Víkendová diskuze: Nejlepší zrcadlovka?
Tímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:
Zrcadlovky mají různé výrobce i funkce. Jakou používáte, jak dlouho ji máte a jak jste spokojení? Plánujete v brzké době koupi nové? Pokud ano, proč? Nebo snad zrcadlovku nepoužíváte? Zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
[SIZE="5"]Nejlepší zrcadlovka?[/SIZE]
Zrcadlovky mají různé výrobce i funkce. Jakou používáte, jak dlouho ji máte a jak jste spokojení? Plánujete v brzké době koupi nové? Pokud ano, proč? Nebo snad zrcadlovku nepoužíváte? Zapojte se do diskuze!
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
To zalezi na uhlu pohledu ;) Pro optimistu je nejlepsi ta, kterou ma (a idealne ma u sebe, kdyz ji potrebuje), pro pesimistu ta, co ma soused/ktera vyjde pristi tyden/vysla tyden po koupi predchudce.
prave fotim na Pentax K20D. Stale super telo. Ale idem upgradovat na Pentax K5, co je podla mna asi najlepsia zrkadlovka v APS-C kategorii momentalne. Preco? sum, ergonomia (individualne), rychlost snimanie, rychlost zavierky, viewfinder, weather resistant... no a stabilizacia v tele. Myslim ale, ze kazdy ma to svoje. Canonisti, Nikonisti nedaju dopustit na to svoje a ja na Pentax. Tesim sa na full HP video, mensie rozmery ale hlavne lepsi snimac. Ostatne je aj tak na osobe co macka spust a hlavne na sklach. Nedavno som kupil od kolegu Pentax 50mm f/1.7 MF. Nadhera :)
http://www.rudolfnovak.com
http://www.rudolfnovak.com
Tělo není až tak důležité jako jsou objektivy. Dneska už i relativně levná těla umí spoustu věcí a mají slušnou kvalitu. Podle mě žádný výrobce v ničem extra nevyniká, takže záleží hlavně na ceně a tady mi přijde nejlepší Pentax a Nikon, nejhorší cenu vzhledem k tomu co nabízejí mívají podle mě Canony. Zatím mám Pentax K-r a na moje focení mi bohatě stačí. Pokud bych něco k foťáku kupoval, tak jedině světelný teleobjektiv, ale jejich cena je šíleně vysoká :(
já jsem ten optimista z prvního postu :)
od jara mám pentax k-r se seťákem 18-55 a tamronem 70-300 a zatím se učím. možná, až budu velký, začne mě lákat něco lepšího :)
k-r je z mého pohledu fajn. ergonomie příjemná, dobře se drží, ovládání se mi líbí. krom nefunkčnosti autofokusu při točení videa mě nenapadá vyložená výtka
od jara mám pentax k-r se seťákem 18-55 a tamronem 70-300 a zatím se učím. možná, až budu velký, začne mě lákat něco lepšího :)
k-r je z mého pohledu fajn. ergonomie příjemná, dobře se drží, ovládání se mi líbí. krom nefunkčnosti autofokusu při točení videa mě nenapadá vyložená výtka
Taková otázka nemá univerzální řešení - např. pro mne nemůže být nejlepší zrcadlovka za sto tisíc a vážící s objektivem 2 kg. Taky proto jsem přes půl roku majitelem SONY A55, ke které jsem si dokoupil SIGMU 17-70 mm F 2,8-4,0 DC Macro HSM OS a TAMRON AF SP 90 mm F/2,8 Di Macro 1:1 a myslím, že na pár let jsem zcela dostatečně vybaven pro poučeně amatérské fotografování. Ze SONY A55 jsem - sorry, Nicanonisti - nadšen!
O A55 jsem taky uvažoval, za ty peníze výborná zrcadlovka, ale pro mě už mimo rozpočet (nezbylo by na pořádné sklo) a video moc netočím.
K-r seťák mi nepřišel moc dobrý, doporučuju nakoupit nějaké lepší sklo. Když už dáte 15000Kč za tělo se seťákem, tak už se 6000Kč na pořádný objektiv musí taky najít.
