Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Diskuze k článku: Co Čech, to fotograf?
26.9.2011, Tereza Valtrová, úvaha
Fotím, fotíš, fotíme. S rozmachem digitální fotografie se této zálibě začal věnovat téměř každý. Ne všechny lze ale automaticky považovat za fotografy. Čím se opravdový fotograf odlišuje od člověka, který jenom mačká spoušť? Pojďme se nad tím zamyslet…
Jan Pidrman | 22.10.201122:32
I když jsem s focením začal nedávno, tak se focení stalo velkou součástí mého života. Na svět už koukám jinak. Není cesta ven bez foťáku v ruce :­-­)­)­)
P.S. Bez foťáku ani ránu :­-­)­)­)­) I za cenu že nic necvaknu :­-)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 22.10.201122:40
Presne tak, suhlasim :­) Tiez nosim fotak so sebou uplne vsade kde sa len da. A ked ho u seba nemam ­(napr. idem vyniest smeti­) tak sa citim tak trosku ... nesvoj :)
Odpovědět0  0
Jarolím stgyro.sk | 30.9.201117:42
Článok je super, môžem len súhlasiť. Začínal som fotiť mobilom lebo foťák som si kúpiť nemohol kvôli nedostatku peňazí, avšak tá vášeň a túžba mať foták a vedieť fotiť ako niektorí profíci ma pohánali ďalej. Ani vo sne ma nenapadlo že sa mi splní vlastniť takú fototechniku čo mám teraz. Dodal by som ešte aj to, že trpezlivosť ruže prináša.
Čo sa týka väčšiny ­"fotografov­", tak technika je dostupnejšia, fotky sú kvalitnejšie avšak stále vidno rezervy v technickom spracovaní, vo videní a v zachytení zaujímavejšej kompozície. Toto je téma na dlhú debatu :­) ja som rozvíril debatu aj o svadobných fotografoch a niektorí sa pekne vytočili :)
Odpovědět1  0
chalupník (60) | 29.9.201116:21
Netřeba to takhle pitvat. Foťák je spotřební zboží a podle toho se i masově používá. Tak jako televizi má každý. Nikoho nepřekvapí, že se jeden dívá na Chucka Norrise a druhý na houslový koncert. Jen jsme jaksi ztratili na vážnosti, my s nadupanými mašinami. Každý strejda s kompaktem už má šanci vyfotit stejně dobrou fotku.
Odpovědět0  0
WaBra (7) | 29.9.201119:04
Nemá. Stačí trochu zhoršené světelné podmínky, větší dynamický rozsah scény a pod. Kompakt je schopný zvládnout bez ztráty kytičky asi 60 ­- 70% snímaného. Kresba je v háji, pokud není clona alespoň na 5,6 a hloubce ostrosti ani nemluvě.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 29.9.201119:40
A stacia este o kusok horsie svetelne podmienky, este o kusok vecsi dynamicky rozsah, a dobru fotku nie je mozne urobit ani s beznou APS­-C ci FF zrkadlovkou.

PS: Preco prave 60­-70% ?
Odpovědět0  0
WaBra (7) | 29.9.201119:55
Na běžném APS­-C, o fullframe nemluvě mám alespoň čas zvaný BULB to znamená neomezený, což mi běžný digitálek nenabídne. Je to sice o stativu, ale je. Dále ve 100% procentech fotím formát RAW takže následný proces v počítači dokáže divy. ­(A nemusí jít pouze o ­"brutální­" úpravy, jen o celkové doladění snímku­). Jinak pro šťouraly ­- čas u počítače na jedné fotografii je cca dvě minuty. A 60 ­- 70% je statistický údaj skloubený z dat firem Nikon, Canon a Sony.
Odpovědět0  0
petr88 (9) | 27.9.201112:33
Po přečtení tohoto článku jsem zjistil,že jsem ignorant všeho uměleckého,krásného.Ještě,že rád fotím pro sebe,lítám po horách,tahám stativ a všechno co se týče focení sebou.Některé fotky se mi líbí,některé né,ale prvořadé je ,že jsem osobně spokojený já.Myslím si,že takových lidí co je baví tahat foťák,že si udělají v dnešní době tkz svůj den a jdou,polykají km,převýšení,potom si hrají s časem,s clonou je spousta a neřeší jestli mají duši nebo né­-baví je to,je jejich koníček.A ještě jedna věc­-jsem rád,že je dostupná technika všem­-teď záleží jaké kdo má priority­-někdo auto za půl mega a jezdí do práce 20km a někdo foťák za 70 tsc a NEMUSÍ být fotograf s duší.
