Fotoaparát do 20K
Vybírám fotoaparát do 20 000Kč.
Foťák bude sloužit hlavně pro natáčení videa.
Chtěl bych aby uměl aspoň 60fps při fullHD, dotykovou obrazovku kvůli jednoduchému ostření, kvalitní stabilizaci obrazu při velkém zoomu(natáčení ptactva) a možnost nastavení času závěrky.
Foťák bude sloužit hlavně pro natáčení videa.
Chtěl bych aby uměl aspoň 60fps při fullHD, dotykovou obrazovku kvůli jednoduchému ostření, kvalitní stabilizaci obrazu při velkém zoomu(natáčení ptactva) a možnost nastavení času závěrky.
Máš na mysli fotoaparát so zabudovaným alebo vymeniteľným objektívom? Ak to druhé, zahŕňa Tvoj rozpočet aj teleobjektív? Mimo toho, vyžaduješ hľadáčik? Vieš povedať akú ohniskovú vzdialenosť asi potrebuješ?
Panasonic LUMIX FZ1000/Nikon DL24-500 - na Panáka jsou už recenze, a je tu s námi docela dlouho... Nikon je horká novinka v předprodeji...
Vtáky som nikdy na video netočil, ale keď sa nad tým zamyslím, tak to asi nebude najľahšia úloha. Dosť bude závisieť o čo presne ide - krmítko či hniezdo v záhrade bude o dosť jednoduchšie ako točenie vtáctva vo voľnej prírode či nebodaj v lete. Každopádne by som sa dosť bál, že autofokus a stabilizácia bude veľký problém. Ostrenie na vtáka je dosť problematické aj pre fotky. Vo videu, kde je väčšinou AF ladený na pomalšie reakcie a plynulé prechody, sa mi to zdá ako značná utópia, minimálne u bežných foťákov s kontrastným ostrením. Stabilizácia na dlhých ohniskách je samozrejmosť u drvivej väčšiny teleobjektívov, lenže plne stabilné video od toho očakávať nemožno. Vo finále je dosť otázne ako je človek náročný a aký je účel toho točenia. Pre dobre vyzerajúce scény by bolo asi lepšie si pomáhať statívom a ostrením na statické veci (krmítko, hniezdo, vetva). Hľadáčik by som asi tiež doporučil, najmä kvôli stabilite a sledovaniu.
Čo sa týka samotného výberu, Panasonic FZ1000 znie ako dobrá voľba, len nemá požadovaný dotykový displej. Tých 400mm ekvivalent je na vtáctvo dosť krátka ohnisková vzdialenosť, ale pokiaľ má režim Ex.Tele.Conv. (ako ostatné foťáky Panasonic), tak sa z toho dá dostať veľmi slušné full HD video aj na 2,5x ohniskovej vzdialenosti, čo už je veľmi dobré.
Alternatíva by mohla byť Panasonic FZ300. 4x menší senzor možno nebudí dôveru, ale objektív je na dlhom konci 2x svetelnejší (F2.8 vs F4) a k tomu treba pripočítať, že má dosah až na 600mm ekvivalent. Vo finále to pre fotenie/točenie vtáctva nebude horšia voľba, možno aj lepšia. K tomu plne otočný dotykový displej, solídny hľadáčik a nižšia cena. Asi by som volil FZ300, ak by som si chcel len žáner oťukať a zistiť čo a ako. FZ1000 ale poskytne lepšie foto/video za bežných situácií na krátkych ohniskách.
Ďalšia možnosť bude ohlásený Nikon DL24-500. Rovnako veľký senzor ako FZ1000 a objektív má dlhší dosah, aj keď horšiu svetelnosť. Najväčšia výhoda by však mal byť autofokus. Aj keď foťáky Panasonic majú na pomery kontrastného ostrenia špičkový autofokus, predsa len vo videu ukazuje svoje limity. Na vtáky už to môže byť dosť problematické. Nikon DL by mal zdediť špičkové fázové ostrenie zo systému Nikon 1, ktoré funguje veľmi dobre aj vo videu.
