Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
31.12.2013, Milan Šurkala, aktualita
Podle nejnovější zprávy se docela dobře může stát, že trh fotoaparátů opustí další tradiční společnosti. V nepříliš dobré kondici jsou fotografické divize společností Panasonic, Olympus a Fujifilm. Možná brzy zůstane jen Canon, Nikon a Sony.
Irving (201) | 4.1.201413:49
S timhle nazorem se da velmi polemizovat. Ja si treba naopak myslim, ze hlavne Canon si nedostatkem inovaci v posledni dobe zadelava na velke problemy v budoucnu. Jedina jeho vyznamejsi novinka v posledni dobe ­- novy typ ostreni v podobe Dual pixel AF ­- je sice slibna, ale zda se, ze proti PDAF primo na senzoru neprinese nejake vyraznejsi vyhody. Pokus o CSC v jeho podani je vylozene k smichu.
Nikon je na tom s inovacemi o neco lepe, Coolpix A a 1 system ukazuji ze se snazi aspon nasledovat trendy, kdyz uz je primo netvori. Vyrazne slevy V1 ­(a to ze i pres ty slevy jsou stale dostupne­) napovidaji, ze neni vzdy zcela uspesny.
Sony je v soucasnosti v inovacich kralem, at uz je to SLT, RX1, A7­/r, vzdy vytvari novou kategorii produktu, coz je v dobe, kdy tradicni zdroj penez ­- tj. kompakty ­- upada hodne dulezite.
Olympus ma naslapnuto velmi dobre, OM­-D i E­-M1 se, aspon podle ratingu Amazonu, prodavaji velmi dobre, navic se jedna o fotaky vyssi tridy, kde byva i vetsi marze. Navic se zda, ze s nimi ma uspech i v Evrope a v USA kde se low endove CSC moc neuchytily. Taky se vyvoj a vyzkum z fotograficke divize kryje i s vyvojem lekarskych pristroju, ktere tvori hlavni cast byznisu Olympusu, takze tam to na konec nevidim.
Samsung se snazi pusobit na celem poli spotrebni elektroniky, je to takove druhe Sony, takze vyrobu a vyvoj fotaku podle me nezastavi uz z principu. Ovsem plan stat se v roce 2015 jednickou na CSC trhu je hodne ambiciozni a podle me i hodne nerealny. Vzhledem k jeho postaveni na trhu se smartphony ho propad trhu s kompaky zas tak moc neohrozuje, zakaznici se proste presnou z jedne jeho divize do jine, zisky zustanou doma.
Fuji je na tom podobne jako Olympus, vyvoj z fotograficke casti vyuziva jinde, jenom si nejsem jisty, jak je to s pomerem foto­/ostatni casti spol. Pokud tvori foto divize vetsi cast spol., tak by mohlo mit Fuji problem.
Nejohrozenejsi je podle me Panasonic, po dobre GF1 mel pak serii slabsich fotaku, az v posledni dobe za GX7 hlavne GM1 se vratil na spravnou cestu. Zajimava by mohla byt novinky GH rady, ktera by mela umet 4k video a konkurovat mnohem drazsim kameram konkurence, to by mohl byt pro Panasonic potencialne velky uspech.
Co se tyce ostatnich vyrobcu jako Casio, Benq a jini, tam tezko rict, pravdepodobne se budou drzet v kategorii kompaktu, asi budou smerovat taky spise k vyssi stredni tride a profikompaktum, ale necekam, ze by se meli stat nejakou velkou konkurenci zavedenym znackam a bude pro ne velmi tezke se na trhu pri tech zmenach udrzet.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 4.1.201418:48
No hlavně Samsung je celkově takový gigant, že si může dovolit foťáky táhnout i se ztrátou pokud je bude potřebovat v portfoliu, a investovat do jejich vývoje obrovské prostředky pokud bude chtít dosáhnout určité mety. Málokdo si uvědomuje že Samsung není jen elektronika, ale taky chemický průmysl, loděnice, jednička ve stavebních strojích v Asii, banky, pojišťovny, zdravotnictví a hromada dalších odvětví. A dravý korejský management je schopný kotrmelců kterých by se nikdo jiný neodvážil, pokud jde o dosažení cíle.
Panasonic bohužel takhle pevnou základnu nemá, a vůbec bych se nedivil kdyby to přinejmenším omezili. Navíc Japonci mají mnohem striktnější firemní kulturu a nejsou ochotní jít na dřeň jako Korejci.
Paradoxně dobře by z toho mohli vyjít menší výrobci jako Casio, BenQ, GE a spousta dalších šmidlilů. Jejich produkty jsou obvykle o něco levnější než srovnatelné modely větších hráčů, a pokud ti ustoupí z kompaktního segmentu, může jím zůstat stávající kousek koláče i při jeho celkovém zmenšování. Nezapomínejme že vždy bude existovat nízkopříjmový trh třetích ­(čtvrtých, pátých­) zemí kde levný kompakt je maximum a dostupnější než dostatečně schopný smartphone. Možná by pro velké firmy bylo i lepší přenechat cvakátkový trh těm malým, a soustředit se na kvalitu pro lépe situované trhy ­- ale při náladovosti trhu globálního je tohle pouze teorie. Mimochodem, třeba zrovna pro Casio jsou digitální foťáky spíš jen takové hobby, rozpětí jejich produkce je mnohem širší a v jiných elektronických odvětvích jsou mnohem důležitějším hráčem. Stejně jako BenQ, propojený přimo s Qisdou, kde jde v první řadě o obrovskou produkci LCD panelů.
Fuji by mohlo mít zajímavou budoucnost, když to udělají správně. Mají rozjetou ještě řadu dalších projektů a určitě nejsou závislí na foťácích, ale ztrátový vývoj si absolutně nemohou dovolit. Ovšem jejich individualistický přístup by se mohl vyplatit, už jen to že nekupují ty samé senzory jako ostatní a snaží se mít vlastní technologie jako X­-Trans. Bude to hop nebo trop, X systém začíná nabírat na síle a rychle se zdokonaluje, brzy by měl mít dokonce dvacet originálních objektivů ­(v současnosti jedenáct Fujinonů a dvanáctý, 56­/1.2, bude uveden v pondělí, + pět Samyangů a v budoucnosti budou pro X­-mount všechny jejich typy­). Velkou výhodou je jejich chuť k inovaci a naslouchání uživatelům, X­-E2 oproti X­-E1 je značným pokrokem, a vydávání firmwarů s novými funkcemi pro již nevyráběné modely ­(X100­) je až nevídané. Veřím že na to mají, uchytit se až se bude oddělovat zrno od plev.
Bude zajímavé sledovat velké hráče, jejich produkce jim zajišťuje dostatečně pevnou pozici, ale aby se jednou nedivili s tou jejich neinvencí. Sony se zachovalo správně, v situaci kdy zjistili svůj propad urychlili uvedení novinek ­(A7­/7R měly vyjít až 2014, společně s těmi nižšími fullframy co teprve uvedou­), a myslím že jim to jen prospějě, o první A7 se lidi málem rvali.
Odpovědět0  0
zemekf (75) | 2.1.201412:56
Vezměme si to jinak, kde kdo ani neví, kde se dá vytisknout fotka z jeho kompaktu mobilu, nepotřebuje to .... kouká na monitor ;­-­)
Na to mu stačí to co má, má to několik let, dal za to třetinu, polovinu vejplaty, protože to nemá mechanické díly, nekazí se mu to, tak naco by kupoval něco jiného.

Když jsem kupoval svůj první kompakt Ca710is ­/­/7Mb, 28=200, makro od 2cm. Fotky sem z toho tisknul i 30x40cm ­- spokojený­/­/, stál mne deset tisíc.
Několikrát mi spadl na zem, několikrát zmokl, kdyby to mělo počítadlo, zjistil bych, že jsem někde za životností zrdcadlovky, používám jej furt, používám jej i jako skener na archivaci všech důležitějších lejster. A je to na tužkovky. Takže, ty modernizace, vychytávky, novinky, pixely ­- na co ???
V téhle kategorii je trh nasycen.
Pro ty méně náročné stačí mobil.

Zrdcadlovky ­- doba kdy stála 4­-6Mb mašina s použitelnou citlivostí někde u 400­-800 iso, a cenou několikati výplat je chválabohu už za námi, už se nevrátí.
Většina uživatelů je někde u 12­-16Mb s výkonými čipy použitelnou citlivostí někde u 16­-32200 iso a stačí jim to, notabene, tyhle mašiny stojej dnes tak jednu vejplatu.
Amatérům to stačí, poloamatérům popravdě také. Rentabilita focení je někde v této kategorii, cokoli dražšího jsou vyhozené peníze ....