Odpovědět0  0
Tereza Valtrová (7) | 28.9.20110:11
Dobrý den, Petře 88. Děkuji za názor a přidávám dvě poznámky:
1­) Jsem si vědoma, že se v diskusi u článku opakovaně objevovalo slovo ­"duše­", nicméně já ho v textu nepoužila.
2­) Slovem ­"vášeň­" jsem neměla na mysli tělesné vzrušení, nýbrž zápal, nadšení. Pokud Vás baví tahat foťák po horách, hrát si s časem a clonou, některé Vaše fotky se Vám líbí a jiné ne ­- pak podle mého chápání máte pravděpodobně vášeň pro fotografii.
Odpovědět2  0
WaBra (7) | 28.9.201118:58
Milá Terezo, rád bych vás upozornil, z pozice mých studií psychologie, že my muži nedokážeme pochopit slovo vášeň jako podstatné jméno. Chápeme sousloví vášnivý fotograf a nedělá nám to problémy, ale nepochopíme sousloví vášeň pro fotografování. V našich mužských mozečcích je to obrovský rozdíl. Václav Brabec
Odpovědět0  1
WoProdigy (3) | 29.9.20111:19
Tedy s panem Václavem ­(WaBra­) nemohu souhlasit. Nevím sice, co myslí studiem psychologie ani, co to s tím má společného, ale já jsem muž docela jistě a chápu použití slova ­"vášeň­" zcela přesně. V určitém úhlu pohledu by bylo možné pod pojmem ­"vášnivý fotograf­" hledat význam s jistým zabarvením ­(jako fotograf, který cvaka o stošest­), ale tímto by se zabýval jen hnidopich. Zde je podle mého správně použita formulace ­"vášnivý fotograf­" = člověk pociťující ­"vášeň pro fotografii­". Článek se mi líbil a distancuji svůj mozek od zobecněného rádoby mužského mozečku v příspěvku výše. Hezký den a fotografúm dobré podzimní světlo.
Odpovědět1  0
coulomb (56) | 29.9.20119:38
Naprosto s vámi souhlasím. Jsem také muž ­(i rodné číslo to dokládá­) a vášeň pociťuji podle situace různou. Kdysi jsem byl vášnivým skautíkem, později radioamatérem, motoristou i fotografem. I k ženám se ta vášeň občas projevuje. Takže tak.
Odpovědět1  0
petr88 (9) | 29.9.201110:02
Paní Terezo děkuji za odpověď­-názor.Jinak se mi Váš článek líbil a hodně zdaru při psaní dalších blogů,článků.S pozdravem Pet s duší­-:)
Odpovědět1  0
frasve (131) | 27.9.20110:51
Milá Terezo, je velká škoda, že jste se svým rozjímáním zařadila po bok tlachavé Jany. Skoro bych si vsadil, že T = J, ale třeba je tohle dívčí snění o fotografii v módě a já na to ještě nepřišel. Každopádně pro mě je Váš článek prázdným slohovým cvičením, kde myšlenka se nevznáší ani jako prchavý dým nad bramborovou natí, natož aby nasytila text přímo v jeho těle. Navíc když Váš tatínek vše připravil k fotografování, určitě nenastalo ­"bác!­" ­(jestli teda nefotil na klouzačce...­). Spíš ­"cvak­". Ale to už tak bývá. Kde nic není, ani smrt nebére... Jinak díky za tu fotku. Připomněla mně mimoděk a nesouvisejícně silnou fotografickou příhodu z Canal Street v New Yorku. To byla fotovášeň jako hrom!
Odpovědět0  4
Templ (72) | 27.9.20117:23
Nebuďte tak zapšklý.
Odpovědět3  0
pokquok (33) | 26.9.201122:45
Tak jsem si článek přečetl a musím říct, že můj pohled na fotografii je jiný. Nemyslím si, že by měl fotit a publikovat jen hrstka vyvolených. Či snad dokonce, že by ­(s­)měli fotit a zveřejňovat fotky jen umělci, kteří mají ten správný fotografický a umělecký záměr.