Ak zahrnieme do výberu foťáky s vymeniteľnými objektívmi, prirodzene sa ponúka Nikon 1. Autofokus je jasná výhoda, a systém má jasný objektív pre daný účel - Nikon 1 70-300 (dosah 800 mm ekv.). Bohužiaľ samotný objektív stojí skoro 30000Kč, takže to chce zvážiť rozpočet. Tiež treba zvážiť, že s príchodom Nikonu DL bude asi systém Nikon 1 postavený na vedľajšiu koľaj a príliš veľa noviniek sa čakať nedá.
Ďalšou možnosťou sú bezzrkadlovky Panasonic. Rovnaký systém videa a AF ako pri diskutovaných kompaktoch, ale väčší senzor a možnosť výmeny objektívu. Jasne sa ponúka nový GX80, ktorý má stabilizáciu v tele, ktorá funguje aj vo videu a spolupracuje so stabilizáciou v objektíve (ak existuje). Je to v súčasnosti asi najpokročilejší systém stabilizácie na trhu. Samotný foťák v sete s teleobjektívom 14-140 vyjde na cca 27000Kč. Objektív má dosah 280mm ekvivalent, s režimom Ex.Tele.Conv. dosiahne na efektívnych 700mm ekv. Treba však počítať, že je to s výrezom na úrovni čipu s FZ300 a s podstatne horšou svetelnosťou. K dispozícii je niekoľko teleobjektívov, špičkový Panasonic Leica 100-400mm by bol asi ideálny (800mm ekv.), ale bude zrejme cez rozpočet. Panasonic 100-300mm je slušná alternatíva za rozumnú cenu, autofokus je však údajne slabší. Olympus 75-300 je ďalšia možnosť, ale zostáva iba stabilizácia v tele, objektív samotný ju nemá.
Dobré video a špičkové ostrenie majú bezzrkadlovky Sony, problém bude v teleobjektíve. A5100 má veľký snímač, rozumnú cenu a dotykový displej, ale chýba hľadáčik. A6000 má hľadáčik, ale chýba dotykový displej. Nedávno predstavený teleobjektív Sony FE 70-300 však stojí 40000Kč a má dosah len 450mm ekvivalent na APS-C senzore v A6000/A5100.
Potom tu sú zrkadlovky Canon, vyššie rady majú veľmi slušné ostrenie vo videu, teleobjektívy sú za dobré ceny. Bližšie skúsenosti či informácie však nemám.
Čo sa týka samotného výberu, Panasonic FZ1000 znie ako dobrá voľba, len nemá požadovaný dotykový displej. Tých 400mm ekvivalent je na vtáctvo dosť krátka ohnisková vzdialenosť, ale pokiaľ má režim Ex.Tele.Conv. (ako ostatné foťáky Panasonic), tak sa z toho dá dostať veľmi slušné full HD video aj na 2,5x ohniskovej vzdialenosti, čo už je veľmi dobré.
Alternatíva by mohla byť Panasonic FZ300. 4x menší senzor možno nebudí dôveru, ale objektív je na dlhom konci 2x svetelnejší (F2.8 vs F4) a k tomu treba pripočítať, že má dosah až na 600mm ekvivalent. Vo finále to pre fotenie/točenie vtáctva nebude horšia voľba, možno aj lepšia. K tomu plne otočný dotykový displej, solídny hľadáčik a nižšia cena. Asi by som volil FZ300, ak by som si chcel len žáner oťukať a zistiť čo a ako. FZ1000 ale poskytne lepšie foto/video za bežných situácií na krátkych ohniskách.
Ďalšia možnosť bude ohlásený Nikon DL24-500. Rovnako veľký senzor ako FZ1000 a objektív má dlhší dosah, aj keď horšiu svetelnosť. Najväčšia výhoda by však mal byť autofokus. Aj keď foťáky Panasonic majú na pomery kontrastného ostrenia špičkový autofokus, predsa len vo videu ukazuje svoje limity. Na vtáky už to môže byť dosť problematické. Nikon DL by mal zdediť špičkové fázové ostrenie zo systému Nikon 1, ktoré funguje veľmi dobre aj vo videu.