Je hrozná škoda, že všechny značky nemají stejný bajonet. Takhle jak člověk už má nějaké objektivy, tak přechod na tělo jiné značky je mnohem složitější.
K-r seťák mi nepřišel moc dobrý, doporučuju nakoupit nějaké lepší sklo. Když už dáte 15000Kč za tělo se seťákem, tak už se 6000Kč na pořádný objektiv musí taky najít.
Je hrozná škoda, že všechny značky nemají stejný bajonet. Takhle jak člověk už má nějaké objektivy, tak přechod na tělo jiné značky je mnohem složitější.
Olympus E-520, E-3, OM-4, Kiev88 6x6, Magnola 13x18cm
Ne všecky mašiny fungují dobře a některé už 50? let
Tak nevidím důvod. ke změně ostatně pomalu již koukám po starobním důchodu.
Ne všecky mašiny fungují dobře a některé už 50? let
Tak nevidím důvod. ke změně ostatně pomalu již koukám po starobním důchodu.
[quote=NHKG;11134]Je hrozná škoda, že všechny značky nemají stejný bajonet.[/quote]
Teď jsem koukal na tohle. Samozřejmě to není stoprocentní řešení, ale...:notsure
Jinak, nejlepší zrcadlovka XYZ je taková, když si člověk neříká, že si ***** měl radši koupit ZYX. :D
Teď jsem koukal na tohle. Samozřejmě to není stoprocentní řešení, ale...:notsure
Jinak, nejlepší zrcadlovka XYZ je taková, když si člověk neříká, že si ***** měl radši koupit ZYX. :D
Můj Samsung GX-1L. Chtěl jsem Pentaxe DL, ale ten se tu neprodával. GX-1L je to samé v bledě modrém. Pentax (Samsung) má díky bajonetu K, který se už leta nezměnil, největší výběr objektivů za příznivé ceny, tak proto :-).
[quote=NHKG;11134]K-r seťák mi nepřišel moc dobrý, doporučuju nakoupit nějaké lepší sklo. Když už dáte 15000Kč za tělo se seťákem, tak už se 6000Kč na pořádný objektiv musí taky najít.[/quote]
souhlasím. fotím hlavně krajinu a sklo u k-r děsně nerado ostří na "nekonečno", přijde mi, že třebas kopce na obzoru má děsně neostré. ale mám pocit, že to není jen neduh skla u K-r, kamarádka s canonem má u setového skla (přesný typ neznám) ten samý problém
souhlasím. fotím hlavně krajinu a sklo u k-r děsně nerado ostří na "nekonečno", přijde mi, že třebas kopce na obzoru má děsně neostré. ale mám pocit, že to není jen neduh skla u K-r, kamarádka s canonem má u setového skla (přesný typ neznám) ten samý problém
[quote=NHKG;11134]O A55 jsem taky uvažoval, za ty peníze výborná zrcadlovka, ale pro mě už mimo rozpočet (nezbylo by na pořádné sklo) a video moc netočím.
K-r seťák mi nepřišel moc dobrý, doporučuju nakoupit nějaké lepší sklo. Když už dáte 15000Kč za tělo se seťákem, tak už se 6000Kč na pořádný objektiv musí taky najít.
Je hrozná škoda, že všechny značky nemají stejný bajonet. Takhle jak člověk už má nějaké objektivy, tak přechod na tělo jiné značky je mnohem složitější.[/quote]
Vidím, že nás s K-r je tu prekvapivo dosť. ;-) Inak na ten seťák by som nebol taký zlý, stačí si prečítať testy a všade ho chvália ako najlepší seťák spomedzi relevantnej konkurencie, a to čo do obrazových vlastností, tak do kvality spracovania. Malý príklad: http://pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=4&pid=2181#
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.
K-r seťák mi nepřišel moc dobrý, doporučuju nakoupit nějaké lepší sklo. Když už dáte 15000Kč za tělo se seťákem, tak už se 6000Kč na pořádný objektiv musí taky najít.
