznat, že pro mne jako amatéra bude vhodnější kompakt all-in-one. U Nikonu bych mohl dokoupit jeden objektiv, druhý objektiv, blesk, atd.... a náhle jsem s cenou úplně někde jinde a s batohem plným příslušenství :-)
Takže to vidím na kategorii kompaktů G15, P7700 nebo XZ2, (RX100 je už je dražší).
I když Nikon 1 V1 se jeví jako velmi dobrý přístroj, musím uznat, že pro mne jako amatéra bude vhodnější kompakt all-in-one. U Nikonu bych mohl dokoupit jeden objektiv, druhý objektiv, blesk, atd.... a náhle jsem s cenou úplně někde jinde a s batohem plným příslušenství :-)
Takže to vidím na kategorii kompaktů G15, P7700 nebo XZ2, (RX100 je už je dražší).
Rozumné rozhodnutí - s žádným s nich neuděláš chybu. Každý má nějakou typickou vlastnost, podle které si můžeš vybrat. Nikon má větší rozsah, Canon lepší světelnost a velice příjemné ovládání, Olympus je zase nejkompaktnější (při plně konkurenceschopných výkonech). Já bych například vybral Canon, výborně padne do ruky a jeho používání je velice pohodové, ale každý má své preference.
Já si taky myslím, že je dobré začít, když člověk neví čím, profikompaktem. Umožní vše, je to all in one bez dalších investic a časem se zjistí, co chybí. Podle toho se koupí jiná kategorie a profikompakt do kapsy se nikdy neztratí. Osobně od pohledu na CSC začínám ustupovat, protože se musí tahat brašna a kvalitu na APS-C v brašně to stejně nemá...
Keď už je reč o APSC, predvčerom som sa zasa hral v predajni s NEX 5 R so seťákom 18-55. Páčilo sa mi , že sa dá už naozaj variovať s HO. Aspoň mi to tak na tom prťavom displeji prišlo.Je to celkom malá,sympatická mašinka. A človek by si možno vystačil aj s týmto jedným objektívom(vďaka málo šumiacemu čipu). S novým 16-50 už musí byť skladnosť perfektná. Ale čo jeho kvalita? Je od starého horší? Celkom ma to láka.
Tady v magazínu najdeš recenzi. Za mě to má na těle málo ovladačů, není hledáček a k ergonomii použiju oblíbený výraz "Tělo vypadá jako krytka objektivu".
[QUOTE=Komo;25300]Keď už je reč o APSC, predvčerom som sa zasa hral v predajni s NEX 5 R so seťákom 18-55. Páčilo sa mi , že sa dá už naozaj variovať s HO. Aspoň mi to tak na tom prťavom displeji prišlo.Je to celkom malá,sympatická mašinka. A človek by si možno vystačil aj s týmto jedným objektívom(vďaka málo šumiacemu čipu). S novým 16-50 už musí byť skladnosť perfektná. Ale čo jeho kvalita? Je od starého horší? Celkom ma to láka.[/QUOTE]
Já na CSC nedám dopustit, ale není to pro každého a podle mého názoru s jediným setovým objektivem trochu ztrácí smysl a se dvěma to nevychází levně. Myslím si, že pro univerzálnost je lepší profikompakt, protože nižší clona vyvažuje výhodu většího čipu a to jak ve tmě, tak v hloubce ostrosti. CSC na tom bude přece jen líp, ale nemyslím, že dramaticky. Pak je profikompakt menší a dá se s ním navíc fotit makro. Nevýhody kompaktů vidím třeba v problematickém použití polarizačního filtru a tam kde je omezuje objektiv, který pak na potvoru nejde vyměnit a pak nelze z RAWu vydolovat tolik ... ale zas nejsem příznivcem brutálních úprav a HDR.
Já na CSC nedám dopustit, ale není to pro každého a podle mého názoru s jediným setovým objektivem trochu ztrácí smysl a se dvěma to nevychází levně. Myslím si, že pro univerzálnost je lepší profikompakt, protože nižší clona vyvažuje výhodu většího čipu a to jak ve tmě, tak v hloubce ostrosti. CSC na tom bude přece jen líp, ale nemyslím, že dramaticky. Pak je profikompakt menší a dá se s ním navíc fotit makro. Nevýhody kompaktů vidím třeba v problematickém použití polarizačního filtru a tam kde je omezuje objektiv, který pak na potvoru nejde vyměnit a pak nelze z RAWu vydolovat tolik ... ale zas nejsem příznivcem brutálních úprav a HDR.