Ak zahrnieme do výberu foťáky s vymeniteľnými objektívmi, prirodzene sa ponúka Nikon 1. Autofokus je jasná výhoda, a systém má jasný objektív pre daný účel - Nikon 1 70-300 (dosah 800 mm ekv.). Bohužiaľ samotný objektív stojí skoro 30000Kč, takže to chce zvážiť rozpočet. Tiež treba zvážiť, že s príchodom Nikonu DL bude asi systém Nikon 1 postavený na vedľajšiu koľaj a príliš veľa noviniek sa čakať nedá.
Ďalšou možnosťou sú bezzrkadlovky Panasonic. Rovnaký systém videa a AF ako pri diskutovaných kompaktoch, ale väčší senzor a možnosť výmeny objektívu. Jasne sa ponúka nový GX80, ktorý má stabilizáciu v tele, ktorá funguje aj vo videu a spolupracuje so stabilizáciou v objektíve (ak existuje). Je to v súčasnosti asi najpokročilejší systém stabilizácie na trhu. Samotný foťák v sete s teleobjektívom 14-140 vyjde na cca 27000Kč. Objektív má dosah 280mm ekvivalent, s režimom Ex.Tele.Conv. dosiahne na efektívnych 700mm ekv. Treba však počítať, že je to s výrezom na úrovni čipu s FZ300 a s podstatne horšou svetelnosťou. K dispozícii je niekoľko teleobjektívov, špičkový Panasonic Leica 100-400mm by bol asi ideálny (800mm ekv.), ale bude zrejme cez rozpočet. Panasonic 100-300mm je slušná alternatíva za rozumnú cenu, autofokus je však údajne slabší. Olympus 75-300 je ďalšia možnosť, ale zostáva iba stabilizácia v tele, objektív samotný ju nemá.
Dobré video a špičkové ostrenie majú bezzrkadlovky Sony, problém bude v teleobjektíve. A5100 má veľký snímač, rozumnú cenu a dotykový displej, ale chýba hľadáčik. A6000 má hľadáčik, ale chýba dotykový displej. Nedávno predstavený teleobjektív Sony FE 70-300 však stojí 40000Kč a má dosah len 450mm ekvivalent na APS-C senzore v A6000/A5100.
Potom tu sú zrkadlovky Canon, vyššie rady majú veľmi slušné ostrenie vo videu, teleobjektívy sú za dobré ceny. Bližšie skúsenosti či informácie však nemám.
Tak jak pise kolyy zalezi jak ty ptaky a z jake vzdalenosti budes fotit. 400mm prepoct. je pro tento zanr docela omezujici. Samozrejme je jina postavit stativ 5m od krmitka a pres telefon nebo samospousti zacit fotit/tocit. Pokud to nebudou prilisne dynamicke orgie, vyhodou je 4K ze ktereho se da vydojit slusny digitalni zoom, priklady najdes na YT, pak uz jen staci zmensit s jemnym doostrenim na FHD. 25p umi castecte vylepsit transkoding dle navodu od joeha. Fz1000 je zabavny fotak se spoustou funkci a slusnym senzorem i objektivem. Na druhou stranu pokud jde primarne spis o video i FZ300 muze stacit, zase zalezi od svetelnych podminek. Do horsiho svetla podle mne to 1EV k dobru oproti FZ1000 stacit nebude...
Nepotřebuji, aby do dálky byla nějak super velká kvalita, stačí když bude se tam bude vidět že se něco hýbe a abych mohl udělat slow motion. Nevim jak bych si poradil s hledáčkem, když nosím brýle.
FZ1000 - EU verze prý neumí 60fps ale jen 50fps což by se mi jako majiteli gopro hodilo (v interieru nemám v plánu natáčet a tak nepotřebuji aby splňoval 50Hz EU normu)
FZ-300 - bude opravdu takový rozdíl když má menší čip?
DL24-500 - tento se mi zatím líbí nejvíc, nevíte kdy má přijít na trh?