Jasně, že naprostá většina momentek v tisících galerií na internetu nemá žádné umělecké ambice. Ale lidi je udělali prostě proto, že mohli. A kdo ví, třeba se tím i něco naučí a jejich příští fotky už budou třeba o kousek lepší. Ale i kdyby ne, lidi je zveřejnili prostě , protože mohli, svobodně a dobrovolně.
Plakat nad tím, že už to není ta alchymie a dřina je stejné jako bychom měli opěvovat, že bylo lepší nosit vodu ve džberu ze studny, protože co má doma každý vodovod, tak si lidi vody neváží a plýtvají s ní. Já zůstanu u vodovodu a svícení elektřinou. Aspoň do doby než někdo vymyslí něco lepšího!
Odpovědět1  0
Tereza Valtrová (7) | 28.9.20110:05
Jsem ráda, že focení není jen pro bohaté, a nepláču nad tím, že už to není dřina a alchymie. Pouze poukazuji na to, že čím je to snazší, tím vzniká větší spousta špatných ­- nebo řekněme nijakých ­- fotek. Ani to by mi samo o sobě nepřišlo špatné, kdyby je autoři necpali ostatním a nebili se do krve za to, že jejich fotky jsou stejně dobré jako jiné. Kdyby tito bojovníci věnovali jen trochu větší úsilí vytvoření zajímavé fotky, nemuseli by pak za ni bojovat ­- prosadila by se totiž sama.
Odpovědět1  0
sandál | 26.9.201115:57
svět je jeden velký bordel a úkol fotografa, je v tom bordelu najít nějaký řád.... ;­-­)
http:­/­/www.flickr.com­/photos­/scifuxa/
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 26.9.201115:12
Kdysi byla jízda na koni pro pár vyvolených a bylo uměním ovládat jízdu koňmo. Jak lidé bohatli, mohlo si tento původní přepych dovolit čím dál tím víc lidí, až se to nakonec stalo zábavou a sportem.
Podobně byla jízda automobilem či vlakem svátkem a událostí, na kterou se vzpomínalo celý život. Řidič nemohl být kde kdo, ale byl to pak někdo. Doba pokročila, komu dnes přijde jízda automobilem jako něco výjimečného? Plechový samohyb si může koupit prakticky každý. V bazaru se dá za 10 tisíc koupit vůz, do něhož neprší, nefouká a nějak brzdí.

Fotografování bylo kdysi také výsadou pár lidí, kteří si tuhle ­"legraci­" mohli dovolit. Pečlivě si rozmýšleli každý snímek ať už z důvodu ceny, uměleckého dojmu či měli jiný důvod. Fotografovat nemohl každý a neuměl to každý. Doba pokročila, obrazový záznamník si lze pořídit za relativně směšnou cenu v hrabošárně super­/hyper marketu.

Můžeme si stýskat po řidičích, kteří uměli vyměnit každou součástku, klikou nahodit motor a znali umění řídit. Můžeme želet kvalit vinylových gramodesek, které vytlačila méně kvalitní cédéčka, aby i ta nakonec skončila na smetišti dějin díky MP3. Můžeme si stýskat po fotografech, kteří uměli pokrýt skleněné desky fotocitlivým materiálem a s patnáctikilovým měchem na stativu obráželi okolní kopce či fotili městská zátiší, aby budoucím generacím zanechali odkaz. Toto je vývoj. Tak jako v každé době. Můžeme lkát nad rozmělněním kvality. Můžeme donekonečna diskutovat o tom, že digitální fotka vlastně není fotkou, a že jedině ta na papíře má duši. Je to na každém jakou si zvolí cestu. Jak využije možností, které mu nabízí doba, pokrok, technika. Nechme rodiče, aby si dělali radost ­"bezduchým­" cvakáním svých ratolestí, dovolenkářům 100x stejný záběr ­"mamina na pláži­". Stejně jako nechme těm, kteří o to usilují, dělat fotografie s duší.
Odpovědět8  0
Iudex (1059) | 26.9.201115:29
Amen! Plne súhlasím, je zbytočné čokoľvek dodávať.
Odpovědět0  0
bubko | 26.9.201116:35
mam pocit ze ty si vobec nepochopil pointu clanku ...
preto su tie pararely uplne mimo ...
