Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

AI odšumování v Camera Raw: raději lepší GPU než větší snímač?

28.8.2023, Milan Šurkala, recenze
AI odšumování v Camera Raw: raději lepší GPU než větší snímač?
Umělá inteligence promlouvá i do fotografování. Kdysi jen pomáhala s expozicí, nyní už i generuje nové obrazy, nebo pomáhá s odšumováním. Umí však nový Camera RAW a jeho odšumování pomocí AI zázraky?
Kapitoly článku:
  1. AI odšumování v Camera Raw: raději lepší GPU než větší snímač?
  2. Další ukázky
  3. Kolik EV dokáže AI získat navíc?
Nedávno jsme se bavili o generativní umělé inteligenci a o tom, co může znamenat pro fotografy a jejich výdělky. Faktem je, že umělá inteligence (AI) do fotografií "kecá" už hodně dlouho a zejména v telefonech se mnohdy stará o "vylepšování" snímků, úpravu expozice a barev. Loni jsme se také věnovali technologii Super rozlišení v Camera Raw, kde AI dokázala velmi dobře doplňovat detaily, které ve skutečnosti nebyly ani vyfoceny. AI se ale poslední dobou dostává i do další oblasti zpracování obrazu, a to do odšumování. Takových aplikací je mnoho, zmínit můžeme např. DeNoise AI od Topaz Labs. Svou aplikaci má ale také Adobe, a to v rámci Camera Raw.
 
Camera Raw AI odšumování
klikněte pro zvětšení
 
Pokud máte kompatibilní RAW, v rámci aktualizované aplikace Camera Raw se v sekci Detaily (Detail) u Redukce šumu (Noise Reduction) objeví tlačítko Odstranit šum (Denoise). Po jeho stisknutí se najede nové okno Vylepšit (Enhance), tedy totéž, které se používá i u výše zmíněného Super rozlišení. Pokud však zvolíte odšumování, už nemůžete zvolit Super rozlišení a naopak. Navolíte sílu efektu od 0 do 100 a ve zvětšeném náhledu, který si můžete posouvat, zkontrolujete míru odšumění a jeho vliv na snímek. Pak už jen potvrdíte zahájení zpracovávání snímku a teď začíná teprve ta pravá legrace.
 
Algoritmy umělé inteligence vyžadují hodně výkonný stroj. Na nedávno testovaném notebooku Gigabyte Aero 16 BSF s mobilní verzí GeForce RTX 4070 zpracování snímků s rozlišením okolo 20 MPx trvá něco přes 10 sekund, což už není doslova okamžité. Je to dost na to, aby to zdržovalo, ale na druhou stranu je to příliš krátká doba na to, abyste mezitím mohli dělat něco jiného. Na mojí Nvidii Quadro P620, které má 512 CUDA jader na architektuře Pascal a 2 GB paměti GDDR5, je to ale podstatně jiná káva. 14-20MPx snímky obvykle zaberou okolo 3-7 minut a práce na něčem jiném je docela problematická. Aplikace si zabere grafickou kartu pro sebe a té nezbývá výkon ani na práci ve Windows (na 12jádrovém Ryzenu s 64 GB RAM by teoreticky neměl být žádný problém). Vše se seká, písmenka naskakují až po napsání slov a podobně. Chcete-li tuto funkci využívat, rozhodně to vyžaduje pořádné GPU. Docela by mě zajímalo, jak funkce poběží na nových Ryzenech 7040 (Phoenix) a Core (Meteor Lake) s AI akcelerátory.
 
Co se týče kompatibilních RAWů, většinu běžných fotoaparátů to otevře (zkoušel jsem např. Panasonic, Sony, Samsung), zvládne i DNG soubory z iPhonů pořízených přes Lightroom, RAWy z Quad Bayera ve sloučeném (čtvrtinovém) rozlišení nebo Fujifilm s X-Trans snímačem. Neotevře nicméně 48MPx snímky RAW z iPhonů 14 Pro (tedy nesloučené verze), funkci nelze aplikovat ani na JPEGy.
 


 
Dost však bylo teorie, pojďme se podívat na několik praktických ukázek. Začneme zlehka na snímku pořízeném fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 při nízké citlivosti ISO 125. Tedy snímku, kde není výraznější šum, a otázkou tak bude spíše to, jak moc se to rozpatlá.
 
AI odšumování v Camera Raw 1
Sony Cyber-shot RX100, ISO 125, klikněte pro zvětšení
 
Ukážeme si scénu s vypnutým odšumováním (v levém sloupečku v prvním i druhém řádku) a pak s nastavením odšumování na 25 %, 50%, 75 % a 100 % v dalších sloupečcích. Nahoře je klasické odšumování z Camera Raw, dole pak AI odšumování v témže programu. Toto srovnání a snadné polohování náhledů pak umožnil Zoner Photo Studio X.
 
AI odšumování v Camera Raw
klikněte pro zvětšení
 
Pro posouzení je nutné, abyste si snímek výše ukázali v plném původním rozlišení. Vidíme, že klasické odšumování už při 50% nastavení dost rozpatlává kopce a při 100% nastavení jde už vyloženě o mazanici. To jde vidět i na trávníku za parkovištěm. AI ani na 100% nastavení nijak zvlášť nepatlá, nerozmývá kresbu a dokonce potlačuje moaré efekt na světle šedivém domě vlevo.
 
AI odšumování v Camera Raw 1-2
klikněte pro zvětšení
 
Druhý výřez z těch samých snímků. Zde se budeme opět soustředit na rozmývání. AI i na max. nastavení krásně drží detaily na chodníku i v trávě, podobně tak si všimněte zdi v pozadí a tenkých stébel trávy před ní. U klasického odšumování je tato zeď se sníženou kresbou už od 25% nastavení, kdy je vidět i mírná degradace detailů ve trávě. Se zvyšováním účinku dochází k výraznému rozmývání. AI zde jednoznačně lépe zachovává detaily. Musíme nicméně přiznat, že zde vlastně ani nebylo moc co odšumovat.
 
AI odšumování v Camera Raw 2
Sony Cyber-shot RX100, ISO 640, klikněte pro zvětšení
 
Druhý snímek už zvyšuje citlivost u 1,0" kompaktu na ISO 640. S klasickým odšumováním to už začíná být u této citlivosti problém. 50% nastavení stále ještě nepotlačí veškerý jasový šum, nicméně už je viditelné silné rozmývání obrazu. Spáry mezi dlaždicemi dole se ztrácí, ty horní vytváří hrudky, které ale nedopovídají původní textuře dlaždic.
 
AI odšumování v Camera Raw
klikněte pro zvětšení
 
AI při 50% nastavení více potlačila jasový šum, zároveň ale ponechala více detailů. I 75% hodnota vypadá použitelně, dokonce i 100% nastavení je u AI poměrně dobré s nepříliš výrazným rozmýváním. To odšumování bez AI v tomto nastavení vytváří rozmytou malbu s výrazně potlačenými barvami barevným odšumováním.
 
AI odšumování v Camera Raw
klikněte pro zvětšení
 
V dalším výřezu z téhož snímku vidíme např. výrazně rozmývání dlaždic nebo kamenů vpravo nahoře s odšumováním bez AI, zatímco AI tyto detaily poměrně dobře zachovává. Pojďme ale dál. V další kapitole se podíváme na výsledky při ještě vyšších citlivostech.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.