kalibrace monitoru
Zdravím všehcny maniaky. Chtěla bych se Vás zeptat, jak řešíte kalibraci monitoru. Právě jsem vyzkoušela program Adobe Gamma a žasnu, co se stalo s mými fotkami, jsou to úplně jiné snímky (žluté, žluté). No, hlavně se chci zeptat, které variantě věřit, původnímu nastavení nebo myslíte, že má Adobe Gamma schopnost zaručit jakoustakous objektivitu.
Díky za názory.
Helena
Díky za názory.
Helena
Nejjistejsi kalibrace monitoru je dle optické sondy (velmi draha hracka). Takhle od oka pomoci ruznych aplikaci, to muze byt dost problem.
Dalsi problem je ze ked sa monitor aj sondou nakalibruje, tak kalibracia plati len pre jedno konkretne nastavenie jasu a kontrastu. Takze ak si to clovek dajme tomu nakalibruje cez den ked je vela svetla a jas/kontrast ma nastavene na vysokych hodnotach, ale potom pri vecer a noc, a kvoli zrakovej pohode bude treba jas/kontrast znizit, tak kalibracia bude ... v haji zelenom. Aspon myslim ze to tak je.
Jednou jsem se v tomhle vrtal taky.Na netu jsem si stáhnul dva prográmky na kalibraci monitoru a vyzkoušel je.Naštěstí to nebyly nějaký zabíjáci,dokonce se mi podařilo kontrasty a barvy doladit,ale fakt to chce opatrně.Chce to mít na to čas a klid.Čím víc a dýl do toho čučíš,tak pak je to ladění horší a horší.Je lepší od toho odbíhat,aby se oči vzpamatovaly.No a jak psal Busy.Chce to dělat večer,kdy to nerozptyluje tolik okolní světlo.Bohužel ti neporadím,co je to za programy,už nevím,kde jsem na ně trefil.Našel jsem je náhodou,při brouzdání světem netem.Ale pokud si zadáš do vyhledávače,určitě něco najdeš.Ovšem vážně bacha na to.Chce to fakt opatrně a z rozmyslem.Možná si k tomu vzít i papír a tužku a psát si původní parametry,kdyby náhodou,aby jsi se měla kam vrátit,nebo něčeho záchranýho chytit.:)
Na to myslím žádný program nepotřebuješ. Vytiskni si tabulku, kde budeš mít odstíny šedé (od bílé po černou v několika stupních), zároveň tam dej pár základních barev (duha) a podle toho jak to vyleze z tiskárny si nastav monitor, aby barvy a světelnost byly co možná nejvíce podobné (přilož tu fotku na monitor a šteluj) Já si to tak udělal a nemám nejmenší problém s tiskem nebo úpravou. ;-)
Edit: Něco takového: http://www.tippman.cz/kalibrace/kalibrace.gif
pak to vytisknuté srovnávej s tím samým, zobrazeným v editoru, kde upravuješ snímky...
Ještě dodatek: Tady sem našel článek o kalibraci monitoru: http://www.reprodukce-barev.org/?menu=2&hlav=11
Edit: Něco takového: http://www.tippman.cz/kalibrace/kalibrace.gif
pak to vytisknuté srovnávej s tím samým, zobrazeným v editoru, kde upravuješ snímky...
Ještě dodatek: Tady sem našel článek o kalibraci monitoru: http://www.reprodukce-barev.org/?menu=2&hlav=11
[quote=Rellik;9304]Na to myslím žádný program nepotřebuješ. Vytiskni si tabulku, kde budeš mít odstíny šedé (od bílé po černou v několika stupních), zároveň tam dej pár základních barev (duha) a podle toho jak to vyleze z tiskárny si nastav monitor, aby barvy a světelnost byly co možná nejvíce podobné (přilož tu fotku na monitor a šteluj) Já si to tak udělal a nemám nejmenší problém s tiskem nebo úpravou. ;-)
Edit: Něco takového: http://www.tippman.cz/kalibrace/kalibrace.gif
pak to vytisknuté srovnávej s tím samým, zobrazeným v editoru, kde upravuješ snímky...