Odpovědět1  2
busy (4706) | 26.9.201117:45
Co je na tych paralelach uplne mimo ?
Odpovědět0  0
Václav Brabec | 26.9.201113:27
Dnes výjimečně již potřetí. Neboť toto téma mě poměrně zajímá. Pisatelka zmíněného článku, Tereza Valtrová mírně nadzvedla diskutují svými závěrečnými slovy: ­"Můžete vědět úplně všechno o kompozici, mít perfektní fotovybavení a zjezdit všechny kouty světa, ale pokud v tom nebude vášeň, vaše fotky budou bez života.­" Pokusil jsem se ­"vyqůqlit­" vášnivé fotky autorčiny a nezdařilo se....Buďto fotí a sdílí pod jiným nickem než vlastním jménem a nebo nejsou. Autorka, ať již je to s jejím fotografováním jak chce, má i nemá pravdu. Je nabíledni, že v téhle a nejen téhle zemičce díky moderním technologiím cvaká každý kdo má ruce. Je také pravdou, že ty fotky jsou většinou špatné. Ale je také pravdou, že jen velmi, velmi málo lidí má vůbec nějakou mizivou snahu se o fotografování něco dozvědět. Vedu si již několik let svoji malou fotoškoličku. Vím o čem mluvím. Cvakají se děti z pohledu stojícího dospělého a pro jistotu s bleskem, cvaká se rodinka na schodech před kostelem, cvakají se opilí kamarádi na diskotéce a všichni tomu říkají vzpomínkové foto. Je také pravdou, že velmi dobré fotografie dokumentačního rodinného charakteru dokáži udělat bez vášně. Ale je také pravdou že o tom musím něco vědět. A je také pravdou že Češi mají k sebereflexi a sebevzdělávání bytostný odpor. Až na vzácné výjimky.
Odpovědět0  3
centos (6) | 26.9.201112:22
Hezký článek. Jen na vyvolání svých filmů si klidně počkám, nijak mi to nevadí. Výsledek je překvapením, má to svoje kouzlo. A za peníze, které jsem do kinofilmového těla a objektivů teď o prázdninách vložil, jsem dostal kvalitu, za kterou bych u digitálu zaplatil několika násobek. ­(U materiálů typu Velvia asi i více­). Je to fajn, zkuste to. Ty fotky mají duši.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 26.9.201112:28
Si si istý, že si to len nenahováraš? Platí samozrejme princíp vzácnosti, na čo čakám dlhšie a čo ťažšie dosiahnem, to mi je vzácnejšie a mám k tomu potom možno hlbší vzťah. Ale tézy o tom, že fotky z analógu majú dušu a z digitálu nie, prepáč, to sú len kecy. Kto vie fotiť, vdýchne dušu aj digitálnym fotkám a kto nie, tomu ani stredoformátový analóg nepomôže.
Odpovědět1  0
centos (6) | 26.9.201112:36
Jasně, souhlasím. Pro film platí ­(podle mě­) to, že za jednotlivé snímky se platí, proto se fotograf více snaží. A na výsledku je to pak většinou znát.
Odpovědět0  0
Luár De la Duér Potáge | 26.9.201118:18
JaSNĚ, jinak díky, žes tam napsal to slovíčko většinou. Ten, kdo vyfotí za dovolenou u moře 5000 snímků, není pro mě fotograf ale kulometčík. Já taky fotím DSLR a považuji se spíš za snajpra. Mám DSLR 6 let a na počítadle mám 6500. To jsou cca 3 fotky denně, tedy cca 3 kinofilmy měsíčně. A to podstatnou část fotek tvoří dovolené, kde nafotím za 10 dnů cca 100 fotek a taky pár zakázek, kde se zichruju občasným dvojím vyfocením podstatné věci. ALe to bude tím, že jsem zvyklý přemýšlet, než to zmáčknu. Jinak bych opravil název článku. Co Čech, to majitel fotoaparátu. To bylo, myslím, přesnější. Ne každý, kdo má foťák, je fotograf.
