Rubrika:

Ejhle člověk!

Ejhle člověk 45: zakázané postupy?

Ejhle člověk 45: zakázané postupy?

Žádné fotografické, ale ani jakékoliv další postupy, ani následné úpravy vašich záběrů na cestě k divákovi nejsou a nemohou být už z principu svobodné tvorby předem vyloučené nebo zakázané. Jedinou vaší povinností je totiž zaujmout nebo dokonce překvapit!
11.7.2012, návod, Jaroslav Klíma18 komentářů
Ejhle člověk 44: zázračné vrstvy

Ejhle člověk 44: zázračné vrstvy

Určitě už rutinně ovládáte všechny základní i hodně pokročilé digitální úpravy fotografií. Zvládáte je běžně prací v jediné vrstvě samotného záběru. A třeba ani nechápete, proč tomu říkám vrstva. Jde přece jen o fotografii nebo jakoukoliv jinou bitovou mapu!
4.7.2012, návod, Jaroslav Klíma24 komentářů
Ejhle člověk 43: krabička základních úprav

Ejhle člověk 43: krabička základních úprav

Jen málo věcí na světě a v lidském životě zvlášť je neměnné. Proč by to tedy mělo být jinak ve fotografii? Přesto se ovšem několik nutných postprodukčních postupů opakuje s železnou pravidelností téměř u všech fotografií.
27.6.2012, návod, Jaroslav Klíma20 komentářů
Ejhle člověk 42: počítejme s počítačem

Ejhle člověk 42: počítejme s počítačem

Fotografie jako taková se bez počítače v mnoha případech docela dobře obejde (klasickému analogu holduje z čiré nostalgie nebo z důvodu nové "módnosti" stále dost lidí). Její podmnožina, nazývaná digitální, je však bez něj sotva poloviční.
20.6.2012, návod, Jaroslav Klíma1 komentář
Ejhle člověk 41: blýskání na časy

Ejhle člověk 41: blýskání na časy

Značná část fotografů oprávněně přísahá na původní přirozené osvětlení i za cenu technických kompromisů. Každé dogma má ale jen omezenou platnost. Někdy se zkrátka ani při fotografování lidí bez vlastního světla neobejdeme. Minimálně v tunelu nebo v jeskyni.
13.6.2012, návod, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 40: digitál nebo film + poslední (ne)zbytnosti

Ejhle člověk 40: digitál nebo film + poslední (ne)zbytnosti

Cože? v dnešní době? A proč ne? Nedávno jsme řešili v souvislosti s fotografováním lidí vhodnost pravé zrcadlovky nebo kompaktu. Stejně tak se řada autorů stále ještě pere s podobně věčnou a zapeklitou otázkou: Digitál nebo film?
6.6.2012, návod, Jaroslav Klíma4 komentáře
Ejhle člověk 39: objektiv nad zlato

Ejhle člověk 39: objektiv nad zlato

Rozpočet téměř každého fotografa je a vždycky bude omezený, byť si pod tímhle slovem můžeme představit každý docela jiné číslo. Na jednom bychom ale šetřit neměli nikdy, totiž na kvalitní optice.
30.5.2012, návod, Jaroslav Klíma31 komentářů
Ejhle člověk 38: zrcadlovka nebo kompakt?

Ejhle člověk 38: zrcadlovka nebo kompakt?

Zas jednou ta známá hamletovská otázka. Odpovědí je tisíc, následných dalších otázek ještě víc. Zkusme je tedy dnes ještě jednou trochu utřídit, tentokrát v souvislosti se zaměřením na fotografování lidí.
23.5.2012, návod, Jaroslav Klíma75 komentářů
Ejhle člověk 37: sám sobě nakladatelem

Ejhle člověk 37: sám sobě nakladatelem

Na závěr oddílu „Nač?“ se ještě letem světem zmíníme o samotném vrcholu možností prezentace pokročilého fotografa-amatéra, totiž o domácím publikování a přípravě profesionálně vyhlížejících kalendářů nebo fotoknih.
16.5.2012, návod, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 36: Ovládni inkoust!

Ejhle člověk 36: Ovládni inkoust!

O tisku fotografií jako trvalejší a hmatatelnější alternativě k pouhému elektronickému prohlížení jsme psali již minule. Zastavme se ale dnes ještě jednou u zřejmě nejrozšířenější tiskové technologie, určené především ke kvalitnímu kusovému tisku fotografií.
9.5.2012, návod, Jaroslav Klíma12 komentářů
Ejhle člověk 35: Zvětšuj a tiskni!