Ještě dodatek: Tady sem našel článek o kalibraci monitoru: http://www.reprodukce-barev.org/?menu=2&hlav=11[/quote]
podla mna takymto sposob neuvidis farby spravne, ale take ako ich tlaci tvoja tlaciaren. cize moju fotku by tvoja tlaciaren vyfotila tak ako ju vidi ona, nie ako som to ja videl a chcel. spravne a podla umyslu autora uvidis len fotky svoje. a ostatny ich tak vidiet nebudu. presne na toto sluzi kalibracia monitora aj tlaciarne osobitne podla rovnakeho standardu. ten si bud kupis uz vytlaceny (podobna tabulka ako ty uvadzas na vytlacenie) alebo ho mas v elektronickej podobe - kalibracna sonda. ak sa mylim, rad sa poucim.
ja som pouzil kalibracnu sondu na kvalitnom monitore a videl som svoje fotky uplne inac ako ked som ich publikoval (upravovane na starom lcd z internetovej kaviarne). a pochopil som vela starych zapornych komentov :).
ono to aj tak nie je az take idealne, na spravne zobrazenie fotiek na webe treba minimalne prehliadac co podporuje color management (existuje plugin do firefoxu).
ako lacne ale celkom fajn riesenie budu asi aj tie programiky, osobne som skusal kalibraciu vo win7 a nie je zla, minimalne na jasy a kontrast.
Edit: Něco takového: http://www.tippman.cz/kalibrace/kalibrace.gif
pak to vytisknuté srovnávej s tím samým, zobrazeným v editoru, kde upravuješ snímky...
Ještě dodatek: Tady sem našel článek o kalibraci monitoru: http://www.reprodukce-barev.org/?menu=2&hlav=11[/quote]
podla mna takymto sposob neuvidis farby spravne, ale take ako ich tlaci tvoja tlaciaren. cize moju fotku by tvoja tlaciaren vyfotila tak ako ju vidi ona, nie ako som to ja videl a chcel. spravne a podla umyslu autora uvidis len fotky svoje. a ostatny ich tak vidiet nebudu. presne na toto sluzi kalibracia monitora aj tlaciarne osobitne podla rovnakeho standardu. ten si bud kupis uz vytlaceny (podobna tabulka ako ty uvadzas na vytlacenie) alebo ho mas v elektronickej podobe - kalibracna sonda. ak sa mylim, rad sa poucim.
ja som pouzil kalibracnu sondu na kvalitnom monitore a videl som svoje fotky uplne inac ako ked som ich publikoval (upravovane na starom lcd z internetovej kaviarne). a pochopil som vela starych zapornych komentov :).
ono to aj tak nie je az take idealne, na spravne zobrazenie fotiek na webe treba minimalne prehliadac co podporuje color management (existuje plugin do firefoxu).
ako lacne ale celkom fajn riesenie budu asi aj tie programiky, osobne som skusal kalibraciu vo win7 a nie je zla, minimalne na jasy a kontrast.
[quote=busy;9297]Dalsi problem je ze ked sa monitor aj sondou nakalibruje, tak kalibracia plati len pre jedno konkretne nastavenie jasu a kontrastu. Takze ak si to clovek dajme tomu nakalibruje cez den ked je vela svetla a jas/kontrast ma nastavene na vysokych hodnotach, ale potom pri vecer a noc, a kvoli zrakovej pohode bude treba jas/kontrast znizit, tak kalibracia bude ... v haji zelenom. Aspon myslim ze to tak je.[/quote]
prave preto si myslim, ze je dobre kalibrovat so zatemnenymi oknami a s umelym osvetlenim, zavriet okenice mozes aj cez den ale v noci si slnko nezasvietis... ja som to riesil viacerimi profilmi (kalibrujes viackrat pri roznych podmienkach), ale pouzivam len ten nocny profil - ja nejak necitim potrebu menit jas cez den a v noci
prave preto si myslim, ze je dobre kalibrovat so zatemnenymi oknami a s umelym osvetlenim, zavriet okenice mozes aj cez den ale v noci si slnko nezasvietis... ja som to riesil viacerimi profilmi (kalibrujes viackrat pri roznych podmienkach), ale pouzivam len ten nocny profil - ja nejak necitim potrebu menit jas cez den a v noci
[quote=piter;9329]prave preto si myslim, ze je dobre kalibrovat so zatemnenymi oknami a s umelym osvetlenim, zavriet okenice mozes aj cez den ale v noci si slnko nezasvietis... ja som to riesil viacerimi profilmi (kalibrujes viackrat pri roznych podmienkach), ale pouzivam len ten nocny profil - ja nejak necitim potrebu menit jas cez den a v noci[/quote]
Díky všem za příspěvky. Osobně bych se klonila k tej piterové sondě, nevěřím vlastním očím. Nicméně se chci dozeptat, zda-li se oplatí kalibrovat levný monitor (ze sestavy za 15tis.) resp. má-li to nějaký smysl, a taky, zda vzhledem k nepříliš kvalitnímu monitoru je rozumné investovat do nákupu sondy či si nechat obrazovku za pár stovek zkalibrovat.
