Přechod na zrcadlovku - NikonD3100?
Zdravím,
rád fotím - http://pisarovic.cz/fotky, již 5let vlastním Lumix DMC-TZ1 a nyní toužím po něčem lepším - tedy požaduji lepší kvalitu fotek a možnost nastavovat clonu, čas, ostření atd. i manuálně.
Potřeboval bych tedy poradit s výběrem zrcadlovky do 15000Kč, co požaduji:
-LightView
-video
-akumulátor(ne baterie)
-stabilizátor
-rychlý autofocus
Canon 1000D, Nikon D3000 vyřazen kvůli absenci videa.
Nikon D5000 - u toho však do 15000Kč je jen objektiv bez VR, což je asi velké minus, že?
Nikon D3100 + 18-55 AF-S DX VR - ten se mi zdá úplně ideální, máte s ním někdo nějaké zkušenosti?
Či doporučili by jste nějaký jiný?
Rád fotím slunce, scenerie(i noční), ale především makro, časem tedy plánuji dokoupit makro objektiv. Orientačně jsem se díval a nepochopil jsem minimální zaostřovací vzdálenost - třeba 100cm znamená, že to na větší dálku než metr nezaostří? A jaká je pak nejbližší vzdálenost na kterou ostří?
Maximální čas expozice v originální brožuře je 30s, to nejde nastavit manuálně víc?
A ještě jedna zásadní otázka - půjdu vůbec koupí zrcadlovky do lepšího? Myslím si, že můj digitál fotí dost dobře, ale poslední dobou mě přestává bavit s ním fotit a čím dál častěji postrádám manuální nastavení a u maker zejména manuální ostření.
Děkuji za rady.
rád fotím - http://pisarovic.cz/fotky, již 5let vlastním Lumix DMC-TZ1 a nyní toužím po něčem lepším - tedy požaduji lepší kvalitu fotek a možnost nastavovat clonu, čas, ostření atd. i manuálně.
Potřeboval bych tedy poradit s výběrem zrcadlovky do 15000Kč, co požaduji:
-LightView
-video
-akumulátor(ne baterie)
-stabilizátor
-rychlý autofocus
Canon 1000D, Nikon D3000 vyřazen kvůli absenci videa.
Nikon D5000 - u toho však do 15000Kč je jen objektiv bez VR, což je asi velké minus, že?
Nikon D3100 + 18-55 AF-S DX VR - ten se mi zdá úplně ideální, máte s ním někdo nějaké zkušenosti?
Či doporučili by jste nějaký jiný?
Rád fotím slunce, scenerie(i noční), ale především makro, časem tedy plánuji dokoupit makro objektiv. Orientačně jsem se díval a nepochopil jsem minimální zaostřovací vzdálenost - třeba 100cm znamená, že to na větší dálku než metr nezaostří? A jaká je pak nejbližší vzdálenost na kterou ostří?
Maximální čas expozice v originální brožuře je 30s, to nejde nastavit manuálně víc?
A ještě jedna zásadní otázka - půjdu vůbec koupí zrcadlovky do lepšího? Myslím si, že můj digitál fotí dost dobře, ale poslední dobou mě přestává bavit s ním fotit a čím dál častěji postrádám manuální nastavení a u maker zejména manuální ostření.
Děkuji za rady.
- nikon 3100 je super stroj, nic nim nepokazis
- minimalna zaostrovacia vzdialenost 100cm znamena za na menej ako 100cm nezaostri, maximalna je vzdy nekonecno
- po 30s expozicii je este BULB - uzavierka je otvorena po dobu stlacenia spuste - v kombinacii s dratovou alebo bezdratovou spustou mas neobmedzene dlhy cas expozicie.
- ides do lepsieho a to vela. rozdiel napriek dobrym fotkam z ultrazoomu je velky a plus kreativne fotenie a manualne rezimy robia z fotenia radost (ok, nechal som sa trochu uniest, ale tak to vidim ja :) )
- minimalna zaostrovacia vzdialenost 100cm znamena za na menej ako 100cm nezaostri, maximalna je vzdy nekonecno
- po 30s expozicii je este BULB - uzavierka je otvorena po dobu stlacenia spuste - v kombinacii s dratovou alebo bezdratovou spustou mas neobmedzene dlhy cas expozicie.