Ejhle člověk 35: Zvětšuj a tiskni!

Kdysi prakticky jediná cesta, jak dostat fotografie k divákovi (spolu s promítáním diapozitivů) dnes výrazně ustupuje moderním elektronickým způsobům zobrazení. Laici často nevidí kvalitativní rozdíl, jen větší pracnost a náklady. Nebuďte jako oni!
2.5.2012, návod, Jaroslav Klíma7 komentářů
Ejhle člověk 34: Rámy a rámečky

Ejhle člověk 34: Rámy a rámečky

Od té doby, co vznikla první fotografie s vyšší ambicí, než jen samotné technické nebo technologické cvičení, řeší fotografové problém finální adjustace takového díla. A jako všude, i tady se nesmiřitelně bojuje a nesouhlasí.
25.4.2012, návod, Jaroslav Klíma11 komentářů
Ejhle člověk 33: Koláž, montáž, zdroj

Ejhle člověk 33: Koláž, montáž, zdroj

Dosud jsme němě předpokládali, že vše, co vyfotografujeme, je ihned (po nezbytných dokončovacích úpravách) finálním dílem. Velká část fotografů to ani jinak neumí, případně (nejspíš pro jistotu) neuznává jako fotografii.
18.4.2012, návod, Jaroslav Klíma2 komentáře
Ejhle člověk 32: Virtuální prezentace

Ejhle člověk 32: Virtuální prezentace

V dnešní digitální době se mnohem více fotografuje, ale vzniká mnohem méně fotografií. Není to nesmysl, jen paradox. Abych to dokázal, musím dnes kromě tradičně snadno stravitelného filozofování použít i několik konkrétních čísel.
11.4.2012, návod, Jaroslav Klíma15 komentářů
Ejhle člověk 31: Účel a užití

Ejhle člověk 31: Účel a užití

V předchozích kapitolách jsme společně postupně přišli na to, Proč?, Koho?, Jak? a Kde? fotografovat, je tedy nejvyšší čas dozvědět se také něco o tom, k čemu všemu mohou hotové záběry vlastně sloužit a jak je uplatnit.
4.4.2012, návod, Jaroslav Klíma1 komentář
Ejhle člověk 30: Konečně vlastní ateliér

Ejhle člověk 30: Konečně vlastní ateliér

V dnešní, poslední části oddílu „Kde?“ našeho dlouhodobého seriálu o fotografování lidí, se konečně dostáváme k nejvyšší metě všech ambiciózních fotografů zmíněného žánru – k budování vlastního ateliéru.
28.3.2012, návod, Jaroslav Klíma3 komentáře
Ejhle člověk 29: Prostředí na míru

Ejhle člověk 29: Prostředí na míru

V postupném procházení vhodných prostředí se pomalu blížíme k metě každého jen trochu ambiciózního fotografa lidí – k vlastnímu ateliéru. Nelze ale vynechat poslední, hojně využívaný mezikrok.
21.3.2012, návod, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 28: V noci je každá kočka černá

Ejhle člověk 28: V noci je každá kočka černá

Zvláštním případem, který se týká všech dosud probraných a mnohých dalších nalezených prostředí, je noc. Obecněji řečeno – tma, nedostatek světla. V ateliéru si snadno poradíme, tam na denní či noční době naprosto nezáleží. Ale jinde?
14.3.2012, návod, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 27: Pouliční směs

Ejhle člověk 27: Pouliční směs

Dalším z možných, již jakoby pro vás předem ideálně připravených prostředí k fotografování lidí, je ulice. To je ale jen zjednodušené označení celé rozsáhlé skupiny míst a přirozených lokací, v nichž se pohybujeme každý den.
7.3.2012, návod, Jaroslav Klíma2 komentáře
Ejhle člověk 26: Sportovní podniky

Ejhle člověk 26: Sportovní podniky

Dalším mimořádně vhodným a fotogenickým prostředím, v němž můžete bez zvláštních dodatečných nákladů realizovat své fotografické touhy (tedy fotografovat lidi), jsou určitě nejrůznější sportovní akce.
29.2.2012, návod, Jaroslav Klíma3 komentáře
Ejhle člověk 25: Společenské události