Díky moc.
Díky všem za příspěvky. Osobně bych se klonila k tej piterové sondě, nevěřím vlastním očím. Nicméně se chci dozeptat, zda-li se oplatí kalibrovat levný monitor (ze sestavy za 15tis.) resp. má-li to nějaký smysl, a taky, zda vzhledem k nepříliš kvalitnímu monitoru je rozumné investovat do nákupu sondy či si nechat obrazovku za pár stovek zkalibrovat.
Díky moc.
[quote=ulyses1;9344]Díky všem za příspěvky. Osobně bych se klonila k tej piterové sondě, nevěřím vlastním očím. Nicméně se chci dozeptat, zda-li se oplatí kalibrovat levný monitor (ze sestavy za 15tis.) resp. má-li to nějaký smysl, a taky, zda vzhledem k nepříliš kvalitnímu monitoru je rozumné investovat do nákupu sondy či si nechat obrazovku za pár stovek zkalibrovat.
Díky moc.[/quote]
Podle mě u těch levných LCD je zbytečné celkem cokoliv nastavovat. Mají celkem malý pozorovací úhel a stačí se dívat jen trochu z boku a už je zobrazení jiné. Samotné profi LCD u kterých by to mělo smysl jsou celkem drahé... Nejlepší na grafiku byly a ještě nejspíš nějaký ten pátek budou klasické CRT monitory...
Pokud máš v nastavení monitoru možnost dát zobrazení sRGB, tak si nastav to, protože do tohoto barevného prostoru určitě i fotíš. V tomto režimu by měly být fotky stejně zobrazené, tak jak jsou vyfocené. (Jestli se pletu tak mě opravte.)
Jinak můj předchozí příspěvek byl hlavně sladěním zobrazení monitoru s výstupem z tiskárny. Napadlo mě to až později, že se řeší něco trochu jiného...
Díky moc.[/quote]
Podle mě u těch levných LCD je zbytečné celkem cokoliv nastavovat. Mají celkem malý pozorovací úhel a stačí se dívat jen trochu z boku a už je zobrazení jiné. Samotné profi LCD u kterých by to mělo smysl jsou celkem drahé... Nejlepší na grafiku byly a ještě nejspíš nějaký ten pátek budou klasické CRT monitory...
Pokud máš v nastavení monitoru možnost dát zobrazení sRGB, tak si nastav to, protože do tohoto barevného prostoru určitě i fotíš. V tomto režimu by měly být fotky stejně zobrazené, tak jak jsou vyfocené. (Jestli se pletu tak mě opravte.)
Jinak můj předchozí příspěvek byl hlavně sladěním zobrazení monitoru s výstupem z tiskárny. Napadlo mě to až později, že se řeší něco trochu jiného...
[quote=ulyses1;9344].... Osobně bych se klonila k tej piterové sondě, nevěřím vlastním očím..........
Díky moc.[/quote]
Já jsem asi před rokem absolvoval kalibraci monitoru a tiskárny profi sondou (cenově byla v řádech desetitisíců), kterou měl syn od kolegy půjčenou z VŠ, hrál si s tím asi hodinu a skutečně mi to profesionálně zkalibroval navzájem.
Byl jsem nadšen a domníval jsem se, že to bude ku prospěchu a co uvidím to vytisknu. Nebylo tomu až úplně tak, stačilo vzít "jiný"bílý papír a barvy byly jiné.
Vydržel jsem na tom dělat úpravy fotek asi jedno odpoledne, pak mne začaly bolet oči z přesvícení a na jinou práci mimo těch fotek to nebylo použitelné. Vrátil jsem se ke svému nastavení na nějž jsem zvyklý, mám výrazně snížený jas a ze zkušenosti vím, jak musí vypadat fotka na monitoru, aby byla na tiskárně dobrá a jak musí vypadat aby byla dobrá třeba na TV a podle toho se přizpůsobuju.