Ano, prodejci se nás snaží oblbovat, že bez toho nejnovějšího, nejvýkonnějšího nemůžeme existovat ­- prd, můžem, existujem ;­-­)

Jako, když mám to štěstí, že udělám čtyři svatby za rok, prodám v galerii 5­-8 fotek, dostanu z fotobanky peníze za takovej dvacet snímečků a nafotám v aťasu takových 8­-1O placených portrétů v ceně jednodenní mzdy fotografované osoby ­- Čemuž říkám velice slušný rok.
Tak sory, nevidím důvod, proč ty peníze vyhazovat, proč se zadlužovat, proč, modernizovat.
Proč si raděj za ně někam nezajet ­)­)­)­)­) Tak co, dvouměsíční vandr někde v Rusku, Karpatech, Skotsku, s tím co mám tj. desetimegové ,,poloprofi,,

nebo ­- novej FF ?? a proč ???
;­-­)
Odpovědět1  0
tomil2002 (81) | 2.1.201413:29
Myslím si že tady šlo původně o to že se nevyplácí vyrábět právě ty malé kompakty. S vaším názorem souhlasím a jestli se nepletu , tak váš první kompakt byl Canon A710is , tj. 7 mpx , 6 x zoom světelnost 2,8­-4,8 p,a,s,m, . Problém je v tom , že tyhle ­"obyčejné­" kvalitní a levné fotoaparáty vymizely. Nahrazují je monohem dražší zařízení. Co se týče focení s mobilem , osobně nemám asi moc dobrý mobil a ani po něm netoužím.Telefon mám opravdu jen na telefonování a na sms . Vlastně jsem ani vlastně neviděl fotku z dobrého mobilu a ani jsem takové zařízení zatím neměl v ruce abych to mohl posoudit. Když vezmu v potas že takový mobilní telefon musí nutně přijít na minimálně 10 tkč, tak za ty peníze raději mobil za dvojku a za 8 tkč se už nějaký malý kompakt trochu fotící najde. Nic proti , ale takové to 3 v 1 už tady bylo třeba v audiu a stejně kdo má rád muziku , tak si koupí zesilovač , tuner atd.... případně av receiver , ale těžko bude očekávat dobrý poslech z nějaké věže která mu supluje mnohdy i DVD přehrávač.
Odpovědět1  0
bob222.2 (112) | 2.1.201410:59
Len pred týždňom som u konkurencie čítal, ako mal Nikon prepad akcii v 2013 viac ako 25 % a ako ide do žumpy, o Pentaxe to čítavam častejšie ako články o Zemanovi.
Skrátka odhady a dohady.
Len dúfam, že prežije čo najviac výrobcov, inak si silná dvojka nasadí také ceny, že sa z toho pose......
Odpovědět2  0
kozakm (27) | 2.1.201421:51
Co je dohad a odhad na informaci, že se Nikon propadl o 23 %? To je holý fakt.
Odpovědět0  0
bob222.2 (112) | 2.1.201422:09
Ale dôvod? Akvizícia, rozpúšťanie rezerv v minulom období, nové akcie, predaj.....? Milion dôvodov, ktore mozu a nemusia znamenat problem. bez konsolidovanej UZ a výročných správ to je len plácanec...
Odpovědět0  0
JFL1 (8) | 1.1.201418:56
Pěkně jste se tu rozdiskutovali nad technickou vyspělostí a obchodní úspěšností různých značek ­- výrobců našich hraček ­- nebo ­"výrobních nástrojů­" ­(u profesionálních fotografů­), a snad každý má aspoň kousek pravdy.
Je to smutné, ale o tom, kdo bude co vyrábět, zůstane na trhu, která značka kterou pohltí, se rozhoduje na úplně jiném poli ­- kde nemusí rozhodovat kvalit, ale úplně jiná kritéria: Peníze, peníze, zase peníze, a ještě hra. Jsou to všechno hrátky finančníků a jejich manažerů. A vůbec nerozhoduje ani to, že někdy něco prohrajou ­- stejně mají už dost. Ovšem postavit si další město z umělých ostrovů v moři může být docela zábavné, že. Svět je dnes jedna velká herna, kde jde o vzrušení těchto hráčů ze hry. A my se můžeme pak zbláznit a tady i jinde bouřlivě diskutovat.
Už trochu pamatuju, a i u Sony jsem vlastně jen proto, že jsem kdysi vsadil na kvalitu někdejších Minolt, které byly v řadě parametrů na špici a ani se neprodávaly špatně. Jenže... . A dnes například zkuste někde koupit ­- asi povedený, a já ho mám objednaný ­- Oly ­-Stylus 1. Dopadnu stejně jako v případě Minolty ? Tak vidíte, a mediální manipulátoři už nás začali připravovat na to, že si někde opět začli hrát s penězi !
Lepší zprávy u příležitosti Nového roku přeje
JFL
Odpovědět5  1
smARTin (355) | 31.12.201320:50
Najradsej by som mal kompakt, ktory by mal vela moznosti, fotil by ako zrkadlovka ­(vysoka svetelnost a nizka hlbka ostrosti­), bol by extremne rychly, ostril by presne a mal kurevsky velky zoom...
Takze nech odbornici dumaju nad tym ako take cosi vyrobit, myslim ze zaujemcov o taky pristroj by bolo vela.
Jednoducho treba vymysliet totalne odlisnu koncepciu snimacieho cipu ;­-­)
Dlhodobo som bol zastancom kompaktov aj som ich pouzival nakoniec som presiel na zrkadlovku a planuje sa FF, no radsej by som bral nieco mensie a univerzalnesie...
Odpovědět1  1
busy (4706) | 31.12.201321:17
Ono technologicky by nebol problem taky kompakt vyrobit. Ale ma to niekolko ale:
1. Pri sucasnych cenach technologii by bol tak drahy, ze by ho bolo ochotnych kupit len zanedbatelne mnozstvo zakaznikov a do takeho biznisu sa ziadny vyrobca nehrnie.
2. Ak ma mat nizku hlbku ostrosti na kratkych ohniskach a velku svetelnost aj na dlhych ohniskach, musi mat pomerne velky a tazky objektiv. Nepomoze ani pouzitie maleho cipu, pretoze pre dobre rozostrenie pozadia ­(pri urcitom uhle zaberu­) musi mat objektiv urcitu danu velkost vstupneho otvoru, bez ohladu na velkost cipu.
3. Aby fotil kvalitne aj na vyssich ISO ­(ako zrkadlovky­), nesmie mat velku pixelovu hustotu, co je spolu s velkostou cipu obmedzujucim faktorom pre rozlisenie. A podobne ako v bode 1, ani do toho vyrobcovia nechcu ist pretoze nizke rozlisenie oceni zase len zanedbatelne mnozstvo zakaznikov.

PS: Ja osobne som si kupil FZ200. Ten pre mna predstavuje taky najrozumnejsi kompromis medzi dobrou svetlnostou, rychlostou, velkym zoomom, velkostou fotovybavy a kvalitou obrazoveho vystupu. Ak by som nemal FZ200, uvazoval by som o novinke Olympus Stylus 1.
Odpovědět1  0
lt (594) | 1.1.201410:00
Nie vsetko sa da, obzvlast pri velmi kratkych fyzickych ohniskach dosiahnut lepsiu svetelnost uz fyzicky nie je mozne, alebo len za cenu brutalneho skreslenia. Ostatne uz dnes mavaju kompakty obraz vlastne ako fisheye, len je softverovo korigovany. Takze aj technologie maju svoje limity. Imho je aj tak lepsie a lacnejsie, a sikovnejsie nosit fotaky dva, nez jeden, ktory vie aj varit , prat a zehlit, ale fotku z neho nedostanes :D
Btw, mas uz TK na svoj FZ200 ?
Odpovědět2  0
busy (4706) | 1.1.201411:26
Suhlasim, pri zoom objektivoch su extremne kratke ohniska dost problem. Pre mna osobne by uplne stacilo keby objektiv zacinal na 32 mm ­- sirsi zaber potrebujem velmi zriedka. Ale ak by objektiv umoznoval aj sirsie zabery, skreslenie obrazu typu rybie oko by mi vobec nevadilo.