FZ1000 - EU verze prý neumí 60fps ale jen 50fps což by se mi jako majiteli gopro hodilo (v interieru nemám v plánu natáčet a tak nepotřebuji aby splňoval 50Hz EU normu)
FZ-300 - bude opravdu takový rozdíl když má menší čip?
DL24-500 - tento se mi zatím líbí nejvíc, nevíte kdy má přijít na trh?
To taky zalezi na jakou kvalitu si zvyklej a jak mas trenovane oko, co jsem videl srovnavacky tak i v jpg za dobreho svetla byl pro mne rozdil patrny, v horsim svetle se to jeste zvysi. FZ300 ma horsi senzor o vic nez 1EV ktere nahrabe na objektive. Dalsi vec je o dost mensi DR...a to nemluvim o hloubce ostrosti pokud s ni budes chtit pracovat. Castecne se da rozdil smaznout na nejdelsim konci kde ma 300vka 600mm f2.8 prep. a tisicovka jen 400mm f4. Dalsi vec je jak ta FZ300 na 600mm f2.8 kresli...jestli se nebude kvuli lepsi kvalite muset precejen priclonit. To je moc promenych a ty si budes muset zajit do kramu a vse si odzkouset pro svuj vlastni nazor, zrovna tyhle kousky budou mit asi vsude...jestli ti na kvalite az tak nezalezi bude mozna stacit i FZ300 je lehci a levnejsi...
Co se tyce hledacku, nemusis ho mit nalepeny na skle, taky muzes bryle vyhodit na hlavu a koukat bez nich, na hledacku je korekce dioptrii takze pokud nemas horcicaky ;) vetsine lidi to k serizeni staci. U ptactva je to rozhodne vyhoda hlavne kdyz je kolem spousta svetla a na displeji vidis prd...ver mi, taky jsem hledacek nikdy nepotreboval ale jak ho mas je k nezaplaceni.
Co se tyce hledacku, nemusis ho mit nalepeny na skle, taky muzes bryle vyhodit na hlavu a koukat bez nich, na hledacku je korekce dioptrii takze pokud nemas horcicaky ;) vetsine lidi to k serizeni staci. U ptactva je to rozhodne vyhoda hlavne kdyz je kolem spousta svetla a na displeji vidis prd...ver mi, taky jsem hledacek nikdy nepotreboval ale jak ho mas je k nezaplaceni.
kultus: ako je to s digitálnym zoomom vo videu pre FZ1000? Pri CSC od Panasonicu existuje režim "Ex.Tele Conv.", čo dá 1:1 výrez pre 1080p video zo stredu snímača. Výsledkom je veľmi kvalitné video bez kompromisov na rozlíšení, ostrosti, autofokuse a rolling shutter, pričom moire je dokonca slabšie ako pri 1080p videu z celého snímača, kde sa downsampluje. Jedine šum nastupuje rýchlejšie, predsa len sa používa podstatne menšia plocha, takže ISO je treba držať nízko.
Je mi jasné, že jedna možnosť je snímať do 4K a skonvertovať v PC (kde však typujem autofokus a rolling shutter budú horšie ako pri 1080p), ale predsa len by ma zaujímalo, či existuje možnosť dostať kvalitné zazoomované video aj priamo s foťáku. To by mohlo byť dôležité aj pre tento výber, keďže tých 400mm asi stačiť nebude, a potom by FZ300 mohla byť praktickejšia voľba.
Je mi jasné, že jedna možnosť je snímať do 4K a skonvertovať v PC (kde však typujem autofokus a rolling shutter budú horšie ako pri 1080p), ale predsa len by ma zaujímalo, či existuje možnosť dostať kvalitné zazoomované video aj priamo s foťáku. To by mohlo byť dôležité aj pre tento výber, keďže tých 400mm asi stačiť nebude, a potom by FZ300 mohla byť praktickejšia voľba.