Vlastně to nebylo použitelný ani na práci v CADu, ani pro OFFICE a už vůbec ne pro střih videa. Tam je lépe používat na barevné úpravy výstup na externí TV, navíc pro CRT to bylo docela vychytatelné, pro dnešní například LCD to mám barevně trochu jinak na TV u počítače a jinak na TV v obýváku, jiné to taky je třeba u rodičů (všechno SONY) a vůbec radši nedomýšlím, jak moc jiné je to na všech těch TV u kamarádů, kterým to video dávám. Totéž platí pro zobrazování fotek.
Když to shrnu - pořádná kalibrace má smysl pro jednoúčelový PC pokud se fotkami nebo něčím podobným živíš a u výstupu záleží na drobných odstínech barev, aby například co nejvíce odpovídaly skutečnosti, i když co je to vlastně v barvách skutečnost?
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.
Vlastně to s čím se setkáváš běžně v životě, kdy se barvy mění v závislosti na světle a prostředí se budeš setkávat i u správně technicky nakalibrovaného monitoru.
Díky moc.[/quote]
Já jsem asi před rokem absolvoval kalibraci monitoru a tiskárny profi sondou (cenově byla v řádech desetitisíců), kterou měl syn od kolegy půjčenou z VŠ, hrál si s tím asi hodinu a skutečně mi to profesionálně zkalibroval navzájem.
Byl jsem nadšen a domníval jsem se, že to bude ku prospěchu a co uvidím to vytisknu. Nebylo tomu až úplně tak, stačilo vzít "jiný"bílý papír a barvy byly jiné.
Vydržel jsem na tom dělat úpravy fotek asi jedno odpoledne, pak mne začaly bolet oči z přesvícení a na jinou práci mimo těch fotek to nebylo použitelné. Vrátil jsem se ke svému nastavení na nějž jsem zvyklý, mám výrazně snížený jas a ze zkušenosti vím, jak musí vypadat fotka na monitoru, aby byla na tiskárně dobrá a jak musí vypadat aby byla dobrá třeba na TV a podle toho se přizpůsobuju.
Vlastně to nebylo použitelný ani na práci v CADu, ani pro OFFICE a už vůbec ne pro střih videa. Tam je lépe používat na barevné úpravy výstup na externí TV, navíc pro CRT to bylo docela vychytatelné, pro dnešní například LCD to mám barevně trochu jinak na TV u počítače a jinak na TV v obýváku, jiné to taky je třeba u rodičů (všechno SONY) a vůbec radši nedomýšlím, jak moc jiné je to na všech těch TV u kamarádů, kterým to video dávám. Totéž platí pro zobrazování fotek.
Když to shrnu - pořádná kalibrace má smysl pro jednoúčelový PC pokud se fotkami nebo něčím podobným živíš a u výstupu záleží na drobných odstínech barev, aby například co nejvíce odpovídaly skutečnosti, i když co je to vlastně v barvách skutečnost?
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.
Vlastně to s čím se setkáváš běžně v životě, kdy se barvy mění v závislosti na světle a prostředí se budeš setkávat i u správně technicky nakalibrovaného monitoru.
[quote=ulyses1;9344]Díky všem za příspěvky. Osobně bych se klonila k tej piterové sondě, nevěřím vlastním očím. Nicméně se chci dozeptat, zda-li se oplatí kalibrovat levný monitor (ze sestavy za 15tis.) resp. má-li to nějaký smysl, a taky, zda vzhledem k nepříliš kvalitnímu monitoru je rozumné investovat do nákupu sondy či si nechat obrazovku za pár stovek zkalibrovat.
Díky moc.[/quote]
ja by som prfi kalibraciu tiez neriesil, jedine ak mas moznost si sondu pozicat a zaroven mas cas sa s tym pohrat niekolko hodin. Lacne LCD si nakalibruj podla pocitu - pomocou tych roznych programikov. ono farbam beztak moc nepomozes, ale vyriesis jasy a kontrast, co je dost dolezite. to stare lcd co som spominal stale pouzivam ako druhy monitor a napriek kalibraciam a vsakovakym zazrakom som z neho moc nedostal... vidim podpaly a prepaly kde niesu a kontrast je tiez inde ako na "velkom" monitore. akurat dnesne lacne lcd su uz na tom o dost lepsie ako to co mi tu (sotva) svieti.
