Adobe jde proti proudu, bude přijímat obsah vytvořený pomocí AI
9.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Zatímco se fotobanky obvykle od obsahu generovaného pomocí umělé inteligence distancují, Shutterstock a Adobe k tomuto mají jiný postoj. Shutterstock ho sice nechce, ale sám nabízí jeho generování, Adobe jako jeden z mála ho bude i přijímat.
Myslíte si, že AI bezme fotografům na fotobankách práci?
V anketě šlo hlasovat od 9.12.2022 do 9.1.2023. Počet hlasujících: 7
Ano29 %
Ne71 %
Situace ohledně umělé inteligence a autorských práv je v poslední době docela nejasná. Fotobanky se od něj zpravidla distancují, protože není jasné, z jakých dat byly tyto systémy vlastně natrénovány. Shutterstock to vyřešil tak, že sám nabízí svou kolekci pro trénování ostatním a již brzy by autoři těchto snímků měli vidět první provize z prodeje těchto datasetů. Současně také umožňuje na své platformě generovat nové obrazy pomocí AI (na systému DALL-E od Open AI), přičemž zde by opět autoři, na základě jejichž snímků byly systémy natrénovány, měli dostat provizi. Fotobanka ale z výše uvedených důvodů nedovoluje nahrávání snímků vytvořených pomocí těchto systémů, prodává tak jen ty, které sama svým systémem vytvoří. Fotobanka Adobe Stock jde v tomto dál a je jednou z mála, která dovoluje i prodej takových děl. V tomto jde proti proudu a fotografové se zase o něco více obávají, že jim AI vezme živobytí.
Nepříliš obvyklý postup na trhu je způsoben tím, že Adobe zde hází zvýšenou zodpovědnost na samotného tvůrce, který pro svá díly využije pomoci AI. Sám si musí nastudovat to, zda vůbec systém AI lze či nelze použít pro vytváření obsahu, který lze publikovat pod komerční licencí. Pokud tam budou rozpoznatelní lidé, stále je potřeba mít souhlas ke zveřejnění. Také je potřeba k takovému obsahu připsat, že jde o "generative AI", aby bylo jasné, jak obsah vznikl, a musí být publikován jako ilustrace, i kdyby byl velmi fotorealistický. Myslíte si, že AI fotografům a ilustrátorům na fotobankách brzy vezme práci a obsah se bude generovat především pomocí umělé inteligence?
Zdroj: blog.adobe.com