Nikon D3300: drobek se silným srdcem
Předmětem dnešního testu bude low-endová zrcadlovka od Nikonu, model D3300. Disponuje 24MPx snímačem bez AA filtru, který slibuje výbornou kvalitu obrazu. Najdete zde i 1080p60 videosekvence. Dokáže zatopit konkurenci?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - AF-S Nikkor 18-55mm VR II
- Galerie ilustračních snímků - AF-S Nikkor 35mm F1.8
- Závěr
Měření rychlosti
K testu rychlosti byla využita microSDHC karta s SDHC adaptérem od Samsungu s udávanou rychlostí zápisu 50 MB/s.
- První snímek - 0,65 sekundy (0,85 sekundy s AF)
- Snímek bez namáčknutí - 0,65 až 0,75 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 sekundy (s AF 0,65 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 sekundy (po 8 snímcích 0,4 sekundy, ukládání 10 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,25 sekundy (po 5 snímcích 1,0 sekundy, ukládání 10 sekund)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,7 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 4,65 fps (ukládání 35 snímků 22 sekund)
- Sekvenční snímání RAW - 5,0 fps (po 6 snímcích klesá na 2,3 fps, ukládání 14 snímků 10 sekund)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 5,0 fps (po 5 snímcích klesá na 1,2 fps, ukládání 10 sekund)
Fotoaparát je svižný, zde není problém. Prodlevy se ale mohou znatelně prodloužit autofokusem, případně zapnutím korekce zkreslení. Zatímco s manuálním ostřením jsou prodlevy mezi snímky jen čtvrt sekundy, s autofokusem se dostanete na zhruba 0,65 sekundy. Buffer není velký, jeho kapacita je jen nějakých 5-6 RAWů.
Vyvážení bílé, barvy
K systému vyvažování bílé barvy nemám výraznějších námitek. Sice tradičně v lese má tendenci dělat barvy spíše chladnější, ale jinak funguje docela příjemně. V interiérech se žárovkovým světlem ponechává lehce teplejší nádech, který není zbytečně moc žlutý, ale ani chladný a má zhruba tu správnou atmosféru. Jen u snímání bílé plochy při nastavování uživatelského vyvažování bílé bych preferoval možnost snímat jen malý výřez (bílá totiž musí vyplnit celou plochu, což není vždy snadné).
automatika |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo - sodíkové výbojky |
zářivkové světlo - teplá bílá |
zářivkové světlo - bílá |
zářivkové světlo - studená bílá |
zářivkové světlo - denní bílé světlo |
zářivkové světlo - denní světlo |
zářivkové světlo - vysokotepl. rtuťové výbojky |
přímé sluneční světlo |
blesk |
zataženo |
stín |
manuální nastavení |
Dále máte v nabídce tzv. Picture Control, neboli barevné ladění snímků.
standardní |
neutrální |
živé |
monochromatické |
portrét |
krajina |
Jako poslední si ukážeme položky, které najdete pod volbou Effects na horním kolečku.
noční vidění |
velmi živé |
pop |
fotografická ilustrace |
barevná skica |
efekt dětského fotoaparátu |
efekt miniatury |
selektivní barva |
silueta |
high-key |
low-key |
malba HDR |
Posledním režimem je zde ještě panorama, ten jsme už probrali o několik kapitol dříve.
Optický a digitální zoom
Zde se podíváme na optický zoom setového objektivu. Podrobněji tuto problematiku probereme v jeho recenzi.
Protože objektiv nabídne začátek na klasických 18 milimetrech, které na APS-C snímači dají 27 mm po přepočtu, nepřekvapí standardně širokým úhlem záběru. Kresba je dostatečně detailní, byť ne řezavě ostrá. Chválím to, že směrem k rohům se moc nezhoršuje.
3× optický zoom je opět standardem, takže nečekejte nějakou výraznou "ohniskovou univerzálnost". Přiblížení není moc výrazné, ale konkurence je na tom stejně. Nikon nicméně nabízí poměrně levnou alternativu v podobě 18-105mm F3,5-5,6 VR objektivu, který má téměř 6× zoom a je v tomto mnohem zajímavější. Testovaný 18-55mm objektiv potěšil solidními detaily v podstatě po celé ploše.
Protisvětlo
Tato kapitola se bude věnovat focení v protisvětle.
Testovaný objektiv má poněkud problémy se světelnými závoji (další ukázky v jeho recenzi). V rozích obrazu je vidět chromatickou aberaci. Ta se dá částečně, ale ne úplně potlačit. V RAWu se můžete podívat na rezervu v jasech a stínech. Dynamický rozsah rozhodně není špatný, ve stínech ale při výraznějším prosvětlení počítejte s barevným šumem.
V okolí slunce je vidět lehký světelný závoj, který snižuje kontrast. Dynamický rozsah je ve světlech i stínech slušný. I po prosvětlení získáte slušnou kresbu, barevný šum ale pak dokáže trochu pozlobit. K dispozici je RAW snímek.
S technologií Active D-Lighting (které nicméně nelze nastavit sílu efektu) se snímek vyfotí s poloviční expozicí a stíny se pak dotáhnou softwarově. Jde to vidět na jejich slabší kresbě. Naopak v obloze je znatelně menší přepal.
Špatné vyvážení bílé si nevšímejte, to byla moje chyba z předchozího focení. Nám půjde o dynamický rozsah a odlesky. Odlesky zde nejsou problém, světelný závoj se na obloze snadno ztratí. Při nízké cloně F4 je krajina zahalena jakousi aurou. Můžete si všimnout chromatické aberace na kontrastních hranách. K dispozici je znovu i snímek v RAWu.
Active D-Lighting zde způsobil spíše efekt HDR, střechy budov jsou viditelně tmavší, zatímco zbytek sídliště je světlejší. Za slabší kresbu v rozích může opět nízká clona objektivu.
Fotoaparát nabídne i dvousnímkové HDR, ale výsledky jsou šílené. Nedoporučuji používat.