Díky moc.[/quote]
ja by som prfi kalibraciu tiez neriesil, jedine ak mas moznost si sondu pozicat a zaroven mas cas sa s tym pohrat niekolko hodin. Lacne LCD si nakalibruj podla pocitu - pomocou tych roznych programikov. ono farbam beztak moc nepomozes, ale vyriesis jasy a kontrast, co je dost dolezite. to stare lcd co som spominal stale pouzivam ako druhy monitor a napriek kalibraciam a vsakovakym zazrakom som z neho moc nedostal... vidim podpaly a prepaly kde niesu a kontrast je tiez inde ako na "velkom" monitore. akurat dnesne lacne lcd su uz na tom o dost lepsie ako to co mi tu (sotva) svieti.
[quote=Rellik;9354]Podle mě u těch levných LCD je zbytečné celkem cokoliv nastavovat. Mají celkem malý pozorovací úhel a stačí se dívat jen trochu z boku a už je zobrazení jiné. Samotné profi LCD u kterých by to mělo smysl jsou celkem drahé... Nejlepší na grafiku byly a ještě nejspíš nějaký ten pátek budou klasické CRT monitory...
Pokud máš v nastavení monitoru možnost dát zobrazení sRGB, tak si nastav to, protože do tohoto barevného prostoru určitě i fotíš. V tomto režimu by měly být fotky stejně zobrazené, tak jak jsou vyfocené. (Jestli se pletu tak mě opravte.)
[/quote]
s tym srgb sa mylis. ja mam mod srgb a je to rozdiel pred a po kalibracii v tom istom mode... jedine co ziskas je, ze ti teoreticky nebude monitor zobrazovat farby mimo priestoru sRGB, ale posunute byt mozu (a z pravidla su)
samozrejme crt je ina kava, ale kto by dnes taku opachu choval :)
Pokud máš v nastavení monitoru možnost dát zobrazení sRGB, tak si nastav to, protože do tohoto barevného prostoru určitě i fotíš. V tomto režimu by měly být fotky stejně zobrazené, tak jak jsou vyfocené. (Jestli se pletu tak mě opravte.)
[/quote]
s tym srgb sa mylis. ja mam mod srgb a je to rozdiel pred a po kalibracii v tom istom mode... jedine co ziskas je, ze ti teoreticky nebude monitor zobrazovat farby mimo priestoru sRGB, ale posunute byt mozu (a z pravidla su)
samozrejme crt je ina kava, ale kto by dnes taku opachu choval :)
[quote=arkij;9356]Já jsem asi před rokem absolvoval kalibraci monitoru a tiskárny profi sondou (cenově byla v řádech desetitisíců), kterou měl syn od kolegy půjčenou z VŠ, hrál si s tím asi hodinu a skutečně mi to profesionálně zkalibroval navzájem.
Byl jsem nadšen a domníval jsem se, že to bude ku prospěchu a co uvidím to vytisknu. Nebylo tomu až úplně tak, stačilo vzít "jiný"bílý papír a barvy byly jiné.
Vydržel jsem na tom dělat úpravy fotek asi jedno odpoledne, pak mne začaly bolet oči z přesvícení a na jinou práci mimo těch fotek to nebylo použitelné. Vrátil jsem se ke svému nastavení na nějž jsem zvyklý, mám výrazně snížený jas a ze zkušenosti vím, jak musí vypadat fotka na monitoru, aby byla na tiskárně dobrá a jak musí vypadat aby byla dobrá třeba na TV a podle toho se přizpůsobuju.
Vlastně to nebylo použitelný ani na práci v CADu, ani pro OFFICE a už vůbec ne pro střih videa. Tam je lépe používat na barevné úpravy výstup na externí TV, navíc pro CRT to bylo docela vychytatelné, pro dnešní například LCD to mám barevně trochu jinak na TV u počítače a jinak na TV v obýváku, jiné to taky je třeba u rodičů (všechno SONY) a vůbec radši nedomýšlím, jak moc jiné je to na všech těch TV u kamarádů, kterým to video dávám. Totéž platí pro zobrazování fotek.
Když to shrnu - pořádná kalibrace má smysl pro jednoúčelový PC pokud se fotkami nebo něčím podobným živíš a u výstupu záleží na drobných odstínech barev, aby například co nejvíce odpovídaly skutečnosti, i když co je to vlastně v barvách skutečnost?
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.
