Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

DPreview vyvrací mýtus, že snímače s vyšším rozlišením mnohem více šumí

, , aktualita
DPreview vyvrací mýtus, že snímače s vyšším rozlišením mnohem více šumí
Na Dpreview TV se podívali na klasickou problematiku velikosti pixelů a šumu. Ve srovnávacím testu ve výsledku vyvrátili mýtus, že snímač s vyšším rozlišením přinese za špatného světla také výrazně více šumu.
DPreview vyvrací mýtus, že snímače s vyšším rozlišením mnohem více šumí
Velikost pixelu je parametrem, kterému se mnohdy přisuzuje nesprávná míra důležitosti. Někdy málo, někdy moc. Menší světlocitlivé buňky mají teoreticky přinášet mnohem větší šum a nižší dynamický rozsah, nicméně jak ukazují testy, v praxi to nemusí být vždy úplná pravda. Zejména u dynamického rozsahu testy snímačů neukazují, že by zde byla nějaká výraznější závislost mezi velikostí buňky a dynamickým rozsahem. V případě šumu je to už více patrné, ale i zde jsou nějaká ta "ale". A na ně se podívali na DPreview TV.
 
Sony A7S III
 
Vzali dva fotoaparáty stejného výrobce se snímačem stejné generace (zhruba stejného roku uvedení), konkrétně 12MPx Sony A7S III a 61MPx Sony A7R IV. Vyfotili snímky při vysoké citlivosti za špatného světla a nechali je vytisknout nejprve na formát 11"×17", pak na 22"×33". A jaký byl výsledek?
 
 
I když A7R IV by při pohledu na 100% zvětšení (pixel-na-pixel) šuměla výrazně více, při prezentaci snímku na stejně velké ploše je tomu jinak. Díky vyššímu rozlišení se šum mnohem snadněji schová a vidět byly spíše detaily navíc u A7R IV. Když snímek vytiskli na větší formát, rozdíl se ještě prohloubil. Fotografie z A7S III působila nepříliš ostře s menšími detaily a dokonce nebyl ani výraznější rozdíl v šumu. Dokonce nižší rozlišení mělo se šumem svůj vlastní problém, protože došlo k většímu zvětšení, šum tak působil více "kostkovaně".
 
Přesto mají snímače s menším rozlišením i výhody. Zpravidla je to rychlejší vyčítání pixelů a s tím menší rolling shutter efekt. Více se díky tomu mohou hodit pro video, nicméně ani zde to není úplně jednoznačné, snímače s vyšším rozlišením mohou nabídnout např. více over-samplingu a více detailů, přestože bude použito stejné výstupní rozlišení. Výhodu mohou mít např. pro sportovní fotografii díky vyšší rychlosti i tomu, že zde většinou ani není potřeba tolik megapixelů a zpracovávání (post-processing) je díky tomu rychlejší.
 
Ukázalo se to i v našich testech např. u 24MPx Panasonic Lumix S1 a 47MPx Lumixu S1R. Ačkoli v per-pixel porovnání šuměl méně model S1 s nižším rozlišením, ve výsledku při stejném výstupu mi přišly být za horšího světla lepší snímky z S1R. Měl-li bych si koupit fotoaparát do špatného světla, paradoxně bych si z těchto dvou kvůli lepším výsledkům u fotografií - nikoli však u videa - vybral spíše S1R, byť o něco dříve získává nafialovělý nádech, a dokonce i podání dynamického rozsahu mi přišlo být o trochu lepší u S1R.