Telekonvertor na FZ200 zial este nemam, ale uvazujem o nom.
Odpovědět1  1
lt (594) | 1.1.20149:57
A rozsah 5­-5000mm so svetelnostou f2 , stabilizaciou , ktora udrzi stabilny obraz do 10EV, a v siestich osach a 7mich dimenziach. K tomu lytro system a vesmirna kompresia , kedy bude mat fotka 1MB, ale detailami na urovni stredoformatovych 40Mpix

Realne to vidim asi takto:
- vzdy pripraveny = nejaky slusny fotomobil ­(v kapsicke malicky gorilajoy­) , aj na video
- male, lahke, skladne na fotenie vtakov , pripadne zveri v lepsich svetelnych podmienkach = FZ200 + telekonvertor ­(stativ samozrejmost­), video to ma tiez snad dobre
- cestovny travelzoom = Olympus Stylus 1, neviem ako video
- mala skladna vybava na fotenie po cestach = Olympus OM5 s gripom + 17­/f1.8, 75­/f1.8, 9­-18mm, 45­/f1.8 + maly lahky karbonovy stativ ­(pouzitelny tym padom aj na to predosle­), k tomu 75­-300tku alebo panasonic 100­-300 len tak, pre radost z dlheho ohniska, mozno doplnit este fisheye od Samyangu, alebo Pentaxom a jeho palacinkami
- dalsie pokracovanie je uz vacsie a tazsie, podla potrieb kazdeho sudruha :­) .. napriklad sigma 50­-500 a pod :)
Odpovědět0  0
Choakinek (4750) | 31.12.201320:22
No nevím, spíš by bylo dobré tedy maximálně přemýšlet nad přizpůsobením nákladů počtu prodaných kusů. Myslím, že je kontraproduktivní zabalit podnikání v oboru, kde se prodeje počítají v tisících kusech, což je můj skromný odhad u firem, které by měli podle článku skončit. Nevěřím odhadu o jejich konci.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 31.12.201311:24
Ja neviem odkial maju tieto pocty. Osobne vlastnim 2 CSC ­(Panasonic G6 a Fujifilm X­-A1­) a denne pozorne sledujem kopec webov, ktore sa na ne specializuju. Pred nedavnom som cital najnovsie statistiky predaja fotoaparatov v tomto roku, podla ktorych si v Azii kupilo CSC vyse 50 percent, Amerika bola okolo 10 a Europa niekde medzi tym ­(nechce sa mi to teraz hladat, ale ked bude chciet niekto presne cisla, poslem link na clanok­).

Cele mi to poripada ako taka medialna kampan, podobna tym sledovaniam oblubenosti politikov politickych stran ­- kazda agentura ma ine vysledky :D

A este jedna vec ­- denne pribudaju na foto weboch clanky, v ktorych profici pisu o svojich skusenostiach s CSC a niektori z nich dokonca tvrdia, ze v 80­-90 percent situacii prestali so sebou nosit drahu DSLR vybavu ­(napr. 5D Mark III­) a cvakaju s CSC.

Odpovědět2  0
sm.art (354) | 31.12.201311:28
Pozn. Pan Surkala, pokial by ste predsa len pisal tu recenziu na X­-A1, chcem Vas poprosit, aby ste pouzil pri tom aj ten novy pancake 27mm ­- mozem ho osobne doporucit, oproti setaku 16­-50mm je omnoho ostrejsi a detailnejsi ­(podarilo sa mi ho kupit pouzity z Japonska za smiesnych 250,­- Euro aj s postovnym a dalsimi poplatkami)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 31.12.201312:14
To nemohu slíbit, dostupnost konkrétních objektivů pro testy je obvykle ještě slabší než u fotoaparátů. Každopádně zkusím o něj zažádat ;­-)
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 1.1.201410:12
Inak ten pancake je velmi hlucny, oproti setaku je pomalsi a tuhsie sa toci zoomovaci prstenec.
http:­/­/ikt.sk­/galeria­/digi­-foto­/fujifilm­-x­-a1.html
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 31.12.201311:40
Pred nedavnom som cital este dalsi zajimavy clanok, v ktorom analytici predpokladaju ze DSLR sa prestanu vyrabat do 10 rokov.

A dnes vysla zaujimava statistika podielu predaja CSC v Japonsku za rok 2013, v ktorej sa pise, ze pribl. 43.8% z nich boli M43 a 38.4% mali APSC snimac.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 31.12.201311:55
Zajímavé jsou i podíly značek v Japonsku:

Olympus 29,1%
Sony 26,4%
Panasonic 14,2%
Ricoh­/Pentax 9,8%
Nikon 9,34%
Canon 9,25%

O Fujifilmu a Samsungu se zpráva nezmiňuje. Každopádně, pokud dobře počítám, zbývá na ně dohromady 1,9 %. No, nevypadá to, že by se Samsung stal CSC jedničkou do roku 2015. Uvidíme, co se mu povede s NX30. Podle prvních zpráv by měla mít polohovatelný hledáček, výrazně lepší video a nový seťák 16­-50mm F2,8. Jsem zvědav, zda to bude pravda.
Odpovědět1  0
Radek K. (37) | 31.12.201313:24
Milane, když děláš statistiku z Japonska, tak na Samsung prosím tě zapomeň ­- ten je tam prakticky neprodejný, a ani korejská menšina to nezachrání. Samsung je prodejný všude jinde, ale v Japonsku ne. A to tam ještě vedle Fujifilm nemáš Sigma nebo Casio, a taky Leica. Vskutku zajímavá by byla spíše tabulka absolutních hodnot, ty Japonci jsou totiž strašně skromný..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 31.12.201313:33
S tím Samsungem máš pravdu. Nicméně si nejsem vědom, že by Sigma nebo Casio měli CSC fotoaparáty.
Odpovědět0  0
Radek K. (37) | 31.12.201314:05
Ano, pardon, samozřejmě, to mi ­"ujelo­":­-p ... Ještě k té tabulce ­- ona vypadá hodně reálně, Olympus je opravdu poctivý Japonec, na rozdíl od Canonu, Nikonu kterýma je zaplavená Amerika. A i ostatní značky mi tam sedí. Ale jak jsem psal, ty Japonci jsou dost skromný a ­(právě proto­) si myslím, že oni sami např. ten Olympus, byť s krásným per­-cent podílem v japonským koláči, z bídy nevytrhnou. Pokud bych to, dost nahrubo­-protože z úplně jiného odvětví, převedl např. na automobily, tak Japonec jich ­"spotřebuje­" 4­-5x míň než Američan.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 1.1.201423:51
Uz vysla aj statistika predanych DSLR v Japonsku. Okrem Pentaxu K­-30 a Sony SLT­-A58 su v TOP20 len vsetko Canon a Nikon.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.20140:00
Pardon ma tam byt A­-65.

Inak osobne som vlastnil A­-57 a je to neskutocne rychly stroj­- aj ostrenie aj zavierka. Vo videu sa mu nepriblizuju v rychlosti ostrenia ani M43 ­- samozrejme ked sa nepouzije nejaky total pomaly objektiv. Aj so starou Minoltou 28­-105mm f3.5­-4.5 za asi 100,­- Euro to robi divy. Zial do vsetkych SLT zablokovali manualnu expoziciu pri zapnutom AF vo videu.
Odpovědět0  0
Radek K. (37) | 2.1.20140:43
No a?­-­-Ačkoliv, je ta statistika alespoň někde k mání? Olympus, Panasonic, ani Sony přeci DSLR nedělají. Pak tedy zbývá Canon, Nikon, ... a to i těm Japoncům. Ale řeč byla o něčem jiném ­- o podílu značek v Japonsku, nikoliv o podílu v prodeji jednoho segmentu výrobního portfolia.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.20149:56
V tej statistike zrejme chceli autori clanku len poukazat na to, ze vyrobcovia Pentax a Sony s ostatnymi svojimi zrkadlovkami sa do TOP20 nedostali, nic viac a nic menej.

Ale este dokoncim tu problematiku ostrenia CSC vo videu, ked som to tu uz nacal. Neviem ci to robia aj ostatne M43 ­- napr. GH­-3 alebo GX7, ale Panasonic G6 ma pri kontinualnom ostreni na blizko jednu vadu ktora mi strasne vadi ­- ked totiz AF preostruje z blizka do dialky, tak je vsetko v poriadku, ale ked sa vracia z dialky naspat na blizsie objekty, tak vzdy prejde najprv kusok cez rovinu ostrosti ­- niekedy aj 2­-krat ­- a potom sa vrati naspat. ­(Skusal som to s viacerymi objektivmi na roznych nastaveniach, hniskach, clonach atd.­) Takyto problem na SLT nebol, tam preostruje krasne plynule a navyse aj rychlejsie ­(aj ked hlucnejsie­).

Celkovo sa mi osvedcil AF vo video rezime tak, ze na malu vzdialenost je SLT lepsie, na vacsiu zasa G6.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.201410:09
Inak CSC ma podla mna najperspektivnejsi segment ­(na roziel od DSLR ­- ako to tu uz niekto spomenul ­- sa uz nema kam posunut­) ­- Panasonic a Olympus chcu ist do vacsich snimacov ­- Pan APS­-C, Oly APS­-C a dokonca aj do FF ­- napr. v GH­-4k bude pouzity senzor od FUJI.