Ejhle člověk 25: Společenské události

Dalším specifickým místem, kde můžete velice úspěšně fotografovat lidi známé i úplně cizí, jsou nejrůznější veřejné i privátní akce, setkání, koncerty, plesy, festivaly, vernisáže a podobně.
22.2.2012, návod, Jaroslav Klíma3 komentáře
Ejhle člověk 24: Nalezené prostředí

Ejhle člověk 24: Nalezené prostředí

Už víme nebo alespoň tušíme „Proč?“, „Koho?“ i „Jak?“ Nezbývá tedy, než se zamyslet nad otázkou, „Kde?“ naši jinak už docela vymyšlenou fotografii spáchat, abychom volbou prostředí, pozadí, ale i počasí nebo osvětlení nápad nezabili, ale maximálně ho povýšili?
15.2.2012, návod, Jaroslav Klíma14 komentářů
Ejhle člověk 23: Hlavně jinak

Ejhle člověk 23: Hlavně jinak

Mezi řádky tuhle radu trousím, kudy chodím, protože ji považuji za skutečně klíčovou. Myslím tedy, že na závěr celého oddílu „Jak?“ neuškodí malé shrnutí toho nejpodstatnějšího: Nikomu nevěřte a nikoho nekopírujte!
8.2.2012, návod, Jaroslav Klíma6 komentářů
Ejhle člověk 22: Erotické dusno

Ejhle člověk 22: Erotické dusno

Dnes se trochu dotkneme té oblasti fotografické tvorby, která zajímá každého (kdo říká, že ne, věnuje se jí právě teď), ale o níž se toho paradoxně v běžných fotografických příručkách příliš nedočtete. Pokusme se tedy zaplnit tuto mezeru alespoň provizorně!
1.2.2012, návod, Jaroslav Klíma6 komentářů
Ejhle člověk 21: Dívka z obálky

Ejhle člověk 21: Dívka z obálky

Každý muž sní o tom, že jednou někde potká „Dívku z obálky“. Adolescenti o tom diskutují denně, ti dospělejší si podobnou situaci promítají alespoň občas ve svých hlavách, lhostejno, jak moc šedivých. My se ale dnes naučíme takové dívky vyrábět.
25.1.2012, návod, Jaroslav Klíma4 komentáře
Ejhle člověk 20: Portrét jako živý

Ejhle člověk 20: Portrét jako živý

Definice fotografického portrétu může znít třeba „Záběr části těla včetně hlavy, na němž je možné dotyčného jednoznačně identifikovat“. Zdánlivě není co dodat.. Čím hlouběji se však o nějaký obor zajímáme, tím více otázek se pokaždé vyrojí.
18.1.2012, návod, Jaroslav Klíma1 komentář
Ejhle člověk 19: Pohyb v nehybném obraze?

Ejhle člověk 19: Pohyb v nehybném obraze?

Pohyb se, na rozdíl od videa nebo filmu, statickou fotografií vyjadřuje většinou těžko. Ve skutečnosti by to dokonce nešlo vůbec, nebýt několika nepsaných dohod mezi tvůrcem a poučenými diváky.
11.1.2012, návod, Jaroslav Klíma4 komentáře
Ejhle člověk 18: Aranžujte všude!

Ejhle člověk 18: Aranžujte všude!

Větší či menší úpravy scény a všech jejích součástí před stiskem spouště patří k běžnému postupu. Leckdo to totiž považuje za samozřejmou povinnost každého vážného tvůrce, jiný však bezmála za zločin. Kdo má tedy pravdu?
4.1.2012, návod, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 17: Postřeh!

Ejhle člověk 17: Postřeh!

Rychlé reakce se nikdy neztratí. A ani nemusíte fotografovat rovnou válečné konflikty. Hodí se totiž i v ateliéru, při čekání na jemné mimické proměny v obličeji portrétovaného, při snímání tance, svatebního reje, při každé reportáži, zkrátka dnes a denně.
28.12.2011, návod, Jaroslav Klíma3 komentáře
Ejhle člověk 16: Ideální světlo pro každý případ

Ejhle člověk 16: Ideální světlo pro každý případ

Nepochybuji o tom, že svoje technické vybavení dokonale ovládáte, že kromě výběru vhodného námětu, jeho ideálního zarámování a zaostření, umíte v každé situaci zvolit optimální expoziční parametry, že nespoléháte slepě na automatické režimy.
21.12.2011, návod, Jaroslav Klíma1 komentář