- ides do lepsieho a to vela. rozdiel napriek dobrym fotkam z ultrazoomu je velky a plus kreativne fotenie a manualne rezimy robia z fotenia radost (ok, nechal som sa trochu uniest, ale tak to vidim ja :) )
Dobre a kvalitne makroobjektivy su dost drahe, pretoze to je vlastne teleobjektiv so specialnou konstrukciou umoznujucou dosiahnut velmi malu minimalnu ostriacu vzdialenost. Toto sa ale da dosiahnut aj s uplne klasickym teleobjektivom, na ktory sa prida nejaka makropredsadka. Osobne doporucujem Raynox DCR-150 (4 dioptrie) alebo DCR-250 (8 dioptrii).
Díky za odpovědi. :thumb Ty makro předsádky jsou super, nevěděl jsem, že něco takového existuje.
A prosím ještě k té minimální zaostřovací vzdálenosti u objektivů: třeba: http://www.interfoto.cz/objektivy/pevne-ohnisko/Nikon_60_F2-8G.html#specification má min. vzdálenost 0,185 m - to se fotí makro z takové dálky?
A zákl. objektiv 18-55 AF-S DX VR má jaký zoom? V parametrech jsem našel akorát poměr zvětšení=1:3,2 - to asi odpovídá zoomu, že?
A prosím ještě k té minimální zaostřovací vzdálenosti u objektivů: třeba: http://www.interfoto.cz/objektivy/pevne-ohnisko/Nikon_60_F2-8G.html#specification má min. vzdálenost 0,185 m - to se fotí makro z takové dálky?
A zákl. objektiv 18-55 AF-S DX VR má jaký zoom? V parametrech jsem našel akorát poměr zvětšení=1:3,2 - to asi odpovídá zoomu, že?
[quote=deader;7512]Díky za odpovědi. :thumb Ty makro předsádky jsou super, nevěděl jsem, že něco takového existuje.
A prosím ještě k té minimální zaostřovací vzdálenosti u objektivů: třeba: http://www.interfoto.cz/objektivy/pevne-ohnisko/Nikon_60_F2-8G.html#specification má min. vzdálenost 0,185 m - to se fotí makro z takové dálky?
A zákl. objektiv 18-55 AF-S DX VR má jaký zoom? V parametrech jsem našel akorát poměr zvětšení=1:3,2 - to asi odpovídá zoomu, že?[/quote]
0,185m = 18,5cm. to nie je dialka, to je dost blizko. ja osobne by som sa obzrel skor po tamrone alebo sigme na makro. tamron 90mm ma minimalne ostrenie nejakych 28cm (sa mi zda) a stoji o 100€ menej ako ten nikor 60mm a foti paradne, jedine co nema tak dobre je ostrenie, ale to na makro aj tak budes pouzivat manualne. kukni moje posledne fotky, mam 2 makra fotene tymto objektivom (tamron) na najmensiu zaostrovaciu vzdialenost.
zoom na 18-55 sa vyrata 55:18, co je 3,05X zoom. pri objektivoch plati cim mensi zoom, tym vecsia kvalita. pomer zvecsenia je pomer velkosti realnej a velkosti na cipe. to znamena, ze pri pomere 1:3,2 znamena, ze mravec bude na cipe zobrazeny 3,2Xmensi ako v skutocnosti je. skutocne makro zacina pri 1:1.
A prosím ještě k té minimální zaostřovací vzdálenosti u objektivů: třeba: http://www.interfoto.cz/objektivy/pevne-ohnisko/Nikon_60_F2-8G.html#specification má min. vzdálenost 0,185 m - to se fotí makro z takové dálky?
A zákl. objektiv 18-55 AF-S DX VR má jaký zoom? V parametrech jsem našel akorát poměr zvětšení=1:3,2 - to asi odpovídá zoomu, že?[/quote]
0,185m = 18,5cm. to nie je dialka, to je dost blizko. ja osobne by som sa obzrel skor po tamrone alebo sigme na makro. tamron 90mm ma minimalne ostrenie nejakych 28cm (sa mi zda) a stoji o 100€ menej ako ten nikor 60mm a foti paradne, jedine co nema tak dobre je ostrenie, ale to na makro aj tak budes pouzivat manualne. kukni moje posledne fotky, mam 2 makra fotene tymto objektivom (tamron) na najmensiu zaostrovaciu vzdialenost.
zoom na 18-55 sa vyrata 55:18, co je 3,05X zoom. pri objektivoch plati cim mensi zoom, tym vecsia kvalita. pomer zvecsenia je pomer velkosti realnej a velkosti na cipe. to znamena, ze pri pomere 1:3,2 znamena, ze mravec bude na cipe zobrazeny 3,2Xmensi ako v skutocnosti je. skutocne makro zacina pri 1:1.