Priznam se, ze tohle nevim, ale muzu se na to doma podivat. Nejak intuitivne se takovym ptakovinam od vyrobce vyhybam :D hlavne pri foceni jsou pro mne kvuli RAWu "vychytavky" jako Extzoom a pod. k nicemu...ja toho zase tolik nenatocim. Spis pak uprednostnuji PP...ale treba by to bylo pro video prinosne, stejne jako ten dig.zoom+panning co se tady nedavno resil u nakeho CSCcka od panaku (GX85?). Stejne ale nejlepe udela, kdyz se na ne pujde podivat, zrovna Fotolaby jsou po cele republice. Treba i velikost a vaha rozhodne, co si budeme povidat, velikostne je FZ1000 nad zrcadlovky nizsi a stresni tridy. Hmotnost skoro 850g taky neni zrovna nizka...FZ300 je navic odolny vuci neprizni pocasi, FZ1000 je zase hlucny pri videu jak se mnohokrat jiz resilo...to jsou veci, ktere lepsi senzor ani objektiv nespravi...
[QUOTE=Palmm;42177]DL24-500 - tento se mi zatím líbí nejvíc, nevíte kdy má přijít na trh?[/QUOTE]
Nikon pôvodne ohlásil príchod DL série na trh začiatkom leta (6/2016), lenže potom bolo uvedenie odložené z dôvodu zistenia chyby v obrazovom procesore. Je nejasné o koľko sa to zdrží, ale predpokladá sa, že zrejme budú musieť prísť s revíziou procesora a to bude určite trvať aspoň niekoľko mesiacov.
http://www.dpreview.com/news/6159429716/nikon-announces-compact-camera-delays
Nikon pôvodne ohlásil príchod DL série na trh začiatkom leta (6/2016), lenže potom bolo uvedenie odložené z dôvodu zistenia chyby v obrazovom procesore. Je nejasné o koľko sa to zdrží, ale predpokladá sa, že zrejme budú musieť prísť s revíziou procesora a to bude určite trvať aspoň niekoľko mesiacov.
http://www.dpreview.com/news/6159429716/nikon-announces-compact-camera-delays
[QUOTE=kultus;42181]Priznam se, ze tohle nevim, ale muzu se na to doma podivat. Nejak intuitivne se takovym ptakovinam od vyrobce vyhybam :D hlavne pri foceni jsou pro mne kvuli RAWu ptakoviny jako Extzoom a pod. k nicemu...ja zase tolik toho nenatocim. Spis pak uprednostnuji PP...[/QUOTE]
Jasné, pre foto je to vtákovina, ako hovoríš, ale vo videu to môže byť užitočná vec, pokiaľ je to spravené dobre. Ak potrebujem 2Mpx výrez zo stredu, tak je trochu nezmyselné čítať celý senzor (pomalé a vyťaží to procesor) a obetovať tým 50p, rolling shutter a autofokus.
Jasné, pre foto je to vtákovina, ako hovoríš, ale vo videu to môže byť užitočná vec, pokiaľ je to spravené dobre. Ak potrebujem 2Mpx výrez zo stredu, tak je trochu nezmyselné čítať celý senzor (pomalé a vyťaží to procesor) a obetovať tým 50p, rolling shutter a autofokus.
Ja se obavam ze i rychlost dig.zoomu u videa neni zrovna nejnizsi, osobne nechapu nemoznost tohle nastavit, pritom jde o SW zalezitost. Ze je moc rychly opt.zoom umim treba kvuli velikosti a konstrukci takoveho objektivu pochopit i odpustit...
[QUOTE=kolyy;42183]Jasné, pre foto je to vtákovina, ako hovoríš, ale vo videu to môže byť užitočná vec, pokiaľ je to spravené dobre. Ak potrebujem 2Mpx výrez zo stredu, tak je trochu nezmyselné čítať celý senzor (pomalé a vyťaží to procesor) a obetovať tým 50p, rolling shutter a autofokus.[/QUOTE]
Jak nad tim tak premyslim, neco takoveho tam asi nebude, mozna v FZ300 coz je novejsi verze SW. Ja bych to ale opravdu resil pres 4K (8Mpx vyrez) v PP, doostrim si to dle svych preferenci, doladim treba expozici, prepaly a podpaly, kompozici (napr. ptak bude opravdu uprostred pocas celeho klipu), dodatecnou stabilizaci a uz taky jde pouzitelne "predelat" 25p na 50p treba pres AME...navic kdyz nevyuzijes cely pouzitelny dig.zoom a prevedes to na zaver do FHD ziskas jeste vyssi ostrost i detail nez jen z FHD crop videa...je to uz ale dost individualni, z PP budou IMHO ty klipy vypadat lepe.