Je hrozná škoda, že všechny značky nemají stejný bajonet. Takhle jak člověk už má nějaké objektivy, tak přechod na tělo jiné značky je mnohem složitější.[/quote]
Vidím, že nás s K-r je tu prekvapivo dosť. ;-) Inak na ten seťák by som nebol taký zlý, stačí si prečítať testy a všade ho chvália ako najlepší seťák spomedzi relevantnej konkurencie, a to čo do obrazových vlastností, tak do kvality spracovania. Malý príklad: http://pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=4&pid=2181#
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.
[quote=Iudex;11141]Vidím, že nás s K-r je tu prekvapivo dosť. ;-) Inak na ten seťák by som nebol taký zlý, stačí si prečítať testy a všade ho chvália ako najlepší seťák spomedzi relevantnej konkurencie, a to čo do obrazových vlastností, tak do kvality spracovania. Malý príklad: http://pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=4&pid=2181#
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.[/quote]
lepsi objektiv urcite nema vecsi rozsah...lepsie objektivy su pevne (bez zoomu) a svetelne (1.8 a nizsie), alebo profi zoomy s cenou uplne niekde inde.
Sigma 17-70 2.8 - 4 je +- rovnaky ako setak, na ohnisku 17mm svetelnost 2.8 malokedy vyuzijes (17mm - krajinkarske ohnisko, kde sa cloni aj tak na clonu 8 a viac), na 70mm uz mas f4. Pri "lacnych" zoomoch (sigma) mas kresbu na najnizsej clone aj tak vyrazne horsiu a pre ostrost treba clonit o jedno alebo dve clonove cisla. Ked uz nieco lepsie od setaku tak pevne svetelne sklo podla pozadovanej ohniskovej vzdialenosti (35mm, 50mm 85mm atd) alebo pri zoomoch nieco ako Canon 70-200L f4 s cenou 600€+. Jediny lacny zoom, ktory je opticky dobry (nie vsak mechanicky), je Tamron 17-50 / 2.8.
P.S. Urcite by som setak nevymenil za spominanu Sigmu 17-70.
K teme, najlepsia zrkadlovka nemusi vzdy znamenat synonymum pre najdrahsiu zrkadlovku. Kopec ludi foti setakmi a su spokojni, na druhu stranu kopec ludi vlastni poloprofi APS-C zrkadlo s kvalitnymi objektivmi ale chcu FF telo a pod....Kazdopadne v sucanosti su i low end zrkadlovky na vysokej urovni, obcas sa staci zamyslet nad sebou a zacat naozaj fotit, nie len neustale vylepsovat techniku :)
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.[/quote]
lepsi objektiv urcite nema vecsi rozsah...lepsie objektivy su pevne (bez zoomu) a svetelne (1.8 a nizsie), alebo profi zoomy s cenou uplne niekde inde.
Sigma 17-70 2.8 - 4 je +- rovnaky ako setak, na ohnisku 17mm svetelnost 2.8 malokedy vyuzijes (17mm - krajinkarske ohnisko, kde sa cloni aj tak na clonu 8 a viac), na 70mm uz mas f4. Pri "lacnych" zoomoch (sigma) mas kresbu na najnizsej clone aj tak vyrazne horsiu a pre ostrost treba clonit o jedno alebo dve clonove cisla. Ked uz nieco lepsie od setaku tak pevne svetelne sklo podla pozadovanej ohniskovej vzdialenosti (35mm, 50mm 85mm atd) alebo pri zoomoch nieco ako Canon 70-200L f4 s cenou 600€+. Jediny lacny zoom, ktory je opticky dobry (nie vsak mechanicky), je Tamron 17-50 / 2.8.
P.S. Urcite by som setak nevymenil za spominanu Sigmu 17-70.