Když nechám stranou NEX-5R, který není nijak zvláštním vylepšením 5N a zase tak moc se nepochlapil (nahrazovat s ním 5N je zbytečné, jako nový kup proč ne pokud 5N není k dispozici za výhodnou cenu), tak power zoom 16-50 je vlastnostmi dost podobný 18-55, ovšem s jen poloviční délkou. Na malých NEXech je to opravdu hodně poznat, tam 18-55 opravdu hodně přečnívá. 16-50 má na širokém konci dost masivní vady, hlavně obrovské soudkovité zkreslení (nejstrašidelnější co jsem na vlastní oči viděl) a vinětaci, s malým zazoomováním se to zlepší - korekce ve foťáku to dokáže parádně srovnat, že nikdo nic nepozná. Pak je 16-50 "ostřejší v rozích" než 18-55, jednoduše proto že ty rohy původně nebyly rohy ale nacházely se blíž středu. Korekce zkreslení obraz našponuje, a odebere tím původní rohy. 16-50 je vhodná pro toho, kdo bude fotit do jpegu se zapnutými korekcemi, nějaké optické vady ho nebudou trápit. Kdo je zvyklý fotit do RAWu, nebude na širších ohniscích moc rád, po korekci zkreslení v počítači se razantně změní obraz i kompozice. V tom je 18-55 přece jen lepší. Celkově je ten nový power zoom dobře použitelný, skladný, ovšem starší a větší záklaďák nepřekonává, a není pro každého. V tom Sony zatím pořád pokulhává. Na focení do jpegu v pořádku, na náročnější práci s rawy to není ideální řešení - proto jsem zatím zabrzdil u NEX-6, po vyzkoušení s tímhle objektivem jsem až takovou radost neměl (jelikož fotím 99% rawy), a jen s pevnými skly druhý foťák... Radši jeden kvalitní zoom, Fuji X-E1 je v tomhle přece jen lepší.
A majitelé starších NEXů, kteří by chtěli vyměnit jejich seťák za něco menšího, pozor na podporu 16-50. Sony ještě musí doladit firmwary automatické korekce, starší typy to s ním zatím neumí.
A majitelé starších NEXů, kteří by chtěli vyměnit jejich seťák za něco menšího, pozor na podporu 16-50. Sony ještě musí doladit firmwary automatické korekce, starší typy to s ním zatím neumí.
[QUOTE=Sakini;25313]16-50 je vhodná pro toho, kdo bude fotit do jpegu se zapnutými korekcemi, nějaké optické vady ho nebudou trápit. Kdo je zvyklý fotit do RAWu, nebude na širších ohniscích moc rád, po korekci zkreslení v počítači se razantně změní obraz i kompozice.[/QUOTE]
A RAW konvertory tohle neumí? Já jen, že objektivy Panasonicu sou na tom úplně stejně, ale Lightroom, SilkyPix a tuším i CaptureOne korigují zkreslení i mírnou aberaci a ani to nejde vypnout. RawTherapee a DCRaw ne a pak je vidět, že třeba u 14-45 i 12-35 na nejširším ohnisku je v extrémních rozích kresba nic moc a vinětace už taková, že jsou v podstatě mimo zorné pole (ani nejde zkorigovat, protože při zapnutí stabilizace není nutně symetrická). Korekcí pak mírně utrpí ostrost, ale není to téměř znát. Panasonic má uložené korekce ve firmwaru objektivu a přenáší se do RAWu, protože nové objektivy fungují vždy.
A RAW konvertory tohle neumí? Já jen, že objektivy Panasonicu sou na tom úplně stejně, ale Lightroom, SilkyPix a tuším i CaptureOne korigují zkreslení i mírnou aberaci a ani to nejde vypnout. RawTherapee a DCRaw ne a pak je vidět, že třeba u 14-45 i 12-35 na nejširším ohnisku je v extrémních rozích kresba nic moc a vinětace už taková, že jsou v podstatě mimo zorné pole (ani nejde zkorigovat, protože při zapnutí stabilizace není nutně symetrická). Korekcí pak mírně utrpí ostrost, ale není to téměř znát. Panasonic má uložené korekce ve firmwaru objektivu a přenáší se do RAWu, protože nové objektivy fungují vždy.
Dík za info. A čo SEL 16mm. Na jednom videu na Youtube sa mi zdalo,že hrozne vinetuje. Alebo to mohol byť nejaký nastaviteľný efekt vo foťáku?