Z toho cloveka napadaju dalsie otazky: Zeby to znamenalo koniec M43??? Budu sa dat pouzit predosle male objektivy? Bude zachovana velkost z doterajsich tiel? atd.
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.201412:43
dnes vysla sprava, ze priepustne zrkadlo v novych A­-mount SLT­-ckach, ktore vyjdu na zaciatku februara, bude pohlcovat namiesto 30 percent len 20 percent svetla ­(verzia bez zrkadla vyjde neskor­)
pokial ta verzia bez zrkadla bude mat stale fazove ostrenie, pockam si radsej na nu
Odpovědět1  0
busy (4706) | 2.1.201416:25
Zrkadlo sa v SLT­-ckach pouziva iba na odrazenie casti svetla ­(predtym 30%, teraz uz len 20%­) na fazove senzory. Takze je urcity predpoklad, ze nove SLT­-cko stale bude mat fazove ostrenie :­) Akurat pokial sa nezmeni citlivost tychto senzorov, bude na zaostrenie potrebovat silnejsie svetlo ...
Odpovědět1  0
lt (594) | 2.1.201416:27
Co sa tyka predaja, tak urcite. Co sa tyka vyvoja, tak neviem. Bezzrkadlovky este stale ani zdaleka nie su tam, kde DSLR, tie sice uz nemaju kam ist, ale tak co sa este da vylepsit na kolese ? Maju povetsine dost maly hladacik, to je dost chyba a Canon + Nikon nema prakticky pancake skla.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 2.1.201417:08
U toho AF bych rychlost nebral jako bernou minci pro posuzování kvality. Vysoká rychlost nemusí být vždy ku prospěchu ­- obraz rychle skáče. Dobré je, když je dostatečně rychlý, ale ne natolik, aby skoky v obraze byly náhlé a hlavní je plynulost této změny.
Odpovědět1  0
sm.art (354) | 2.1.201417:32
Ved ja prave pisem, ze mi vadi na G6 ta zla plynulost kontinualneho ostrenia z dialky do blizka.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 2.1.201417:36
Já vím, šlo mi o ­"tam preostruje krasne plynule a navyse aj rychlejsie ?­(aj ked hlucnejsie?­)­". Jen jsem podotknul, že plynulost je důležitá, zatímco to, že rychlejší ostření, nemusí za všech podmínek být to pravé ořechové ­(pokud je až moc rychlé­). Jen aby se nebralo ­"rychlé ostření = dobré ostření­" :­-­)
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.201417:47
suhlasim, nie je dobre ked preostruje moc rychlo ­- videl som porovnavaci test SLT s STM na Canonoch a ked filmoval zensku na plazi, rychlo presiel okolo chlapik ­- SLT sa hned zacalo ostrit na neho, Canon pekne zostal na zenskej ­- krasny priklad
Odpovědět0  0
sm.art (354) | 2.1.201422:22
zaujimave bude, aky kodek pouzije Sony pre 4k verzie nastupcov SLT­-A99 a SLT­-A77 ­- konecne opustia to AVCHD, s 28Mb­/s obmedzenim ­- a zrejme ho daju aj do svojho Vegasu...
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 31.12.201315:00
Není důvod pochybovat, že je koncept sklopného zrcátka z dnešního technologického hlediska zastaralý a tedy výhledově neudržitelný. Je to takový dinosaurus, který přežívá ze své podstaty. Zatím ale není na trhu nic lepšího. Maximálně srovnatelného, což by ale znamenalo budovat systém od základu. Což vyžaduje nemalé investice, které by fotograf vynaložil asi především tehdy, pokud by získal zásadně vyšší kvalitu či užitnou hodnotu. Věřím, že za deset let něco takového bude na trhu. Do té doby si budu užívat své velké, těžké, ale oproti všemu ostatnímu téměř nekompromisní DSLR ;)
Odpovědět2  1
busy (4706) | 31.12.201316:48
Pokial ide o problem ostrenia na fotografii, principialne lepsie riesenie na trhu uz nejaky ten cas mame. Je to Lytro system ­- system kde sa najprv exponuje a az potom ostri, t.j. ostrit mozno az doma v kludne na pocitaci. Je to nieco podobne ako problem vyvazenia bielej kedysi ­- pri filme sa najprv musel najprv vybrat film s podanim bielej, a az potom sa mohlo fotit. A dnes vdaka RAWu mozno vyvazenie bielej plnohodnotne riesit az po expozicii.

Viem, ze momentalne dostupne Lytro fotaky su zatial v podstate len take hracky, ale podobna technologicka hracka, nedostatocna na serioznu profesionalnu fotograficku pracu, bol aj samotny CCD senzor ked ho vynasli :­) Verim, ze za par rokov, ked technologie pokrocia, bude tento system ­"najprv exponuj a potom ostri­" bezne pouzivany aj v profesionalnej praxi.
Odpovědět1  1
lt (594) | 1.1.20149:44
Ano a jedna fotka nebude mat 50MB v RAWe ale 500GB .. skvele .. a zase sme tam, kde pred 20 rokmi, ked boli pocitale pomale, mali malo RAM a male HDD. To mu vravim technologicky pokrok :D
Odpovědět2  0
busy (4706) | 1.1.201411:12
100­-200kB velky jpg sa pred 20 rokmi povazoval za nieco obrovske, tazkopadne, len jeho zobrazenie na vtedy beznych pocitacoch trvalo desiatky sekund, na bezny harddisk sa ich voslo iba zopar stoviek a posielanie takych suborov internetom uz bolo casto ­"o drzku­".

A kde sme dnes ? Dnes su bezne aj 10MB jpgy ktore si vieme zobrazit behom okamihu, na priemerny harddisk sa ich vojde stotisice az miliony a cez internet ­/ wifi ­/ lte sa to prenesie behom par sekund.

Pokial vyvoj IT pojde podobnym tempom, a o dalsich 20 rokov budeme mat trebars aj tie 500GB rawy, bude to v pohode a ja osobne by som sa toho urcite nebal :­)
Odpovědět0  0
lt (594) | 1.1.201411:33
Pred 11 rokmi som si kupil prvy digitalny fotak, 2mpix, jpegy z neho mali cca 1­-1.5MB ­(kamarat mal 3mpix, ten produkoval 750kb jpegy, ale boli lepsie­).
Priemerna velkost pamate pocitaca bola 256MB , harddisk cca 80GB, procaky jednocorove asi 5x pomalsie.
Dnes mame priemerne 10x viac pamate, 10x hdd, 10x rychlejsi procak. Da sa dajme tomu povedat, ze jpegy su 10x vacsie. Ale rozhodne sa nenacitavaju rovnako rychlo. Je to uz pomalsie. Ale ok, este sa da hovorit o ekvivalencii.
Lenze ... za posledne 3 roky kapacita diskov stagnuje. Rychlost procesorov a pocet jadier tiez, su len nepatrne zmeny vo vykone, nanajvys 30%. A pamat ? V podstate maly posun v architekture. A senzory ? Za posledne 3 roky z beznych asi 10­-12mpix mame zrazu 20­-24mpix .. No ja by som sa toho bal :­)
Btw, moj komp pred 20 rokmi rozhodne nenacitaval 200kb JPEG desiatky sekund. Trvalo to nanajvys par sekund ­(2­-3­). Intel 486SX20 + 4GB RAM. Ani 386tkam to netrvalo desiatky sekund.
Odpovědět1  0
busy (4706) | 1.1.201411:58
No, 4GB ram na 486SX20 to musi byt zaujimave :­)

Ale k veci. Tie desiatky sekund to trvalo na 286­/16MHz 1MB ram v roku 1991. Ale vlastne ked si tak spominam, tak v uz roku 1993 som uz mal 486DLC 40MHz, 4MB a bezne HDD boli 200­-300 MB. Takze mas pravdu, presne pred 20 rokmi zobraznie 100 kB jpg bolo tiez prakticky hned.
Mozno v poslednej dobe ten vyvoj vykonu pocitacov nebol taky vyrazny, ale zase si nemyslim ze to tak uz bude navzdy, nikdy nevieme kto a kedy pride s nejakou novou technologiou ktora umozni zase posunut vykon pocitacov vyrazne vpred. A tiez ked tak realne nad tym uvazujem, nemyslim ze rawy budu mat v blizkej dobe 500GB. Len si myslim, ze tak ako dnes je vykon pocitacov dostatocny pre profesionalnu pracu s fotografiou, tak aj v buducnosti, az budu rawy vecsie o informaciu o hlbke pola kvoli moznosti dodatocneho ostrenia ­(lytro­), bude vykon pocitacov dostatocny na ich pohodlne spracovanie.