K teme, najlepsia zrkadlovka nemusi vzdy znamenat synonymum pre najdrahsiu zrkadlovku. Kopec ludi foti setakmi a su spokojni, na druhu stranu kopec ludi vlastni poloprofi APS-C zrkadlo s kvalitnymi objektivmi ale chcu FF telo a pod....Kazdopadne v sucanosti su i low end zrkadlovky na vysokej urovni, obcas sa staci zamyslet nad sebou a zacat naozaj fotit, nie len neustale vylepsovat techniku :)
[quote=preq;11133]Taková otázka nemá univerzální řešení - např. pro mne nemůže být nejlepší zrcadlovka za sto tisíc a vážící s objektivem 2 kg. Taky proto jsem přes půl roku majitelem SONY A55, ke které jsem si dokoupil SIGMU 17-70 mm F 2,8-4,0 DC Macro HSM OS a TAMRON AF SP 90 mm F/2,8 Di Macro 1:1 a myslím, že na pár let jsem zcela dostatečně vybaven pro poučeně amatérské fotografování. Ze SONY A55 jsem - sorry, Nicanonisti - nadšen![/quote]
Tamron 90mm f/2.8 macro 1:1 mam aj ja (na Pentaxe). Vyborne sklo! Ak niekto hlada Macro, tak toto vrelo odporucam. Suhlasim, ze svetelne kvalitne objektivy su dolezitejsie ako telo. Koniec koncov za par dobrych skiel zaplatite viac ako za 1 telo. A objektivy na cene nestracaju narozdiel od tela. Ja som zatial investoval do Pentax 16-50mm f/2.8, tamron 90mm f/2.8 macro, tamron 70-200mm f/2,8, pentax 50mm f/1.7, teleconverton bogen 2x. A toto ma urcire vacsiu hodnotu ako 1 dobry fotak.
Dostanete sa tak casom do situacie, kde uz dalsie objektivy netreba az tak kupovat (mozno nejaku 400mm este). A potom hladate dalej moznosti ako ziskat na svetle. A to vam moze ponuknut napr. Pentax K5, ktory idealne bojuje so sumom. Ak mozete ist spokojne po ISO 1600 alebo 3200, tak to je krasne ziskana 'svetelnost' pre kazdy objektiv.
Tamron 90mm f/2.8 macro 1:1 mam aj ja (na Pentaxe). Vyborne sklo! Ak niekto hlada Macro, tak toto vrelo odporucam. Suhlasim, ze svetelne kvalitne objektivy su dolezitejsie ako telo. Koniec koncov za par dobrych skiel zaplatite viac ako za 1 telo. A objektivy na cene nestracaju narozdiel od tela. Ja som zatial investoval do Pentax 16-50mm f/2.8, tamron 90mm f/2.8 macro, tamron 70-200mm f/2,8, pentax 50mm f/1.7, teleconverton bogen 2x. A toto ma urcire vacsiu hodnotu ako 1 dobry fotak.
Dostanete sa tak casom do situacie, kde uz dalsie objektivy netreba az tak kupovat (mozno nejaku 400mm este). A potom hladate dalej moznosti ako ziskat na svetle. A to vam moze ponuknut napr. Pentax K5, ktory idealne bojuje so sumom. Ak mozete ist spokojne po ISO 1600 alebo 3200, tak to je krasne ziskana 'svetelnost' pre kazdy objektiv.
[quote=Iudex;11141]Vidím, že nás s K-r je tu prekvapivo dosť. ;-) Inak na ten seťák by som nebol taký zlý, stačí si prečítať testy a všade ho chvália ako najlepší seťák spomedzi relevantnej konkurencie, a to čo do obrazových vlastností, tak do kvality spracovania. Malý príklad: http://pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=4&pid=2181#
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.[/quote]
Mi ani tak nejde o rozsah zoomu, ten se dá často nahradit nohama, ale o světelnost a ostrost kresby a tu má ten můj Tamron výrazně lepší jak seťák. Pentax možná má nejlepší seťáky, ale pořád jejich kvalita je nedostatečná. Než fotit se seťákem, to bych radši koupil levně starší tělo a k němu pořádné sklo. Kvalita fotek bude určitě lepší jak u nového těla se seťákem.