Vlastně to s čím se setkáváš běžně v životě, kdy se barvy mění v závislosti na světle a prostředí se budeš setkávat i u správně technicky nakalibrovaného monitoru.[/quote]
uznam, ze kalibracia nie je nutna, ale podla mna ti obrazovku nenakalibrovali moc dobre... ja som teda profika neplatil a kalibroval som sam (cize som to mozno nezvladol uplne super), ale pouzivam ten isty monitor na officework, programovanie, hry a foto a nemam ziaden problem.
a co sa tyka tej nalady, tak si nemyslim ze je to celkom tak. ked das biely papier k syto cevenemu objektu, odraza sa nan svetlo od toho cerveneho objektu a tym padom sa ti zda ruzovy. keby si odfotil osobitne biely papier a osobitne napr. ruzu a v kompe dal tie fotky k sebe, biela ostane bielou a cervena cervenou a to aj ak das na druhu stranu bielej napr zltu (co by podla tvojej teorie malo dat oranzovu na papieri). a co sa tyka farby svetla vonku, v prirode a realnom svete... ved o tom ta fotografia je, zachytit to svetlo take ake bolo, zajtra uz mozno bude ine ;)
Byl jsem nadšen a domníval jsem se, že to bude ku prospěchu a co uvidím to vytisknu. Nebylo tomu až úplně tak, stačilo vzít "jiný"bílý papír a barvy byly jiné.
Vydržel jsem na tom dělat úpravy fotek asi jedno odpoledne, pak mne začaly bolet oči z přesvícení a na jinou práci mimo těch fotek to nebylo použitelné. Vrátil jsem se ke svému nastavení na nějž jsem zvyklý, mám výrazně snížený jas a ze zkušenosti vím, jak musí vypadat fotka na monitoru, aby byla na tiskárně dobrá a jak musí vypadat aby byla dobrá třeba na TV a podle toho se přizpůsobuju.
Vlastně to nebylo použitelný ani na práci v CADu, ani pro OFFICE a už vůbec ne pro střih videa. Tam je lépe používat na barevné úpravy výstup na externí TV, navíc pro CRT to bylo docela vychytatelné, pro dnešní například LCD to mám barevně trochu jinak na TV u počítače a jinak na TV v obýváku, jiné to taky je třeba u rodičů (všechno SONY) a vůbec radši nedomýšlím, jak moc jiné je to na všech těch TV u kamarádů, kterým to video dávám. Totéž platí pro zobrazování fotek.
Když to shrnu - pořádná kalibrace má smysl pro jednoúčelový PC pokud se fotkami nebo něčím podobným živíš a u výstupu záleží na drobných odstínech barev, aby například co nejvíce odpovídaly skutečnosti, i když co je to vlastně v barvách skutečnost?
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.
Vlastně to s čím se setkáváš běžně v životě, kdy se barvy mění v závislosti na světle a prostředí se budeš setkávat i u správně technicky nakalibrovaného monitoru.[/quote]
uznam, ze kalibracia nie je nutna, ale podla mna ti obrazovku nenakalibrovali moc dobre... ja som teda profika neplatil a kalibroval som sam (cize som to mozno nezvladol uplne super), ale pouzivam ten isty monitor na officework, programovanie, hry a foto a nemam ziaden problem.
a co sa tyka tej nalady, tak si nemyslim ze je to celkom tak. ked das biely papier k syto cevenemu objektu, odraza sa nan svetlo od toho cerveneho objektu a tym padom sa ti zda ruzovy. keby si odfotil osobitne biely papier a osobitne napr. ruzu a v kompe dal tie fotky k sebe, biela ostane bielou a cervena cervenou a to aj ak das na druhu stranu bielej napr zltu (co by podla tvojej teorie malo dat oranzovu na papieri). a co sa tyka farby svetla vonku, v prirode a realnom svete... ved o tom ta fotografia je, zachytit to svetlo take ake bolo, zajtra uz mozno bude ine ;)
[quote=piter;9363].... ale podla mna ti obrazovku nenakalibrovali moc dobre...
... ved o tom ta fotografia je, zachytit to svetlo take ake bolo, zajtra uz mozno bude ine ...;)[/quote]
Nakalibrovaný to bylo dobře, borec co to dělal se tím zabývá a kalibruje monitory pro nějaký technický výstupy z mikroskopů, kde záleží na správném nastavení, nicméně já dělám převážně v CADu, což je u mne kreslení tenkých čar na bílé ploše, takže mám extrémně snížený jas a k tomu upravený kontrast.
Ano o tom fotografie je a v té úvaze jsem k tomu směřoval, jen to možná ne zcela srozumitelně popsal.