Btw. moj Oly C­-2 ­(2 MPix­) produkoval cca 300 kB jpgy ­(normal­) a 600­-700 kB ­(fine­).
Odpovědět0  0
lt (594) | 2.1.201415:56
OMG .. asi by som mal pomalsie pisat .. jasne ze 4MB RAM a rovnako som myslel aj 500MB RAW subory
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 1.1.201412:57
Máš pocit, že se procesory nezrychlují? Ty se zrychlují docela dost, jen je ale nutné pro to umět psát aplikace. Nové procesory mají totiž zejména optimalizaci různých vlastností společných právě s paralelním zpracováním dat a kdo nepíše paralelně, ten se moc velkého zrychlení nedočká. I když máš paralelní aplikaci, u starých procesorů se nedočkáš kvůli složitější režii takového zrychlení jako u nových. Např. rychlost nezarovnaného čtení při použití SSE instrukcí byla kdysi totálním zabijákem výkonu, dnes na tom ani zdaleka tolik nesejde.

Hezky to jde vidět nejen na procesorech, ale také na grafikách ­(CUDA­), kde kdysi pro pořádné zrychlení bylo v podstatě nutné využívat sdílenou paměť, zatímco dnes je to tak optimalizované, že stačí pracovat na globální ­(přestože je řádově pomalejší, časy se u některých aplikací téměř neliší­). Ostatně i moje slaboučká grafika v notebooku se 48 shadery je v praxi rychlejší než starší desktopová grafika se 64 shadery, přitom starší model má vyšší takt vyššího počtu shaderů a dvakrát tak širokou paměťovou sběrnici.

Frekvenci procesorů už moc zvyšovat nejde kvůli fyzikálním limitům ­(jsou tu také problémy s teplem a od x86 architektury se na něco efektivnějšího asi jen tak nepřejde­). Nemůžeš ani moc zvyšovat počty jader ­(mimo jiné opět teplo­) a protože následná komunikace jednotlivých vláken programu ti celé snažení od jistého bodu zhatí. Dost často se stává, že od určitého počtu vláken se aplikace začíná zpomalovat ­- problém škálovatelnosti některých algoritmů... Ne vše lze také paralelizovat, vytváření vláken také stojí nějaký procesorový čas a někdy je lepší udělat vláken méně než více.

Problém není v rychlosti procesorů, ale v tom, že na počítači běží milion hovadin a aplikace jsou nechutně přerostlé. Kdysi se prostě aplikace více optimalizovaly, protože se muselo ­(výkon byl značně limitován­), dneska na to každý kašle, protože hardware si s tím už ­"nějak poradí­". Skvělou ukázkou je ACDSee. Ve dvojkových verzích to i na pomalém procesoru otevíralo velké 6MPx snímky okamžitě. Dnešní verze jsou tak prasácky naprogramované, že stejně velký obrázek otvírají mnoho sekund a fakt si nemyslím, že mám pomalejší procesor než kdysi. Schválně si zkus otevřít na nynějším kompu třeba 3MPx obrázek a 20MPx obrázek. Myslím, že výsledné časy se vůbec lišit nebudou ­(nebo jen minimálně­) a drtivou většinu času zabere start aplikace jako takový a téměř se do něj nepromítne to, jak velký obrázek otevíráš ­- zatímco 1MPx obrázek se otevírá 0,03 sekundy, 15MPx zhruba okolo 0,17 sekundy, což sice je rozdíl, ale v celkovém čase několikasekundového otevírání aplikace se to naprosto ztratí a problémem je právě nabubřelá aplikace, nikoli velký obrázek.
Odpovědět3  0
lt (594) | 2.1.201416:06
Nemam pocit, ja to viem :­) .. uz davno je prec doba, kedy procesory zrychlovali ohromnym sposobom kazde 2 roky. Samozrejme, bavime sa o procesoroch ako je Athlon, Core i5 a pod. aby bolo jasne a nie graficke, DSP, physic atd.

Co sa tyka grafickych procesorov, tie sa este zrychluju, ale uz len vdaka specializovanym obvodom, ktore mnozia co do poctu, takze paralelne vypocty tam vedia pekne maknut.

Zbytok veci mi nemusis pisat, ani vysvetlovat. Venoval som sa tomu dostatocne dlhy cas v minulosti a stale o tom viem vcelku dost. A rozhodne mi nemusis popisovat paralelizmus, vlakna a veci s tym spojene :­)­)­)­) Uz som komercnu multithreadovu aplikacii pisal :P a principy paralelneho programovania pouzivam v praci casto :)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1057) | 3.1.201412:47
"od x86 architektury se na něco efektivnějšího asi jen tak nepřejde­­" ­- ne, že by se to už mockrát nezkusilo. Všechny ty pokusy už upadly v zapomnění kromě jednoho, jehož zvolna umírajícím výsledkem je Intel Itanium. Vždycky se přišlo na to, že je x86 přece jen efektivnější ­- nebo se do ní honem přibastlily další instrukce a bylo to. Jeden čas to bylo na vážkách, Windows NT 4.0 byly vydány pro 4 architektury...
Odpovědět0  0
bedo. (845) | 3.1.201413:31
a medzičasom už asi všetko okrem tých klasických PC používa architektúru ARM, vrátane foťákov... ;)
Odpovědět0  0
kozakm (27) | 2.1.201421:48
Ani Lytro nic nezmůže s fyzikou a stále je i s Lytrem potřeba předostřit.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 2.1.201422:13
Fotografi fotiaci na film tvrdia, ze ani raw nic nezmoze s fyzikou a aj s nim je nutne najprv nastavit WB a az potom exponovat...
Odpovědět0  0
bedo. (845) | 31.12.201315:24
"Cele mi to poripada ako taka medialna kampan­" ­- asi tak, veľkým začína pomaly dochádzať, že ide do tuhého, FUD taktiku zvykol používať aj Microsoft...
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 31.12.201316:16
Ale no tak, tahle ­"šokující message­" je od jednoho finančního tanečníka ze Švýcarska, jehož prací je v první řadě nahánět bance kačáky, a podpichovat přelévání akciových kurzů. Tohle má pro reálný svět stejnou hodnotu jako by to přednesl Ganec, akorát je to od někoho kdo je dnes považován za automatickou autoritu ­- od ekonoma. Že ekonomové ­(jako finanční analitici soukromých bank­) se obvykle ve svých prognozách naprosto mýlí, protože nevyjadřují budoucnost možnou ale vytouženou, to se dneska tak moc nevnímá. Ve fotoprůmyslu panuje stejný pokles jako v ostatních odvětvích, třeba automobilový průmysl je na tom mnohem hůř ­(40% osobních aut vyrobených ročně v Evropě jde na sklad a neprodá se, třeba Alfa Romeo musela nedávno sešrotovat přes 500 zbrusu nových uskladněných Brer aby si uvolnila místo na další výrobu­). Prostě se sytí trh a přelévá zájem o různé kategorie. Slabí odpadnou nebo se uskromní ­(to je třeba to rušení nejlevnějších kompaktů u Olympusu a spol., což je typické vyhazování prostředků pro výrobu na sklad, kterou už prostě v životě neprodají­). O to lepší budoucnost můžou mít CSC, jako výkonná možnost malého foťáku, když odpadnou autocvakátka s mikrosenzory ­- a komu stačí mobil, ať s ním fotí, s náročnějším foťákem by se akorát trápil.
Odpovědět2  0
tomil2002 (81) | 31.12.201316:32
Ano , tak to je a nejen u fotoaparátů. Bohužel .
Odpovědět0  0
Hirogen (774) | 1.1.201416:42
Nene, tohle je realita.
Například Olympus zavřel pobočku v Polsku. Očekává se, že jestli to půjde tímto tempem, další země budou následovat.
Jednak mobily udělaly opravdu své ­(v tuto chvíli nemá cenu řešit, jestli je to dobře, či nikoli­) a jednak do CSC se investovalo velmi mnoho do vývoje a ještě víc do reklamy. Problém je v tom, že se ještě nevrátily peníze ani z vývoje, natož z reklamy. Nepomohly tomu ani podporované články fotoexpertů nadšených z CSC, což byla součást reklamní kampaně.
Slovy klasika to bude tak, že ­"Tlustý budou hubený a hubený budou studený­". Po ­"sedmi tučných kravách, přichází sedm hubených­".
Pozor, netvrdím, že to je dobře, pouze jak to aktuálně je.
Odpovědět3  0
Radek K. (37) | 31.12.201310:29
Olympus kdysi neuspěl s nejmenší DSLR na světě ­(E­-420­) a místo vylepšení marketingu výrobu DSLR rovnou zrušil. V té době bohužel koloval falešný mýtus, že zrcadlovka musí mít parametry cihly, a Olympus na takový mýtus nedokázal marketingově správně odpovědět ve svůj prospěch. Bohužel:­-­(. Reklama s cihlou tak už akorát přichází o nějakých 5 let později, než když měla být aktuální... Připadá dnes trapná jenom mně? Určitě ne. Ale před 5 lety by to byla bývala bomba, která mohla rozčeřit stojaté vody konzervativního myšlení tehdejších potencionálních zákazníků, a pohnout firmu k lepší budoucnosti i v oblasti výroby a prodeje DSLR. ­(Ačkoliv uznávám že jedna reklama nestačí, ale jako ukázka směru, kterým se měl Olympus ubírat stačí vrchovatě.­).
Odpovědět0  0
tomil2002 (81) | 31.12.201310:44
Olympus s nikonem zrcadlovky ano , ale kompakt tyhle dvě firmy nikdy neuměly moc vyrobit slušný . Tedy od 4 mpx nahoru . Poslední malý kompakt který fotil od olympusu byl snad Fe100 jestli se nepletu v typovém označení.U Nikonu nevím vůbec , ale holky říkaj že ty fotoaparáty jsou hezké , růžové , červené :)
Odpovědět0  0
Radek K. (37) | 31.12.201311:21
Jj, mýdlovitý Nikon měl holčičky vždycky vychytaný... Prostě COOLPIX. Ale to je v pořádku, to je marketing. Horší je to už s tou porcí megapixelů ­- i když je to zas logické ­- která by toužila po malém že jo...minimálně to teda není cool..:­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 31.12.201311:35
Zrovna Olympus je firma, která CSC systém rozjela velmi slušně ­(na rozdíl od Panasonicu, Samsungu...­). Ostatně v Japonsku si u CSC systémů drží třetí ­(E­-PL5­), čtvrté ­(E­-PL3­) a páté místo ­(E­-PM2­). Pak tam má ještě 17. místo ­(E­-M5­) a 20. místo ­(E­-P3­). Ostatně i u nás patří CSC Olympusu k těm nejprodávanějším.
Odpovědět0  0
lt (594) | 31.12.201310:16
Ktore CSC fotaky maju rovnaky senzor ako DSLR ? Viem len o jednom .. a ostatne drviva vacsina CSC fotakov ma urcite mensi senzor ako DSLR.
Co sa tyka predaja, tak Samsung by mohol kupit cely Canon aj s Nikonom a este by mu zostalo, ved len obrat ma asi 7x vyssi nez oba 2 firmy dohromady a 5x vyssi nez Sony.
Odpovědět0  0
rousini (237) | 31.12.201310:34
A jaký to má přínos pro spotřebitele, když firma, která dělá vše od žárovek přes kočárky, elektroniku až po auta ­(z toho občas něco pořádně­) spolkne vyprofilovaného specialistu???
Dnešní doba je blbá v tom, že se lidem nechce přemýšlet a spoléhají na někoho, kdo to udělá za ně. Samsung by byl dobrý kandidát!
Odpovědět1  0
Ganec (869) | 1.1.201414:53
Samsung robí aj mobily, ktoré sú podľa toho spamu príčinou úpadku foťákov a LCD­/OLED displeje, ktoré sú už teraz jeho súčasťou. Spojiť to všetko dohromady ešte s foto­-technológiami Olympusu by bolo dokonalé.
Odpovědět1  2
Pavel Matějka (1057) | 31.12.201310:49
Řada Sony NEX, řada Sony SLT, řada Samsung NX, řada Fujifim X­- a Canon EOS M mají senzor APS­-C; o micro 4­/3 se dá také tvrdit, že mají stejně velký senzor, jako zrcadlovky ­- Olympus i Panasonic vyráběly DSLR s touto velikostí čipu; a řada Sony A7 má dokonce fullframe. CSC foťáků s menšími, než zrcadlovkovými senzory je menšina: řada Nikon 1 a řada Pentax Q.
Odpovědět3  2
lt (594) | 1.1.20149:39
O micro 4­­/3 se dá také tvrdit, že mají stejně velký senzor, jako zrcadlovky ? To asi tazko :­)
Sony SLT nie je bezzrkadlovka, resp. nie je to fotak, ostriaci kontrastom, ale fazou, teda je fuk, ze nema zrkadlo
EOS M je rarita, pochybujem, ze by sa velmi predaval. Samsung NX ano, ten je klasicky ASPC, Fujifilm neviem, ale celkom urcite su v prevahe mensie senzory, co sa tyka predaja. Naozaj, verte mi, ze m4­/3 a ASPC nie su rovnako velke :)
Odpovědět2  1
Jirka X (86) | 1.1.201410:41
S těmito argumenty ­"To asi tazko­", ­" pochybujem­", ­"neviem­" bych se do diskuse raději nepouštěl. Chtělo by to nejdříve si o tom něco přečíst.
Odpovědět1  2
lt (594) | 1.1.201411:08
No, ja myslim, ze na internete je dostatok informacii o tom, aby bolo jasne stanovit, ci je alebo nie je snimac m4­/3 porovnatelny s APS­-C .. bol som slusny, preto som napisal ­"to asi tazko­" ­/menej slusne by som to napisal inak, ale nehodi sa to­/. Staci pouzit pre zaciatok google. Canon APS­-C je crop 1.6, tam sa da hovorit o porovnatelnej velkosti oproti cropu 1.5. Ale celkom urcite nie u m4­/3. A presne tak .. treba si o tom nieco precitat ;­)