Je pravda, že svetelnejší objektív by sa hodil, len akosi neplatí to, čo píšeš, že pri 15t foťáku sa musí nájsť 6t na lepší objektív. Za lepší objektív považujem ten s vačším rozsahom ohniskových vzdialeností a s lepšou svetelnosťou. Napr. Sigma 17-70 mm f 2,8-4,0, ale ten stojí cca. 400 eur, čo sa už blíži cene toho foťáku.[/quote]
Mi ani tak nejde o rozsah zoomu, ten se dá často nahradit nohama, ale o světelnost a ostrost kresby a tu má ten můj Tamron výrazně lepší jak seťák. Pentax možná má nejlepší seťáky, ale pořád jejich kvalita je nedostatečná. Než fotit se seťákem, to bych radši koupil levně starší tělo a k němu pořádné sklo. Kvalita fotek bude určitě lepší jak u nového těla se seťákem.
Canon 5D a pak už stačí jenom 50 f/1.8 a 85 f/1.8 + nějaký univerzálnější zoom. Tím že je full frame a má relativně malé rozlišení vyrobí i s levnějšími objektivy parádně ostré fotky. Navíc vyjde výborně i cenově. Kdo tu baží po ostrosti a kvalitě fotek, měl by vyrůst z APS-C zrcadlovek, seťáků a probírání se neperspektivními značkami objektivů a těl a investovat do správného vybavení ;-)
Dobrá otázka, těžká odpověď.
Nejlepší zrcadloka může být buď:
a) Ta, kterou mám a mne se s ní daří báječné fotky
nebo
b) ta, kterou bych chtěl mít aby se mi konečně dařilo udělat báječné fotky.
Zná někdo ještě další možnosti (c, d, e...)?
Nejlepší zrcadloka může být buď:
a) Ta, kterou mám a mne se s ní daří báječné fotky
nebo
b) ta, kterou bych chtěl mít aby se mi konečně dařilo udělat báječné fotky.
Zná někdo ještě další možnosti (c, d, e...)?
Jsem nejšťastnějším člověkem na této planetě, jelikož mohu fotit a tvořit se svým spolehlivým a nejmilejším společníkem na toulkách přírodou i mezi lidmi....... PENTAXem K-r.
Téma, které řeším asi rok. Před lety jsem si koupil legendu F717, tehdy asi nejlepší přístroj ve své třídě, zrcadlovky byly nedosažitelné. Po těch letech ale přeci jen hledám změnu, směrem nahoru, ke kreativnějším možnostem. Co mě na tomto kompaktu těšilo nejvíce, byla světelnost objektivu i obecně jeho dobrá kvalita - výslednou kresbu jsem porovnával s novými ultrazoomy od Panasonicu a tam, kde mám já ještě v krajině ostré stromy na úbočích hor, mají tito jen rozmydlené fleky. Na tuto detailní kresbu jsem si zvyknul a nehodlám slevit.
Co mě štvalo, byl elektronický hledáček, přes který se nedalo vůbec nic, max. nastavit polarizační filtr, ale zaostřit, to skoro nešlo. Ostřila proto automatika, nebo manuálně odhadem vzdálenosti. Dalším mínusem byl relativně velký šum, který se objevoval už při ISO 100 - modrá obloha bez šumu prakticky z tohoto přístroje nešla. Co považuji za velkou, a docela nedoceněnou výhodu, byla unikátní ergonomie s natáčením objektivu vůči tělu. Fotit od pasu jakoby na matnici, to u dnešních digitálů není tak obvyklé a přitom fotky jiného úhlu dělají tak moc. Navíc díky popruhu kolem krku se tímto způsobem daly udržet i delší časy. Kolikrát jsem fotil např. od hladiny jezera, a lidi okolo jen čekali, kdy mi ten foťák spadne do vody :) Proč to všechno píšu - na F717 jsem si hodně zvyknul, zvlášť na kresbu jeho fotek. Často prohlížím nejrůznější testy přístrojů a objektivů a pořád mám pocit, že kvalita z kompaktů a z ultrazoomů je dost mizerná. To mě přesvědčilo o tom, začít pomýšlet o jiné třídě. A tím to začalo, nekonečný kolotoč hledání.