Já jsem neuvažoval o koupi toho nikoru, jen mě byla divná ta "dálka", protože s digitálem fotím makro na 2-5cm. S výběrem už mám jasno - koupím tu D3100 s 18-55mm a pak časem dokoupím buď nějaký makro objektiv nebo jen předsádku.
Ještě jednou díky všem za pomoc. :cool:
Ještě jednou díky všem za pomoc. :cool:
Predpokladam ze tych 2-5 cm myslis vzdialenost konca objektivu kompaktu od foteneho objektu pri najsirsom ohnisku. Zvecsenie pri makre je dane aj ohniskom, a napr. ak je objekt vzdialeny 18.5 cm pri ohnisku 60 mm (ako ten vyssie spominany Nikon objektiv) tak mozes dosiahnut vecsie zvecsenie objektu, nez kompaktom nastavenym na ohnisko 28 mm pri vzdialenosti 5 cm.
Zapominate na jednu vec. U kompaktu se ostrici vzdalenost udava od predni cocky objektivu, zatimco u zrcadlovek od roviny cipu. To znamena, ze pokud mas objektiv s minimalni ostrici vzdalenosti 18,5 cm, tak v teto vzdalenosti je zapocitana jak 4cm vzdalenost mezi cipem a bajonetem objektivu, tak i samotna delka objektivu (rekneme kolem 10 cm). Takze udaj 18,5 cm vlastne znamena, ze muzes fotit ze vzdalenosti 4,5 cm. A jak jiz rikal busy, pri vetsim ohnisku a vetsi vzdalenosti muze byt zvetseni vetsi nez pri sirokem ohnisku a vzdalenosti mensi (navic ma hezci perspektivu pri delsim ohnisku). Dulezite je to zvetseni, pokud ma objektiv zvetseni 1:1 (tj. 1x) tak na full frame snimaci zobrazi 1cm objekt na 1 cm cipu. Pokud mas APS-C cip (treba D3100), pak je "virtualni" zvetseni 1,5x :-) Jinak receno, stale se ti 1cm objekt promitne na 1 cm cipu, ale zatimco na full frame snimaci je 1cm jen cca 28% delky cipu (pri sirce fotky rekneme 4000 pixelu to jest 1120 pixelu), na mensim APS-C cipu 1 cm tvori podstatne vetsi cast cipu (zhruba 42%), takze na 4000 pixelech to je 1680 pixelu - je to tedy vetsi). Tady je ukazka toho, co udela predsadka na 18-55mm VR Nikkor objektivu (https://www.digimanie.cz/recenze-raynox-dcr-150-kvalitni-makro-levne/3213-2).
No pěkný - a závěr? :) Ty obrázky mě zbavily obav, ale u těch čipů jsem se něak ztratil.
A ještě mě napadla jedna věc: není lepší mít stabilizaci v těle, ne v objektivech, jak to má Nikon?
A ještě mě napadla jedna věc: není lepší mít stabilizaci v těle, ne v objektivech, jak to má Nikon?
Zaver necht si udela kazdy sam :-) Chtel jsem hlavne podotknout, co to znamena to priblizeni a jak je to s temi ostricimi vzdalenostmi.
Zkusim ty cipy jeste jednou. Full frame cipy maji 36x24 mm. Pokud tedy snimame 1cm objekt a ten se pomoci objektivu s 1x zvetsenim promitneme na 1 cm cipu, tak zabira onech 28 % (1 centimetr z 3,6 centimetru je 28%). To znamena, ze tento objekt zabere 28% fotky. Ted si predstav, ze nebudeme mit full frame cip, ale treba cip s rozmery 1x0,75 cm. To znamena, ze nas 1cm objekt se pomoci tehoz objektivu stale promitne na 1 cm cipu (objektiv ma proste 1x zvetseni a pres to nejede vlak). Jenze nas cip ma nyni delku jen 1 cm, a tedy objekt zabere komplet celou fotku(1cm objekt na 1cm cipu). Virtualni zvetseni je tedy s mensim cipem mnohem vetsi, byt je pouzit totozny objektiv.