To samozřejmě umí, ale fotka se tou korekcí zásadně změní - prakticky by si člověk už při komponování záběru musel plochu na okrajích odmyslet, a v tom smyslu komponovat. Není to nepřekonatelný problém, ale zbytečná práce, ten objektiv klidně mohl být třeba 20-50 a nic by se nestalo, jak je vidět u Samsungu. Jejich 20-50 je na širokém konci v pohodě. U Sony se data pro korekce nacházejí ve firmwaru těla, ne objektivu - proto taky existuje seznam kompatibilních těl, s těmi "nekompatibilními" samozřejmě funguje taky ale podle výrobce se můžou projevit problémy s autofokusem a jiné... Stejně tak starší objektivy dolaďovali firmwarem aby fungovaly s hybridním AF nových těl, do té doby u nich používaly jen kontrastní.
NEXy s 16-50 prostě nejsou špatné nebo nepoužitelné (no však už jsme se o tom bavili ;-) ), ale ne pro každého ten objektiv může být řešením, a opticky 18-55 nijak nepřekonává. Každopádně je aspoň docela malý. Počítat ale při focení s tím, že při zpracování mi to něco ubere a někdy i mírně pootočí obraz, to se nemusí každému líbit. Ale to je o širokém konci, nad dvacet milimetrů se to dost lepší a většinu průběhu se chová normálně, podobně jako 18-55. Pořád chybí nějaký ten univerzální zoom, kdyby Tamron udělal CSC obdobu svého 17-50/2.8 (ne verzi, ale obdobu) pro m4/3 a E, a za podobně příznivou cenu, prodávalo by se to jako teplé rohlíky.
NEXy s 16-50 prostě nejsou špatné nebo nepoužitelné (no však už jsme se o tom bavili ;-) ), ale ne pro každého ten objektiv může být řešením, a opticky 18-55 nijak nepřekonává. Každopádně je aspoň docela malý. Počítat ale při focení s tím, že při zpracování mi to něco ubere a někdy i mírně pootočí obraz, to se nemusí každému líbit. Ale to je o širokém konci, nad dvacet milimetrů se to dost lepší a většinu průběhu se chová normálně, podobně jako 18-55. Pořád chybí nějaký ten univerzální zoom, kdyby Tamron udělal CSC obdobu svého 17-50/2.8 (ne verzi, ale obdobu) pro m4/3 a E, a za podobně příznivou cenu, prodávalo by se to jako teplé rohlíky.
No, 16ka opravdu není úplně povedený objektiv, tedy na pevné sklo. Zkreslení se prakticky nevyskytuje, zato vinětace je výrazná (ta nekorigovaná), a na chromatickou aberaci trpí víc než by na pevný objektiv bylo zdrávo. Taky ostrost v rozích není žádný zázrak, chce to dost přiclonit - ale je pravda že při cloně 2,8 zase o rohy asi moc nejde, a krajinky se fotí aspoň na 8 kde už rohy ostré budou. Dá se používat (není to žádná tragédie), ovšem existují o dost lepší pancaky.
[QUOTE=pavel_p;25318]A RAW konvertory tohle neumí? Já jen, že objektivy Panasonicu sou na tom úplně stejně, ale Lightroom, SilkyPix a tuším i CaptureOne korigují zkreslení i mírnou aberaci a ani to nejde vypnout. RawTherapee a DCRaw ne a pak je vidět, že třeba u 14-45 i 12-35 na nejširším ohnisku je v extrémních rozích kresba nic moc a vinětace už taková, že jsou v podstatě mimo zorné pole (ani nejde zkorigovat, protože při zapnutí stabilizace není nutně symetrická). Korekcí pak mírně utrpí ostrost, ale není to téměř znát. Panasonic má uložené korekce ve firmwaru objektivu a přenáší se do RAWu, protože nové objektivy fungují vždy.[/QUOTE]
Takže vaše problémi už rieši nový FW - http://www.sony.cz/support/cs/product/NEX-5N/downloads/FW_NEX5N_V102_WIN#s1
a inak Lightroom má vo verzii 4.2 podporu 16-50. V starom FW bol akože problém s 16-50 na ohnisku 16mm len v zobrazení, po urobení snímku automaticky upravil všetky skreslenia. Pri novom FW je už podpora 16-50 a tak už na displeji vidíte výsledok. Už pri zoomovaní ukazuje ohniskovú vzdialenosť a pri vypnuti sa ihned zasúva. Je to super. Ja som vymenil Panasonic LX5 za NEX 5N a neľutujem. Fotky sú super a veľkosť z 16-50 len o kúsok väčšia ako LX5.
