Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

DPreview vyvrací mýtus, že snímače s vyšším rozlišením mnohem více šumí

15.8.2021, Milan Šurkala, aktualita
Na Dpreview TV se podívali na klasickou problematiku velikosti pixelů a šumu. Ve srovnávacím testu ve výsledku vyvrátili mýtus, že snímač s vyšším rozlišením přinese za špatného světla také výrazně více šumu.
Velikost pixelu je parametrem, kterému se mnohdy přisuzuje nesprávná míra důležitosti. Někdy málo, někdy moc. Menší světlocitlivé buňky mají teoreticky přinášet mnohem větší šum a nižší dynamický rozsah, nicméně jak ukazují testy, v praxi to nemusí být vždy úplná pravda. Zejména u dynamického rozsahu testy snímačů neukazují, že by zde byla nějaká výraznější závislost mezi velikostí buňky a dynamickým rozsahem. V případě šumu je to už více patrné, ale i zde jsou nějaká ta "ale". A na ně se podívali na DPreview TV.
 
Sony A7S III
 
Vzali dva fotoaparáty stejného výrobce se snímačem stejné generace (zhruba stejného roku uvedení), konkrétně 12MPx Sony A7S III a 61MPx Sony A7R IV. Vyfotili snímky při vysoké citlivosti za špatného světla a nechali je vytisknout nejprve na formát 11"×17", pak na 22"×33". A jaký byl výsledek?
 
 
I když A7R IV by při pohledu na 100% zvětšení (pixel-na-pixel) šuměla výrazně více, při prezentaci snímku na stejně velké ploše je tomu jinak. Díky vyššímu rozlišení se šum mnohem snadněji schová a vidět byly spíše detaily navíc u A7R IV. Když snímek vytiskli na větší formát, rozdíl se ještě prohloubil. Fotografie z A7S III působila nepříliš ostře s menšími detaily a dokonce nebyl ani výraznější rozdíl v šumu. Dokonce nižší rozlišení mělo se šumem svůj vlastní problém, protože došlo k většímu zvětšení, šum tak působil více "kostkovaně".
 
Přesto mají snímače s menším rozlišením i výhody. Zpravidla je to rychlejší vyčítání pixelů a s tím menší rolling shutter efekt. Více se díky tomu mohou hodit pro video, nicméně ani zde to není úplně jednoznačné, snímače s vyšším rozlišením mohou nabídnout např. více over-samplingu a více detailů, přestože bude použito stejné výstupní rozlišení. Výhodu mohou mít např. pro sportovní fotografii díky vyšší rychlosti i tomu, že zde většinou ani není potřeba tolik megapixelů a zpracovávání (post-processing) je díky tomu rychlejší.
 
Ukázalo se to i v našich testech např. u 24MPx Panasonic Lumix S1 a 47MPx Lumixu S1R. Ačkoli v per-pixel porovnání šuměl méně model S1 s nižším rozlišením, ve výsledku při stejném výstupu mi přišly být za horšího světla lepší snímky z S1R. Měl-li bych si koupit fotoaparát do špatného světla, paradoxně bych si z těchto dvou kvůli lepším výsledkům u fotografií - nikoli však u videa - vybral spíše S1R, byť o něco dříve získává nafialovělý nádech, a dokonce i podání dynamického rozsahu mi přišlo být o trochu lepší u S1R.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.