Jak nad tim tak premyslim, neco takoveho tam asi nebude, mozna v FZ300 coz je novejsi verze SW. Ja bych to ale opravdu resil pres 4K (8Mpx vyrez) v PP, doostrim si to dle svych preferenci, doladim treba expozici, prepaly a podpaly, kompozici (napr. ptak bude opravdu uprostred pocas celeho klipu), dodatecnou stabilizaci a uz taky jde pouzitelne "predelat" 25p na 50p treba pres AME...navic kdyz nevyuzijes cely pouzitelny dig.zoom a prevedes to na zaver do FHD ziskas jeste vyssi ostrost i detail nez jen z FHD crop videa...je to uz ale dost individualni, z PP budou IMHO ty klipy vypadat lepe.
[QUOTE=kultus;42184]Ja se obavam ze i rychlost dig.zoomu u videa neni zrovna nejnizsi, osobne nechapu nemoznost tohle nastavit, pritom jde o SW zalezitost. Ze je moc rychly opt.zoom umim treba kvuli velikosti a konstrukci takoveho objektivu pochopit i odpustit...[/QUOTE]
Zaujímavé, "Ex.Tele Conv" pri CSC nie je digitálny zoom v tomto zmysle, ale odlišný režim, ktorý sa prepne napríklad funkčným tlačítkom. Optický na tom pracuje nezávisle. Takže napríklad v 1080p videu so 14-140mm objektívom sa v tomto režime rozsah optického zoomu zmení na efektívnych 35-350mm (70-700mm FF ekvivalent). FZ1000 nič podobné nemá? Stiahol som si pre zaujímavosť manuál a tých režimov pre digitálny zoom tam vidím niekoľko, ale príliš múdry z toho nie som.
Zaujímavé, "Ex.Tele Conv" pri CSC nie je digitálny zoom v tomto zmysle, ale odlišný režim, ktorý sa prepne napríklad funkčným tlačítkom. Optický na tom pracuje nezávisle. Takže napríklad v 1080p videu so 14-140mm objektívom sa v tomto režime rozsah optického zoomu zmení na efektívnych 35-350mm (70-700mm FF ekvivalent). FZ1000 nič podobné nemá? Stiahol som si pre zaujímavosť manuál a tých režimov pre digitálny zoom tam vidím niekoľko, ale príliš múdry z toho nie som.
Tak takhle pracuje i 4K na vetsine zarizeni, proste 8Mpx crop, kde se tim posouva i prepoctena ohn.vzdalenost. Proto je pro siroke zabery 4K na FZ1000 nepouzitelne, zacina az za 31mm...
Dig.rezimu je spousta hlavne u foceni, taky v nich nemam prehled, ale u videa se musim podivat...ale tohle by bylo urcite hodne diskutovane kdyby to tam bylo...
edit: tak nasel jsem jen dig.zoom a izoom, musim vyzkouset jaky je mezi nima rozdil, treba bude izoom cropovat jak to dela u fotek, kde se automaticky udela 10Mpx crop ze snimace...
edit: tak ne, je to ext.opt.zoom, co se snazi uzivateli namluvit, ze vyrezem nesnizuje kvalitu obrazu :D a ten je ve videu vypnuty, takze zadny vyrez ze senzoru...
Dig.rezimu je spousta hlavne u foceni, taky v nich nemam prehled, ale u videa se musim podivat...ale tohle by bylo urcite hodne diskutovane kdyby to tam bylo...
edit: tak nasel jsem jen dig.zoom a izoom, musim vyzkouset jaky je mezi nima rozdil, treba bude izoom cropovat jak to dela u fotek, kde se automaticky udela 10Mpx crop ze snimace...
edit: tak ne, je to ext.opt.zoom, co se snazi uzivateli namluvit, ze vyrezem nesnizuje kvalitu obrazu :D a ten je ve videu vypnuty, takze zadny vyrez ze senzoru...