Takže vaše problémi už rieši nový FW - http://www.sony.cz/support/cs/product/NEX-5N/downloads/FW_NEX5N_V102_WIN#s1
a inak Lightroom má vo verzii 4.2 podporu 16-50. V starom FW bol akože problém s 16-50 na ohnisku 16mm len v zobrazení, po urobení snímku automaticky upravil všetky skreslenia. Pri novom FW je už podpora 16-50 a tak už na displeji vidíte výsledok. Už pri zoomovaní ukazuje ohniskovú vzdialenosť a pri vypnuti sa ihned zasúva. Je to super. Ja som vymenil Panasonic LX5 za NEX 5N a neľutujem. Fotky sú super a veľkosť z 16-50 len o kúsok väčšia ako LX5.
Rychlá reakce Sony se dala očekávat, tak má vypadat podpora produktu. Jaké ty máš zkušenosti s korekcí v Lightroomu s nezkorigovanými snímky z 16-50, robo? Dělal jsem je ve verzi 4.3, a ta změna 16mm fotek byla docela výrazná.
[QUOTE=Komo;25360]robo a ty máš aké skúsenosti s prehrievaním u videa na 5N , poprípade clicking noise ?[/QUOTE]
video mi to išlo asi takto cas 1/80 f5,6 ISO 3200. 25p - večer
Po 9 min hlásilo zvýšenu teplotu a po 22 min vyplo. Potom som znova zapol a išlo asi 5min ale zdochol aku. Kartu mám sandisk ultra 32. clicking nemám problém - mali problém prvé vyrobené kusy-ja som kupoval 10/2012. 18-55 som vymenil za 16-50 kvôli veľkosti a veru neľutujem. Takže na video mi to zatiaľ stačí, nedávno som zohnal SEL 50/1.8 tak počítam že video bude lepšie. A niekde som čítal, že prehrievanie je závislé na ISO - čím vyžšie tým sa viac hreje.
video mi to išlo asi takto cas 1/80 f5,6 ISO 3200. 25p - večer
Po 9 min hlásilo zvýšenu teplotu a po 22 min vyplo. Potom som znova zapol a išlo asi 5min ale zdochol aku. Kartu mám sandisk ultra 32. clicking nemám problém - mali problém prvé vyrobené kusy-ja som kupoval 10/2012. 18-55 som vymenil za 16-50 kvôli veľkosti a veru neľutujem. Takže na video mi to zatiaľ stačí, nedávno som zohnal SEL 50/1.8 tak počítam že video bude lepšie. A niekde som čítal, že prehrievanie je závislé na ISO - čím vyžšie tým sa viac hreje.
vsetkym davam do pozornosti dlhoocakavanu aktualnu recenziu na NEX6 na ephoto, digimanie spi ;-) [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] aspon na miestnosti a za horsich svetelnych podmienok a na portrety by som ho volil urcite, na vseobecne pouzitie za denneho svetla na fotenie krajiniek prirody a snimanie videa by som zas zvolil tento [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] urcite s jednym objektivom u CSC to velmi nepojde..no vyslednu sumu radsej tu nejdem ani spominat.. momentalne je nex6 cenovo este veeelmi nevyhodny za tak sialene vysoku cenu za telo to nema vyznam kupovat..
Tak u mne zvítězil nakonec Nikon P7700, první dojmy jsou velmi dobré. Ergonomie, zpracování i ovládání
jsou pro mě vyhovující. Do kapsy v bundě se vleze (alespoň do té mé).
Překvapil mě kvalitní display a zalíbila se mi možnost pěkně ho natočit jak potřebuji.
Jen krytka objektivu skutečně potřebuje šňůrku na přichycení.
Děkuji všem za jejich rady a příspěvky do diskuze.
jsou pro mě vyhovující. Do kapsy v bundě se vleze (alespoň do té mé).
Překvapil mě kvalitní display a zalíbila se mi možnost pěkně ho natočit jak potřebuji.
Jen krytka objektivu skutečně potřebuje šňůrku na přichycení.
Děkuji všem za jejich rady a příspěvky do diskuze.
Oživím případnou diskuzi.
Mám obdobné dilema jako Obra. Ano na foto ale já i na video, hlavně full HD jak "i" tak "p".
A myslím že je to TAKY o ceně...
Nikon 1 V1 + 10-30 mm VR Black na: http://novebarvy.cz - 6 938 Kč. No za 7tis. je to podle mě zajímavá nabídka...
Nejlevnější dual set Nikon 1 V1 + 10-30 VR + 30-110 VR, černý na: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste], za: 13 921,-
Tak nevím zda Obra (9 800,-) nemluvil o cenách bez DPH... Jinak vše co uvádím je s DPH...