Nezávisle na hlasech okolí jsem došel k tomu, že pokud mám nekompromisní nároky na kvalitu fotografie, tak i přes velký pokrok je pořád řešením zrcadlovka. Zaujaly mne kompakty s výměnnými objektivy, ale podle toho, co jsem přečetl, stále nedosahují toho, co bych očekával. Často kritizovanou stránkou věci je to, že zrcadlovka je velká, těžká a bez příslušenství málo použitelná, zatímco kompakt je malý a okamžitě k dispozici. Je to pravda, s tím se nedá než souhlasit. F717 sice není tak velký a těžký jako zrcadlovka, ale zároveň to není mýdlová krabička, takže si myslím, že když nejsem až tak zkažený miniaturizací, že bych rozměry zrcadlovky přežil :D Tím pro mne tento protiargument padá a zůstává jediné, což je i to, proč sem píšu: Existuje v současnosti nějaký přístroj, který by mohl kvalitativně konkurovat zrcadlovce a do kterého by mělo smysl jít spíš? Je mi jasné, že levné zrcadlovky s ne příliš kvalitními setovými objektivy mohou už dnes najít konkurenci v některých kompaktech. Také jsem zaznamenal názor jednoho dobrého známého, fotografa, který prodal všechny zrcadlovky a dnes fotí na malé kompakty od sony, a to, že zrcadlovka je přežitý dinosaurus, který se prodává proto, že je po něm poptávka. Že spousta lidí, kteří nemají o fotografování ani potuchy se nechají zblbnout jednoduše tím, že ten velký foťák za spoustu peněz přece musí dělat zákonitě mnohem lepší fotky. A tak kupují a kupují a firmy jim ty zrcadlovky rády prodají, proč ne. Ve skutečnosti netuší, že to není jako v případě kompaktu konečná investice, ale že to teprve ještě začíná. Človek je pak svědkem stovek turistů, kteří mají na krku zrcadlovky, fotí se setovým objektivem na automatiku a kromě brašny už nemají k foťáku nic jiného. Abych to ale dokončil - dlouho jsem vybíral i s ohledem na finance. Fullframové záležitosti, byť mi byly doporučované, musím nechat stranou. Nakonec jsem se zastavil u Canonu 60D a na začátek u objektivu Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Co hlavně po fotoaparátu požaduji, je kreativita. Není to na rodinné fotky a fotky z dovolené, není to na sport, není to na reportáže. Kreativitou myslím různé úhly, textury, struktury, krajiny, objekty, vnímám fotografii jako grafický prvek, ne tolik její obsah. Proto mi přijde tento Canon zatím asi nejvhodnější a i finančně dosažitelný. Mám rád fotografie s využitím širokoúhlého objetivu, např. krajiny co dělá Brandon Riza atd. Obecně se mi líbí dynamika širokého ohniska, což u F717 bylo nemožné, protože to začínalo na 36mm :) 50D s Lkovými objetivy je pro mne zatím nedosažitelný. Ale znáte to, v hloubi duše pořád hlodá otázka, jestli jsem vybral dobře a jestli to bude skutečně takový pomocník, kterého člověk vydrží vláčet s sebou na cestách a který podá takový výkon, jaký bych potřeboval. S případem seznámení mi tvrdí, že posun od F717 k 60D pro mne bude obrovský, ale stále se rozmýšlím...