Co se tyce stabilizace, tak to nelze takto rici. U kompaktu s vymennymi objektivy bez zrcatek je lepsi stabilizace na cipu (a je zajimave, ze ji ma jen Olympus - Sony ma mechanickou stabilizaci u zrcadlovek, ale u techto kompaktu ne, coz mi prijde postavene na hlavu). Melo by to byt prave naopak. Opticka stabilizace se hodi prave u zrcadlovek, kde je pak stabilizovany obraz v hledacku. Naproti tomu mechanicka stabilizace v tele se hodi u techto kompaktu, protoze zde bude nahled v hledacku (ktery je elektronicky) stabilizovany, at jde o stabilizaci v tele nebo objektivu. Pokud ale bude v tele, je mozne stabilizovat vsechny objektivy (proto je napr. docela popularni kombinace Olympus PEN a Panasonic 20mm F1,7 pancake -> jednoduse dobre telo se stabilizaci a vynikajici objektiv, ktery na Panasonicu stabilizaci nema, ale na Olympusu ano).
Zkusim ty cipy jeste jednou. Full frame cipy maji 36x24 mm. Pokud tedy snimame 1cm objekt a ten se pomoci objektivu s 1x zvetsenim promitneme na 1 cm cipu, tak zabira onech 28 % (1 centimetr z 3,6 centimetru je 28%). To znamena, ze tento objekt zabere 28% fotky. Ted si predstav, ze nebudeme mit full frame cip, ale treba cip s rozmery 1x0,75 cm. To znamena, ze nas 1cm objekt se pomoci tehoz objektivu stale promitne na 1 cm cipu (objektiv ma proste 1x zvetseni a pres to nejede vlak). Jenze nas cip ma nyni delku jen 1 cm, a tedy objekt zabere komplet celou fotku(1cm objekt na 1cm cipu). Virtualni zvetseni je tedy s mensim cipem mnohem vetsi, byt je pouzit totozny objektiv.
Co se tyce stabilizace, tak to nelze takto rici. U kompaktu s vymennymi objektivy bez zrcatek je lepsi stabilizace na cipu (a je zajimave, ze ji ma jen Olympus - Sony ma mechanickou stabilizaci u zrcadlovek, ale u techto kompaktu ne, coz mi prijde postavene na hlavu). Melo by to byt prave naopak. Opticka stabilizace se hodi prave u zrcadlovek, kde je pak stabilizovany obraz v hledacku. Naproti tomu mechanicka stabilizace v tele se hodi u techto kompaktu, protoze zde bude nahled v hledacku (ktery je elektronicky) stabilizovany, at jde o stabilizaci v tele nebo objektivu. Pokud ale bude v tele, je mozne stabilizovat vsechny objektivy (proto je napr. docela popularni kombinace Olympus PEN a Panasonic 20mm F1,7 pancake -> jednoduse dobre telo se stabilizaci a vynikajici objektiv, ktery na Panasonicu stabilizaci nema, ale na Olympusu ano).
Aha. Já jsem jen myslel abych pak kvůli té stabilizaci nebyl vázán jen na objektivy nikor. Takže jsem již skoro jednoznačně rozhodnutý pro D3100 - lepší asi v mé kategorii nenajdu. Nebo víte ještě o nějakém jiném vhodném pro mě?
OT: Ještě mě dnes napadlo, že by šlo fotit lepší makro i s obyčejnou lupou :cool:, tak jsem doma našel takovou starou poškrábanou a přiložil jsem ji k objektivu: :D
Nejblíže bez lupy:
[ATTACH=CONFIG]837[/ATTACH]
A s lupou:
[ATTACH=CONFIG]836[/ATTACH]
Nejblíže bez lupy:
[ATTACH=CONFIG]838[/ATTACH]
A s lupou:
[ATTACH=CONFIG]839[/ATTACH]
OT: Ještě mě dnes napadlo, že by šlo fotit lepší makro i s obyčejnou lupou :cool:, tak jsem doma našel takovou starou poškrábanou a přiložil jsem ji k objektivu: :D
Nejblíže bez lupy:
[ATTACH=CONFIG]837[/ATTACH]
A s lupou:
[ATTACH=CONFIG]836[/ATTACH]
Nejblíže bez lupy:
[ATTACH=CONFIG]838[/ATTACH]
A s lupou:
[ATTACH=CONFIG]839[/ATTACH]
Ano presne, makropredsadka je v podstate jen takova lepsi lupa. Tady je ale dobre davat pozor, protoze nektere levne predsadky jsou opravdu jen ta lupa se zavitem a pak to dela neplechu (silena aberace, neostre rohy a podobne). Pokud tedy chces i dobrou kvalitu, musis zainvestovat do poradnych predsadek, ktere jsou drazsi a casto se skladaji ze tri i vice cocek. Dalsi moznosti jsou mezikrouzky, ktere oddali objektiv od cipu, a ten je pak pro makro opet o neco lepsi. S tim ale nemam zkusenosti.