Níže několik kousků o kterých se tu mluvilo... Ceny z 28.3.2013 na Heureka.cz. Nestudoval jsem dostupnost...
Nikon COOLPIX P7700 - od 12 490,-
Canon PowerShot G15 - od 11 490,-
Sony Cyber-Shot D- SC-RX100 - od 15 294,-
Olympus XZ-2 - 11 490,-
Fujifilm X-E1 - 21 989,-
Panasonic Lumix DMC-LX7 - 10 690,-
Fujifilm FINEPIX X10 - 9 288,-
Nikon 1 J1 - 7679,-
Nikon 1 J1 10-30 VR + 30-110 VR - 13 026,-
Mám obdobné dilema jako Obra. Ano na foto ale já i na video, hlavně full HD jak "i" tak "p".
A myslím že je to TAKY o ceně...
Nikon 1 V1 + 10-30 mm VR Black na: http://novebarvy.cz - 6 938 Kč. No za 7tis. je to podle mě zajímavá nabídka...
Nejlevnější dual set Nikon 1 V1 + 10-30 VR + 30-110 VR, černý na: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste], za: 13 921,-
Tak nevím zda Obra (9 800,-) nemluvil o cenách bez DPH... Jinak vše co uvádím je s DPH...
Níže několik kousků o kterých se tu mluvilo... Ceny z 28.3.2013 na Heureka.cz. Nestudoval jsem dostupnost...
Nikon COOLPIX P7700 - od 12 490,-
Canon PowerShot G15 - od 11 490,-
Sony Cyber-Shot D- SC-RX100 - od 15 294,-
Olympus XZ-2 - 11 490,-
Fujifilm X-E1 - 21 989,-
Panasonic Lumix DMC-LX7 - 10 690,-
Fujifilm FINEPIX X10 - 9 288,-
Nikon 1 J1 - 7679,-
Nikon 1 J1 10-30 VR + 30-110 VR - 13 026,-
V diskusii to bolo rozobraté celkom podrobne. Aká je vlastne tvoja otázka? K dobrému obrazu dobré video?
Jasně, otázka nebyla...
Je to spíš takové srovnání cen toho co se tady probíralo a z toho mi vychází nejlépe V1... Ano není to new aparát ale za ty peníze...a co umí... asi není nejrozumější kauf brát novinku podobných parametrů za 15-20tis...
Je to spíš takové srovnání cen toho co se tady probíralo a z toho mi vychází nejlépe V1... Ano není to new aparát ale za ty peníze...a co umí... asi není nejrozumější kauf brát novinku podobných parametrů za 15-20tis...
V1 je teraz za dobru cenu. Podla toho, co som nasiel na nete ma dobre video, ostrenie, slusne obrazky, objektivy. Naviac pribudol jeden svetelny a druhy je na ceste. A su lacne.
[QUOTE=Komo;26323]V1 je teraz za dobru cenu. Podla toho, co som nasiel na nete ma dobre video, ostrenie, slusne obrazky, objektivy. Naviac pribudol jeden svetelny a druhy je na ceste. A su lacne.[/QUOTE]
Dej sem lps odkazy na ty objektivy.
Dej sem lps odkazy na ty objektivy.
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
A vraj v dohladnej dobe bude 30mm(po prepocte) F 1.2
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
A vraj v dohladnej dobe bude 30mm(po prepocte) F 1.2
Tak sem se rozhodl. Bude to Lumix LX7, má vlastě vše co bych musel u V1 dokupovat (světelnej Nikon 1 Nikkor 18.5mm f/1.8 a zřejmě i blesk SB-N5 ale to už jsme cca na 13,5tis!), navíc LX7 je skladnější a má lepší FullHD "p" video. Jedině co by mě snad mohlo nahlodat by bylo samotné tělo V1 za gut cenu, nebo tělo s víše zmíněným světelným objektivem...
V1 se mi ale moc líbí, je to parádní malá frajeřinka co hodně umí...
Chvilku jsem přemejšlel i o J1 ale ten blesk je mizernej... Je i S1 ale připadá mi to ja ko J...(nezkoumal jsem rozdíly)
Tak si tak...
V1 se mi ale moc líbí, je to parádní malá frajeřinka co hodně umí...
Chvilku jsem přemejšlel i o J1 ale ten blesk je mizernej... Je i S1 ale připadá mi to ja ko J...(nezkoumal jsem rozdíly)
Tak si tak...