Co sa tyka Canon EOS­-M, vieme presne cisla ? Percenta celosvetoveho podielu ? Je to moj nazor, mylit sa mozem, ale kedze cisla nepoznam, mam takyto nazor. Dokial neviem presne cisla, tak to tvrdit mozem :­) Od toho je diskusia.

Este raz .. tvrdim, ze vacsina CSC fotakov, ktora sa predava, ma mensi cip nez DSLR APS­-C ­(Nikon,Canon,Pentax­). Ano, opakujem, m4­/3 je mensi cip :­) Ak by to bolo zanedbatelne, tak by objektivy boli prakticky rovnako velke a tazke ako tie, pre DSLR. Co nie su. No preco asi, vsak ?

V diskusii sa spominaju percenta v Japonsku, mensie snimace 44% .. zbytok neviem rozlisit, co je co :­(

Inak slova ­"pochybujem­" a ­"neviem­" zdoraznuju moj subjektivny dojem a jasne deklaruju fakt, ze nemam presne cisla. Ovsem Tvoje tvrdenie, ktore tieto slova neobsahuju, mozno navodzuju dojem znalosti, ale neobsahuju ziadne podklady, ani odkazy. Takze ak su objektivne, sem s cislami. A poprosim ziadne hlasky typu, je to na internete, alebo strycko google.

Co som sa sekol je, ze som zabudol na Sony NEX .. ten by som tipoval , ze ma velku predajnost. Ale i tak si myslim, ze vacsina predavanych ­"bezzrkadloviek­" ma cip mensi nez klasika DSLR APS­-C. Prave kvoli m4­/3 ;)
Odpovědět2  0
Ganec (869) | 1.1.201415:22
> vacsina predavanych ?­"bezzrkadloviek?­" ma cip mensi nez klasika DSLR APS?­-C. Prave kvoli m4?­/3

Sú určité výhody bezzrkadloviek, no ďalšie výhody má aj samotný m43 snímač.
Možno práve preto je najpredávanejší...
Odpovědět2  3
lt (594) | 2.1.201416:18
Tazko povedat .. ked si vezmes , ze v Japonsku patri Q10tke 10% podielu v predaji a to ma 1­/2.33­" snimac.
Dnes som si pozeral Nikon 1 .. je rovnako velky ako E­-PL3 pritom ma celkom dost mensi snimac.
Kazdy si vyraba co ho napadne ... ved si vezmi

Pentax, Nikon crop faktor 1.5x
Canon crop faktor 1.6x a este robili 1.3x
Sigma ... 1.7x
Olympus, Panasonic 2x a to este mam pocit, ze niektore prve senzory mali menej ako 2x
Nikon 1 ­- 2.7x