Co mě štvalo, byl elektronický hledáček, přes který se nedalo vůbec nic, max. nastavit polarizační filtr, ale zaostřit, to skoro nešlo. Ostřila proto automatika, nebo manuálně odhadem vzdálenosti. Dalším mínusem byl relativně velký šum, který se objevoval už při ISO 100 - modrá obloha bez šumu prakticky z tohoto přístroje nešla. Co považuji za velkou, a docela nedoceněnou výhodu, byla unikátní ergonomie s natáčením objektivu vůči tělu. Fotit od pasu jakoby na matnici, to u dnešních digitálů není tak obvyklé a přitom fotky jiného úhlu dělají tak moc. Navíc díky popruhu kolem krku se tímto způsobem daly udržet i delší časy. Kolikrát jsem fotil např. od hladiny jezera, a lidi okolo jen čekali, kdy mi ten foťák spadne do vody :) Proč to všechno píšu - na F717 jsem si hodně zvyknul, zvlášť na kresbu jeho fotek. Často prohlížím nejrůznější testy přístrojů a objektivů a pořád mám pocit, že kvalita z kompaktů a z ultrazoomů je dost mizerná. To mě přesvědčilo o tom, začít pomýšlet o jiné třídě. A tím to začalo, nekonečný kolotoč hledání.
Nezávisle na hlasech okolí jsem došel k tomu, že pokud mám nekompromisní nároky na kvalitu fotografie, tak i přes velký pokrok je pořád řešením zrcadlovka. Zaujaly mne kompakty s výměnnými objektivy, ale podle toho, co jsem přečetl, stále nedosahují toho, co bych očekával. Často kritizovanou stránkou věci je to, že zrcadlovka je velká, těžká a bez příslušenství málo použitelná, zatímco kompakt je malý a okamžitě k dispozici. Je to pravda, s tím se nedá než souhlasit. F717 sice není tak velký a těžký jako zrcadlovka, ale zároveň to není mýdlová krabička, takže si myslím, že když nejsem až tak zkažený miniaturizací, že bych rozměry zrcadlovky přežil :D Tím pro mne tento protiargument padá a zůstává jediné, což je i to, proč sem píšu: Existuje v současnosti nějaký přístroj, který by mohl kvalitativně konkurovat zrcadlovce a do kterého by mělo smysl jít spíš? Je mi jasné, že levné zrcadlovky s ne příliš kvalitními setovými objektivy mohou už dnes najít konkurenci v některých kompaktech. Také jsem zaznamenal názor jednoho dobrého známého, fotografa, který prodal všechny zrcadlovky a dnes fotí na malé kompakty od sony, a to, že zrcadlovka je přežitý dinosaurus, který se prodává proto, že je po něm poptávka. Že spousta lidí, kteří nemají o fotografování ani potuchy se nechají zblbnout jednoduše tím, že ten velký foťák za spoustu peněz přece musí dělat zákonitě mnohem lepší fotky. A tak kupují a kupují a firmy jim ty zrcadlovky rády prodají, proč ne. Ve skutečnosti netuší, že to není jako v případě kompaktu konečná investice, ale že to teprve ještě začíná. Človek je pak svědkem stovek turistů, kteří mají na krku zrcadlovky, fotí se setovým objektivem na automatiku a kromě brašny už nemají k foťáku nic jiného. Abych to ale dokončil - dlouho jsem vybíral i s ohledem na finance. Fullframové záležitosti, byť mi byly doporučované, musím nechat stranou. Nakonec jsem se zastavil u Canonu 60D a na začátek u objektivu Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Co hlavně po fotoaparátu požaduji, je kreativita. Není to na rodinné fotky a fotky z dovolené, není to na sport, není to na reportáže. Kreativitou myslím různé úhly, textury, struktury, krajiny, objekty, vnímám fotografii jako grafický prvek, ne tolik její obsah. Proto mi přijde tento Canon zatím asi nejvhodnější a i finančně dosažitelný. Mám rád fotografie s využitím širokoúhlého objetivu, např. krajiny co dělá Brandon Riza atd. Obecně se mi líbí dynamika širokého ohniska, což u F717 bylo nemožné, protože to začínalo na 36mm :) 50D s Lkovými objetivy je pro mne zatím nedosažitelný. Ale znáte to, v hloubi duše pořád hlodá otázka, jestli jsem vybral dobře a jestli to bude skutečně takový pomocník, kterého člověk vydrží vláčet s sebou na cestách a který podá takový výkon, jaký bych potřeboval. S případem seznámení mi tvrdí, že posun od F717 k 60D pro mne bude obrovský, ale stále se rozmýšlím...