[QUOTE=kultus;42187]Tak takhle pracuje i 4K na vetsine zarizeni, proste 8Mpx crop, kde se tim posouva i prepoctena ohn.vzdalenost. Proto je pro siroke zabery 4K na FZ1000 nepouzitelne, zacina az za 31mm...[/QUOTE]
Aha, to som si neuvedomil, že 4K pri FZ1000 používa presne 8Mpx výrez. To je dosť malá časť z celého 20Mpx senzora, vychádza mi to na crop faktor cca 1,5. Navyše, keď sa nad tým zamyslím, tak 2Mpx výrez by dával iba 1/10 plochy z 1" snímača, čo je už dosť málo, menej ako čipy v mobiloch. 1/8 z M4/3 je podstatne rozumnejšia plocha, zhruba na úrovni 1/2,3" snímačov. Z toho jasne plynie, že pre tele-video je najrozumnejšia voľba naozaj 4K, to dá efektívny dosah 600mm a z toho sa dá ešte rezať.
Pre porovnanie, GX80 berie na 4K cca 10Mpx, čo je to len mierny orez zo šírky senzora. Diskutované tri režimy (1080p, 4K, 1:1 1080p) pri GX80 z recenzie na CameraLabs:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_GX80_GX85/
Aha, to som si neuvedomil, že 4K pri FZ1000 používa presne 8Mpx výrez. To je dosť malá časť z celého 20Mpx senzora, vychádza mi to na crop faktor cca 1,5. Navyše, keď sa nad tým zamyslím, tak 2Mpx výrez by dával iba 1/10 plochy z 1" snímača, čo je už dosť málo, menej ako čipy v mobiloch. 1/8 z M4/3 je podstatne rozumnejšia plocha, zhruba na úrovni 1/2,3" snímačov. Z toho jasne plynie, že pre tele-video je najrozumnejšia voľba naozaj 4K, to dá efektívny dosah 600mm a z toho sa dá ešte rezať.
Pre porovnanie, GX80 berie na 4K cca 10Mpx, čo je to len mierny orez zo šírky senzora. Diskutované tri režimy (1080p, 4K, 1:1 1080p) pri GX80 z recenzie na CameraLabs:
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_GX80_GX85/
Tak na ty ptaky je celkem jedno kolik orizne, porad mas orez z kvalitniho senzoru s vetsimi svetlocitl.bunkami, cim vic tim lip. Pokud samozrejme resis siroke ohnisko tak to problem trochu je. Ale to priblizeni na 600mm je velice prijemne a i pres 1000mm je na FHD TV video vic nez pouzitelne viz YT :) jen uz to chce stativ protoze pri takovem priblizeni ikdyz digi. je uz strasne videt kazde pohoupnuti objektivu. Na FZ300 se pak dostanes jeste mnohem dal...to uz bych to videl na kvalitni stativ s kulovou hlavou, s citem ji povolit a tocit do aleluja :)
Takze na FZ1000 zadny crop mod s FHD videem neni. Neni to sice nejlepsi priklad, je to na ISO200 a je bourka :P ale pro predstavu to staci:
1. 592mm
2. 1184mm (i-zoom)
3. 2368mm (i-zoom+dig.zoom)
Posledni je spis nouzovka, ale do tech 1500mm se na to da divat...
1. 592mm
2. 1184mm (i-zoom)
3. 2368mm (i-zoom+dig.zoom)
Posledni je spis nouzovka, ale do tech 1500mm se na to da divat...
Ja na to rikam, ze kdyz je FZ1000 na ptaky kratky, tak RX10 ti bude stacit tak max. na ty krmitka. Horsi hledacek, pro mne horsi ergonomie drzeni, pomale zoomovani objektivu, nema 4K video, slow motion si nejsem jistej ale tusim taky nema. Ma lepsi svetelnost (konstantni 2.8), o chlup lepsi objektiv, slusne FHD video (po nakem tom nastaveni, prislo mi ze lehce preexponovava na automatiku a tahne spis k studenejsim barvam)...pomalejsi AF