Odpovědět0  0
Luár De la Duér Potáge | 26.9.201118:11
Mají prd a ne duši. Digitální fotky mají duši úplně stejnou, jen záleží na tom, kdo to drží v rukách a jaké má sklo. Fotil jsem analogem od roku 1975 do roku 2002, z čehož drahně let středoformátem a odtud digitálně. Takové fotky, s takovou duší, jaké jsem udělal v posledních pěti letech, jsem s analogem neudělal nikdy. A ta slavná velvia má duši fialovou. Když Vám předhodím identické fotky z obou technologií, nepoznáte, která je která. Prý duši. To si jen namlouváte, příteli. Možná, že mají duši pro Vás, ale pro nezaujatého diváka rozhodně ne. Mimochodem, dnes jsou digitální zrcadlovky tak levné, že je to až k nevíře. Stačí si vzít jakoukoli DSLR a nahodit na ní 50­/1,4 a celá duše kinofilmu jde někam. Jasně, když jste koukal na fotky ze seťáků, kde musíte clonit na F8, abyste měl trochu kresbu, tak bych i souhlasil. Nicméně seťáky ke kinu z osmdesátých a devadesátých let jsou stejné šmejdy, jako ty nynější pro digitál. Vím dobře, o čem mluvím. Dodnes mi tu leží dva nikkory ve skříni a nikdo je nechce ani zadarmo. Potíž je v tom, že si dnes spousta lidí, co vlastní kinofilmový přístroj, namlouvá, že je to ­"oduševnělejší­" a že oni jsou něco víc. Ale věřte, není tomu tak. Jinak podstatnou část investice u jakéhokoli foťáku, tvoří optika. Takže máte naprosto jedno, jestli ji nahodíte na SLR nebo DSLR. Co se peněz týče.
Odpovědět0  0
xvasek (240) | 26.9.201111:24
Neberete nám a neodsuzujte fotografii bez vášně. Ze svého dětství mám jenom několik desítek fotek, žádná z nich není dělána s vášní a pomocí nějakého superuměleckého nasvícení, nebo s nějakým dodatečným talentem, jsou vyvolané ve fotolabu a přesto je každá z nich pro mě jako malý poklad. Stejně tam jsem vděčný za těch pár fotek, které někdo pošle z nějaké akce ­- třeba jak jsme s ještě teplým řidičákem a Favoritem kamarádova tatíka vyrazili někde okolo roku 1997 na slepo na Slovensko. Žádné umění, žádná technika, jenom dokumentace.

Naopak jsou střípky, které mi velmi chybí ­- první motorky mám jenom pár fotek, druhé žádnou ­(jak to vysvětlím dětem?­), nemám fotky, jak jsme randili se ženou ­(a jak jsme tehdy vypadali­), cokoli z toho bych určitě vyměnil za fotku technicky zajímavě nasvětleného kanálu ­(ve vší úctě k té fotce v článku. :­-­).

V poslední době se snažím nemít takováto fotograficky bílá místa. Včera jsem nafotil na dnech NATO Vendulu ­(dceru­) na kole bombardéru B­-52, Radima ­(synáčka :­) u vrtulníku, přidal jsem video prolétajícího Migu­-29 a jak si děcka drží ruce na uších u toho rachotu ­(krásná stíhačka­) a nakonec jsem přidal fotku, jak bok po boku stojí na runwayi právě ten Mig a F­-16. Nevím, jestli to dělám s dostatečnou vášní ­(asi ne, necítím se tak­) a taky na to nemám žádnou übercool techniku ­(jenom kompakt­). Nezbývá mi než doufat, že mi to děcka časem neomlátí o hlavu kvůli nedostatku vášně...
Odpovědět7  0
centos (6) | 26.9.201112:32
Podíval bych se na to z druhé strany ­- nedávno jsem se třeba díval na fotografie mého prapradědy ­-­- datovanou před sto lety ­-­-, stál na ni s knírem a v uniformě Rakouska­-Uherska. Fotografie mého dědy z jeho dětství a z dětství mých rodičů jsou schované v šuplíku. Ze svého dětství ­(začátek 90. let­) mám fotek taky spousty. Jasně, nijak kvalitní, jenom dokumentační ­(ale ty jsou taky potřeba­) a focené levným kompaktem.