Proste bordel ..
Odpovědět0  0
bedo. (845) | 2.1.201417:25
nie bordel, ale väčší výber, to je len dobre...
Odpovědět0  0
lt (594) | 2.1.201419:38
Vyber kompromisov .. to nie je ako vyberat objektiv pre Canon, kedysi volis Canon, Sigmu, Tamron, alebo nieco ine a si vysmiaty. A pripadne za par rokov vymenis telo a nechas objektivy. Sem tam priplatis za prilusenstvo. Toto je mnozstvo roznych ale, nedorobkov , nesystemovosti, odfakleni celeho systemu ­(Minolta, 4­/3, atd.­), brutalne predrazenych veci, atd. Aj samotny m4­/3 system sice vyzera na prvy pohlad super, ale az pri detailnom studovani vysvitne, ze radsej rovnake telo aj objektiv od toho isteho vyrobcu. Alebo nemoznost na to vobec nejake sklo mat. Bordel je to.
Odpovědět0  0
bedo. (845) | 2.1.201421:18
zrovna m43 ťažko niečo vyčítať ­- je to jeden z dvoch systémov CSC, ktoré sú ­(z môjho pohľadu­) navrhnuté dobre ­- ­"otvorený­" bajonet, telecentrické objektívy navrhované s ohľadom na digitálne snímače, veľkosť snímača zvolená tak, aby umožnila nielen malé telá ale aj malé objektívy, pri zachovaní dostatočnej kvality a univerzálnosti ­(HO, DR­) a ešte by sa dalo pokračovať. Ale veď načo, každý nech si vyberie to, čo sa mu páči. Vždy je dobré, keď je na výber. :)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1057) | 1.1.201410:51
Pláčete špatně. SLT jsou bezzrcátka ­- zrcadlovka je definována jako foťák se zrcadlovým hledáčkem, což SLT skutečně nejsou. A že je čip 4­/3 menší, než APS­-C, ví snad každý trouba, přesto se s ním vyráběly zrcadlovky a nebylo jich právě málo ­- Olympus minimálně 16 typů a Panasonic tuším 2. Takže je to zrcadlovková velikost, stejně jako APS­-C, FF a přidejme 32.9 x 43.8 mm a další. Howgh.
Odpovědět2  2
lt (594) | 1.1.201411:21
Vyrabali sa, ale tak snad clanok je aktualny dnes .. kedy sa robia len Ca­-Ni­-Pe zrkadlovky a ludia si hufne kupuju D3100 so setakom, lebo si myslia, ze je to neviem ake super. Ale tak ano, je to zbytocne slovickarenie, ja som povodne reagoval na tu vetu v clanku, kde pisali, ze ludia su zmasirovani tym, ze si myslia ako su DSLR lepsie ako CSC ­(nezrkadlovky­) pricom velkost cipu je rovnaka ­/co som teda napisal, ze prevazne nie je­/. V tom kontexte som to tak bral, prevazne sa kupuju prave APS­-C zrkadla. FF CSC fotakov je na trhu asi tak 2 modely ?

Ohladne SLT .. znamena to semi­-transparent fixed mirror. Zrkadlo tam je, aj ked pravda, pouziva sa na fazove senzory, nie na hladacik. Pravda je, ze SLR sa tyka hladacika, lenze to dolezitejsie je AF, ktore je tu relativne kratko, oproti principu SLR. Skor by som povedal, ze az prave SLT je skutocne prava digitalne zrkadlovka. No ale to sa tiez da o tom vsetkom polemizovat.

Toz beriem spat co som napisal .. bola by z toho len zbytocna, dlha, neplodna diskusia a server by nabral zbytocne vela reklamnych klikov.

Pekny Novy Rok :)
Odpovědět2  0
Pavel Matějka (1057) | 3.1.201412:50
I vám pěkný ten další rok i ty po něm.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 1.1.201411:02
Micro 4­/3 ma rovnako velky senzor ako cela rada zrkadloviek ­- od Olympusu a Panasonicu.
Ale samotne micro 4­/3 su len jedna cast bezzrkadloviek, okrem nich su este mame Samsung NX, Sony NEX a dalsie.
Sony SLT je pomerne osobitna trieda fotakov, nie su to ani prave bezzrkadlovky ale ani prave zrkadlovky. Ja osobne ich oznacujem ako ­"bezzrkadlovky so zrkadlom­" :­)
Odpovědět0  0
lt (594) | 1.1.201411:24
To ano, ale ako som teraz pisal, nevyrabaju sa uz, aktualne je trh tahany predajov suntov ako D3100 a pod. .. zase na druhu stranu to u bezzrkadloviek vyzera tak, ze sa na trh vali milion modelov, z ktorych je pouzitelny tak kazdy 20ty, a vacsina ma vzdy nejaky hacik a ked je vsetko fajn, tak to stoji take peniaze, ze fakt je lepsie kupit slusnu zrkadlovku.
Odpovědět0  1
Mirda4 (16) | 1.1.201412:04
Buďme rádi za každou prodanou D3100. Jednat z toho lezou výsledky lepší než z kteréhokoliv kompaktu a v několika případech je to i srovnatelná kvalita s moderními CSC s o něco vyšší cenou. A za druhé, z masivního prodeje těchto ­"entry­-level­" je výrobce většinou živen a má prostředky na vývoj a výrobu těch lepších modelů, které si pak můžeme s nadšením pořídit.
Odpovědět3  1
Ganec (869) | 1.1.201414:49
> Ktore CSC fotaky maju rovnaky senzor ako DSLR ? Viem len o jednom ..

takmer všetky ­(okrem Nikonu 1 a Pentaxu Q­):
1­) APS­-C snímač majú: Sony NEX, Fuji X, Samsung NX, Pantax K a Canon M; FullFrame majú: Sony A7
2­) Panasonic a Olympus majú rovnaký snímač ako ich predchádzajúce zrkadlovky
Odpovědět3  2
lt (594) | 2.1.201416:21
Diky za vecny prispevok .. je to tak. Pentax ­(Pantax :D­) som myslel, Fullframe a Canon M som zanedbal ­(ale vcera som pozeral, ze Mko ma asi celkom slusne predaje, takze som prekvapeny­) NX som tak nejak podvedomo bral ako Pentax, toz chyba a uplne som zabudol na NEX a rovnako Fuji. No .. takze je toho uz nie malo .. davam si dobrovolne minusku na moj prispevok :­)­))
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 2.1.201417:00
Já zase oceňuji uznání vlastní chyby ;­-­) Jinak Canon M se dobře prodává v Japonsku, ve zbytku světa je to o něco slabší ­(ale přiznám se, že osobně jsem čekal ještě horší výsledky, také jsem trochu překvapen ­- určitě za to může následné dramatické snížení ceny­).
Odpovědět0  0
rousini (237) | 31.12.20139:58
Podle mě je dneska doba, kdy se to filtruje, kdy se láme chleba. Fotit chtějí všichni, především proto, aby to hned mohli sdílet a komentovat. Tito lidé neřeší kvalitu resp. za kvalitu považují parametry, které jsou na krabici tučným písmem. Těch je 90%. Zbytek má jakousi představu o tom, co by chtěli fotit a jak by to mělo vypadat. Jen v rychlosti doplním, že asi poslední 1% fotit umí a ví co k tomu potřebuje.
Takže těch 9% se v tom mlátí jak vichr v bedně a experimentuje. Většinou je to metoda pokus ­- omyl. Jen malá část z nich nezanevře a dopracuje se k řešení, které je pro ně v daný moment akorát. Kolik si myslíte, že takových lidí je, co mají vizi a vědí co přesně budou v dalším kroku požadovat? Těchle pár zapálených neuživí megalomanské plány každého z výrobců s portfoliem padesáti fotopřístrojů. Panáčci budou muset s nohama na zem, do bláta a začit myslet nebo zopakovat strategii v jiném odvětví.
A nakonec si za to výrobci fototechniky můžou sami. Tak dlouho dělali z široké laické veřejnosti voly, předhazovali jim 2x ročně novou řadu kůůl šmejdů, že se na ně takto sklamaní zákazníci po čase vykáleli.
Kdyby tu byly řady aparátů s výrobním cyklem pár let, aby i Lojza z Kletě v tom měl jasno, tak by na trhu byla 1­/10 zařízení s ověřenými vlastnostmi.
Myslím si, že prostor pro protlačení CSC pořád existuje, hlavně v podobě cenovové politiky. Základní sety jsou cenově OK, ale mnoho zájemců odrazuje cena objektivů a tak si řeknou, že za stejný nebo menší peníz mají zrcadlovkářskou výbavu a to přece musí být už pecka. Vždyť s tím fotí ti, co se tím živí...
CSC pokud ten systém chcete dotáhnout k použitelnosti jsou tak trošku luxusní kategorie a v požadavku na kvalitu začíná být snobárna, protože mít dobrou CSC výbavu znamená mít na to. Přistupovat k prosazení CSC cenovou politikou cvakátek nefunguje. Tady se už každý zamýšlí nad cenou systému a ne jen prvotního setu...
Odpovědět0  0
greenhornfb (1) | 31.12.20138:13
Osobně si myslím že je to odvěké dilema chci zrcadlovku co se vejde do kapsy od košile ale aby fotila jako 5D­-éčko. Už jsem postupem času zjistil že je to technicky nemožné ­(ale stále doufám :o­) ­). Takže se člověk musí rozhodnout mezi kvalitou ve velkém balení a nebo kapesním řešením s omezenými možnostmi. Bezzrcadlovky jsou tak nějak kompromis mezi. Jsou sice malé ale ne tak aby se vešli do kapsy u košile nebo kalhot, fotí kvalitně ale pořádný bokeh je trochu problém na rozdíl od zrcadlovek. A co si budem nalhávat ty lepší kusy si tak trochu hrají na dovodobou Leicu a to hlavně cenou. Osobně mám hlouběji do kapsy a už delší dobu mám jen starý obouchaný kompakt ­(Fuji F30­) protože po prozatimních zkušenostech kdy jsem vždy litoval koupě zrcadlovky protože se mi ji nakonec nechtělo sebou pořád tahat, a koupě kompaktu jsem litoval protože byl pomalej a neuměl dělat ty líbivý fotky s máznutým pozadím. A 30 tisíc za kvalitní bezzrcadlovku vážně nedám, a to se nebavím o cenách kvalitních objektivů. takže čekám až bude víc kaček nebo půjdou ceny dolů. Zatím jsem vždy skončil u zrcadlovky z druhé ruky se světelným sklem, které mi udělali nejlepší službu, jen jsem se musel při odchodu z domu trochu přemlouvat abych ji vzal sebou. Ale pokud si pořídím bezzrcadlovku tak sony 5N z druhé ruky, velký snímač a podle mne zatím nejlepší koncepce.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 31.12.20131:57
Všemožné bezzrcadlovky vůbec nejsou špatné fotoaparáty. Proč tedy v Evropě i v USA jsou jejich prodeje tak mizerné? A i v tom Japonsku jejich podíl na trhu klesá ­(mluvilo se optimisticky o téměř 50% objemu mezi fotoaparáty s výměnnými objektivy a dnes už jen 36%...hmmm­). V čem tkví tedy neúspěch bezzrcátek?