... ved o tom ta fotografia je, zachytit to svetlo take ake bolo, zajtra uz mozno bude ine ...;)[/quote]
Nakalibrovaný to bylo dobře, borec co to dělal se tím zabývá a kalibruje monitory pro nějaký technický výstupy z mikroskopů, kde záleží na správném nastavení, nicméně já dělám převážně v CADu, což je u mne kreslení tenkých čar na bílé ploše, takže mám extrémně snížený jas a k tomu upravený kontrast.
Ano o tom fotografie je a v té úvaze jsem k tomu směřoval, jen to možná ne zcela srozumitelně popsal.
.......i když co je to vlastně v barvách skutečnost?
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.......
No a přesně pro tyto důvody jsem chtěla absolvovat kalibraci sondou a dosáhnout jakéž takéž objektivity barevného a jasového spektra. Jednoduše řečeno, aby ostatní viděli na svém monitoru víceméně to, co já a né nějakou strašidelnou patlaninu z poloviny vypálenou - i když, kolik lidí má nakalibrovaný monitor, tedy spíš pro ten pocit, že na obrazovce vidím to, co je zapsáno v PC krabici.
A ještě k té kalibraci podle internetových programů - taky to po mně chtělo vyladil kontrast na maximum a pak doladit jas, to ovšem můj zrak akosi nevládzie, pak jsem zabrousila na jakousi stránku, kde byly obrázky se škálou barevných a šedých odstínů a direkcí, že pro správně nastavený monitor musí být znatelné jednotlivé stupně - tak jsem to naštelovala podle toho a dál už to asi řešit nebudu, dokud si nepořídím solidnější obrazovku.
Je to o pocitu, náladě a barevném vlivu okolního prostředí, jež s tím dokáže výrazně zamávat. To máš tak, že když položíš čistý bílý papír vedle výrazné červené, bude se při podrobném zkoumání jevit jako narůžovělý (podobně namodralý, nazelenalý), i když mozek Ti to přeloží jako bílý. A není to jenom o kontrastu barva x bílá ale i ostatní barvy se ovlivňují navzájem a navíc každý vnímá barvy trochu jinak.......
No a přesně pro tyto důvody jsem chtěla absolvovat kalibraci sondou a dosáhnout jakéž takéž objektivity barevného a jasového spektra. Jednoduše řečeno, aby ostatní viděli na svém monitoru víceméně to, co já a né nějakou strašidelnou patlaninu z poloviny vypálenou - i když, kolik lidí má nakalibrovaný monitor, tedy spíš pro ten pocit, že na obrazovce vidím to, co je zapsáno v PC krabici.
A ještě k té kalibraci podle internetových programů - taky to po mně chtělo vyladil kontrast na maximum a pak doladit jas, to ovšem můj zrak akosi nevládzie, pak jsem zabrousila na jakousi stránku, kde byly obrázky se škálou barevných a šedých odstínů a direkcí, že pro správně nastavený monitor musí být znatelné jednotlivé stupně - tak jsem to naštelovala podle toho a dál už to asi řešit nebudu, dokud si nepořídím solidnější obrazovku.
[quote=ulyses1;9369].......aby ostatní viděli na svém monitoru víceméně to, co já a né nějakou strašidelnou patlaninu z poloviny vypálenou - i když, kolik lidí má nakalibrovaný monitor...[/quote]
To je právě to, co Ti ta kalibrace nezajistí, každý to má nastaveno jinak ale pro dobrý pocit proč ne...
Na tom příkladu s videem, kde jsem to řešil, jsem právě ukazoval, jak je ten výstup vlastně nevyzpytatelnej. Dělal jsem něco trochu jako "retro z padesátých let" a chtěl jsem použít takové mírné tónování do sépie, na TV u PC to bylo tak jak jsem si představoval, u mne doma už to bylo více béžové a u rodičů to šlo nechutně do růžova. Když jsem jim chtěl trochu přenastavit televizi, zarazili mne, že to mají tak jak jim to vyhovuje, ať to nechám, že je to dobrý a vůbec se jim to růžový nezdá, že blbě vidím. A to vůbec nemluvím o rozdílném kontrastu a jasu ale jen o barevném valéru.
To je právě to, co Ti ta kalibrace nezajistí, každý to má nastaveno jinak ale pro dobrý pocit proč ne...