Fotky pokračují až do roku 2004, kdy jsme si koupili první digitál. Nastala doba digitálního temna, kdy od té doby jsme fotky nenechali dělat ani jednou. Jasně, naše chyba, ale takhle to má bezpochyby strašná spousta lidí. Navíc by ani za moc nestály, vzhledem ke kvalitám tehdejších čipů. ­(Ona i teď to v mainstreamu není žádná sláva.­)

Lidi si teď nafotí na dovolené dvě stě fotek ­(cvaků­), které si uloží někde na disk. Supr, za deset let ty fotky třeba nebudou existovat. Média jsou spotřební. Jaký to rozdíl oproti filmu, který je funkční i teď, po 50 letech, co ležel zapomenut na půdě.
Papírová fotka prostě vydrží, jen kdysi měli lidi mnohem větší motivaci si ji udělat. Což považuju za velkou výhodu.
Odpovědět0  0
xvasek (240) | 26.9.201113:01
Náhodou toto mi přijde dnes taky lepší. Když jsem byl malý, mohli jsme se na fotky dívat jenom pod dohledem rodičů, když jsme je upatlali, tak jsme dostali za uši a že bychom je někde vystavovali, o tom ani řeči ­(aby nevybledly­). Dnes vytisknu třeba deset až dvacet fotek z různých období a akcí, dám je děckám do jejich albíčka a na nástěnku, oni jsou nadšení, že něco dostali, během týdne až dvou je různě ožižlají, roztrhají, sní a pobryndají bramborovou kaší ­(protože oni je používají, chtějí je mít u sebe :­-­), pak jim vytisknu nových deset jiných a celý ten koloběh se opakuje. Možná to jenom dokresluje mou neúctu k mé fotografii, ale baví mě to. :­-)
Odpovědět1  0
centos (6) | 26.9.201113:11
:­) Pravda, ale o to mi nešlo. Možná mají přítomní jiné zkušenosti, ale z mého okolí si fotky nenechává dělat vůbec nikdo.
Odpovědět0  0
Luár De la Dulér Potáge | 26.9.201118:27
No, tak to já si nechávám, jednou ročně, v labu udělat rodinné fotky 15x10cm, za každý rok vyberu kolem 100 fotek, koupím album, fotky do něj dám a ke každé napíšu popisek. Mám jich 14, od doby, co se narodil náš kluk. Jinak jsi to napsal, centosi, hodně přesně. Neboť, ať se kdo snaží, jak chce, tak síto času, stran fotek, je velmi neúprosné. Časem jde kvalita stranou a do popředí se cpou rodinné fotky, které mají, jako jedny z mála, opravdovou hodnotu. Viz ten děda v R­-U uniformě. Kdo by se dnes díval na jakési makro motýla, vyfocené před sto lety, že ano. Zkrátka, kde nejsou lidé, jsou mrtvé fotky a jen málokterá odolá času. A tak beru fotky lidí, které se nám snaží ukázat, třeba různé houby, motýly, zvířata a tak, jen jako stylistická a mnohdy velmi špatně zvládnutá, cvičení. Já jich mám taky hodně, což o to, člověk se musí udržovat ve formě, viďte, ale nevystavuji to.
Odpovědět0  0
Tereza Valtrová (7) | 26.9.201120:34
Naprosto s Vámi souhlasím, osobní ­(dokumentační­) fotografie mají pro majitele velkou hodnotu, která s časem jen roste, a vůbec nemusejí být technicky dokonalé.
Ve svém článku jsem měla na mysli fotografie, které lidé dávají na odiv celému národu prostřednictvím internetových galerií. Takové fotografie by měly mít co předat cizím lidem, kteří se na ně budou dívat a kteří nemají žádnou citovou vazbu na zobrazované osoby či předměty. Proto by měly mít určitou technickou a estetickou úroveň, měly by v divákovi probouzet emoce, měla by v nich být určitá vášeň.
Proti dokumentačním fotografiím vůbec nic nenamítám, naopak si myslím, že mají svou nezastupitelnou roli. A z toho, co píšete, mám dojem, že takovéto snímky nefotíte sice s vášní, ale zato určitě s láskou, což je možná ještě cennější.
Odpovědět3  0
Václav Brabec | 26.9.20118:39
Krásný článek. Kdysi dávno, za éry filmových materiálů, jsem četl, že fotografování je věcí vyvolených. Dnes fotí kdekdo. Ale málo lidí vidí. Fotograf chce sdílet své vidění tím, že jej zachytí do obrazu. Takže zde neexistují žádní amatérští nebo profesionální fotografové, špatní či výborní. Existuje pouze unikátní záběr, vynikající fotografie.