Výrobci kladou příliš velký důraz na “malost”. Viz rádobyvtipná primitivní propagace Olympusu s “fotocihlou”. Podívám­-li se na heureka.cz do x desítek recenzí k Nikonům D3xxx­/5xxx, Canonům xxxD, tak nikomu tam nevadí, že DSLR se seťákem je velká a těžká. Spíše naopak tam jsou výhrady k ­"malosti­". Mnoha lidem také prostě nevyvrátíte, že “čím větší, tím lepší” často neplatí. Proto chtějí velký zoom, hodně megapixelů, co největší úhlopříčku TV, velké auto, velký foťák…

Pár lidem jsem doporučoval, ať si koupí bezzrcátko, ale přesto si je nikdo nekoupil! Proč a jaké byly jejich výhrady? Většina levných bezzrcátek nemá hledáček! Ani ten mizerný malý ­"tunel­" jako low­-endové DSLR. Špatně se jim to při vyzkoušení ­"drželo­"! Výsledek ­- koupen velký ultrazoom od FUJI. Také měl třeba jeden tazatel obrovské výhrady k nasazovacímu ­"setovému­" blesku u OM­-D. Chtěl, aby interní blesk vyskočil v případě potřeby sám, takže skončil u Canonu 70D a fotí spokojeně na zelený AUTO režim. A i když jsou bezzrcátka o dost menší a lehčí než DSLR, tak jsou jsou stále dost velká a další potenciální zájemce o bezzrcátko si koupil raději světelný kompakt.

Proč si tedy stále mnoho “fotografů”, “cvakálistů” či “laiků” pořizuje zrcadlovky místo bezzrcátek, které by jim přitom udělaly stejnou službu? Je nemálo zákazníků, kteří nenavštěvují fotoweby, nečtou recenze, ale chtějí zrcadlovku třeba jen proto, že je s ní je fotil ­"profík­" na svatbě... také proto, že se zrcadly fotí fotografové sportovce na stadionech.., že se ve zprávách v TV blýská politikům do ksichtu zase hlavně zrcadlovkami s externímy blesky… a i v TV v dokumentech, seriálech, filmech cvakají fotografové nepřehlédnutelnými zrcadlovkami. Dokud se v těchto “profi” sférách bude stále fotit jen zrcadlovkami, tak do té doby mají levné DSLR zajištěn nemalý odbyt díky této, dá se říct, “reklamě zadarmo”.
Odpovědět2  1
Pavel Matějka (1057) | 31.12.20138:39
Poslední seriál, na který jsem měl čas koukat: NCIS LA. Když agenti vědí, že jdou fotit, berou si DSLR Nikon. Jinak operativně vytahují ajfoun a snímky rovnou posílají k vytěžení specialistům. Kapesní kompakt? Blbost, to není foťák.

Mezi námi, který levný kapesní kompakt byste dnes doporučili koupit? Já o žádném nevím.
Odpovědět0  1
tomil2002 (81) | 31.12.20139:10
Právě proto si stále doma držím dva staré kompakty , jeden 8 mpx a druhý 6 mpx a vůbec nejsou špatné.
Odpovědět0  0
Radek K. (37) | 31.12.20139:43
Co je tzv.­"product placement­" vám něco říká? A blbost je především říkat, že kapesní kompakt není foťák. Je, samozřejmě že je, vy snobe. Fotky totiž nedělá foťák, nýbrž fotograf. Souhlasit se dá s tím, že nad výběrem levných kompaktů by jeden zaplakal, natož vybíral. Ale stále se dá koupit slušný stroj ­- kompakt, když si člověk trochu, resp.trochu dost, připlatí.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1057) | 31.12.201310:39
Vždycky se najde někdo, kdo nepochopí. No, co se dá dělat.
Odpovědět1  0
nephilim (906) | 31.12.201314:38
Já bych řekl, že to je víc o tom, že se vám podařilo stoupnout mu na kuří oko. Inu, každý si brání to své. Někdo oprávněně a někdo jen proto, aby si zdůvodnil proč dal peníze do toho do čeho je dal.
Odpovědět0  0
lt (594) | 31.12.201310:19
Jedina vyhoda kompaktu oproti mobilu je telezoom. Ale ten malokto pouziva, toz kompakt sa uplatni len u ludi, ktori vedia co chcu, chcu kvalitu, maju prevazne aj valky fotak, ovsem takyto kompakt uz nie je lacny. Tak je pochopitelne , ze predaje klesaju, ale to uz min. 2 roky a snad konecne vdaka mobilom sa tieto sunty prestanu chrlit. Kto to kedy videl, aby na trhu bolo milion mega roznych modelov, z ktory 99% je vhodnych po kupe rovno zahodit :)
Odpovědět1  0
nephilim (906) | 31.12.201314:51
Já bych ani tak neviděl problém v množství modelů, pokud by mezi nimi byly nějaké zásadní rozdíly. Opak je však pravdou. Každý vyrobce má jeden až dva, výjimečně tři základy ­(snímač, grafický procesor, objektiv­) okolo kterých postaví trochu jiné plasty, nahraje různě okudlaný základní FW a pošle to na trh coby nový model. Přitom nejde o nic jiného, než jak vy na Slovensku krásně říkáte ­"prekabátěný­" základní model.
To, co ve mně vyvolává smutek je skutečnost, že podobný přístup vtrhl také do ­"královské­" třídy, tj. mezi DSLR a CSC, tedy mezi přístroje s většími snímači, díky nimž tyto přístroje nabízely uživatelům zásadně vyšší obrazovou kvalitu než kompakty s nesmyslným množstvím MPix na pidisnímači.
Odpovědět0  0
nameless1 (44) | 1.1.201416:01
Moje domněnka je, že u kompaktů už to nejsou výrobci, ale skládači. Vždyť celé ty desítky modelů jsou postavené kolem dvou aktuálních druhů snímačů + nějaké doprodávané modely. A určitě to není jak u zrcadlovek, že kolem toho stavějí vlastní řešení + R&D. Vsadím se, že nakupují podle katalogu rovnou celé střeva ­- 1 modul, objektiv ­- 2. modul, dají se na to nějaké plasty a displej, jemně upravený firmware ze starého modelu a hotovo...
Odpovědět0  0
lt (594) | 2.1.201416:23
Tiez si to myslim. Ale ono je to este horsie, ked tak clovek pozera na objektivy v segmente DSLR, tak ma pocit, ze niejeden z nich su recyklovane opticke navrhy toho isteho uz dlhe roky a skoro nic nove sa nevyvija.
Odpovědět0  0
snejdy (282) | 3.1.201410:05
já vim třeba o olympusu xz­-10, je malej a kapesní a přesto fotí skvěle s ohledem na to že to je 1­/2,3­" a stojí necelejch 6 tis. což je slušná cena... líbí se mi stále rozrůstající se třída profikompaktů, konečně jsou na trhu i kompakty co opět umí fotit jako to bylo před lety...
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1057) | 3.1.201412:58
Konečně je na trhu kompakt za 6000, který umí fotit líp, než před lety ty za 3000. :­-­) Ano, o XZ­-10 samozřejmě vím, ale nepovažuji jej za levný kompakt. Ten už spadá cenou do kategorie, kterou kupují ti, kdo vědí, co chtějí. BFU jde a koupí něco za 3000, čím víc megapixelů a čím větší zoom, tím líp. Až když se mu výsledky jeho snahy s tím fotit nelíbí, začne se zajímat o to, proč. K tomu ovšem dojde jeden z mnoha... ostatním se to líbí, protože to fotí jako jejich ­(smart­)foun.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.