Na tom příkladu s videem, kde jsem to řešil, jsem právě ukazoval, jak je ten výstup vlastně nevyzpytatelnej. Dělal jsem něco trochu jako "retro z padesátých let" a chtěl jsem použít takové mírné tónování do sépie, na TV u PC to bylo tak jak jsem si představoval, u mne doma už to bylo více béžové a u rodičů to šlo nechutně do růžova. Když jsem jim chtěl trochu přenastavit televizi, zarazili mne, že to mají tak jak jim to vyhovuje, ať to nechám, že je to dobrý a vůbec se jim to růžový nezdá, že blbě vidím. A to vůbec nemluvím o rozdílném kontrastu a jasu ale jen o barevném valéru.
Pomocí Adobe gamma jiných podobných metod bych nastavil maximálně jas a kontrast, gamu bych nastavil ručně na 2,2 u všech kanálů.
Objektivní nastavení je jen kalibrací sondou.
Podle mě se vyplatí kalibrovat i levný monitor alespoň jednou. I když výsledek nebude závratný, víme na čem jsme.
Také je potřeba se rozhodnout pro jakou práci budeme kalibrovat. Editace pro tisk, nebo prohlížení obrázků na monitoru a publikaci na web.
Po kalibraci se samozřejmě nesmí hýbat s nastavením monitoru ani grafické karty.
Po kalibraci se zlepší prezentace obrázků ve všech prohlížečích, které máte k dispozici, ale pro editaci je dobré použít editor, který používá správu barev (Color Management) a ICC profily. Samozřejmě je nutné v editorech správně nastavit správu barev.
I když na Internetu většina uživatelů nemá kalibrovaný monitor, uvidí obrázky celkem správně v rámci svých možností. Vy se kalibrací dostanete přibližně do středu tolerančního pole prodávaných monitorů a tím minimalizujete odchylku mezi Vaším a cizím monitorem. Víc toho udělat pro ostatní nemůžete. Pokud by Váš monitor například zdůrazňoval modrou část spektra, tak ostatní uvidí Vaše obrázky do červena.
Já osobně dokud jsem monitor nekalibroval, tak při editaci jsem na barvu vůbec nesahal.
Při uložení špatně editovaného obrázku přijdete nevratně o spoustu obrazových informací. Zpět je již nedostanete ani při použití monitoru kalibrovaného.
Kalibraci a konzultaci mohu nabídnout: http://members.upc.cz/2387843/
Objektivní nastavení je jen kalibrací sondou.
Podle mě se vyplatí kalibrovat i levný monitor alespoň jednou. I když výsledek nebude závratný, víme na čem jsme.
Také je potřeba se rozhodnout pro jakou práci budeme kalibrovat. Editace pro tisk, nebo prohlížení obrázků na monitoru a publikaci na web.
Po kalibraci se samozřejmě nesmí hýbat s nastavením monitoru ani grafické karty.
Po kalibraci se zlepší prezentace obrázků ve všech prohlížečích, které máte k dispozici, ale pro editaci je dobré použít editor, který používá správu barev (Color Management) a ICC profily. Samozřejmě je nutné v editorech správně nastavit správu barev.
I když na Internetu většina uživatelů nemá kalibrovaný monitor, uvidí obrázky celkem správně v rámci svých možností. Vy se kalibrací dostanete přibližně do středu tolerančního pole prodávaných monitorů a tím minimalizujete odchylku mezi Vaším a cizím monitorem. Víc toho udělat pro ostatní nemůžete. Pokud by Váš monitor například zdůrazňoval modrou část spektra, tak ostatní uvidí Vaše obrázky do červena.
Já osobně dokud jsem monitor nekalibroval, tak při editaci jsem na barvu vůbec nesahal.
Při uložení špatně editovaného obrázku přijdete nevratně o spoustu obrazových informací. Zpět je již nedostanete ani při použití monitoru kalibrovaného.
Kalibraci a konzultaci mohu nabídnout: http://members.upc.cz/2387843/
Problematiku kalibrace monitoru a s tím související problematiku normovaného osvětlení jsem rozebral prakticky:
http://blog.reptisk.cz/normovane-osvetleni-proc-je-dulezite-a-jak-na-nej/
http://blog.reptisk.cz/navod-jak-zkalibrovat-monitor-krok-za-krokem/
http://blog.reptisk.cz/normovane-osvetleni-proc-je-dulezite-a-jak-na-nej/
http://blog.reptisk.cz/navod-jak-zkalibrovat-monitor-krok-za-krokem/