Vidět je předpokladem pro fotografování, vidět svět s široce otevřenýma očima, vidět svět mnoha různými způsoby, vidět jak se daná scéna mění minutu od minuty.
Každá fotografie, kterou jste vyfotili, odráží, Kdo jste a jak vy vidíte svět.
Náš svět je obrovský se spoustou barev, tvarů a jejich nikdy nekončícími variacemi. Tak obrovský, že fotograf se nemůže nikdy nudit. A nemůže opustit svou vášeň vidět, zkoumat a sdílet.
Odpovědět2  0
Václav Brabec | 26.9.20119:27
Ještě k tomu lehátku. Zdá se to být blbostí, nicméně existuje úkol pro vyspělé fotografy, který zní:
1 ­- Vyfotografujte prázdnou lavičku v parku tak, aby bylo zřejmé, že k ní přicházíte a chcete se posadit.
2 ­- Vyfotografujte prázdnou lavičku v parku tak, aby bylo zřejmé, že jste z ní právě vstali a odcházíte.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 26.9.201112:20
Vyuzijem stativ+samospust alebo pomocnika:
1. Fotka ako prichadzam k lavicke
2. Fotka ako odchadzam od lavicky
:­-­)­)­)­)­))
Odpovědět0  2
jiriko (16) | 26.9.201120:46
Sice spíše cvakám než fotím, ale tady bych možná uspěl.
ad 1­) Fotím ráno, když je na lavičce ještě lehká rosa
ad 2­) Fotím ráno, těsně po tom, co jsem z takto lehce orosené lavičky vstal.

Bylo by toto zadání splněno alespoň za 4 pane učiteli? :­-)
Odpovědět0  0
Luár De la Dulér Potáge | 26.9.201118:34
Páni, tak takhle kýčovitě popsanou činnost majitele aparátu, to jsem ještě nečetl. To je jako na divadle ve třicátých letech. To není dobře napsáno. Tak silný patos si fotografování ani nezaslouží. Ještě by to mohla přečíst Jiřina Švorcová v Nedělní chvilce poezie. Pak by to bylo dotaženo do krajnosti.
Odpovědět0  0
Tereza Valtrová (7) | 28.9.201111:12
Moc pěkně řečeno, děkuji.
Odpovědět0  0
coulomb (56) | 26.9.20117:53
V tom zaujetí pro věc je právě to kouzlo.
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 26.9.20117:51
Co člověk, to fotograf... je to bohužel pravda Čechů nevyjímaje. Fotek a fotografů je již tolik, že opravdové skvosty se dají najít o hodně hůře v záplavě všech těch megapixelů umístěných na každém druhém serveru. Bohužel někdy ani ta vášeň nestačí, znám pár fotografů, kterým vášeň nechybí, ale jejich fotky tomu zdaleka neodpovídají. Vášeň a trocha talentu, to je to, co chybí nejen české fotografii. Do budoucna se situace už bohužel nezmění, nechť se alespoň zamyslí každý, kdo si tento pěkně napsaný článek přečte...
Odpovědět4  0
lt | 26.9.20110:28
Tak,tak .. je to pravda. A to zahradni lehatko pobavilo :­-D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 26.9.20110:13
Nadherne napsano. Presne o tomhle by fotografie mela byt, ac sam cvakam vice, nez by bylo zahodno. Doufam, ze me tento clanek a zamysleni nad nim opet posune vic k te kvalite.
Odpovědět0  0
RR (79) | 26.9.20118:37
Neni to jen ve foceni, je to neco sirici se celou spolecnosti. Miliony fotek pro nikoho, fastfood co by pes nezral, hypermarkety se zbozim hruzne kvality, filmy po kterych za par let nikdo ani nevzdechne... Kvantita na ukor kvality.
Odpovědět3  0
Luár De la Dulér Potáge | 26.9.201118:38
Milý Milane, článek Vás k větší kvalitě neposune. A nezačnete to mačkat méně. To musí být ve Vás. Ve mě, v každém, kdo má foťák a myslí to s fotografií aspoň trochu vážně. Znám lidi, kteří trpí depresema, protože byli venku, bylo fotogenické počasí a oni neudělali jedinou dobrou fotku. To já tahám vercajk s sebou furt a většinou se vracím domů bez jediného záběru. Když není co, nenutím se.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.