www.digimanie.cz
>
>

Fotografování lidí – 5.díl: ve stínu

Fotografování lidí – 5.díl: ve stínu
, , článek
V minulém díle jsme probrali krásu ale i obtíže fotografování při slunci nízko nad obzorem. Nyní dokončíme toto téma a ukážeme zvláštnosti fotografování při západech a východech slunce. Dále se podíváme i na jinou situaci a sice fotografování lidí ve stínu.



reklama

Západy a východy slunce



Západem a východem slunce máme na mysli takový stav, kdy světlo ze slunce je již natolik slabé, že se de facto nejedná o fotografování na slunci, ale spíše o fotografování ve stínu či pod mrakem, byť za zvláštního světla. Lze s úspěchem pochybovat o tom, že bude vznikat příliš mnoho fotografií ráno, protože to v létě znamená vstávat někdy kolem 5 hodiny ráno. Typičtější tedy pravděpodobně budou fotografie při západu slunce.



Snímky při západu slunce mají svojí zcela nezaměnitelnou atmosféru. Jde-li to, zachovejte z ní co jen je možné! Únor, 18:00, Thajsko

Množství světla při vlastním západu slunce je již velmi malé a tak není v zásadě problém fotografovat přímo proti slunci. Budou vznikat zcela unikátní snímky s velmi teplým nádechem dožluta, oranžova až červena. Tento nádech zachováte, pokud zvolíte vyvážení bílé na „den“ či „slunce“ a můžete je dokonce silně podpořit volbou vyvážení bílé na „pod mrakem“ či dokonce „stín“. Automatické vyvážení bílé vám naopak tento nádech potlačí. Počítejte také s tím, že pokud se odhodláte vstát ráno na východ slunce, tak ten bude mnohem studenější a tedy podíl modré složky bude mnohem silnější než při západech slunce.



Počítejte s tím, že světla může být již málo a tak hlídejte expoziční čas ve vztahu k ohnisku a případně zvyšte ISO. Pozor dejte zejména na rozhýbání snímku při použití teleobjektivů.

Na fotografování portrétů při západu či východu slunce bývá již velmi málo světla a navíc „neprodáte“ vlastní západ. Lepších výsledků lze obvykle dosáhnout širším závěrem, kde jsou nejenom lidé, ale i kus okolí a případně i zapadající slunce. Podobné snímky bývají velmi náladové a úspěšné i přesto, že do tváře obvykle není vidět.



Čím delší ohnisko použijete, tím větší bude slunce relativně k ostatním předmětům/lidem. Zde bylo použito ohnisko po přepočtu 320 mm.

Pozor také na vlastní expozici. Pokud totiž přímé slunce přeexponujete, jeho červená barva zmizí a z červeného slunce budete mít vypálený bílý flek. Lepší bývá exponovat na světla, tedy zachovat slunce nepřeexponované, což samozřejmě povede spíše k siluetám.



Exponujte spíše na světla a snímky tak podle automatiky podexponujte. Z lidí často zbudou sice jen siluety, ale snímky budou mít náladu.


Západ/východ slunce a blesk



Pokud budete chtít zachovat atmosféru západu/východu, musíte exponovat na světla. Pokud chcete současně prokreslit předměty v popředí či tváře lidí, je třeba je přisvítit a bývá tak nutné použít blesk. Odrazná deska obvykle nefunguje, protože je tak málo světla, že není co odrazit.



Použití blesku se v zásadě řídí stejnými pravidly jako při fill-in na slunci. Problém s X-sync časem vzhledem k malému množství světla nehrozí, hrozí však přehnaná síla blesku, barevné problémy, stíny a lesky.

Použití blesku včetně regulace jeho výkonu je potom podobné jako u fill-in varianty při plném slunci jak jsme o tom psali ve 3.díle seriálu. Rozdíl bývá jen jeden a podstatný – barva světla blesku je zejména k západu slunce velmi modrá! Vyvážit bílou je potom nutné na „den“, „slunce“ či „blesk“, což zachová přirozenou a skutečnou barvu západu/východu. Není již proto možné s vyvážením bílé příliš experimentovat.



Fotografie s bleskem na pozadí scenérie západu slunce (19:00). Všimněte si zapomenuté sluneční clony, která udělala stín od blesku dole! Proto sluneční clonu raději sejměte.


Ve stínu



Odpověď na otázku, jaké zvláštnosti mají snímky lidí pořízených ve stínu, leží v charakteristice tohoto světla. Je třeba si uvědomit rozdíl mezi světlem typu „stín při slunném dni“ a světlem typu „obloha pod mrakem /pošmourný den“. Z hlediska stínů a vykreslení obličejů jsou obě světla podobná, liší se však silně svojí barvou. Věnujme se dnes snímkům ve stínu za jasné oblohy.

To, co osvětluje lidi/předměty ve stínu je zejména obloha, nikoliv přímo slunce. Podle prostředí v kterém se fotografovaný nalézá je možné, že část světla se dostane na model i odrazem od okolních předmětů, ale jen výjimečně (bílé zdi, vodní plochy, světlý písek atp. v těsném okolí) je množství tohoto světla významné.


Zdrojem světla ve stínu není slunce (to se jednoduše řečeno na předměty/lidi nedostane) ale obloha. A ta je velmi modrá, což je i vidět, a tak produkuje silně modré světlo.

Je-li dominantním zdrojem světla obloha, tak ta je za jasného dne silně modrá a proto i světlo které produkuje je silně modré! Proto snímky lidí ve stínu ale pořízené za slunečného dne působí studeně - modře. Je proto třeba tento barevný nádech kompenzovat a to nejsnáze vyvážením bílé na ikonku „stín“. Ta má právě za úkol potlačit modrý nádech pro stín typický. Fotoaparáty mají proto často ikonky vyvážení bílé „stín“ a „slunce“ vedle sebe, protože je časté střídání těchto ikonek jak se fotografovaný přesouvá.



U podobných snímků pořízených za jasného dne ale ve stínu hrozí, že osoby budou mít vlivem nasvícení z oblohy silně modrý nádech. Vyvážení bílé na „Stín“ pomůže.

Obloha je obrovský difuzér a tak jako zdroj světla produkuje extrémně měkké světlo (více viz seriál o světle a svícení, zejména jeho 2.díl). Toto extrémně měkké světlo potlačí veškeré stíny (fotografování ve stínu je de facto bezestínové) i odlesky. To je velmi positivní ale trochu nudné (kresba je fádní) a navíc horní světlo oblohy neprokreslí dostatečně tvář, oči atp.



Snímky ve stínu nedělají téměř žádné stíny ani odlesky, jsou ale trochu „nudné“ - „vyhaslé“ - bez života. Příčinou je málo předního (čelního) světla.


Ve stínu a blesk



Je tak opět lepší část světla do tváře fotografovaného vrátit buď odraznou deskou nebo (častěji a praktičtěji) bleskem. Tím se spojí výhody obou druhů světel. Fotografovaný se umístí do stínu, kde je celý nasvícen měkkým difúzním světlem oblohy. Současně se mu ale do tváře přidá odraznou deskou nebo bleskem čelní světlo. Tím se vysvítí obličej či postava, do očí se dostanou odlesky a snímky jsou mnohem živější.



Přidáním čelního světla bleskem nebo odraznou deskou do fotografie pořízené ve stínu lze dosáhnout zcela profesionálních výsledků. Klíčové je jen správná kvalita přidaného světla (barva, velikost zdroje, směr) a jeho správné množství.

Příště dokončíme téma fotografování lidí v exteriéru praktickými radami a triky jak si počínat na scéně.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů